skok

chyba wiadomo o co chodzi....

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
fritzmax
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 63
Rejestracja: śr maja 30, 2007 8:38 am
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: fritzmax » ndz maja 18, 2008 3:28 pm

W momencie, gdy koła przestają przylegać do podłoża a cały czas ciśniemy gaz to z powodu braku oporów gleby przyspieszą do dużo większej prędkości niż ta z którą najechaliśmy na hopę. Po lądowaniu nagle zostają spowolnione do prędkości z którą się rzeczywiście poruszamy, co jest bardzo inwazyjne dla układu napędowego.[/quote]
i odwrotnie, jak odpuszczasz gaz to prędkość kół względem podłoża jest za mała, co jest chyba jeszcze gorsze niż pierwsza opcja. Właściwie to kąt lotu i lądowania zależy od wyważenia to raz, a dwa od tego ile dłużej tylnie kola stykają sie z hopą...

Awatar użytkownika
Hałas
 
 
Posty: 1198
Rejestracja: wt wrz 06, 2005 7:47 pm
Lokalizacja: Konin

Post autor: Hałas » ndz maja 18, 2008 4:09 pm

fritzmax pisze:W momencie, gdy koła przestają przylegać do podłoża a cały czas ciśniemy gaz to z powodu braku oporów gleby przyspieszą do dużo większej prędkości niż ta z którą najechaliśmy na hopę. Po lądowaniu nagle zostają spowolnione do prędkości z którą się rzeczywiście poruszamy, co jest bardzo inwazyjne dla układu napędowego.
i odwrotnie, jak odpuszczasz gaz to prędkość kół względem podłoża jest za mała, co jest chyba jeszcze gorsze niż pierwsza opcja. Właściwie to kąt lotu i lądowania zależy od wyważenia to raz, a dwa od tego ile dłużej tylnie kola stykają sie z hopą...[/quote]
po to się wciska sprzęgło :wink:
Szukam drugiej połówki... (może być 0,7l :)22 )

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » ndz maja 18, 2008 5:45 pm

Jak widzę, wystarczy nieco ciekawszej teorii, żeby rozruszać towarzystwo.... :)21

W taki sposób, jak opisałem balansuje się w powietrzu motorkiem crossowym albo quadem. I oczywiście dotyczy to lotów wystarczająco długich, żeby wogóle był sens takiego manewrowania. Tak zrozumiałem zapytanie o te skoki samochodem, a nie że chodzi szybkie przejazdy przez spowalniacze na ulicy, i wybicie się na 20 cm....
:wink:

Koło w rozmiarze np. 33" wraz z felgą waży ok. 30 kg. 4 sztuki magazynują całkiem sporo momentu bezwładności, bez problemu wystarcza na skorygowanie lotu, jak ktoś nie wierzy to niech sobie policzy.

I nie chodzi tu o sterowanie jak samolotem, takiego manewrowania używa się awaryjnie w przypadku, gdy z pojazdem zaczyna się dziać naprawdę źle. chociażby dlatego, że koła można zatrzymać tylko raz :wink:


I tak jak napisali poprzedznicy, duża różnica w prędkości kół względem gleby może uszkodzić układ napędowy. Dlatego, żeby się w takie skakanie pobawić, trzeba cholernie sporo trningu, żeby jak przyjdzie co do czego nie stracić zimnej krwi i zapanować nad pojazdem.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Wąż
 
 
Posty: 4688
Rejestracja: sob gru 29, 2007 1:09 pm
Lokalizacja: plama oleju

Post autor: Wąż » ndz maja 18, 2008 5:58 pm

rokfor32 pisze: Koło w rozmiarze np. 33" wraz z felgą waży ok. 30 kg. 4 sztuki magazynują całkiem sporo momentu bezwładności, bez problemu wystarcza na skorygowanie lotu, jak ktoś nie wierzy to niech sobie policzy.
pokaż nam to mistrzu i udowodnij :)21
Ostatnio zmieniony ndz maja 18, 2008 8:59 pm przez Wąż, łącznie zmieniany 1 raz.
Land Rover made by craftsmen-driven by psychos :)21
always look on the bright side of life :)21

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » ndz maja 18, 2008 5:58 pm

rokfor32 pisze:Jak widzę, wystarczy nieco ciekawszej teorii, żeby rozruszać towarzystwo.... :)21

W taki sposób, jak opisałem balansuje się w powietrzu motorkiem crossowym albo quadem.
Dawno miałem fizykę ale: nie zsatnaiwając się jak generuje się siła o kierunku pionowym w przypadky przyspieszania obrotów kół, to jak sama nazwa wskazuje 4x4 oznacz iż obie osie wygeneruja taką samoą siłe skierowaną tak samo o tym samym wektorze...

uprasczając: kórwa to nie motur
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » ndz maja 18, 2008 6:13 pm

Kółka zatrzymane albo przyspieszane nie generują ukierunkowanego wektora siły, tyklo moment siły. I momenty te, chociaż nie są na jednej osi, prubują kręcić resztą auta w tym samym kierunku.

Ja najwyraźniej źle sobie wyobraziłem intencje autora tematu co do tego skakania. Konieczność kontrolowania "lotu" samochodu ja widzę tak:
jadę sobię i trafiam na miejsce, podobne do tego jak mam na awatarze.
Tylko, że jadę 80km/h, a nasyp jest długi. W takim przypadku można albo zamknąć oczy i się modlić, czekając co będzie, albo spróbować kontrolować zachowania auta.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » ndz maja 18, 2008 6:16 pm

rokfor32 pisze:Kółka zatrzymane albo przyspieszane nie generują ukierunkowanego wektora siły, tyklo moment siły. I momenty te, chociaż nie są na jednej osi, prubują kręcić resztą auta w tym samym kierunku.

Ja najwyraźniej źle sobie wyobraziłem intencje autora tematu co do tego skakania. Konieczność kontrolowania "lotu" samochodu ja widzę tak:
jadę sobię i trafiam na miejsce, podobne do tego jak mam na awatarze.
Tylko, że jadę 80km/h, a nasyp jest długi. W takim przypadku można albo zamknąć oczy i się modlić, czekając co będzie, albo spróbować kontrolować zachowania auta.
??
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » ndz maja 18, 2008 6:21 pm

rokfor32 pisze:Kółka zatrzymane albo przyspieszane nie generują ukierunkowanego wektora siły, tyklo moment siły. I momenty te, chociaż nie są na jednej osi, prubują kręcić resztą auta w tym samym kierunku.

Ja najwyraźniej źle sobie wyobraziłem intencje autora tematu co do tego skakania. Konieczność kontrolowania "lotu" samochodu ja widzę tak:
jadę sobię i trafiam na miejsce, podobne do tego jak mam na awatarze.
Tylko, że jadę 80km/h, a nasyp jest długi. W takim przypadku można albo zamknąć oczy i się modlić, czekając co będzie, albo spróbować kontrolować zachowania auta.
Człowieku, Ty masz chyba doktorat z fizyki conajmniej.
Żeby w locie "podnieść" przód auta musisz "przyłożyć" siłę z przodu środka ciężkości o kierunku pionowym i wektorze w górę.
Jak chcesz uzyskać taki efekt??
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
Krees
 
 
Posty: 9393
Rejestracja: ndz wrz 10, 2006 12:56 pm
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Krees » ndz maja 18, 2008 6:27 pm

Feniks pisze:Dawno miałem fizykę ale: nie zsatnaiwając się jak generuje się siła o kierunku pionowym w przypadky przyspieszania obrotów kół, to jak sama nazwa wskazuje 4x4 oznacz iż obie osie wygeneruja taką samoą siłe skierowaną tak samo o tym samym wektorze...

uprasczając: kórwa to nie motur
Koła w aucie obracają się w tę samą stronę (przód i tył), więc momenty będa działały tak jak pisze @rokfor. W śmigłowcach dwuwirnikowych wirniki obracają się w przeciwne strony, bo inaczej cały kadłub by wirował.
@rokfor ma rację w swojej teorii, ale jej związek z praktyką jest nikły bo koła mimo wszystko są za lekkie a czas reakcji za duży. Trza by latać jak Małysz, to by można takie poprawki robić. Czyli teoria jest OK ale praktyka mówi co innego... I obie mają rację :)21
A destiny - it's the rising sun

Zawodowo patrzę na ptaki :)21

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » ndz maja 18, 2008 6:29 pm

Wąż pisze:
rokfor32 pisze: Koło w rozmiarze np. 33" wraz z felgą waży ok. 30 kg. 4 sztuki magazynują całkiem sporo momentu bezwładności, bez problemu wystarcza na skorygowanie lotu, jak ktoś nie wierzy to niech sobie policzy.
pokarz nam to mistrzu i udowodnij :)21
A zrozumiesz jak to rozpiszę po "matematycznemu"? :)21 zresztą nawet jeżeli, to i tak zaraz ktoś napisze, że przyjąłem złe założenia i wogóle teoretyzowanie jest do kitu....

Spróbuję to porównać tak:

Motorek crosowy - masa całkowita (wraz z kierownikiem) - ok. 200 kg.
masa koła tylnego - ok. 7 kg. wynika, że masa wirująca zdolna skorygować lot jest jakieś 28 razy mniejsza od masy pojazdu. A że zdolna, to sprawdzone doświadczalnie :wink:

Auto terenowe - masa ok 2500 kg. Masa kól - 120 kg. Czyli masa kół jest jakieś 20 razy mniejsza niż masa auta.

Ten stosunek mas jest w tym przypadku kożystniejszy dla samochodu.

Mam nadzieję, że taki "dowód" wystarczy .... :)21 :)21

Inna sprawa, że żeby to wykorzystać w praktyce ....
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » ndz maja 18, 2008 6:38 pm

Krees pisze:@rokfor ma rację w swojej teorii, ale jej związek z praktyką jest nikły bo koła mimo wszystko są za lekkie a czas reakcji za duży. Trza by latać jak Małysz, to by można takie poprawki robić. Czyli teoria jest OK ale praktyka mówi co innego... I obie mają rację :)21
Podobnego zdania jestem ;)

@rokfor32 stosunek masy stosunkiem masy ale motór krosowy znacznie dłużej leci :)21
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
robert_smoldzino
Posty: 625
Rejestracja: ndz lip 08, 2007 6:30 pm
Lokalizacja: Smoldzino
Kontaktowanie:

Post autor: robert_smoldzino » ndz maja 18, 2008 6:52 pm

ale OBIE osie kreca kolami w 4x4 wiec to sie kupy nie trzymie takczysiak :-D
to moze dzialac w motorku (i pewnie dziala, nie wiem bo nie jezdze wlasciwie nie latam ;-)) ale nie w CZTEROnapedowym aucie
rozrysuj sobie to
pzdr
nadal ubawiony

Awatar użytkownika
chiquito83
Posty: 2321
Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
Lokalizacja: Bytów, Gdynia

Post autor: chiquito83 » ndz maja 18, 2008 6:53 pm

rokfor32 pisze:
A zrozumiesz jak to rozpiszę po "matematycznemu"?
a potrafisz rozpisac? 8)

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » ndz maja 18, 2008 7:05 pm

rokfor32 pisze: Motorek crosowy - masa całkowita (wraz z kierownikiem) - ok. 200 kg.
masa koła tylnego - ok. 7 kg. wynika, że masa wirująca zdolna skorygować lot jest jakieś 28 razy mniejsza od masy pojazdu. A że zdolna, to sprawdzone doświadczalnie :wink:

Auto terenowe - masa ok 2500 kg. Masa kól - 120 kg. Czyli masa kół jest jakieś 20 razy mniejsza niż masa auta.

Ten stosunek mas jest w tym przypadku kożystniejszy dla samochodu.

Mam nadzieję, że taki "dowód" wystarczy .... :)21 :)21
Musiałem wziąść kartkę i se narysować (@Krees mnie natchnął) - masz rację momet wygeneruje siłe pozwalającą na obrót samochodu wokół osi przechodzącej przez środek ciężkości - czy wystarczająco duża do praktyczego zastosowania naewt mi sie nie chce liczyć.

Tu akurat nagiąłeś, porównać wprost mas się nie da, (prędkości i średnice kół są rózne).

Niesądzę aby to miało jakiekolwiek praktyczne znaczenie, lot jest tym lepszy czym krótszy i sztuka nie polega na sterowaniu w locie tylko minimaliacji przelotu.

Jeśli ośkę można zerwać butując na ziemi, to ile trzeba żeby ją zerwać po bucie i gwałtownym przyziemieniu.

Chętnie poczytam dalej, ale dla mnie sprawa jest oczywista...
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
Krees
 
 
Posty: 9393
Rejestracja: ndz wrz 10, 2006 12:56 pm
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Krees » ndz maja 18, 2008 7:06 pm

robert_smoldzino pisze:ale OBIE osie kreca kolami w 4x4 wiec to sie kupy nie trzymie takczysiak :-D
to moze dzialac w motorku (i pewnie dziala, nie wiem bo nie jezdze wlasciwie nie latam ;-)) ale nie w CZTEROnapedowym aucie
rozrysuj sobie to
pzdr
nadal ubawiony
Kręcą się w tę samą stronę, więc momenty się sumują a nie znoszą...
A destiny - it's the rising sun

Zawodowo patrzę na ptaki :)21

Awatar użytkownika
chiquito83
Posty: 2321
Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
Lokalizacja: Bytów, Gdynia

Post autor: chiquito83 » ndz maja 18, 2008 7:08 pm

Krees pisze:
robert_smoldzino pisze:ale OBIE osie kreca kolami w 4x4 wiec to sie kupy nie trzymie takczysiak :-D
to moze dzialac w motorku (i pewnie dziala, nie wiem bo nie jezdze wlasciwie nie latam ;-)) ale nie w CZTEROnapedowym aucie
rozrysuj sobie to
pzdr
nadal ubawiony
Kręcą się w tę samą stronę, więc momenty się sumują a nie znoszą...
nie jestem pewien ale w tym wypadku by musialy raczej odwrotnie sie krecic zeby sie sumowaly, dobrze mowie?

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » ndz maja 18, 2008 7:15 pm

chiquito83 pisze:
Krees pisze:
robert_smoldzino pisze:ale OBIE osie kreca kolami w 4x4 wiec to sie kupy nie trzymie takczysiak :-D
to moze dzialac w motorku (i pewnie dziala, nie wiem bo nie jezdze wlasciwie nie latam ;-)) ale nie w CZTEROnapedowym aucie
rozrysuj sobie to
pzdr
nadal ubawiony
Kręcą się w tę samą stronę, więc momenty się sumują a nie znoszą...
nie jestem pewien ale w tym wypadku by musialy raczej odwrotnie sie krecic zeby sie sumowaly, dobrze mowie?
Kolega pisze o wirnikach nie jeden nad drugim tylko wirnik z przód i z tyłu oba w tej samej płaszczyźnie
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
kokos
 
 
Posty: 188
Rejestracja: pn cze 26, 2006 1:20 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: kokos » ndz maja 18, 2008 7:25 pm

a ja tylko spytałem co zrobic:D:D
też mi się zdaje że obie teorie są dobre i żeby móc skorygowac to musi to byc całkiem długi lot
Nissan Patrol Gr EvoObrazek

Awatar użytkownika
Krees
 
 
Posty: 9393
Rejestracja: ndz wrz 10, 2006 12:56 pm
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Krees » ndz maja 18, 2008 7:30 pm

chiquito83 pisze:
Krees pisze:
robert_smoldzino pisze:ale OBIE osie kreca kolami w 4x4 wiec to sie kupy nie trzymie takczysiak :-D
to moze dzialac w motorku (i pewnie dziala, nie wiem bo nie jezdze wlasciwie nie latam ;-)) ale nie w CZTEROnapedowym aucie
rozrysuj sobie to
pzdr
nadal ubawiony
Kręcą się w tę samą stronę, więc momenty się sumują a nie znoszą...
nie jestem pewien ale w tym wypadku by musialy raczej odwrotnie sie krecic zeby sie sumowaly, dobrze mowie?
Źle. Pradopodobnie myli Cię to, że jedno koło jest z przodu auta a drugie z tyłu, ale to nie ma w tej chwili żadnego znaczenia.

Obrazek

Przy dodaniu gazu
Fp - oddziaływanie przedniego koła na resztę samochodu
Ft - oddziaływanie tylnego koła na resztę samochodu
S - środek ciężkości auta - oś obrotu całości
A destiny - it's the rising sun

Zawodowo patrzę na ptaki :)21

Awatar użytkownika
Wąż
 
 
Posty: 4688
Rejestracja: sob gru 29, 2007 1:09 pm
Lokalizacja: plama oleju

Post autor: Wąż » ndz maja 18, 2008 7:34 pm

rokfor32 pisze:
A zrozumiesz jak to rozpiszę po "matematycznemu"? :)21
rozpisuj sobie co chcesz, papier wiele zniesie.
Pokarz mi to samochodem, może być filmik
chce zobaczyć jak sterujesz kołami w locie :)21
Land Rover made by craftsmen-driven by psychos :)21
always look on the bright side of life :)21

Awatar użytkownika
robert_smoldzino
Posty: 625
Rejestracja: ndz lip 08, 2007 6:30 pm
Lokalizacja: Smoldzino
Kontaktowanie:

Post autor: robert_smoldzino » ndz maja 18, 2008 7:42 pm

zdecydowanie za glupi jestem :-)
nie rozumiem tego obrazka a wlasciwie tych naukowo wygladajacych wektorow
te wieksze (czemu sa wieksze??) przy kolach to co to ma byc?
bo ten wygiety u gory to jest moment skrecajacy jak podejrzewam
pzdr
nadal nie przekonany


tak sobie wlasnie pomyslalem o jeszcze jednym momencie ktory wystepuje w ukladzie :-) jak sie gazuje
Co z momentem kola zamachowego (nie trzeba leciec zeby to poczuc w aucie)?

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » ndz maja 18, 2008 7:50 pm

Napisałem przecież, że cholernie dużo doświadczenia trzeba do takiej zabawy. I auto zwykle nie lata ani tak wysoko, ani tak długo jak motorek. I do tego, w ogromnej większości przypadków, kierownik jest raczej zaskoczony, niż robi coś takego celowo. Ci, którzy robią coś takiego celowo, nie dyskutują, czy się da, czy nie. po prostu robią.

I mam nadzieję, że za tydzień sobie takich pooglądam, bo właśnie za tydzień odbywa się runda mistrzostw świata offroad na Islandii.

Może jakiś filmik na temat lotów z tego będzie, zobaczymy :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » ndz maja 18, 2008 7:50 pm

Naoglądał się discovery tam taki kolo co lata furą ponad 100m w powietrzu tłumaczył że za wczesne wysprzęglenie lub za późne może dość niebezpiecznie zmienić trajektorię lotu a on to przetłumaczył na swoje że se może sterować :)25
:)20
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
Krees
 
 
Posty: 9393
Rejestracja: ndz wrz 10, 2006 12:56 pm
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Krees » ndz maja 18, 2008 7:52 pm

To tylko rysunek poglądowy, wielkość taka, żeby było czytelne ;) Bo prawdziwe długości wektorów to by trza liczyć...

To tak - jak dasz buta, przednie i tylne koło zacznie się obracać szybciej (liczy się zmiana prędkości a nie wartość chwilowa), przednie będzie oddziaływać na resztę auta tak jak pokazuje Fp - będzie chciało "opuścić tył", tylne tak jak pokazuje Ft - "podnieść przód" ;)
Więc całe auto będzie się obracało wokół środka ciężkości S - przód w górę, tył w dół, strzałki na końcach "samochodu" pokazują kierunek ruchu punktów skrajnych auta, ta na górze - kierunek obrotu całości ;)

Tyle teoria.
Praktyka mówi, że jak lecisz, to nie ma czasu na pierdoły :)21
A destiny - it's the rising sun

Zawodowo patrzę na ptaki :)21

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » ndz maja 18, 2008 7:55 pm

klucz13 pisze:Naoglądał się discovery tam taki kolo co lata furą ponad 100m w powietrzu tłumaczył że za wczesne wysprzęglenie lub za późne może dość niebezpiecznie zmienić trajektorię lotu a on to przetłumaczył na swoje że se może sterować :)25
:)20
Nie.
Zdarzyło mi się trochę motorkiem pojeździć. I parę razy pooglądać, jak zawodowcy kontrolują lot w zależności od terenu do lądowania. Da się. Gdyby nie, to po każdym rajdzie na torze z chopami trzebaby kilku do szpitala odwozić... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jazda w terenie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości