Strona 1 z 1
Regulacja sprzęgła
: pt sty 23, 2015 12:37 pm
autor: p0mian
Moje nowe sprzęgło chodzi lekko i bez poślizgów ale ma jeden mankament - wysprzęgla trochę za głęboko.
Wyregulowałem śrubę na wyprzęgliku tak aby dało się trochę poruszać łapą - taki lekki luz żeby czasem się nie ślizgało.
Ale teraz muszę wciskać je do samego końca żeby rozłączyło całkowicie - mam szerokie stopy a tam mało miejsca więc muszę celować czubkiem buta albo lekko bokiem. Stare sprzęgło zaczynało łapać w połowie i było wygodniej. Nie odkręcałem węża od hydrauliki więc nie powinno być zapowietrzone.
Pewnie nauczę się nowej techniki wciskania ale może coś źle wyregulowałem. Jakieś porady co do tego?
Re: Regulacja sprzęgła
: pt sty 23, 2015 4:15 pm
autor: p0mian
Znam już odpowiedź - wyginała się nowa łapa sprzęgła - po wyjęciu stwierdziłem, że jest dwa razy cieńsza niż stara. Założyłem starą, spawaną. Udało się bez zdejmowania skrzyni.
Re: Regulacja sprzęgła
: wt lut 10, 2015 6:36 pm
autor: przemek406
Kolego p0mian a powiesz mi czy przy składaniu sprzegła włożenie odwrotnie tarczy może mieć jakieś skutki uboczne?(sprzegło całe nowe,oprócz właśnie łapy i pedału).
Pytam ponieważ bierze bardzo nisko, i przy ruszaniu muszę sporo gazu dodawać żeby ruszyć bo inaczej gaśnie jak tylko żwawiej ruszę nogą puszczając pedał.
Co o tym sądzicie?
Re: Regulacja sprzęgła
: wt lut 10, 2015 7:59 pm
autor: p0mian
tarcza powinna być włożona wybitym oznaczeniem "gearbox side" w stronę skrzyni biegów. W nivie na szczęście założyłem ją dobrze więc nie wiem jakie dokładnie byłyby objawy ale przeważnie skutkuje to niemożliwością wyregulowania, ewentualnie wcale nie wysprzęgla.
Re: Regulacja sprzęgła
: czw lut 12, 2015 2:58 pm
autor: przemek406
Oprócz tego że sprzegło nisko bierze zadnych innych objawów nie ma,tylko zastanawiam sie czy to że ostatnio rozrusznik jakby "nie ma sily" obrócić silnikiem nie jest zwiazane z tym sprzegłem?
Pozdro!
Re: Regulacja sprzęgła
: czw lut 12, 2015 3:28 pm
autor: cerber67
A czy przy wymianie sprzęgła nie namieszałeś coś z masą? Jest chyba przykręcona na połączeniu skrzyni i silnika. No chyba, że już czas na rozrusznik. Niva to piękna rzecz. Nigdy nie da o sobie zapomnieć

Re: Regulacja sprzęgła
: czw lut 12, 2015 5:07 pm
autor: 2Kółka
Zwiększ luz na łapie sprzęgła i wszystko minie

Re: Regulacja sprzęgła
: czw lut 12, 2015 10:43 pm
autor: przemek406
Masa na skrzyni?:)hmm niby wysiagałem wszystko z mojej nivki zostało samo nadwozie z wnetrzem, ale nie kojarzę żeby była tam przykrecona masa. Co prawda "został" mi przewód(wygląda jak pasek-pleciony taki) masowy, króry był przykręcony gdzieś przy zawiasie maski po stronie kierowcy ale nie mogłem skojarzyć gdzie dokładnie i leży na półce:) Masa na silnik idzie z aku do kolektora, ale może to za mało i powinna być jeszcze gdzieś do budy przykręcona? Co do rozrusznika to jest po regeneracji,elektrowłącznik też nowy, juz 2 z kolei po regener. bo w 1 pękła obudowa w miejscu przykrecenia przewodu plusowego-był jakoś źle ułożony.
Właśnie nie wiem czy nie przesadziłem z tyl skręceniem tej regulacji przy łapie, bo tam nie ma nawet deczko luzu?
Pozdro!
Re: Regulacja sprzęgła
: pt lut 13, 2015 6:09 am
autor: Janusz73
P0mian w Nivie odwrotnie tarczy nie da się założyć,w UAZ-ie jak najbardziej się da.Przemek 406 regulacja sprzęgła w Nivie jest bardzo prosta-zdejmujesz sprężyne przy wysprzęgliku i łapa musi dać się odsunąć od nakrętki kulistej 2-3 mm.Po założeniu nowego sprzęgła to regulujesz i następnie znowu po przejechaniu 100-150 km.
Re: Regulacja sprzęgła
: pt lut 13, 2015 8:18 am
autor: p0mian
przemek406 pisze:bo tam nie ma nawet deczko luzu?
jak nie ma luzu a sprzęgło wysprzęgla dopiero po wciśnięciu pedału do podłogi, i wszystko założone jest dobrze to albo łapa jest pęknięta/wygięta albo zapowietrzony układ. Bo wg mnie zbyt mały luz jest sprawcą raczej ślizgania tarczy po puszczeniu sprzęgła.
a co do masy - u mnie była nakręcona na śrubę wysprzęglika.
Re: Regulacja sprzęgła
: pt lut 13, 2015 9:54 am
autor: przemek406
Będe miał okazję za 2 tyg obejrzeć dokładnie to sprzęgło bo kupiłem 2 skrzynię i muszę wymienć stara bo nie diość że wyskakiwały nieparzyste to jeszcze gdzieś 4 uciekła-nie idzie jej wlożyc wogole. A właśnie może ktoś wymieniał sprzegło, bądź skrzynie w aucie w sensie bez wyciagania silnika czy cos. Jakieś podpowiedzi co i jak po kolei, żebym nie rozgrzebabal i zostawil, bo mam na to 1,5dnia, a czuje że bede miał problem z górnymi śrubami mocowania skrzyni do silnika?
Re: Regulacja sprzęgła
: pt lut 13, 2015 10:36 am
autor: p0mian
1. odkręcić gałki i ich osłony, zdjąć drążek biegów (inaczej przy zdejmowaniu skrzyni może zahaczyć o blachę kanału)
2. odkręcić wydech (ja rozłożyłem go przy katalizatorze i wyjąłem z pod samochodu a przy róże kolektorowej rozkręciłem ale nie wyjmowałem jej, nie zgub nakrętek od szpilek bo u mnie miały drobny gwint i potem szukałem)
3. odkręcić wały od reduktora. Mi było wygodniej całkiem je wyjąć.
4. rozkręcić przegub elastyczny - powinno wystarczyć z jednej strony,
5. odczepić linkę licznika i czujniki od reduktora (ten blokady od góry i od obrotów koło linki)
6. zdjąć reduktor odkręcając jego poduszki, ja w tym momencie odkręciłem też śruby poduszki skrzyni żeby tyłem trochę niżej zeszła i dało się łatwiej zsunąć reduktor rozkładając wałek na przegubie gumowym, ale i tak rozłożył się na wielowypuście (chyba był źle założony pierścień)
7. odkręcić dolne śruby przy silniku i odłączyć czujnik cofania
8. odkręcić wysprzęglik od skrzyni i odsunąć go na bok nie rozszczelniając hydrauliki sprzęgła (oczywiście najpierw zdjąć jego sprężynę z łapy)
9. sprawdzić czy jest przy niej przewód masowy i odpiąć go jeśli jest
10. odkręcić rozrusznik od obudowy sprzęgła
11. zabezpieczyć skrzynię przed spadnięciem i odkręcić śruby od góry
12. Zdjąć skrzynie wyciągając ją lekko do tyłu uważając żeby wałek nie zawisł na koszu sprzęgła bo może powyginać no i żeby się nią nie przygnieść.
Niby górne śruby najlepiej odkręcać ekstra długą przegubową przedłużką na grzechotce od dołu ale ja zrobiłem to luzując je płaskim kluczem od góry a potem wsadziłem tam łapę z kluczem - skróconą grzechotką tak by mieściła mi się w dłoni i odkręciłem.
Jeśli sprzęgło nie wysprzęgla do końca to biegi mogą nie wchodzić - może dla tego nie ma 4
1,5 dnia niby starczy ale mi to zajęło dużo więcej bo okazało się, że muszę zrobić wszystkie 8 nowych gwintów do poduszek skrzyni i reduktora i wzmocnić od góry miejsca ich mocowania.
Przy wymianie skrzyni i sprzęgła dobrze jest też podobno wymienić uszczelniacz wału korbowego i łożysko wałka sprzęgła w kole zamachowym.
tu zadawałem pytania na ten temat:
http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?f=13&t=102352
Re: Regulacja sprzęgła
: pt lut 13, 2015 11:21 am
autor: przemek406
Dzieki p0mian na pewno się przyda.
4 była,dobrze wchodzila i wogóle, aż do czasu zgrzytnięcia w trakcie jazdy i "się zgubiła" gdzieś na asfalcie:)
Czy koniecznie trzeba wyciagać reduktor, czy inaczej nie uda mi sie rozpiąc przegubu elastycznego jeśli go nie wyjmę?
Re: Regulacja sprzęgła
: pt lut 13, 2015 3:16 pm
autor: p0mian
jak się nie wyjmie reduktora to raczej nie uda się cofnąć skrzyni na tyle żeby najpierw wałek wyszedł ze sprzęgła a potem skrzynia znad belki poprzecznej tam z przodu, nawet jeśli się przegub elastyczny jakoś uda rozbroić. W książce napraw też jest o zdjęciu reduktora... ale ja w sumie tylko raz takie coś robiłem - może ktoś się wypowie jeszcze...
Re: Regulacja sprzęgła
: pt lut 13, 2015 3:36 pm
autor: Janusz73
P0mian.Ty nie masz dzwonu skrzyni od Fiata?
Re: Regulacja sprzęgła
: pt lut 13, 2015 3:56 pm
autor: p0mian
skrzynie od poloneza, a dzwon... wygląda jak od nivy porównując do zdjęć. Jak zapytałeś to przejrzałem zdjęcia skrzyń od fiatów i są inne. To znaczy ten dzwon od poloneza i od fiata miały trochę węziej rozstawione górne śruby i trochę wyżej rozrusznik no i pomiędzy górnymi otworami na śruby brak rowka. Więc obstawiam, że dzwon mam oryginalny.