Wysokie wolne obroty,

wszystko o niwce

Moderator: Albert_N

górni$
Posty: 651
Rejestracja: sob wrz 22, 2012 4:47 pm
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: górni$ » wt gru 30, 2014 8:07 am

Czy silnik Nivy jest awaryjny? Nawet po "ulepszaniu domorosłymi metodami w połączeniu z lpg?"
Moim zdaniem nie.
Mam monowtryska z ulepszoną w garażowych warunkach instalacją LPG i gdyby nie spalanie rzędu 20 litrów gazowni byłbym bardzo zadowolony z tego silnika. Ale opony typu MT mają swoje bolączki...
Jedyne co zaobserwowałem to to, że w pewnym momencie elektronika zaczyna kuleć i należy troszkę uprościć tj coniektóre rzeczy wywalić i będzie spokój.

Pochłaniacz par paliwa czy jak inaczej nazwać to plastikowe ustrojstwo przy chłodnicy... Niby nie przeszkadza w życiu, ale korek spustowy w chłodnicy blokuje i nie da się go wykręcić. U mnie wyleciał, przewód zaślepiony-efektów ubocznych nie stwierdzono.

Gazownia do monowtrysku powinna nosić znamiona podstaw elektroniki, która również w pewnym momencie również zaczyna kuleć- u mnie wpadł reduktor podciśnieniowy+silnik krokowy typu śruba i najlepsza regulacja jaka może być zostaje przeprowadzona metodą na ucho :D Choć silnik krokowy na przepustnicy trochę jeszcze nam to uniemożliwia, ale da się.

Wolne obroty... Długo u siebie z tym walczyłem i kilka rzeczy zaobserwowałem. Element ruchomy ze stożkiem w silniku krokowym można w pewien sposób wyciągnąć i zamontować na nowo z jakby kalibracją. Ciężko opisać procedurę, ale coś w tym jest, bo po włożeniu całego krokowca obroty dalej są jakie są, a po rozłożeniu i złożeniu na nowo wszystko robi się ok....

Jeśli ktoś nie boi się zbyt niskich wolnych obrotów na zimnym silniku, jest sposób aby ominąć krokowca i w sposób ręczny regulować wolne obroty. W tym systemie wtryskowym krokowiec nie uchyla przepustnicy, lecz steruje przepływem powietrza przez boczny, równoległy, kanał. Wystarczy go zaślepić, wyjąć zaślepkę ręcznego uchylania przepustnicy i po ręcznym wyregulowaniu wolnych obrotów można zapomnieć o problemach z wolnymi obrotami spowodowanymi uszkodonymi czujnikami, krokowcami, lambdą, czujnikiem podciśnienia itd. Oczywiste jest, że nie załatwi to problemów z obrotami spowodowanymi lewym powietrzem skąd kolwiek by one nie były.

Zaraz będzie, że tak ulepszam fabrykę, że szkoda gadać ale trudno. Bynajmniej nie mam problemów z obrotami w lecie i w zimie, a auto do -20*C pali z gazu :D
Oczywistym również powinno być, że po większości modyfikacji które opisuję przywitamy się z kontrolką check engine a auto może przestać trzymać normy spalin(o ile kiedy kolwiek trzymało...), więc wybór należy do was :) U mnie nie kontrolka nie była problemem, bo od momentu zakupu nigdy jej nie widziałem, choć żaróweczka sprawna, kable nie widać żeby były ucięte...Muszę podziękować poprzedniemu właścicielowi :)


Trochę się rozpisałem przy porannej herbacie, ale dużą część lata walczyłem z tą przypadłością Nivy i wygrałem nie tracąc nic z użyteczności-krokowiec działa i przy zimnym silniku tak jak trzeba płynnie podnosi wolne obroty, po rozgrzaniu i puszczeniu gazu wręcz książkowo je stopniowo obniża.

