NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Moderator: Albert_N
NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Witam, jako dobry bratanek postanowiłem zreanimować stryjkowi Nivę. Przed demontażem głowicy nie było słychać popychaczy. Po reanimacji tj. szlif głowicy (bo była trafiona uszczelka, 0,2mm skrzywienia), wymiana zaworów, prowadnic i uszczelniaczy, zacząłem montować i stanąłem w punkcie pt. montaż popychaczy hydraulicznych, niby prosta czynność ale dała mi do zastanowienia ponieważ przy demontażu popychacze nie były dokręcone na gwincie, dały się swobodnie palcami odkręcać a że były pęknięte 2 oprawki podające do nich olej to i wymieniłem też i listwę zasilającą popychacze w olej. Postanowiłem kierując się tym co mnie nauczono że wszystko co ma gwint powinno być przykręcone w silniku i podczas montażu dokręciłem popychacze w gniazdach. Po odpaleniu popychacze zaworowe klekotały niemiłosiernie. Zdemontowałem obudowę rozrządu patrze a popychacze tzn. ich cześć robocza pracuje luźno i jest luz między popychaczem a dźwigienką, myślę padły popychacze (ale tak nagle i wszystkie, dziwne a powiem że raczej nie możliwe) biorę klucz odkręcam popychacz który miał największy luz a tu nagle słyszę że zasysa się powietrze i popychacz robi się twardy jak skała. Jakieś czary. i stąd moje pytanie czy ktokolwiek z szanownych forumowiczów jest w stanie mi napisać albo podać jakieś źródło gdzie mogę znaleźć informację jak to ustrojstwo zmontować (sprawdzałem manuale dostępne w sieci i znalazłem do 1.7 po angielsku ale tam opisywany silnik był jeszcze z tradycyjną regulacją bodajże 1.7 SPI). W środę powiedziałem że furę oddam a tu taka kicha.
PS> Rozebrałem jeden z popychaczy i jego budowa jest prostsza od budowy cepa tz. składa się cylinderka z gwintem do montażu w obudowie i otworem na podawaniem oleju, tłoczka i kapturka. Ale mimo swojej prostoty nie mogę zatrybić jak to działa bo oprócz ruchu obrotowego tłoczka w cylinderku nie da się tym wykonać żadnych ruchów liniowych bo kapturek wszystko ogranicza i co ciekawe ma otwór nie centralnie umieszczony. Jakieś sugestie
PS> Rozebrałem jeden z popychaczy i jego budowa jest prostsza od budowy cepa tz. składa się cylinderka z gwintem do montażu w obudowie i otworem na podawaniem oleju, tłoczka i kapturka. Ale mimo swojej prostoty nie mogę zatrybić jak to działa bo oprócz ruchu obrotowego tłoczka w cylinderku nie da się tym wykonać żadnych ruchów liniowych bo kapturek wszystko ogranicza i co ciekawe ma otwór nie centralnie umieszczony. Jakieś sugestie
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Według mnie montaż popychaczy zrobiłeś prawidłowo tylko trzeba było dać silnikowi pare minut popracować,następnie silnik wyłaczyć,poczekać troche i znowu uruchomić.Po prostu one sie nie odpowietrzyły do końca.
- kb-autostyle
-
- Posty: 1313
- Rejestracja: wt wrz 15, 2009 10:20 am
- Lokalizacja: Moskwa
- Kontaktowanie:
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Też wydaje mi się, że prawidłowo. Jedynie moze zwrócę uwagę na fakt, że po zamontowaniu popychacza należy go wcisnać, aby wypchnąć z niego powietrze.
Koniecznie trzeba też wyssać olej z otworu montażowego hydropopychacza, aby udało się go prawidłowo dokręcić (nie uda się dokręcić popychacza i będzie zonk).
Koniecznie trzeba też wyssać olej z otworu montażowego hydropopychacza, aby udało się go prawidłowo dokręcić (nie uda się dokręcić popychacza i będzie zonk).
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Witam, dziękuję za odpowiedzi. Rozwiązaniem mojego problemu było to że zapowietrzony był cały układ podawania oleju do popychaczy i nie wiem czemu nie odpowietrzył się sam. Żeby byc pewny w 100% że olej dochodzi postanowiłem odpowietrzyć ręcznie a zrobiłem to w następujący sposób. Ściągnąłem pokrywę rozrządu, wykręciłem świece, popuściłem lekko popychacze kluczem tak o obrotu oraz popuściłem nakrętkę na szpilce nr 1 (ta co podaję olej z głowicy do rozrządu i dalej do popychaczy). Zawołałem żonkę żeby chwilkę pokręciła rozrusznikiem i jak zobaczyłem że olej wypływa spod nakrętki to ją dokręciłem, drugą fazą było odpowietrzenie listwy i popychaczy. Żona znowu kręciła i po kolei wszystkie popychacze zaczęły się ładnie odpowietrzać, było trochę bąbelków powietrza, trochę syfu, jak stwierdziłem że olej już wszędzie równomiernie wypływa i nie ma powietrza, dokręciłem popychacze i tak że 2 razy po 10 sekund pokręciłem rozrusznikiem żeby się wszystkie luzy na nowo ustawiły. Po zmontowaniu wszystkiego i odpaleniu nastała ta upragniona cisza spod rozrządu, poprawiła się kultura pracy silnika, tak że w tym momencie silniczek pracuje cichutko i bez żadnych stuków. Mam jeszcze mały problem z obrotami na jałowym ale to prawdopodobnie silnik krokowy się kończy (czujnik położenia przepustnicy wymieniony, elm nic nie pokazuje). Mimo wszystko dziękuję i mam nadzieje że ten mój post się komuś przyda.
PS. Jak by przyszło komuś wymieniać szczotko-trzymacz od rozrusznika to niech zachowa stary bo będą mu potrzebne prowadnice do szczotek, w moim przypadku miały wybity po niewłaściwej stronie rowek dla przewodu łączącego szczotki z + albo -, po prostu przewody były za krótkie żeby włożyć szczotkę o prowadnicę. Miłego dnia
PS. Jak by przyszło komuś wymieniać szczotko-trzymacz od rozrusznika to niech zachowa stary bo będą mu potrzebne prowadnice do szczotek, w moim przypadku miały wybity po niewłaściwej stronie rowek dla przewodu łączącego szczotki z + albo -, po prostu przewody były za krótkie żeby włożyć szczotkę o prowadnicę. Miłego dnia
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Fajnie, że się udało, i to samemu rozwiązać zagwozdkę.
No- prawie samemu, bo jeszcze musisz odwdzięczyć się żonce
No- prawie samemu, bo jeszcze musisz odwdzięczyć się żonce

Nie ważne czym lecz gdzie i z kim!
- xanderagb
- jestem tu nowy...
- Posty: 92
- Rejestracja: ndz paź 07, 2012 7:27 am
- Lokalizacja: Kamień Pomorski
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
ja też demontowałem i rozbierałem popychacze z tym, że u mnie same popychacze były niesprawne przez zanieczyszczony olej po pęknięciu głowicy, po ich rozebraniu i dokładnym wyczyszczeniu wlałem do nich kilka kropel oleju i dopiero wtedy złożyłem, przez to trochę trudniej je się składa ale nie ma potem problemów jak u kolegi pawel.pl
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Witam.
A ja dodam cenną informację od siebie. Mechanik wymienił w mojej nivce uszczelkę+ robota całej głowicy. Po złożeniu klekotanie zaworów. Wszyscy mówią że się ułożą popychacze(wszycy macherzy do okoła), niestety 1000 km problem nie ustaje a było raz gorzej czasami przestawały klekotać innym razem znowu klekotały. Po ściągnieciu dekla klawiatury okazuje się że część zaworów nie jest podstawiona raz popychacze nr 1478 innym razem nr 356. Diagnoza telefoniczna ze sprzedawcą z TARMOTU (chwała im za radę) za mocno dokręcona listwa popychaczy. Prawidłowo 5-7 Nm u mnie kręgosłup pękał przy odkecaniu. Popuszczona listwa samochód chodzi jak zegarek, muzyka dla ucha.
Pozdrawiam Niva 2003 Mpi
A ja dodam cenną informację od siebie. Mechanik wymienił w mojej nivce uszczelkę+ robota całej głowicy. Po złożeniu klekotanie zaworów. Wszyscy mówią że się ułożą popychacze(wszycy macherzy do okoła), niestety 1000 km problem nie ustaje a było raz gorzej czasami przestawały klekotać innym razem znowu klekotały. Po ściągnieciu dekla klawiatury okazuje się że część zaworów nie jest podstawiona raz popychacze nr 1478 innym razem nr 356. Diagnoza telefoniczna ze sprzedawcą z TARMOTU (chwała im za radę) za mocno dokręcona listwa popychaczy. Prawidłowo 5-7 Nm u mnie kręgosłup pękał przy odkecaniu. Popuszczona listwa samochód chodzi jak zegarek, muzyka dla ucha.
Pozdrawiam Niva 2003 Mpi
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
A,co to jest listwa popychaczy?Popychacze nie są w żadnej listwie,ale po momencie dokręcenia przypuszczam,że chodzi o rurke zasilającą popychacze w olej.
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Pisząc listwa mamy na myśli układ zasilający popychacze w olej (czyli ta rurkę i okulary). Wydaje mi się że ten układ nie jest za bardzo przemyślany bo jak przykręcimy za mocno to się nie chce układ odpowietrzyć, jak za słabo to z biegiem czasu wskutek drgań mogą zacząć się popychacze z gniazd wykręcać (tak jak było w Nive mojego wujaszka jak ją dostałem do roboty), na szczęście w moim przypadku nie doszło do żadnego uszkodzenia, ale kto wie może z 1000km więcej i było by po zaworach o tłokach a może i po rozrządzie. A na pewno jak się nie będą zawory domykać to mamy wypalone gniazda i zawory. U mnie po remoncie na wszystkich garach 9.1 stopień sprężania, troszeczkę więcej niż powinno być ale głowica była dość mocno zwichrowana (0,2mm) i szlif zrobił zwoje, dodatkowo nowe zawory, szlif gniazd i docieranie. Taki mały tuning 
AD pioter149
Możesz mi napisać ile kosztował cię remont, chodzi mi o robociznę. Dzięki za odpowiedź

AD pioter149
Możesz mi napisać ile kosztował cię remont, chodzi mi o robociznę. Dzięki za odpowiedź
- xanderagb
- jestem tu nowy...
- Posty: 92
- Rejestracja: ndz paź 07, 2012 7:27 am
- Lokalizacja: Kamień Pomorski
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
ciekawy ten stopień sprężania... ja jak mierzyłem kilka miesięcy temu to miałem ciśnienie sprężania po 11 z hakiem, (mierzyłem w sumie 2 razy z odstępem bodajże tygodniowym), a głowica i zawory do najlepszych nie należą.
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
@xanderagb Stopień sprężania, to nie to samo, co ciśnienie sprężania.
Niva 1978 1.6D VW ;]
- xanderagb
- jestem tu nowy...
- Posty: 92
- Rejestracja: ndz paź 07, 2012 7:27 am
- Lokalizacja: Kamień Pomorski
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
no tak mi się właśnie wydawało i ciekawi mnie jak zmierzony został stopień sprężania??
- kb-autostyle
-
- Posty: 1313
- Rejestracja: wt wrz 15, 2009 10:20 am
- Lokalizacja: Moskwa
- Kontaktowanie:
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Stopień sprężanie sienie mierzy, jego się oblicza.
Jest to stosunek pojemności w DMP (faza ssania) do pojemności w GMP (faza sprężania).
Jest to stosunek pojemności w DMP (faza ssania) do pojemności w GMP (faza sprężania).
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Ogólnie Paweł był blisko,bo instrukcja silnika 1.7MPi podaje stopień sprężania 9,3
I dzieki temu ten silnik nie wymaga paliwa 98 oktanowego,a na nim wręcz przeciwnie może być słabszy.

Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Przejęzyczyłem się a z tego zaraz 3 watki powstały
, macie racje chodzi o ciśnienie sprężania. Ale po każdym szlifie głowicy stopień sprężania też się zmienia, ponieważ zmienia się wysokość komory spalania, niby nie dużo ale jak już o teorii piszemy
. I w sumie tyle


Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
AD. xanderagb
Co do ciśnienia sprężania w okolicy 11, może urządzenia się rozkalibrowało (albo silnik pali ci więcej oleju jak benzyny ale to taka dywagacja, jest taka próba z olejem dzięki której określa się teoretyczny stopień zużycia pierścieni, zaworów, itd. i podczas tej próby można zauważyć wzrost ciśnienia sprężania)
tak na szybko znalezione w sieci http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploat ... ejowa.html
Co do ciśnienia sprężania w okolicy 11, może urządzenia się rozkalibrowało (albo silnik pali ci więcej oleju jak benzyny ale to taka dywagacja, jest taka próba z olejem dzięki której określa się teoretyczny stopień zużycia pierścieni, zaworów, itd. i podczas tej próby można zauważyć wzrost ciśnienia sprężania)
tak na szybko znalezione w sieci http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploat ... ejowa.html
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Paweł,nie wiem jak w Nivie 1.7MPi czy uszczelki głowicy występują grubsze,ale w innych silnikach występują.Diesle to mają i francuskie benzyniaki,i nie tylko.
Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
Być może są gdzieś do kupienia uszczelki na 1,2 czy 3 wymiar naprawczy. Z mojego rozeznania niedostępne w Polsce. I tak np jacars ma tylko jeden typ http://jacars.pl/uszczelka-glowicy-17-8200-p-1386.html i nie wiem czy ma ona wymiar nominalny czy 1 naprawczy bo tak dokładnej dokumentacji technicznej nie posiadam. W ogóle jest problem bo do Nivy 1.6 i 1.7 SPI dokumentacji jest sporo ale do MPI to ciężko jest... Niby jest instrukcja serwisowa ale informacje i zdjęcia są z poprzednich wersji i momentami trzeba zawierzyć swojej intuicji. Ale dobra tego niema po co niepotrzebnie nabijać postów. Niebawem znowu popiszemy ale muszę mieć trochę czasu bo jest jeszcze jeden problem z tym silnikiem i mechanicy w okolicy rozkładają ręce i Nivka pewno znowu u mnie wyląduje
Dzięki..

Re: NiVa 1.7 MPI - popychacze hydrauliczne (montaż)
1.7MPi to jest prosty w budowie silnik.Nawet jego elektronika jak ma się dobry sprzęt diagnostyczny nie stwarza żadnych problemów.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości