wloczykij83 pisze:Na radiu jest 5 kontrolek informujących o mocy sygnału. Na 1 kanale przy nadawaniu świecą się wszystkie a na kanale 40 świecą się 4 z 5 kontrolek. Czy wie ktoś czym to może być spowodowane

Najpierw info odnośnie "kontrolek" te kontroli w żargonie radiowym potocznie nazywa się "santiago" lub "s". Służą do określania mocy sygnału w trakcie odbioru jak i nadawania (podaje się w liczbach przeważnie od 1 do 9) To że świecą inaczej z lewej strony pasma niż z prawej, może być spowodowane kilkoma rzeczami. Pierwsza możesz mieć skręconą moc nadawania RF-Gain, i radio przy słabym zestrojeniu może wychodzić z lekko mniejszą mocą. Druga sprawa, może to być wina radia, czyli pasmo, na którym pracuje radio nie do końca jest obsługiwane przez końcówkę mocy czyli, jak masz podstawową "czterdziestkę kanałów" tj. od 26,960 MHz do 27,410 MHz to twoje radyjko może pracować na pełnej mocy np. do kanału 20 /27,200 Mhz/ i dalej już moc tracić, ale zaczyna pracować np. od częstotliwości, które Twoje radio nie obsługuje czyli np. 26,560 (potocznie na innej bandzie czyli raz w lewo). To już jest niestety wina radia, i wada do zrobienia w dobrym serwisie. Myślę, że w zwykłym użytkowaniu nie będzie Ci to przeszkadzać. Może być jeszcze kwestia zestrojenia, przy złym zestrojeniu z anteną objaw morze być podobny. Jeżeli radio nie było kręcone tj. podciągana moc, pomacaj je z tyłu i zobacz na temperaturę w czasie dłuższego nadawania, jeżeli jest mocno gorące to znaczy, że zestrojenie może być złe. Jeżeli jeszcze jakieś pytania pisz śmiało...
Kwestia montażu anteny na samochodzie jest dość prostą sprawą. Wszystko zależy co chcemy osiągnąć i jakiego rodzaju radia i do czego używamy. W samochodzie 4x4 dochodzi jeszcze kwestia jej wysokości i odporności na krzaki. Najlepszym punktem do montażu anteny jest sam środek dachu, dlaczego? ponieważ dach stanowi doskonałe odbicie i doskonały pewnego rodzaju odbiornik fal. W momencie kiedy mamy antenę na środku, sygnał rozchodzi się równomiernie czyli bardzo dobrze się odbija od powierzchni dachu. W przypadku montażu już chociażby z jednej strony auta antena traci dużo swojej "mocy" ponieważ traci "tło" swojej pracy. Więc montaż anteny na jednym z słupków, lub na rurach z przodu powoduje utratę jej właściwości. Przy łącznościach robionych na odległość ma to znacznie i to bardzo dużo, do pracy na SSB również przeogromne. Przy użytkowaniu terenowym, kiedy nie ma czasami możliwości nie zahaczyć anteną, miejsce musicie określić sami. Będzie to miało wpływ na jakość odbioru i nadawania, ale będzie "bezpieczne" w czasie jazdy. Ja do jazdy w terenie zakładam, krótką magnesówkę na dach. Słyszę dość dobrze i mnie również słyszą. W czasie jazdy po krzakach zawsze może się położyć, ale wisi zaraz na kablu, można stanąć i ją podnieść. Zamocowana na stałe wyrwała by mocowanie. Więc ten problem z głowy. W lesie i tak łączność bywa ograniczona przez drzewa i ciężko jest słyszeć lub być słyszalny na duże odległości. Więc między autami spokojnie się dogadasz, nawet z antena na zderzaku albo na masce. Może być lepiej pracując na FM`ach. Na trasę np. zakładam już bata długiego na środku, ale jest mi to potrzebne bo często rozmawiam na wstęgach, i robię dalekie łączności, które nie były by możliwe do zrobienia np. z anteną zamocowaną z boku. pamiętajcie, o zestrojeniu radia z anteną jak macie większą moc nadawania. Nie zestrojenie przy dłuższych pogawędkach grozi usmażeniem końcówki.
Troszkę się rozpisałem ale sami chcieliście

Jak coś jeszcze chcecie wiedzieć na temat radia piszcie.