dandan
Posty: 596
Rejestracja: śr wrz 22, 2010 8:35 pm
Lokalizacja: warm-mazurskie

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: dandan » wt gru 30, 2014 2:34 pm

Nie zrozumiałeś mnie górni$.
I inaczej widocznie pojmuję bezawaryjność.
Ale ilości porannego wolnego czasu zazdraszczam. :lol:

górni$
Posty: 651
Rejestracja: sob wrz 22, 2012 4:47 pm
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: górni$ » wt gru 30, 2014 11:35 pm

Poranna herbata w pracy zawsze cechuje się możliwością wygospodarowania wolnego czasu :D

Czy się nie zrozumieliśmy... Mi zależy na pewności, że auto zawsze zagada i zawsze dowiezie mnie i wróci. Z tego co wcześniej pisałem można wyciągnąć, że z głową można żyć z tym silnikiem bez większych przygód. Może i polega to na nadmiernym ulepszaniu fabryki, ale jeśli dzięki temu auto chodzi jak powinno.... :roll:

dandan
Posty: 596
Rejestracja: śr wrz 22, 2010 8:35 pm
Lokalizacja: warm-mazurskie

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: dandan » pt sty 02, 2015 11:50 am

Trochę światła na gruczoły krokowe Waszych wtryskarek: :wink:
http://autokult.pl/816,silnik-krokowy-b ... cjonowanie

górni$
Posty: 651
Rejestracja: sob wrz 22, 2012 4:47 pm
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: górni$ » pt sty 02, 2015 2:23 pm

dandan pisze:Trochę światła na gruczoły krokowe Waszych wtryskarek: :wink:
http://autokult.pl/816,silnik-krokowy-b ... cjonowanie
Artykuł bardzo ogólnikowy w swojej konkretności :)21

Tyle, że w wypadku monowtrysku elektronika jest moim zdaniem bardzo uboga, choć nie twierdzę, że jest za uboga. Nie wiem czy opisana w artykule procedura adaptacji zadziała.
I to co już pisałem wcześniej- w naszym systemie wtryskowym silnik krokowy nie reguluje położenia przepustnicy, lecz reguluje przepływ powietrza w równoległym kanale.

dandan
Posty: 596
Rejestracja: śr wrz 22, 2010 8:35 pm
Lokalizacja: warm-mazurskie

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: dandan » ndz sty 04, 2015 10:51 pm

górni$ pisze:
dandan pisze:Trochę światła na gruczoły krokowe Waszych wtryskarek: :wink:
http://autokult.pl/816,silnik-krokowy-b ... cjonowanie
Artykuł bardzo ogólnikowy w swojej konkretności :)21

...I to co już pisałem wcześniej- w naszym systemie wtryskowym silnik krokowy nie reguluje położenia przepustnicy, lecz reguluje przepływ powietrza w równoległym kanale.
Aż cofnąłem się do artykułu, nie pisałem, że dotyczy konkretnie Nivy 1,7i 1-punktu, miało to raczej trochę odwietrzyć podgrzane głowy.
A tam m.in. jest napisane:

"Sam silnik umieszczony jest zwykle tuż obok przepustnicy i w typowym zastosowaniu ma wirnik wzbudzenia, złącza elektronicznego zasilania i zawór obrotowy. Ten ostatni ma najczęściej kształt grzybka i przy cofaniu otwiera dodatkowy przelot powietrza, równolegle do przelotu głównego zamykanego przez przepustnicę." :)21

To chyba jak w starej nivce?

