Strona 1 z 2

Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 6:49 pm
autor: Krzysiek_
Witam,
pytanie za 100 pkt.: ma ktoś pomysł co może powodować ruchy kierownicy jak na filmie (początek i koniec)?
https://www.youtube.com/watch?v=VEGojxE2cNs
Zawieszenie, zbieżność zrobione. Luzów brak. Byłem na stacji diagnostycznej i nic nie stwierdzili. Zjawisko jest jak jadę pow. 50 km/h i puszczam gaz. Kierownica tak trzęsie (lewo-prawo) że nie sposób jej utrzymać w rękach. Patrzyłem przez szybę i koła też latają lewo-prawo.
Za każdy pomysł dziękuję :)

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 7:20 pm
autor: cerber67
Koła / opony masz ok? Tak na szybko, to zamień przód z tyłem. Najlepiej podjedź do wulkanizatora. Jeżeli nie masz luzów i geometria ok to pozostają koła. Masz wspomaganie? Może ono coś wariuje. Zdejmij pasek z pompy i sprawdź czy jest zmiana.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 7:24 pm
autor: klucz13
zbieżność
:)21

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 7:26 pm
autor: ernil
Shimmy.
Nie wiem jaka jest konstrukcja zawieszenia w nivie, ale zazwyczaj jest to połączenie dwóch czynników - ujemny kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy + luzy w układzie kierowniczym. Dopóki układ jest "napięty" np. dodawaniem gazu, to będzie ok. Jak pozwolisz na drgania samowzbudne, bo coś zluzujesz, albo wytrącisz układ z równowagi dziurą w asfalcie itp, to shimmi wystąpi.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 7:50 pm
autor: vandall1

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 8:06 pm
autor: klucz13
ernil pisze:Shimmy.
Nie wiem jaka jest konstrukcja zawieszenia w nivie, ale zazwyczaj jest to połączenie dwóch czynników - ujemny kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy + luzy w układzie kierowniczym. Dopóki układ jest "napięty" np. dodawaniem gazu, to będzie ok. Jak pozwolisz na drgania samowzbudne, bo coś zluzujesz, albo wytrącisz układ z równowagi dziurą w asfalcie itp, to shimmi wystąpi.
shimmy to występuje w szlachetnym land roverze a w ładzinie po prostu napierdala
:)21

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 8:47 pm
autor: Krzysiek_
Ostatnio wymieniłem opony na nowe. Jest jeszcze gorzej. W układzie kierowniczym nie ma luzów. I nie ma wspomagania.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 9:11 pm
autor: rudypajero.koszalin
To najprawdopodobniej, masz zjebaną geometrię. Geometria, to słowo klucz i nie kończy się tylko na zbieżności.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 10:14 pm
autor: Krzysiek_
Fakt, to nie to samo. Tylko już nie raz miałem w innych samochodach przestawioną geometrię i żaden tak nie reagował.
W przyszłym tyg. pojadę ustawić i zobaczę.
Pomału zaczynam tracić nadzieję, że doprowadzę ten samochód do normalnego stanu. Im więcej jeżdżę tym jest gorzej. Kiedyś trzęsło raz na kilkadziesiąt km, teraz za każdym razem. Masakra.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 10:19 pm
autor: ernil
Auto na podnośnik, łapać za koło za 15 trzecia i szarpiesz na boki w kierunkach skrętu kół. Ma nie być luzów. To samo bez podnośnika, ale na kanale. Jedna osoba w aucie rusza kierą krótko a szybko lewo prawo delikatnie, w kanale dotykasz ręką wszystkiego, co metalowe (sworznie, drążki, końcówki). Później koleś od kierownicy naciska na błotnik góra dół mocno, w kanale znowu wsio badasz. Następnie za błotnik, ale na boki, jakbyś chciał przepchnąć auto w bok. Brecha w łapę i w kanale napinasz każdą tuleję itp. I tak dalej...
Do tego pełna geometria, zwłaszcza jak auto jakieś liftowane czy coś.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 10:31 pm
autor: Krzysiek_
To co opisujesz robili mi na stacji diagnostycznej. Zero luzów. Geometrię zrobię.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 10:40 pm
autor: ernil
To, że ktoś to robił, to nie znaczy, że jest dobrze.
Panowie na stacji diagnostycznej zazwyczaj uja kumają. Szarpaki to nie to samo co ręce, wbrew pozorom.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 10:45 pm
autor: marcin125p
ernil pisze:To, że ktoś to robił, to nie znaczy, że jest dobrze.
Panowie na stacji diagnostycznej zazwyczaj uja kumają. Szarpaki to nie to samo co ręce, wbrew pozorom.
Mi plaskacza 2 razy szarpali i nic,kumpel z brechą po 2 min wywalona tuleję znalazł....

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 10:53 pm
autor: rudypajero.koszalin
Czasami luzu nie da się wyczuć... nawet na szarpakach na stacji. Ba, czasami luzu niema, a winna jest zatarta końcówka sworznia albo słaba guma wachacza. Niestety, w skrajnych przypadkach takie uszkodzenia można zdiagnozować tylko po rozebraniu zawiasu i organoleptycznym zbadaniu elementów.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 11:42 pm
autor: Krzysiek_
Dzięki za wszystkie rady. Jedno mi nie daje spokoju. Na pewno nie jeden jeździł autem z różnymi luzami-bez takich perturbacji. Moja Niva, jak ją kupiłem, miała takie luzy chyba na wszystkich drążkach, tulejach wahaczy, że strach było jechać. A mimo to żadnych drgań, nie mówiąc o takich jak łapie teraz, nie było....

Re: Rozpadnie się czy nie?

: sob lut 25, 2017 11:44 pm
autor: ernil
Jak auto jest ogólnie rozkutane, to się to raczej nie pojawi. Luzy się kasują :)21

Re: Rozpadnie się czy nie?

: ndz lut 26, 2017 3:04 am
autor: Janusz73
To nic innego jak za duża rozbieżność przednich kół.Masz wartość na "plus",a w Nivie ma to być od 0 mm do -3mm przy nieobciążonym samochodzie.I najprawdopodobniej masz drążki kierownicze różnej długości co widać na filmie,że kierownica przy jezdzie na wprost jest w złym położeniu.Ten kto ustawiał zbieżność nie ustawiał jej drążkiem tylko jednej strony np. lewego lub prawego koła?Jeżeli tak to masz i nieodpowiednie kąty skrętu kół.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: ndz lut 26, 2017 8:41 am
autor: Krzysiek_
Janusz-dzięki. Co do zbieżności to przyznam, że oddaje auto do warsztatu mając nadzieję że ustawią ją jak trzeba. Kierownica też mnie zastanowiła. Byłem przy ustawianiu zbieżności - kierownica wtedy była prawidłowo.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: ndz lut 26, 2017 9:58 am
autor: zielu3
A może rozdupcona półoś lub przegub tak napieprza.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: ndz lut 26, 2017 9:59 am
autor: marcin125p
Krzysiek_ pisze:Janusz-dzięki. Co do zbieżności to przyznam, że oddaje auto do warsztatu mając nadzieję że ustawią ją jak trzeba. Kierownica też mnie zastanowiła. Byłem przy ustawianiu zbieżności - kierownica wtedy była prawidłowo.
Napisz skąd jesteś,może się okazać że jest ktos na forum z Twojej okolicy.Ew pomoże ,ew doradzi gdzie podjechać

Re: Rozpadnie się czy nie?

: ndz lut 26, 2017 10:10 am
autor: Krzysiek_
Warszawa. Janusz-przecież drążki lewy i prawy mają różną długość...

Re: Rozpadnie się czy nie?

: ndz lut 26, 2017 11:50 am
autor: vandall1
Krzysiek_ pisze:Warszawa. Janusz-przecież drążki lewy i prawy mają różną długość...
Nie w tym rzecz-janusz sugeruje,że przekładnia kierownicza nie stoi "na zero"gdy koła sa do jazdy na wprost.Zakładając,że połozenie kierownicy w stosunku do przekładni nie było zmieniane/przestawiane/-to jej skręcenie przy jeżdzie na wprost to potwierdza.
I drobna uwaga:koła przednie ustawia się na rozbieżność ze względu na pracę przedniego napędu.Jeśli większość czasu jezdzimy z napędem tylko na tył,to przód powinien być zerowy lub lekko zbieżny.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: ndz lut 26, 2017 1:40 pm
autor: Krzysiek_
Janusz73 pisze:To nic innego jak za duża rozbieżność przednich kół.Masz wartość na "plus",a w Nivie ma to być od 0 mm do -3mm przy nieobciążonym samochodzie.I najprawdopodobniej masz drążki kierownicze różnej długości co widać na filmie,że kierownica przy jezdzie na wprost jest w złym położeniu.Ten kto ustawiał zbieżność nie ustawiał jej drążkiem tylko jednej strony np. lewego lub prawego koła?Jeżeli tak to masz i nieodpowiednie kąty skrętu kół.
W książce o Nivie napisane jest, że przy obciążonym przodzie zbieżność powinna być 2-4 mm.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: ndz lut 26, 2017 1:58 pm
autor: cerber67
To w sumie, jak? Zawieszenie i geometrię masz zrobioną, czy mechanik powiedział, że "będzie pan zadowolony"?
Zbieżność jest prosta do ustawienia. Z geometrią już gorzej. Podkładki są męczące.

Re: Rozpadnie się czy nie?

: ndz lut 26, 2017 2:08 pm
autor: Krzysiek_
Zbieżność robiłem niedawno (mimo to ciągle kierownica jest krzywo przy jeździe na wprost). Geometrię powinni mi zrobić jak wymieniali tulejki wahaczy+sworzeń zwrotnicy.