Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

wszystko o niwce

Moderator: Albert_N

pawel.pl
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: pn kwie 08, 2013 7:52 pm

Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: pawel.pl » czw sty 09, 2014 5:29 am

Witam, mam parę pytań związanych z problemem, a mianowicie podczas pracy silnika w momencie dodawania gazu ale i podczas utrzymywania stałych (wyższych obrotów silnika) wypada zapłon na wszystkich cylindrach (elm pokazuje cylindry 1,2,3,4), obroty falują raz są ok, innym razem w okolicy 500 lub mniej. Nieraz tez gaśnie na luzie w czasie jazdy. Komp pokazywał wypadanie zapłonów, czujnik położenia przepustnicy i nieprawidłową wartość sondy lambda (jeden taki co się zwie mechanik wybił katalizator w 5 letniej Nivce, bo niby zapchany, jak to stwierdził to nawet najstarsi górale nie wiedzą). Z racji finansowych odpada opcja wymiany wszystkich czujników plus katalizator za jednym strzałem. Stąd moje pytanie (prośba) o jakieś nakierowanie, podejrzani w sprawie są cewka, wtryski, czujnik wału korbowego lub rozrządu (tylko nie wiem czy może się zepsuć w taki sposób że komp tego nie pokaże), czujnik prędkości (nie zapala się kontrolka podczas załączania blokady, i nie wiadomo czy żarówka w desce czy kable urwane/zepsuty czujnik) może ktoś się orientuje jakie są objawy uszkodzenia tego czujnika, może przepływomierz. A może to nie jedna a dwie usterki np. silnik krokowy (jeżeli chodzi o te obroty) i coś innego. Fura już była okolicznych magików i nic, ostatnia szansa we mnie bo samochód jest stryja.

Cewka była już wymieniana prze serwis podczas gwarancji ale jak wtedy padła to było to bardzo zauważalne i stryj mówi że teraz to coś innego, wtryski raczej powinny być ok (bo ciężko żeby padły wszystkie w tym samym czasie). Wychodzi na to że trzeba by pół samochodu wymienić ale nie tedy droga. Może ktoś się spotkał z podobnym problemem. Niva rocznik 05'. Może ktoś zna wartości czujników. Czujniki położenia wału powinny dawać chyba sygnał albo przerywać sygnał. Dolegliwości występują w różnych odstępach od uruchomienia lub raz są raz nie. Bo jak by coś padło definitywne było by prostsze do namierzenia. Instalacja do czujników podobno ok (magik elektryk sprawdzał, ale czy i jak to nie wiem). Dzięki za wszystkie sugestie związane z tematem.

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: Janusz73 » czw sty 09, 2014 8:34 am

Pawel.pl za duzo Ci nie podpowiem,bo nie jestem magikiem.Kontrolka właczonej blokady nie ma nic do układu wtryskowego i zapłonowego,a włacznik blokady znajdziesz na górze reduktora jak odkręcisz plastiki koło dżwigni biegów i reduktora.No to fachoFiec zrobił "dobrze" niszcząc katalizator i bardzo prawdopodobne jest to,że w Niwie masz drugą sonde za katalizatorem (kontrolną) i ona robi cyrki.Do waznych czujników zapłonu i wtrysku nie wliczyłeś czujnika pochyklenia wzdłużnego samochodu,a znajduje się on przy akumulatorze.Dokładnie nie znam jego działania ale on koryguje moment wtrysku i zapłonu.Zastanawia mnie czy jest możliwość w Nivie dokładnie usunąć wkład ceramiczny katalizatora ?? .Może na początek sprawdż czy nie jest przez tego fachmana przypchany układ wydechowy.Ewentualnie zastąp go jakąś strumienicą.Dodam jeszcze,że czujnik wałka rozrządu jak ulegnie awarii to silnik na benzynie powyżej 2500obr/min ma tzw.dziure w gazie i nie ma mocy,CE się pali.A z tego co piszą chłopaki na forum zauważyłem i wierze w to,że czujnik wału korbowego jak ulegnie awarii to silnik momentalnie gaśnie.W 1.7MPi jest jeszcze bardzo ważna szczelność całego układu dolotowego-zaczynając od filtra,poprzez przepływomierz,aż do uszczelki kolektora ssącego.Tak samo wydech od głowicy do katalizatora musi być szczelny.

pawel.pl
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: pn kwie 08, 2013 7:52 pm

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: pawel.pl » czw sty 09, 2014 12:22 pm

Z tym czujnikiem prędkości to znalazłem gdzieś tu na forum, że o ile w SPI nie ma on większego wpływu na działanie silnika to w MPI sprawa ma się już inaczej ale nikt nie potrafił jakoś do końca odpowiedzieć jakie są objawy i niby ten czujnik odpowiada też za zapalanie się kontrolki blokady, wiesz to jest wiedza tu z forum a objawy są tak ogólne że może to być wszystko. A z tym katalizatorem to wiem że dał ciała bo teraz obniżył ciśnienie w układzie wydechowym do katalizatora a tam jest pierwsza sonda sprawdzająca i jak by nie było ona zawsze będzie źle szczytywać (tylko żeby to sprawdzić to trzeba co najmniej 500zł wybulić na nowy katalizator). A z tym czujnikiem przechyłu to nie wiedziałem... Ciekawe

Awatar użytkownika
xanderagb
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 92
Rejestracja: ndz paź 07, 2012 7:27 am
Lokalizacja: Kamień Pomorski

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: xanderagb » czw sty 09, 2014 12:35 pm

a masz elm? czy za każdym razem musisz do kogoś jechać? bo wskazania błędów w kompie są raczej prawdziwe tj. rzadko pokazuje głupoty. zakładam, że świeci Ci się CE, jak masz elm to podłącz się do komputera, skasuj błędy i przejedź się samochodem, aż znowu wyskoczy CE, wtedy odczytaj błędy i bardzo prawdopodobne, że to co wyskoczy jest przyczyną złej pracy.

żaden czujnik w silniku nie ma nic do czujnika blokady,

jest jeszcze bardziej brutalny sposób przekonania się czy jakiś czujnik robi cyrki, zwyczajnie poprzez odłączenie go, ja tak raz miałem z czujnikiem położenia wałka rozrządu, że czasem działał a czasem nie i przez to ciężko było dojść co silnikowi dolega, odłączałem wiec całkowicie podejrzane czujniki po kolei i wiedziałem, że takie a takie objawy odpowiadają złej pracy takiego czujnika i udało się w końcu ustalić winowajcę. oczywiście to na pewnie nie jest sposób zalecany przez producenta :P

pawel.pl
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: pn kwie 08, 2013 7:52 pm

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: pawel.pl » czw sty 09, 2014 1:26 pm

Elm posiadam, z tego co pamietam to byly 3 bledy - 1. sonda lambda (bo nie ma katalizatora, albo sonda walnieta, albo i to i to), 2. wypadanie zapłonów, 3. czujnik położenia przepustnicy (wymieniony na nowy firmy MS, chyba że nowy też walnięty). Prze jakiś czas (max parę dni) była tylko sonda i wypadanie, po tych paru dniach znowu pojawiał się czujnik położenia przepustnicy. Nic podjadę jutro podepnę się jeszcze raz i zobaczymy co pokaże. Ten check to się świeci od nowości :) Wujaszek mówił mi kiedyś że jak tankował PB98 to jak by lepiej bywało, ale to może zbieg okoliczności, teraz to nie pomaga. Trochę głupio mi żeby wywalił 450zł na katalizator + 250 na lambdę i okazało się że bez zmian. Ale z tego co widzę to się chyba bez tego nie obędzie. Jak by nie było to na podstawie odczytu sondy i paru innych danych komp daje odpowiednią mapę wtrysku. I teraz już sam nie wiem, drogie to eksperymentowanie.

PS. Tak w ramach ciekawostki mechanior powiedział że katalizator to koszt ok 3000-4000zł :)

2Kółka
 
 
Posty: 1275
Rejestracja: czw sty 17, 2008 3:20 pm
Lokalizacja: WROCŁAW

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: 2Kółka » czw sty 09, 2014 1:54 pm

pawel.pl pisze:... katalizator ...
Wytnij to w cholere :)3

p.s. masz dwie sondy czy jedną?

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: Janusz73 » czw sty 09, 2014 3:31 pm

Pawel.pl czujnik blokady nie ma nic do pracy silnika,a czujnik pochylenia wzdłużnego ma.Na konkretnym komputerze diagnostycznym gdy pojawią sie wszystkie dane,też jest pokazane jego ustawienie i wynosi 5 stopni ale nie orientuje się dokładnie o co chodzi.Pierwsza sonda przed katalizatorem to sonda regulacyjna,a za katalizatorem to sonda kontrolna i na pewno ona u Ciebie występuje.Ja mam MPi z 2004,to w 2005 tym bardziej jest.Jeszcze to zależy od rodzaju sterownika jaki masz zainstalowany ale na pewno ona jest.Masz wycietego kata to sonda kontrolna może teraz tworzyć cuda wianki.I zgoda katalizator do Nivy to koszt około 2 tyś.zł.xanderagb-czujnik wałka rozrządu uruchamia CE i jest bardzo łatwo odczytać jego błąd,ale powtarzam na konkretnym sprzęcie,a nie na przejściówkach typu ELM.

pawel.pl
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: pn kwie 08, 2013 7:52 pm

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: pawel.pl » czw sty 09, 2014 5:04 pm

Z tego co znalazłem to katalizator w wersji Euro3 to koszt 420zł http://jacars.pl/katalizator-ok-p-6342.html
a Euro 4 to koszt 1700zł http://jacars.pl/rura-kolektorowa-katal ... -7433.html. Teraz tylko pozostaje kwestia czy łada ma E3 czy E4 ale wydaje mi się że E3 (fajnie by było, wiadomo $$$) zastanawiam się też nad takim rozwiązaniem jak jest zastosowane w samochodach z wtryskiem i LPG a mianowicie emulatorem pracy sondy. Wpina się takie cudo i komp widzi już to co chce zobaczyć. A emulator coś koło 50-200zł,

Jeżeli już piszemy o tym czujniku położenia (pochylenia) pojazdu, to może orientuje się ktoś gdzie taki można dostać?? Czy tylko serwis.
Przerabiał ktoś może temat braku katalizatora w MPI ewentualna emulacje, bo z tego co na szybko zobaczyłem na allegro to mają elektroniczne emulatory i jakieś rurki co niby powodują brak błędnych odczytów (ale to już trochę o magie zahacza, bo sonda może pokazywać za niskie wartości albo jakieś z kosmosu wzięte).

Z tym czujnikiem od blokady, to sugerowałem się tym co znalazłem gdzieś tu na forum, mi chodzi o czujnik prędkości a dokładnie o to http://jacars.pl/czujnik-predkosci-bosc ... -2211.html Z tego co znalazłem znajduje się on obok miejsca gdzie linka od prędkościomierza wchodzi do skrzyni rozdzielczej, bo od blokady jest ten http://jacars.pl/czujnik-cofania-5b-blo ... -3554.html.

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: Janusz73 » czw sty 09, 2014 8:18 pm

Tak.Czujniki prędkości są dwa rodzaje.Daleko Paweł zaszedłeś z normami toksyczności Euro.Od mojej instrukcja obsługi "mówi",a mój silnik to 21214 z symbolem norm Q,że on spełnia wymagania normy Euro 2.Natomiast wtrysk jednopunktowy o symbolu norm S odpowiada Euro3.Powiem szczerze,że masz kłopot przez ten katalizator.Ogólnie jest możliwość go ominąć ale raczej to nie takie łatwe.Przy pracy na LPG sterownik od gazu "oszukuje" sonde.Wiem,że chłopaki z branży czyli motocykliści jak zmieniają wydech robią coś z sondą ale nie wiem dokładnie o co chodzi to nie będe się wypowiadał.Często te urządzenie stanowi z nowym wydechem (tłumikiem) komplet.A jak chcesz wiedzieć jakie masz Euro to musisz odkręcić plastykowy boczek po lewej stronie pedałów,tam masz cały sterownik i po jego symbolach się dowiesz.

Awatar użytkownika
xanderagb
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 92
Rejestracja: ndz paź 07, 2012 7:27 am
Lokalizacja: Kamień Pomorski

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: xanderagb » wt sty 14, 2014 3:06 pm

moja jest z 2001 roku i nie mam już w niej katalizatora, a raczej samego wnętrza kata bo już wyleciało przez tłumik, a sondy dalej działają tak jak trzeba :)

co do diagnostyki.. oczywiście ELM cudem nie jest ale uważam, że nie należy przeceniać profesjonalnych urządzeń, bo to w końcu komputer bosch z przed prawie 20 lat i nie jest jakoś specjalnie skomplikowany.

emulator do sondy lambda ZA katalizatorem to np. metalowa przedłużka (kawałek rurki gwintowanej obustronnie), która odsuwa czujnik od strumienia spalin dzięki czemu pracuje on w nominalnej temperaturze (wcześniej kat. częściowo wychładzał spaliny)

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: Janusz73 » wt sty 14, 2014 6:15 pm

Xanderagb nie do końca jest tak jak piszesz.Sterownik w Niwie nie ma 20 lat i zauważ,że on pracuje z czujnikami produkcji rosyjskiej i pech polega na tym,że nie wszystkie mają zamienniki w Boschu.Nie chce mi sie wierzyć,żeby wkład katalizatora sam wyleciał.Widziałem speców co zajmują się skupem katalizatorów i wyciąganiem z nich wkładów to,żeby wyjąć wkład muszą naprawde się namęczyć.Żadna z sond nie odczytuje temperatury spalin,to jest parametr niepotrzebny.Pierwsza sonda regulacyjna jak jest czteroprzewodowa to znak,że ma grzałke i ona odczytuje zawartość tlenu w spalinach i tą wartość przesyła do sterownika.Ona jakby chroni katalizator ale nawet jego brak w niczym jej nie przeszkadza.Kontrolna sonda za katalizatorem nie odczytuje temperatury spalin a ich skład i odsunięcie jej nic nie da.Są urządzonka elektroniczne które właśnie tą drugą sonde oszukują.W LPG jest urządzenie które też oszukuje sonde regulacyjną.

pioter149
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 2
Rejestracja: pn paź 17, 2011 8:48 pm

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: pioter149 » pt sty 17, 2014 12:48 am

Panowie czytam te opowieści i miałem podobnie. Moją nivę 2003 mpi przyciągnąłem po zakupie niby ze spalonym komputerem , macher podłączył nowy komp i miało chodzić ale tak nie było i zabawa jak wyżej wszystkie prawie czujniki po kolei i nic i nic i nic, w końcu inny zwykły mechanik nie elektryk wymienił katalizator i auto chodziło prawie idealnie i jeszcze po wymianie uszczelki okazało się że łańcuch był przeskoczony o dwa ząbki. Efekt auto chodzi jak odziwo zachodnie a nie ruski chek engine nadal świeci od dwóch lat dlaczego nie wiem. Elektryk który na początku grzebał niby to kiedyś zrobił ale po jakimś czasie patrzę na kontrolki(coś śiwatełko od blokady nie jarzyło) co się okazało"psełdo elektryk" podłożył spaloną diode,

Pytanie do użytkowników nivy mpi podłączaliście swój samochód pod komputer, bo mojej nivy w okolicy żaden komputer nie wykrywa????

Chek nadal świeci auto chodzi wybornie fakt na gazie ale ciekawi mnie dlaczego ten chek świeci.

a i dodam jak zresetuję komputer to przez chwile nie świeci, czyli jakiś błąd jest ale jaki?????????????????

Niva ma dwie sondy tak więc katalizator musi być sprawny

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: Janusz73 » pt sty 17, 2014 9:03 pm

Nie bardzo wierze,że silnik pracował na rozrządzie przestawionym o dwa zęby.Za duża róznica w fazach rozrządu.

Awatar użytkownika
xanderagb
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 92
Rejestracja: ndz paź 07, 2012 7:27 am
Lokalizacja: Kamień Pomorski

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: xanderagb » ndz sty 19, 2014 6:10 pm

Janusz nie napisałem, że sonda odczytuje temperaturę tylko, że za wysoka temperatura spowodowana brakiem katalizatora może wpływać na jej odczyty oraz ją uszkodzić (tą drugą oczywiście),

co do katalizatora to piszę z własnego doświadczenia, bo wymieniałem środkowy tłumik i zobaczyłem, a raczej nie zobaczyłem katalizatora na swoim miejscu, za to z tego środkowego tłumika który wymontowałem mogłem go wysypać... :)

2Kółka
 
 
Posty: 1275
Rejestracja: czw sty 17, 2008 3:20 pm
Lokalizacja: WROCŁAW

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: 2Kółka » ndz sty 19, 2014 8:25 pm

Pany, mam pytanie do posiadaczy mpi: gdzie macie u siebie przekaźnik od klaksonu?

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Niva 1.7MPI - przerywa silnik, wypadanie zapłonów

Post autor: Janusz73 » wt sty 21, 2014 4:44 am

2Kółka,klakson nie ma przekażnika.Xanderagb sondy nie zniszy za wysoka temperatura,jak one wytrzymuja LPG to znak,że temperatura im nie grożna.Nie wiem dlaczego rozsypał się Tobie katalizator,pierwszy raz o takim czymś słysze.Xanderagb nawet jakby były uderzenia katalizatorem o przeszkody to jest on na to dość odporny.Druga sonda jest na cztery przewody i nie wiem czy ona też ma grzałke?Wiem,że jest podłączona do komputera.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Łada Niva”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość