Strona 1 z 2
Butla LPG pod podwoziem
: wt kwie 15, 2008 9:17 pm
autor: androx1
Czy ktoś z koleżanek/kolegów ma jakoś sensownie umiejscowioną butlę z gazem? Może ktoś ma tak jak na załączonym linku? Zastanawiam się nad takim rozwiązaniem, bo brak miejsca w bagażniku przyprawia mnie o

Zapraszam do dyskusji: czy warto tak przerabiać, czy to jest dozwolone i czy nie grozi niczym ?
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... va_lpg.htm
: wt kwie 15, 2008 10:04 pm
autor: suinam
Pomysł na umiejscowienie butli w sposób załączony na obrazku, to moim zdaniem kiepski pomysł.
Natomiast sam mam "niviastą" na gaz i myślę o założeniu toroidalnej butli w bagażniku, a na niej zrobić zabudowe, troche zmniejszy sie bagażnik, ale zawsze jest lepiej jak mam teraz na połowe paki. Pozdrawiam
: wt kwie 15, 2008 10:28 pm
autor: androx1
Coś mi się zdaje, że niewiele zyskasz tego miejsca. No może kształt będzie inny.
A dlaczego uważasz, że rozwiązanie z "obrazka" jest złe ?. Butla może być mniejsza - węższa. Ale nawet tamta jest powyżej tylnego mostu.
: wt kwie 15, 2008 10:47 pm
autor: tomaszpi
androx1 pisze:Coś mi się zdaje, że niewiele zyskasz tego miejsca. No może kształt będzie inny.
A dlaczego uważasz, że rozwiązanie z "obrazka" jest złe ?. Butla może być mniejsza - węższa. Ale nawet tamta jest powyżej tylnego mostu.
Według mnie butla na zewnątrz auta to dodatkowe ryzyko w pokonywaniu różnych terenów. Uderzenia obtarcia i Bóg wie jeszcze co. Ja mam butlę w bagażniku. Zajmuje 50 % jego przestrzeni ale mi to nie przeszkadza ponieważ można zwiększyć powierzchnię bagażnika montując dachowy bagażnik. A po drugie butla w środku jest osłonięta od wszelkich uszkodzeń mechanicznych występujących w podróżach po bezdrożach

. Takie jest moje zdanie.
: wt kwie 15, 2008 11:13 pm
autor: suinam
Znaczy sie nie tyle co pomysł zły, co umiejscownienie butli, wzwiązku z wykonywanym przezemnie zawodem, często nawracam się na leśnych drogach, i z tak umiejscowioną butlą, bałbym się.
: wt kwie 15, 2008 11:22 pm
autor: 2Kółka
Ja mam sensownie ( w bagażniku ) i zajmuje mi tylko 1/3
Taki temat już był
http://www.forum4x4.pl/forum/viewtopic.php?t=46502
Było też o VLI-5, dieslu w Nivie, butli LPG w miejscu koła zapasowego (też super pomysł

) i tysiącu innych rzeczy i wystarczy użyć opcji szukaj a najlepiej przejrzeć stare tematy zamiast dublować , bo wolę kasztany w czystej formie niż po raz któryś czytać to samo
Tomek
: wt kwie 15, 2008 11:44 pm
autor: androx1
Faktycznie już temat był ! Ale daję słowo, że wyszukiwarką go nie znalazłem ! Tylko patrzę , że dyskusja tam się nie rozwinęła

Widziałem też patent polegający na wycięciu bagażnika i wyspawaniu skrzynki w dnie w której ustawiono butlę. Nie podobało mi się to rozwiazanie.
suinam napisał: "Znaczy sie nie tyle co pomysł zły, co umiejscownienie butli, wzwiązku z wykonywanym przezemnie zawodem, często nawracam się na leśnych drogach, i z tak umiejscowioną butlą, bałbym się."
To zależy jak nisko byś ją dał. Czyli inaczej jak grubą butlę. Można by spróbować toroidalną albo lepiej - dwie wąskie podłużne.
A czy w lesie można zaczepić o tak umiejscowioną butlę ?
Mam za to wątpliwości czy taki patent pod podwoziem jest zgodny z przepisami.

: śr kwie 16, 2008 8:36 am
autor: gri74
zgodny z przepisami jest jak najbardziej, mozna miec nawet dwie butle pod autem .
: śr kwie 16, 2008 8:41 am
autor: Snuffer
Mam baniak na gaz (44 litry) zamontowany dokładnie tak jak na zdjęciach, jest znacznie powyżej mostu i nijak nie zawadza w terenie. Wydech jest od Golfa II i wyprowadzony bokiem przed kołem. Baniak dobrze dociąża dupę. Owszem, na zdrowy rozum jest to trochę bardziej niebezpieczne jeśli mówimy o ostrym dziczeniu w terenie ale jak ktoś ma ochotę na prawdziwy offroad to w życiu nie kupuje Nivy ani nie montuje gównianego gazu bo i po co?
Myślę, że do rekreacyjnej jazdy w terenie jest to dobre rozwiązanie.
: śr kwie 16, 2008 10:32 am
autor: androx1
Snuffer napisał: "Mam baniak na gaz (44 litry) zamontowany dokładnie tak jak na zdjęciach, jest znacznie powyżej mostu i nijak nie zawadza w terenie. Wydech jest od Golfa II i wyprowadzony bokiem przed kołem."
Super wiadomość !
Napisz, jakie przeróbki trzeba wykonać w aucie, jak i do czego zamocować butlę (jakie wymiary ma Twoja - bo pasuje), gdzie jest reduktor gazu i wszystko co może się przydać osobom chcącym tak zmodyfikować auto. Fotki też mile widziane.

I dlaczego wydech od Golfa - czy to tylko przypadek ?
Rozumiem, że na przeglądach nie ma problemu przez butlę ?
: śr kwie 16, 2008 10:51 am
autor: goslawen
Problemy przez butle? Jak im na przeglądzie nie powiesz to nie zauważą

: śr kwie 16, 2008 11:26 am
autor: Snuffer
Niestety cały osprzęt był montowany za kadencji poprzedniego (a raczeja nawet jeszcze jednego wstecz) właściciela więc o szczegółach technicznych nic mądrego nie mogę powiedzieć. Dostałem wszelakiej maści papiery, homologacje, etc, etc. Instalacja jest wbita w dowód i bez łaski przeglądy przechodzą.
Dlaczego taki a nie inny wydech i czy było coś przerabiane/podginane - nie wiem.
Jedyne czym mogę ew. służyć to typ instalacji i namiary na firmę, która to robiła; mam to gdzieś w papierach do samochodu.
: sob cze 28, 2008 6:47 pm
autor: scibor1
Snuffer pisze:Niestety cały osprzęt był montowany za kadencji poprzedniego (a raczeja nawet jeszcze jednego wstecz) właściciela więc o szczegółach technicznych nic mądrego nie mogę powiedzieć. .
ja mam podobnie - butla jak na zdjeciach, 50 litrow, instalacja sekwencyjna BRC, montowana w Belgii. Butla w niczym nie przeszkadza (swoja droga taka butla to mozna walic, ciezko ja uszkodzic, nie to co bak:/). Wydech przerobiony, zakreca powyzej tylnego mostu, wraca do przodu, zawraca (ale opis...), koncowy tlumik rownolegle do lewej podluznicy i wychodzi na bok przed lewym tylnym kolem - i ten tlumik jest najnizszym punktem ograniczajacym przeswit - co prawda na razie nie przeszkadza, jak zacznie to go zmienie na mniejszy...
: pt lip 04, 2008 2:53 pm
autor: timo
skoro sie tak boicie o te butle, to moze by tak pod nia jakas plyte oslonowa?
: pt lip 04, 2008 3:49 pm
autor: M_Dziku
Obecnie przerabiam swoja Nivcię w kierunku takiego rozwiązania. Na razie jestem na etapie przerabiania wydechu - to w przyszłym tygodniu. Będą dwa tłumiki od Golfa (płaskie są) zaś rura będzie wychodziła przed prawym tylnym kołem.
Dalszy etap to nowy hak. Ten obecny jest już i tak kiepskawy. Co do osłony - to będzie ona ostatnim elementem i zrobią mi ją "producenci" haka. Będzie wykonana z prętów wygiętych wedle kształtu zamontowanej butli, zaś owe pręty będą przyspawane do dwóch płaskowników. Jeden będzie przymocowany do belki haka, drugi do podwozia Nivci. Taki przynajmniej jest plan...
: pn lip 07, 2008 10:31 pm
autor: bartekbp01
ja właśnie kiedyś widziałem nive z butlą za mostem z tym że troidalną a do tego osłoniętą osłoną z blachy czwórki więc pancerna
w tym wszystkim nie podoba mi se jedynie pomysł z tym wydechem jakoś tak po "traktorzemu"
: wt lip 08, 2008 8:03 am
autor: Snuffer
Może i po traktorzemu ale przecież tego golfowego wydechu i tak nie widać. Przynajmniej u mnie tak jest.
: wt lip 08, 2008 1:02 pm
autor: timo
M_Dziku pisze:Będzie wykonana z prętów wygiętych wedle kształtu zamontowanej butli, zaś owe pręty będą przyspawane do dwóch płaskowników. Jeden będzie przymocowany do belki haka, drugi do podwozia Nivci. Taki przynajmniej jest plan...
srednio mnie to przekonuje... jak mnie mam z tych pretow to ma byc "plotek", czyli nie uchronisz butli przed najgrozniejszym: punktowym naciskiem od np. ostrego kamienia. butla jest na tyle solidna, ze nacisk rozlozony na wieksza powierzchnie nic jej nie zrobi (np zawisniecie tylu na butli), natomiast nacisk punktowy moze byc niebezpieczny - stad uwazam, ze powinna byc plyta.
: wt lip 08, 2008 5:31 pm
autor: scibor1
Snuffer pisze:Może i po traktorzemu ale przecież tego golfowego wydechu i tak nie widać. Przynajmniej u mnie tak jest.
dokladnie:)
widac tylko "rasowy" tuningowy wydech przed tynym kolem;P
bardziej po traktorzemu to wyglada ten wlot powietrza przytwierdzony do przedniego slupka... a zreszta niviasta to prawie traktor;)
: wt lip 08, 2008 10:16 pm
autor: bartekbp01
timo pisze:M_Dziku pisze:Będzie wykonana z prętów wygiętych wedle kształtu zamontowanej butli, zaś owe pręty będą przyspawane do dwóch płaskowników. Jeden będzie przymocowany do belki haka, drugi do podwozia Nivci. Taki przynajmniej jest plan...
srednio mnie to przekonuje... jak mnie mam z tych pretow to ma byc "plotek", czyli nie uchronisz butli przed najgrozniejszym: punktowym naciskiem od np. ostrego kamienia. butla jest na tyle solidna, ze nacisk rozlozony na wieksza powierzchnie nic jej nie zrobi (np zawisniecie tylu na butli), natomiast nacisk punktowy moze byc niebezpieczny - stad uwazam, ze powinna byc plyta.
nie prawda!!
testy na butlach wykonuje się właśnie za pomocą punktowego uderzenia(wahadło z dużym obciążeniem)
: śr lip 09, 2008 12:09 am
autor: M_Dziku
Coś za coś...
Mnie nie przekonuje płyta, bo uważam, że pomiędzy nią, a butlą zawsze będzie gromadził się wszelaki syf, co uważam za w sumie większe ryzyko niż trafienie czymś akurat dokładnie między pręty. Zresztą Snuffer nie ma na butli żadnej osłony i twierdzi, że w niczym mu to nie przeszkadza.
: śr lip 09, 2008 7:14 am
autor: Metale
W Honkerze miałem butlkę pod samochodem. Uczestniczyłem w wielu rajdach i njic z butlą się nie stało (na butlę można najechać TIR-em i ma wytrzymać ustrojstwo- tak mi powiedział gazownik). Natomiast bałbym się montować ją z tyły (miałem z boku w miejscu jednego ze zbiorników)-zmniejszamy sobie kąt natarcia.
: śr lip 09, 2008 9:51 am
autor: timo
bartekbp01 pisze:timo pisze:M_Dziku pisze:Będzie wykonana z prętów wygiętych wedle kształtu zamontowanej butli, zaś owe pręty będą przyspawane do dwóch płaskowników. Jeden będzie przymocowany do belki haka, drugi do podwozia Nivci. Taki przynajmniej jest plan...
srednio mnie to przekonuje... jak mnie mam z tych pretow to ma byc "plotek", czyli nie uchronisz butli przed najgrozniejszym: punktowym naciskiem od np. ostrego kamienia. butla jest na tyle solidna, ze nacisk rozlozony na wieksza powierzchnie nic jej nie zrobi (np zawisniecie tylu na butli), natomiast nacisk punktowy moze byc niebezpieczny - stad uwazam, ze powinna byc plyta.
nie prawda!!
testy na butlach wykonuje się właśnie za pomocą punktowego uderzenia(wahadło z dużym obciążeniem)
to nadal nie jest nacisk punktowy. obciaznik wahadla do testow ma ksztalt kuli. mnie chodzi o bardzo punktowy

typu, jak juz mowilem, ostry kamien, krawedz, cos co moze sie wbic.
Metale pisze:na butlę można najechać TIR-em i ma wytrzymać ustrojstwo- tak mi powiedział gazownik)
i to rowniez, a nawet tymbardziej, nie jest nacisk punktowy. poza tym to jest nacisk statyczny, a mowimy o dynamicznym.
: śr lip 09, 2008 10:10 am
autor: Qbartx
Co do wytrzymalosci:
Toyota corolla tercel 4wd + TIR= cala buda zmasakrowana, z dlugiego kombi poskladala sie w harmonijke dlugosci malucha. Butla po wygrzebaniu z czelusci poskladanej podlogi miala tylko lekkie wgiecie

: śr lip 09, 2008 10:18 am
autor: Marek D.
Panowie - czy słyszał ktoś o wypadku, podczas którego pier...ła butla?
To cholerstwo wytrzymuje postrzał z kałacha.
pancernego to potrzeba mocowania - coby jej nie wyrwać i osłon przewodów.
Jeżeli ktoś użytkuje nive zgodnie z instrukcją a nie ciąga na kinetyku po orlej perci wg. mnie może spokojnie pakować triploidalny zbiornik pod podłogę.