Awatar użytkownika
silverstone
 
 
Posty: 1017
Rejestracja: śr wrz 14, 2005 9:47 pm
Lokalizacja: Wrocław

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: silverstone » pn sty 05, 2015 7:15 pm

dandan pisze: "Sam silnik umieszczony jest zwykle tuż obok przepustnicy i w typowym zastosowaniu ma wirnik wzbudzenia, złącza elektronicznego zasilania i zawór obrotowy. Ten ostatni ma najczęściej kształt grzybka i przy cofaniu otwiera dodatkowy przelot powietrza, równolegle do przelotu głównego zamykanego przez przepustnicę." :)21
To chyba jak w starej nivce?
Nie.
"Stara" czyli jak mniemam 1,6 jest na gaźniku, a co za tym idzie nie ma żadnych durnych silniczków. Przelot powietrza zapewnia właściwe ustawienie przepustnicy gaźnika, a dopływ paliwa zapewnia dysza wolnych obrotów. W ładach zazwyczaj to ten gówniany elektrozawór, który po włączeniu zapłonu otwiera się i tak już zostaje póki nie zgasisz silnika. Czasem elektromagnes zdycha sam i wtedy Niva zdycha na wolnych obrotach. Na benzynie oczywiście.
1,6 '92, 1,7i '98.....

dandan
Posty: 596
Rejestracja: śr wrz 22, 2010 8:35 pm
Lokalizacja: warm-mazurskie

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: dandan » pn sty 05, 2015 10:41 pm

Nie, stara czyli 1,7i jednopunkt.
Niektórzy powiedzą SPI (ang. – Single Point Injection )
lub może nawet CFI - Central Fuel Injection
Technologia zarzucona z końcem ubiegłego stulecia.

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: przemek406 » pn sty 05, 2015 11:28 pm

Witam!
Ciąg dalszy walki z wiatrakami...:(

Obroty..raz ok, raz 2 tys, raz 3 tys POMOCY!

Wężyki podłaczone do przepustnicy były zamienione, nr2 z nr3 z linku wcześniej, tzn odpowietrzenie komory korbowej z separatorem emisji spalin(jak zwal tak zwał). Podłaczyłem poprawnie żadnych zmian.

Kiedy silnik sie nagrzeje obroty spadaja do 800-900 ale jak dotkne gazu zostaja wysokie w granicach jak napisałem wczesniej.

Myśle nad uszkodzeniem przepustnicy(może ktoś ma na zbyciu jakby co) albo nad jakims niechcianym powietrzem miedzy kolektorem a przepustnica jak napisał któryś z Kolegów wczesniej, ale czemu by je zasysał dopiero jak dodam gazu a nie jak poprostu chodzi na wolnych?

Piszcie co myślicie,bede bardzo wdzięczny!


Pozdro!

vader19925
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 70
Rejestracja: pn cze 10, 2013 4:07 pm
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: vader19925 » wt sty 06, 2015 1:25 am

Może wywiało uszczelkę pod kolektorem ssącym ? warto sprawdzić

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: przemek406 » wt sty 06, 2015 12:28 pm

Uszczelka nowa..

Awatar użytkownika
lanaczko
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 73
Rejestracja: pt gru 19, 2014 10:04 pm
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: lanaczko » śr sty 07, 2015 7:06 am

A może któryś z Szanownych Kolegów ma pomysł co może moją trapić?
Generalnie objawy podobne jak u kolegi:
przemek406 pisze:na benzynie jak temp. dojdzie do 90 st. ma w miare niske wolne obroty,ale jest tez problem kiedy dodam gazu na luznie tzw. przegazówka chwile trzyma wysokie obroty i dopiero za chwile powolutku obroty spadaja do wolnych.
Zauważyłem, że jak jadę z prędkością przelotową (>30km/h) to po wciśnięciu sprzęgła trzyma 2krpm. W trakcie zwalniania (<30km/h) obroty sukcesywanie spadają (do ok 1.5krpm) i po zatrzymaniu się spadają do ~900rpm, przy czym nie jest to najrówniejsza praca silnika tylko obroty zdają się falować w przedziale 900-1k rpm. ECU nic nie pokazuje żadnego błędu (same 12tki) przy sprawdzaniu metodą "na spinacz".
No i jeszcze jedno - w trasie, lecąc 90km/h przy mrozie -3stC tempertura płynu nie doszła do 90st. Wskazówka trzymała się tak 2-3mm poniżej tej kreski. Czy wspólną przyczyną może być termostat czy to raczej niezależne "usterki"?
(silnik to jednopunkt, nigdy nie był gazowany)
Niva 2000r., 1.7SPI, bez LPG

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: przemek406 » śr sty 07, 2015 9:55 pm

Siedze i myśle, czy może problemem tych 3 tys na wolnych nie jest krokowiec który kupiłem, bo niby jest nowy ale od jakiegoś opla,czy lanosa nie pamietam w tej chwili dokladnie i może jego główka nie domyka w całości tego kanalika powitrza w przepustnicy? Co Wy na to?

Pozdro!

Awatar użytkownika
silverstone
 
 
Posty: 1017
Rejestracja: śr wrz 14, 2005 9:47 pm
Lokalizacja: Wrocław

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: silverstone » czw sty 08, 2015 12:36 am

dandan pisze:Nie, stara czyli 1,7i jednopunkt.
Niektórzy powiedzą SPI (ang. – Single Point Injection )
lub może nawet CFI - Central Fuel Injection
Technologia zarzucona z końcem ubiegłego stulecia.
Czyli nowa :)21
wielopunkt to najnowsza :)21 :)21 :)21
A uprzedzając odpowiedź 1,6 na gaźniku nie jest bardzo stara, niedawno minęło dopiero 35 lat od pierwszego egzemplarza :)23
1,6 '92, 1,7i '98.....

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: Janusz73 » czw sty 08, 2015 4:16 am

Przemek406.Kupując silniczek krokowy nie patrzy się na jego kształty lub "bo pasuje",a na numer katalogowy(symbol).Musi być dokładnie taki sam.

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: przemek406 » czw sty 08, 2015 2:18 pm

No tak Janusz73 wiem o tym, tylko wtedy jakoś na szybko to kupilem bo w mojej okolicy nie bylo sklepu z czesciami do lady, a urlop sie konczyl i tak wyszlo:) przy nastepnej wizycie w domu wsadze ten stary ladowski i zobacze czy cos sie zmieni, a pozniej i tak zamowie w jacarsie oryginal.

Jak myślisz czy czujnik ktory jest przykrecany do reduktora i podlaczany wtyczka okraglą na 3 piny moze byc zwiazany z wysokimi obrotami?

Pozdro!

vader19925
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 70
Rejestracja: pn cze 10, 2013 4:07 pm
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: vader19925 » czw sty 08, 2015 6:31 pm

a sprawdzałeś błędy na kompie ?

może to głupie ale sprawdź przewody od czujników itp może któryś przewód się wypiął może gdzieś przepalił albo coś, ja kiedyś już chciałem pół silnika wymieniać ale na szczęście zanim zamówiłem części znalazłem zwarcie na przewodach ...

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: przemek406 » czw sty 08, 2015 8:17 pm

Błedów nie sprawdzałem,musze kupic ta zabaweczke na bluetooth i na laptopie zerknac co tam pokarze ciekawego. Testu "spinaczowego" nie próbowałem bo lampka check engine sie nie swieci po przekreceniu kluczyka(żaróweczka sprawna) wiec ktos przede mna ja załatwil.

Ogólnie podczas montarzu tego silnika wszystkie kable wpakowałem w peszle żeby zaprowadzic w komorze w miare porzadek, niektóre wtyczki mialy poprzecierane kabelki wiec je polutowalem i wymienilem jeśli trzeba bylo.

Pozdro!

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: przemek406 » sob sty 10, 2015 2:12 am

Odświeżam tamat.

Pozdro!

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: Janusz73 » pn sty 12, 2015 4:53 am

Czyli nadal to samo.Przemek406 powiedz jak sie uruchamia silnik zimny lub ciepły,bez problemów?

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: przemek406 » pn sty 12, 2015 4:30 pm

No niestety Janusz73:( Ogólnie odpala dobrze,czy ciepły czy zimny jednakowo. Z czujników nie mam wymienionych tylko 2:
-w filtrze powietrza
-w reduktorze z okrągłą wtyczka bodajże na 3 piny(to jest chyba czujnik predkości obrotowej silnika,może on jest felerny?)

Pomyślałem, że może ktoś kto ma Ładzianke by przetestował i po odpaleniu odłaczyl od tego 2 czujnika o którym napisałem wtyczke i zobaczyl co sie bedzie działo?

Kiedy teraz bede "blisko" auta planuje wyciągnąć i przeczyścić przepustnice,obejrzec właśnie ten czujnik przy reduktorze i wsadzić stary silnik krokowy, bo nie mam innych pomysłów już..


Pozdro!

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: p0mian » pn sty 12, 2015 5:18 pm

przemek406 pisze: -w reduktorze z okrągłą wtyczka bodajże na 3 piny(to jest chyba czujnik predkości obrotowej silnika,może on jest felerny?)
A nie czasem czujnik prędkości? ja go nie mam (urwany) i obroty w normie.
niva challenge accepted

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: Janusz73 » pn sty 12, 2015 5:31 pm

Jeżeli silnik odpala dobrze to można wyciagnąć wniosek,że bogata mieszanka jest podawana już przed przepustnicą i wysokie obroty nie są efektem nieszczelności za nią.Czujnik przy reduktorze to czujnik prędkości.Ten czujnik i czujnik pochylenia samochodu (koło wlotu powietrza do nagrzewnicy,tylko nie wiem czy jednopunkt go posiada) korygują moment wtrysku i zapłonu i raczej na wolne obroty nie wpływają.Mozesz zrobić takie doświadczenie -podłacz stary silnik krokowy ale tylko wtyczke i niech ktoś włączy tylko zapłon.I w tym momencie trzpień zaworu juz powinien pracować-wsuwać się w obudowe silniczka.Przemek406,a powiedz mi jeszcze taka rzecz-jak zamontowałeś silniczek krokowy od jakiegoś Opla to silnik po uruchomieniu nie "wariował" przez chwile?Jak obroty spadału prawie do zera i wzrastały do ok.3 tyś.obrotów (pulsowały)to sterownik sam korygował ustawienie krokowca i to jest zjawisko jak najbardziej prawidłowe.Jeżeli takie coś nie wystąpiło to jest jakaś usterka w elektronice wtrysku.Ja wymieniałem kilka silniczków krokowych i zawsze po włożeniu silniczka silnik przez kilkanaście sekund pulsował,po czym wolne obroty stabilizowały sie na wymaganym (książkowym) poziomie.

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: przemek406 » pn sty 12, 2015 6:24 pm

Trudno mi odpowiedzieć czy obroty pulsowały, bo juz tyle razy mi sie wydawało ze jest ok..kojarze że wtedy po złożeniu i podłaczeniu juz wszystkich czujników po odpaleniu silnik wszedl na wysokie obroty i po jakims czasie spadly do ok900/1000, ale juz pare razy tak mialem ze po resecie komutera-przez odłaczenie aku raz bylo niby ok a za chwile znowu lipa..

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Wysokie wolne obroty,

Post autor: Janusz73 » pn sty 12, 2015 6:55 pm

Czyli coś próbował ale nie do końca.Nie wiem co może byc tego przyczyną.Musisz wrócić do oryginalnego silniczka i Przemek 406 częste odłaczanie akumulatora z układem wtryskowym nie jest dla niego korzystne.A po podłaczeniu akumulatora należy włączyc zapłon i te kilkanaście sekund odczekać przed uruchomieniem silnika.Moja wiedza na tym się konczy,może jeszcze jest zanieczyszczone gniazdo zaworu silniczka krokowego?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Łada Niva”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości