Do czego trzecia dzwignia?

wszystko o niwce

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
pezet
 
 
Posty: 12853
Rejestracja: pt lis 05, 2004 5:25 pm
Lokalizacja: Kraków

Do czego trzecia dzwignia?

Post autor: pezet » pt maja 13, 2005 2:15 pm

Witam goscinnie :)

Dzisiaj zagladalem do Nivy (przez szybe) i widzialem ze ma na konsoli 3 dzwignie.
Biegi i reduktor - a do czego ta trzecia?

Prosze o oswiecenie :)

Awatar użytkownika
wupasek
 
 
Posty: 3908
Rejestracja: wt lut 10, 2004 11:28 pm
Lokalizacja: Łódź / Tuszyn
Kontaktowanie:

Post autor: wupasek » pt maja 13, 2005 2:16 pm

blokada miedzyosiowa zdaje sie
Obrazek

Awatar użytkownika
MarG
Posty: 445
Rejestracja: czw wrz 09, 2004 7:44 pm
Lokalizacja: Ostrów Wlkp

Post autor: MarG » pt maja 13, 2005 3:51 pm

Witam goscinnie

Dzisiaj zagladalem do Nivy (przez szybe) i widzialem ze ma na konsoli 3 dzwignie.
Biegi i reduktor - a do czego ta trzecia?

Prosze o oswiecenie
Ta trzecia to napewno do zmieniania czegoś. :wink:

Największa dzwignia jest do zmiany biegów, 2 mniejsze do załączania reduktora oraz druga do blokady centralnego mechanizmu różnicowego.

Awatar użytkownika
Sniper
Posty: 2028
Rejestracja: ndz sie 08, 2004 8:11 pm
Lokalizacja: Posen Parkwirtschaft Solatsch
Kontaktowanie:

Post autor: Sniper » sob maja 14, 2005 10:31 pm

Katapulta fotela pasażerskiego !! :)
Ręce precz od GENERAŁA!...
Obrazek

wiciu
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 18
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 4:00 pm
Lokalizacja: Gliwice/ Krzyzowa

Post autor: wiciu » ndz maja 15, 2005 10:08 am

centralnego mechnizmu róznicowego...
tzn jak sią ją "zapoda"blokuje sie róznicowy przedniej i tylnej osi czy kółka krecą sie jednoczesnie tylko na jednej z osi ??

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » ndz maja 15, 2005 11:19 am

wiciu pisze:centralnego mechnizmu róznicowego...
tzn jak sią ją "zapoda"blokuje sie róznicowy przedniej i tylnej osi czy kółka krecą sie jednoczesnie tylko na jednej z osi ??
:o ze jak ??
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
CLIMBER
 
 
Posty: 1362
Rejestracja: pn lis 25, 2002 7:49 am
Lokalizacja: Warszawa/Przemyśl/Mazury

Post autor: CLIMBER » ndz maja 15, 2005 11:27 am

Bart03 pisze:
wiciu pisze:centralnego mechnizmu róznicowego...
tzn jak sią ją "zapoda"blokuje sie róznicowy przedniej i tylnej osi czy kółka krecą sie jednoczesnie tylko na jednej z osi ??
:o ze jak ??


Tez nie rozumiem :)21
WARMIŃSKO-MAZURSKA GRUPA OFF ROAD

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » ndz maja 15, 2005 11:28 am

wiciu pisze:centralnego mechnizmu róznicowego...
tzn jak sią ją "zapoda"blokuje sie róznicowy przedniej i tylnej osi czy kółka krecą sie jednoczesnie tylko na jednej z osi ??
Centralnego - czyli międzyosiowego. Taki mechanizm różnicowy wystepuje w samochodach o stałym napędzie na 4 koła. Jego zablokowanie powoduje "sztywny" rozdział napędu na osie a nie na koła...

Przemek wawa
Posty: 380
Rejestracja: śr maja 28, 2003 10:33 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Przemek wawa » ndz maja 15, 2005 11:29 am

wiciu pisze:centralnego mechnizmu róznicowego...
tzn jak sią ją "zapoda"blokuje sie róznicowy przedniej i tylnej osi czy kółka krecą sie jednoczesnie tylko na jednej z osi ??
a Planety Szaleja, szaleja .... => Maanam.

sie kreca, sie kreca ... jednoczesnie :wink:
pozdrawiam,
YJ 4.0

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » ndz maja 15, 2005 2:35 pm

leon zet pisze:
wiciu pisze:centralnego mechnizmu róznicowego...
tzn jak sią ją "zapoda"blokuje sie róznicowy przedniej i tylnej osi czy kółka krecą sie jednoczesnie tylko na jednej z osi ??
Centralnego - czyli międzyosiowego. Taki mechanizm różnicowy wystepuje w samochodach o stałym napędzie na 4 koła. Jego zablokowanie powoduje "sztywny" rozdział napędu na osie a nie na koła...
właśnie osie czy jak kto woli wały a nie koła !!
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

wiciu
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 18
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 4:00 pm
Lokalizacja: Gliwice/ Krzyzowa

Post autor: wiciu » pn maja 16, 2005 11:32 am

hehehhe sorry faktycznie masło maślane wyszło :D:D:D

dobra juz kumam ... ale i tak pojadę w błoto i tam sie okaze co i jak bo tu to tak jakby lekarz robił operację przez telefon ;)

chwała cierpliwym czytającym moje posty ... :lol:

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » pn maja 16, 2005 11:52 am

Dobra - jeszcze raz...
Międzyosiowy mechanizm róznicowy stosowany jest w samochodach z napędem na cztery koła w celu rozdziału napędu na osie. Wyobraź sobie, że taki właśnie samochód jedzie po łuku. Różnicę prędkości obrotowych kół tej samej osi kompensują mechanizmy różnicowe w mostach napędowych - ale zauważ też co dzieje się z osiami - przednie koła są skręcone a tylne jadą na wprost. Gdyby nie było międzyosiowego dyfra przednie koła byłyby spychane przez tylne. Można więc powiedzieć, że centralny dyfer umożliwia ciągłą zmianę proporcji przekazywanego napędu na osie w zależności od toru po jakim porusza się pojazd. Zablokowanie centralnego dyfra uniemożliwia taką zmianę. Napęd przekazywany jest na osie w stałej proporcji - obrazowo mówiąc wały napędowe kręcą się z taką samą predkością obrotową. Zablokowanie centralnego dyfra nie ma nic wspólnego z blokowaniem dyfrów w poszczególnych mostach - one nadal działają umożliwiając kołom obracanie się z różnymi prędkościami obrotowymi

wiciu
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 18
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 4:00 pm
Lokalizacja: Gliwice/ Krzyzowa

Post autor: wiciu » pn maja 16, 2005 12:01 pm

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhaaaaaaaaaaaaaa !
dzięki - jasno i czytelnie
a są auta w których oprócz blokady międzyosiowej występuje jeszcze blokada kół na jednej osi ... ??

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » pn maja 16, 2005 12:09 pm

Owszem są.

Awatar użytkownika
zu-tec
Posty: 767
Rejestracja: wt mar 02, 2004 7:17 pm
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: zu-tec » pn maja 16, 2005 12:21 pm

leon zet pisze: (...)Gdyby nie było międzyosiowego dyfra przednie koła byłyby spychane przez tylne.
No niezupełnie, koła kierowane na zakręcie pokonują wiekszą drogę, więc jakby "ciągną" te niekierowane :wink:
leon zet pisze:(...) Można więc powiedzieć, że centralny dyfer umożliwia ciągłą zmianę proporcji przekazywanego napędu na osie w zależności od toru po jakim porusza się pojazd.
Też niezupełnie... otwarty mech. różnicowy ZAWSZE rozdziela napęd równomiernie, tylko że pozwala jednocześnie na obracanie się kół (osiowy) lub osi (centralny) z różnymi predkościami.

Leon, jako geodecie i tak należy ci się piątka z plusem :)2 :lol:
JimnyJeans + 2" - jeździmy bez śladów :)

Awatar użytkownika
pezet
 
 
Posty: 12853
Rejestracja: pt lis 05, 2004 5:25 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: pezet » pn maja 16, 2005 2:56 pm

Panowie, co to jest centralny dyfer to wiem, pytalem tylko o sama dzwignie.

Dzieki!
Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo, na pewno to spier.olisz...

Awatar użytkownika
zu-tec
Posty: 767
Rejestracja: wt mar 02, 2004 7:17 pm
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: zu-tec » pn maja 16, 2005 3:06 pm

pezet pisze:Panowie, co to jest centralny dyfer to wiem,
Teraz już wiesz.... :)21
pezet pisze: Dzieki!
Cała przyjemność po naszej stronie... :D
JimnyJeans + 2" - jeździmy bez śladów :)

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » pn maja 16, 2005 9:48 pm

zu-tec pisze:Leon, jako geodecie i tak należy ci się piątka z plusem :)2 :lol:
Wiesz - nie zawsze byłem geodetą. Trochę wiadomości zostało z technikum, trochę z SIMR-u... a jeszcze więcej zapomniałem :roll:

Awatar użytkownika
werewoolf
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 16
Rejestracja: wt maja 17, 2005 5:30 pm
Lokalizacja: Toronto (kuj.-pom.)

Post autor: werewoolf » wt maja 17, 2005 7:52 pm

Panie i Panowie geodeci i inni specjaliści... Zagadnienie wytłumaczone fachowo ale pociągnę trochę temat...
Wczoraj właśnie wypróbowałem blokadę (od wczoraj jestem szczęśliwym posiadaczem Nivki) ale jakoś specjalnej różnicy nie odczułem. W zasadzie reduktor wystarczył do pokonania wszelkich przeszkód. W więc, skoro już wiadomo do czego służy, to powiedzcie kiedy używać i co to daje ??
<<< N I V A 1.6 >>>
<<< and YOU'll never stop >>>

Awatar użytkownika
Paszczak
 
 
Posty: 2821
Rejestracja: wt wrz 14, 2004 12:31 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paszczak » wt maja 17, 2005 8:48 pm

W zasadzie reduktor wystarczył do pokonania wszelkich przeszkód. W więc, skoro już wiadomo do czego służy, to powiedzcie kiedy używać i co to daje
:o :-?
wg mnie to jest wytłumaczone na początku tego tematu :roll:
spoko luzik
www.wawa4x4.pl

Awatar użytkownika
werewoolf
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 16
Rejestracja: wt maja 17, 2005 5:30 pm
Lokalizacja: Toronto (kuj.-pom.)

Post autor: werewoolf » wt maja 17, 2005 8:58 pm

Masz na myśli katapultę "Geil" ?
Miałem na mysli sytuacje z życia wzięte.....
<<< N I V A 1.6 >>>
<<< and YOU'll never stop >>>

Awatar użytkownika
Sniper
Posty: 2028
Rejestracja: ndz sie 08, 2004 8:11 pm
Lokalizacja: Posen Parkwirtschaft Solatsch
Kontaktowanie:

Post autor: Sniper » wt maja 17, 2005 10:27 pm

Co chcesz ?? Dobra katapulta wymiata !!
Szczególnie w życiu :)21
Ręce precz od GENERAŁA!...
Obrazek

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » śr maja 18, 2005 7:38 am

werewoolf pisze:Panie i Panowie geodeci i inni specjaliści... Zagadnienie wytłumaczone fachowo ale pociągnę trochę temat...
Wczoraj właśnie wypróbowałem blokadę (od wczoraj jestem szczęśliwym posiadaczem Nivki) ale jakoś specjalnej różnicy nie odczułem. W zasadzie reduktor wystarczył do pokonania wszelkich przeszkód. W więc, skoro już wiadomo do czego służy, to powiedzcie kiedy używać i co to daje ??
No to jest mały problem ze sprawdzeniem, bo zima skończyła się niedawno, a na śliskim to najlepiej zauważyć różnicę we właściwościach trakcyjnych z włączoną i wyłączoną blokadą centralnego dyfra. A może jakieś gliniaste błotko masz w okolicy? A może jakiś super suchy piasek (np. wydmy morenowe)? Raczej staraj się nie używać blokady tam, gdzie Ci nie jest potrzebna. Po co nadwyrężać układ napędowy?

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » śr maja 18, 2005 7:39 am

werewoolf pisze:Panie i Panowie geodeci i inni specjaliści... Zagadnienie wytłumaczone fachowo ale pociągnę trochę temat...
Wczoraj właśnie wypróbowałem blokadę (od wczoraj jestem szczęśliwym posiadaczem Nivki) ale jakoś specjalnej różnicy nie odczułem. W zasadzie reduktor wystarczył do pokonania wszelkich przeszkód. W więc, skoro już wiadomo do czego służy, to powiedzcie kiedy używać i co to daje ??
No to jest mały problem ze sprawdzeniem, bo zima skończyła się niedawno, a na śliskim to najlepiej zauważyć różnicę we właściwościach trakcyjnych z włączoną i wyłączoną blokadą centralnego dyfra. A może jakieś gliniaste błotko masz w okolicy? A może jakiś super suchy piasek (np. wydmy morenowe)? Raczej staraj się nie używać blokady tam, gdzie Ci nie jest potrzebna. Po co nadwyrężać układ napędowy?

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » śr maja 18, 2005 8:08 am

Zastanawia mnie (i jeżeli się mylę to niech mnie ktoś do pionu postawi) jak zachowywałaby się niva gdyby utknęła w terenie w taki sposób, że koła jednej osi znajdowałby się w górze i nie dotykały podłoża. Przy zablokowanym centralnym dyfrze obracałyby się chyba wszystkie koła :roll: A jak będzie w sytuacji gdy centralny nie jest zablokowany? Będą obracać się tylko te które mają najmniejszy opór (czyli te wiszące w powietrzu) ? :roll: :roll: Myślę, że odpowiedź na to pytanie jest jednocześnie odpowiedzią na pytanie "co daje blokada"

ODPOWIEDZ

Wróć do „Łada Niva”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości