Strona 1 z 1

Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: pn sty 06, 2014 9:19 pm
autor: lukasek101
Witam, to mój pierwszy post. Mam na imię Łukasz, jestem z okolic Bydgoszczy. Jakiś czas temu dostałem w spadku po dziadku Nivke 1.7 MPi w gazie 2003 rok i pokochałem ją od pierwszego odpalenia. Samochód był sprowadzony nowy z salonu, dziadek jeździł nią nie wiele także przebieg w okolicach 70k km. Niestety człowiek starszy nie wiele grzebał w samochodzie, do tego choroba dawała już mu popalić, więc niva wymaga trochę pracy. Sam nie znam się super na mechanice (informatyk ;) ), ale grzebać lubię i czytać dokumentację techniczną potrafię(książkę ), wspiera mnie zaprzyjaźniony mechanik, który jednak nie miał za wiele wspólnego z takimi samochodami. Na razie zostało wymienione sprzęgło, zaworek od nagrzewniczki, wymienione uszczelki przedniego i tylengo mostu, chociaż znowu zaczynają być wilgotne. Wyspawany bagażnik dachowy, założone radio, wymienione opony przód(yokohama geolandar), bo były prawie bezbieżnikowe, jeszcze fabryczne, tył wymienie jak tylko pozbieram się finansowo bo rodzina mi się powiększyła. Teraz niva jest na poprawkach blacharsko-lakierniczych, bo dziadek jej wcześniej nie oszczędzał. W planach jeszcze wygłuszenie wnętrza, malowanie tylnego orurowania i prostowanie i malowanie przedniego, wymiana opon tył.

Teraz w czym problem.
Po uszczelnieniu mostów i dolaniu do przodu jakiś 300 ml oleju po jakimś czasie pojawiło się zawilgocenie spowrotem (ale przejechałem nią około 8 tyś i dolać trzeba było około 50ml), jednak przedni most (chyba), zaczął bardzo buczeć przy prędkościach powyżej 60km/h na asfalcie, mam wrażenie, że hałas jest większy po nagrzaniu oleju w trakcie pracy. Z przodu jest skrzywiona jedna felga, chociaż została naprostowana i wyważona, to wulkanizator zalecał wymianę. Łożyska w kołach jego i moim(chyba) też zdaniem są ok. Most ściągamy w przyszłym tygodniu, ale zasugerujcie mi jak możecie gdzie jeszcze szukać przyczyny. Po przeglądaniu tego forum myślę o łożyskach w moście, ale inny znajomy (mechanik od polonezów i dużych fiatów) twierdzi, że to na pewno talerz wałka atakującego. Co byście sprawdzali najpierw? A może znacie dobrego speca od Nivy w okolicach Bydgoszczy?
Pozdrawiam i dzięki za sugestię

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: pn sty 06, 2014 10:23 pm
autor: Janusz73
Witam.Zacznij od łozysk przednich kół.70 tyś.km to według mnie ich żywotność dobiega końca.Most raczej wyje,a nie buczy i fakt,że to ma miejsce przy róznych prędkościach lub przy zwalnianiu albo przyśpieszaniu.Nie wiem jak uszczelniałeś przedni most,ale żeby wymienić uszczelniacze półosi to trzeba potem regulować naciąg łożysk kół.Jak wymieniałeś uszczelniacz wałka atakującego (jego flanszy) to trzeba znowu regulować naciąg jego łożysk co jest operacją trudną i najlepiej nakretke wałka dokręcić do takiego samego położenia jak była wcześniej dokręcona.Jeżeli upewnisz się na 100% że hałasuje most to na forum jego temat jest poruszany wielokrotnie.Lukasek101 na pewno zauważyłeś,że uszczelniacze w przekładniach (i silniku Nivy) są kierunkowe i uwzględniłeś to w trakcie ich wymiany-albo Corteco,albo oryginał Rosja.

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 8:50 am
autor: RADZILLA
Wymieniając opony pamietałeś żeby miały taki sam wymiar jak te z tyłu? Jeśli nie to tym mogłeś zabić most.

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 10:21 am
autor: lukasek101
Dzieki za wszystkie sugestie, buczenie wystepuje od 60 w gore. Co do opon to wymiar byl taki sam, ale przod byl mocno zuzyty, takze mogly byc roznice zwiazane z tym.

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 11:54 am
autor: Janusz73
Lukasek masz o rok młodszą Nive od mojej.To prawda,że duża różnica w wysokości bieżnika z przodu i z tyłu (rozmiar opon jednakowy) i włączona blokada na asfalcie lub powierzchni o dobrej przyczepności może wykonczyć most.Ale ja nadal stawiam na łożyska przednich kół-za mocno dociśnięte.Regulacja łozysk jest opisana na forum.

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 3:05 pm
autor: 2Kółka
A nie zbiegło Ci się to buczenie z wymianą przednich opon, aby? Opony o ostrzejszym bieżniku mają to do siebie, że na asfalcie wydają dziwne dźwięki. Niva sama w sobie też wydaje dziwne dźwięki, trzeba tę "melodię" najpierw poznać.

Ja na Twoim miejscu bym mostu nie ruszał, tylko jeździł (zadbawszy najpierw o cztery identyczne opony) po to by poznać auto. Jak się rozleci to i tak podobne koszty ponosisz jak w chwili obecnej.

Chyba, że znajdziesz kogoś, kto parę nivek już widział i Ci to zdiagnozuje :wink:

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 3:11 pm
autor: lukasek101
Na nowych ononach niva jezdzila 4 miesiace, to byla pierwsza inwestycja na jaka namowilem dziadka, buczenie pojawilo sie okolo miesiaca po uszczelnianiu mostu

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 5:19 pm
autor: Janusz73
Lukasek most możesz zdiagnozować w ten sposób.Po dłuższej jezdzie,dłuższej to znaczy takiej żeby w przekładniach rozgrzał się olej.Rozpędż Nive i gdzieś z górki wrzuć na luz.Jeżeli w czasie jazdy na luzie buczenie będzie słychać nadal to na pewno nie wina mostu.Równie dobrze możesz wymontować przedni wał i przejechać się na blokadzie.Rozumiem,że funkcje poszczególnych dżwigni znasz blokada właczona lub wyłączona i reduktor załączony lub wyłaczony.

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 7:22 pm
autor: lukasek101
Dzieki wielki, czytam powoli forum, ta diagnoza mostu bardzo mi sie przyda. W czwartek, piatek odbieram nive wtedy napisze jak wypadly testy. Polozenie dzwignii opanowalem

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 7:36 pm
autor: Janusz73
I kontrolka od właczonej blokady działa? :D

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 8:10 pm
autor: xanderagb
a ja jeszcze dodam, że moja wyła jak stukas z II wojny światowej dopóki nie zmieniłem ruskich opon na jakieś normalne :D

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 8:31 pm
autor: lukasek101
kontrolka działa bez problemu, gorzej z rozłączaniem, bo ciężko rozłączyć koła po zapięciu, ale to będzie następne na tapecie. Dzwoniłem do lakiernika, całe szczęście znajomy, przejechał się, mówi, ze na luzie po wysprzęgleniu jest cisza. Spróbuje jeszcze odpiąć wał, po jutrze jadę do niego

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 8:53 pm
autor: Janusz73
Skoro na luzie jest cisza to właśnie coś jest z mostem,a Ty piszesz,że to na szczęście?Przypuszczam,że w trakcie wymiany uszczelniacza wałka atakującego zmieniono naciąg jego łożysk.Ktos kto naprawia mosty powie,ze to proste.Dla mnie ta naprawa jest naprawą skomplikowaną.Moja wiedza na ten temat się praktycznie wyczerpała.Tobie proponuje sprawdzić czy cała flansza (element połaczony z wałem) nie ma luzu góra-dół w miejscu gdzie wchodzi do mostu.To świadczyłoby o poluzowaniu się nakrętki wałka atakującego i takie rzeczy w Nivie sie zdarzają.A jeżeli chodzi o włączanie i wyłaczanie blokady to ja mam tak samo i raczej tutaj nic nie ulepszysz.Ten typ tak ma.Samochód musi stać i nie może być naprężeń w układzie napędowym wtedy włączanie i wyłaczanie blokady jest łatwiejsze.

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: wt sty 07, 2014 9:26 pm
autor: lukasek101
Źle mnie zrozumiałeś, całe szczęście, lakiernik znajomy i chciało mu się wyjść o 20 po samochód i się przejechać. To że to most to obawiałem się od początku i wcale to mnie nie cieszy. Nie mam już nivy prawie miesiąc (zalety napraw u znajomych, ale w końcu jest pomalowana) i już mnie nosi, bo męczę moje wysłużone tico. Jutro sprawdzi luzy i mi da znać. Narazie dzięki za wszelką pomoc, ja jadę do niego w czwartek/piątek będziemy grzebać dalej. Dam znać co i jak

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: czw sty 09, 2014 8:49 pm
autor: dandan
Podejrzewam,że Janusz ma rację.
Czy znajomy lakiernik wie,jak się napręża łożyska mostu?
Że cofanie nakrętki może już nic nie dać a do błędu lepiej się nie przyznać?
A jak on Ci sprawdzi luzy?
Nowy uszczelniacz i tuleja rozprężna to parę pln,ale umiejętności prawidłowego montażu bezcenne.
Jeśli to most,można tu sprawdzić wiedzę:
http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... -most.html
19 – распорная втулка; :oops:

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: czw sty 09, 2014 9:08 pm
autor: lukasek101
Co do znajomego lakiernika, to da rade, bo działają razem z moim mechanikiem, po prostu nivka stoi teraz u niego. Mam nadzieję, ze da sobie rade, różne dziwne przypadki naprawiał i dochodził do ładu z nimi, chociaż niestety to jego pierwsze auto terenowe (no bo nie biorę pod uwagę x5 i ML, bo to zupełnie z czym innym się je). A w okolicy Bydgoszczy nie znam żadnego specjalisty od tego typu przypadków i nie mogę nikogo znaleźć. Jutro wieczorem jadę odwiedzić moją nivę i spróbujemy zlokalizować problem do końca. Niestety stoi u lakiernika 40 km ode mnie, a z 4 miesięcznym dzieckiem w domu ciężko się wyrwać na dłuższe dłubanie. Dzięki za tą stronkę, jestem co prawda z pokolenia, które rosyjskiego nie miało, ale z tym samochodem nie widzę innego rozwiązania, jak zacząć się uczyć :)

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: sob sty 11, 2014 1:37 am
autor: lukasek101
Powiem szczerze, że zgłupiałem, wracam właśnie z odwiedzin u nivy, odpaliliśmy, przejechaliśmy całkiem niezły kawałek przy różnych prędkościach, i nic nie buczy, normalnie jakby samo się naprawiło. Po 30 minutach jazdy zjechaliśmy na kanał, most stoi sztywno, nie ma luzów, więc zdecydowaliśmy się go nie ściągać (powiem szczerze, ze po przeczytaniu opisu w książce o demontażu całych kół trochę się przestraszyłem). Jednak znowu pojawia się wyciek na uszczelniaczach wału przedniego (i w moście i w reduktorze), z obu stron, także czeka nas wymiana ponowna. Czy powinniśmy wymienić także tuleje przy wymianie uszczelniacza? Chciałem zamówić znowu części w jacars, czy ich uszczelniacze będą ok (chce zamówić jeszcze parę innych drobiazgów). Jeżeli po wymianie nie zacznie buczeć to wraca nivka do mnie i jeżdżę nią na co dzień.

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: sob sty 11, 2014 5:13 am
autor: Janusz73
Lukasek 101,most raczej sam się nie naprawi.Czy przy wymianie uszczelniacza wymieniać tuleje rozprężną łożysk wałka atakującego tego nie wiem.I tu właśnie tkwi problem,mi sie udało wymienić uszczelniacze nic nie przestawiając ale przed odkręceniem nakretki zaznaczałem jej położenie względem wałka.Rozumiem,że uwzględniasz kierunek obrotów wału przy jezdzie samochodu do przodu,bo tak jak pisałem w Niwie w przekładniach masz uszczelniacze lewo i prawoskrętne.Co do uszczelniaczy półosi to właśnie każda półoś ma inny kierunek uszczelniacza.I wymienia się nie tylko uszczelniacze ale też uszczelki pokryw w które one są wciśnięte,uszczelki smaruje się niewielką ilością silikonu i podpowiem jeszcze,że dolna szpilka mostu od strony kierowcy (M8),mocująca pokrywe z uszczelniaczem półosi ma otwór przelotowy i dobrze jest dać ją na średniej mocy klej do gwintów.Dlaczego uszczelniacze reduktora znowu puszczaja?Może masz już wyrobione flansze w miejscu gdzie pracuja z uszczelniaczem lub coś jest z odpowietrznikiem reduktora.Na Twoim miejscu bym kupił uszczelniacze (4 sztuki) i nakretki (2 sztuki) łozysk przednich kół.Łożyska wymontował,umył i ocenił ich stan-bieżnie przebarwione lub jakiekolwiek wżery na nich lub wałeczkach kwalifikują łożyska do wymiany.Własnie łożyska przednich kół potrafią hałasować,potem znowu jest cisza i za pewien czas znowu hałasują.

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: sob sty 11, 2014 2:12 pm
autor: lukasek101
Czy mając na myśli pisząc o flanszkach masz na myśli nr 17 z linku do rysunku umieszczonego przez dandan? To co w książce jest opisane jako kołnierz na rysunku mostu? Czy jest to normalne, ze ten element nie dolega ściśle do obudowy mostu? U mnie i na moście i w reduktorze jest około 1mm szczeliny (tzn widać to przewężenie na moście na który jest ten kołnierz nasadzony). W książce jest napisane, że drobne wycieki z mostu są normalne, chyba umyje most i będę liczył krople tak jak jest napisane, bo może to się mieści w granicach normy. Co do łożysk kół to też zrobię jak radzisz.

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: sob sty 11, 2014 3:41 pm
autor: Janusz73
Tak.Flansza nie może dolegać do obudowy mostu lub reduktora i gdzieś tak jest milimetr szczeliny.Lukasek dlaczego pisze Ci o łożyskach.Awaria łozyska moze się skonczyć uszkodzeniem piasty,a ona do 1.7 troche kosztuje.Ja w swojej mam 43tyś.km i moja Niva nie widziała konkretnego błota.Jak kupiłem nową to po 5 tyś.km dostała luzu na łożyskach przednich kół.Kupiłem nowe uszczelniacze,rozebrałem i sie zdziwiłem,że w trakcie montazu dosłownie pożałowano smaru.Wiem,że smaru nie może byc "nawalone",że aż wszystko się gotuje ale po prostu było go za mało,przestrzeń między łożyskami była pusta.Nasmarowałem,złożyłem i jakoś to chodzi,luzów kół nie mam ale już coś czuje że odzywa mi sie łozysko w przednim prawym kole,nieraz na zakrętach ,a nieraz na prostej-przez chwile słychać takie łuu,łuu.Jeżeli w Twojej nic nie było robione przy łozyskach przez 70 tyś.km to one mają już dość.To jest taki przebieg gdzie ich żywotność ma swój kres.Nie wiem dlaczego puszczaja nowe uszczelniacze reduktora?Przecież rosyjskie oryginały sa bardzo dobre,w katalogu Corteco też coś znajdziesz do Nivy.Może ten kto je wymieniał,nie posmarował wargi uszczelniającej smarem i uszczelniacz startował na sucho?Nie wiem.

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: ndz sty 12, 2014 6:29 pm
autor: dandan
Jeśli za mocno dokręcisz nakrętkę wałka,to trzeba nową tuleję rozprężną.
Jeśli nie,to nie.
Myślę,że na potrzeby wymiany samego uszczelniacza,ale bez wymiany łożysk dobry jest garażowy sposób Janusza z tym znaczeniem położenia nakrętki.
Jeśli sam nie znalazłeś,to tu masz procedurę z dynamometrami na przykładzie tylnego mostu:http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... dachi.html

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: ndz sty 12, 2014 9:38 pm
autor: lukasek101
No właśnie nie mam pewności, jak była dokręcona nakrętka przy poprzedniej wymianie uszczelniaczy, boje się, że mogła być przekręcona, czy wtedy sama wymiana tulei wystarczy razem z wymiana uszczelniacza, czy powinienem rozebrać całość i ustawiać atak?

Re: Dziwny hałas przy większej prędkości z przodu

: sob lut 22, 2014 8:28 pm
autor: dandan
Wystarczy sama wymiana tulei razem z wymianą uszczelniacza.
Potem od nowa dokręcać w/g podanych procedur.