Strona 1 z 2
Ciśnienie w oponach...
: wt mar 24, 2009 7:36 pm
autor: Feniks
Temat w sumie wałkowany x razy, ale po ostatniej przygodzie mnie naszło pytanie, ale najpierw krótki opis sytuacyjny.
Udało mi się ostatnio zdjąć oponę (33"x12,5"x16" nalewka ciśnienie 1,8 atm), ponieważ dzień był młody, a upalanie się zaczęło, postanowiłem ją napompować. Zdziwiło mnie jedno: bez wentyla ciśnienie w oponie ok 2 atm, po założeniu wentyla (a więc z nieuniknionymi stratami w czasie zakładania 2,5 atm.
Pytania są takie:
- jakie faktycznie miałem ciśnienie w opinie przed zdjęciem z felgi 1 do 1,3 atm??
- jaki wpływ na pomiar ciśnienia ma wentyl, czy może być tak że różne wentyle mogą w różny sposób przekłamywać wyniki pomiaru ciśnienia??
Re: Ciśnienie w oponach...
: wt mar 24, 2009 7:59 pm
autor: rokfor32
Wentylek nie ma żadnego znaczenia do pomiaru ciśnienia
Jeżeli natomiast używałeś manometru na kompresorku, to zdarza się że zaworki w głowicy sprężarki słabo trzymają, i taki pomiar daje kilka odczytów na dokłądnie takim samym ciśnieniu, w zależności jak się uda im doszczelnić.
Używaj po prostu dodatkowego manometru, wtedy nie będzie kłamało.
A to jakie ciśnienie miałeś przed zdarzeniem - idź do wróżki ....
Mi jeszcze się nie udało zdjąć opony przy ciśnieniach wyższych niż 0,3 bara. Ale przy takim albo mniejszym to już kilka razy

Ale też i nigdy przy spokojnej jeździe.

Re: Ciśnienie w oponach...
: wt mar 24, 2009 8:18 pm
autor: Feniks
rokfor32 pisze:Wentylek nie ma żadnego znaczenia do pomiaru ciśnienia
Moim zdaniem nie masz racji, dawno miałem fizykę, ale ciśnienie to siła na powierzchnię, kwestię powierzchni możemy w tym przypadku pominąć. Siła natomiast potrzebna do wpompowania kolejnego "litra" powietrza wzrosła ewidentnie po włożeniu wentyla (konieczne jest pokonanie dodatkowego oporu... nie ma co strzępić języka sprawdzone empirycznie, a pomiar ciśnienia manometrem na kompresorze i zwykłym był taki sam.
Po za tym, nie bez przyczyny najpierw koło pompuje się bez wentyla...
Re: Ciśnienie w oponach...
: wt mar 24, 2009 9:42 pm
autor: kuba_samurai
Feniks pisze: Siła natomiast potrzebna do wpompowania kolejnego "litra" powietrza wzrosła ewidentnie po włożeniu wentyla (konieczne jest pokonanie dodatkowego oporu... nie ma co strzępić języka sprawdzone empirycznie, a pomiar ciśnienia manometrem na kompresorze i zwykłym był taki sam.
Po za tym, nie bez przyczyny najpierw koło pompuje się bez wentyla...
Ale mierzysz ciśnienie w oponie, a nie ciśnienie dawane przez kompresor (czy jak to nazwałeś siłe potrzebną do wpompowania kolejnego litra powietrza do opony). Siła o której piszesz musi być pokonana przez kopresor przy pompowaniu. Ale jak już nie pompujesz to manometr powinien pokazywać to samo ciśnienie z i bez wentyla - bo to ciśnienie w oponie.
A bez wentyla pompuje się bo przepływ jest większy.
Re: Ciśnienie w oponach...
: wt mar 24, 2009 10:11 pm
autor: Feniks
kuba_samurai pisze:Feniks pisze: Siła natomiast potrzebna do wpompowania kolejnego "litra" powietrza wzrosła ewidentnie po włożeniu wentyla (konieczne jest pokonanie dodatkowego oporu... nie ma co strzępić języka sprawdzone empirycznie, a pomiar ciśnienia manometrem na kompresorze i zwykłym był taki sam.
Po za tym, nie bez przyczyny najpierw koło pompuje się bez wentyla...
Ale mierzysz ciśnienie w oponie, a nie ciśnienie dawane przez kompresor (czy jak to nazwałeś siłe potrzebną do wpompowania kolejnego litra powietrza do opony). Siła o której piszesz musi być pokonana przez kopresor przy pompowaniu. Ale jak już nie pompujesz to manometr powinien pokazywać to samo ciśnienie z i bez wentyla - bo to ciśnienie w oponie.
A bez wentyla pompuje się bo przepływ jest większy.
Karwa i tu masz rację (pisałem że dawno miałem fizykę), w części pierwszej, bo moim zdaniem bez wentyla "siła" (a raczej praca czyli energia), potrzebna do wpompowania tego "litra" jest mniejsza. Czyli w sumie szybciej, idzie więc "przepływ" jest większy, za to kocham fizykę. CBDO

Re: Ciśnienie w oponach...
: wt mar 24, 2009 10:22 pm
autor: Jureq
Feniks pisze:- jaki wpływ na pomiar ciśnienia ma wentyl, czy może być tak że różne wentyle mogą w różny sposób przekłamywać wyniki pomiaru ciśnienia??
Teoretycznie jest to możliwe o ile wkręciłeś ten wentyl do opony która miała objętość tylko kilka razy większą od wielkości wentyla

Re: Ciśnienie w oponach...
: wt mar 24, 2009 11:13 pm
autor: Feniks
Jureq pisze:Feniks pisze:- jaki wpływ na pomiar ciśnienia ma wentyl, czy może być tak że różne wentyle mogą w różny sposób przekłamywać wyniki pomiaru ciśnienia??
Teoretycznie jest to możliwe o ile wkręciłeś ten wentyl do opony która miała objętość tylko kilka razy większą od wielkości wentyla

Delikatnie, opór jaki stwarza wentyl przy przepływie powietrza w tą czy tamtą, może mieć zasadniczy wpływ na wynik na ciśnieniomierzu - ale Tobie to chyba nie wiele mówi....
Re: Ciśnienie w oponach...
: wt mar 24, 2009 11:26 pm
autor: Krees
Feniks pisze:Jureq pisze:Feniks pisze:- jaki wpływ na pomiar ciśnienia ma wentyl, czy może być tak że różne wentyle mogą w różny sposób przekłamywać wyniki pomiaru ciśnienia??
Teoretycznie jest to możliwe o ile wkręciłeś ten wentyl do opony która miała objętość tylko kilka razy większą od wielkości wentyla

Delikatnie, opór jaki stwarza wentyl przy przepływie powietrza w tą czy tamtą, może mieć zasadniczy wpływ na wynik na ciśnieniomierzu - ale Tobie to chyba nie wiele mówi....
To będzie ograniczał przepływ a nie ciśnienie. Jak masz kran odkręcony tylko trochę to masz ciśnienie w instalacji mniejsze, czy tylko woda Ci wolniej płynie?

Re: Ciśnienie w oponach...
: wt mar 24, 2009 11:27 pm
autor: kuba_samurai
Ten opór nie ma znaczenia, bo mierzysz ciśnienie 'statycznie' - wielkość tego oporu ma co najwyżej wpływ na szybkość wyrównania się ciśnienia po obu stronach wentyla, ale przy niewielkiej pojemności manometru jest to pomijalne. To tak jak naczynia połączone i ciecz. Jeżeli dziurka jest mniejsza, to poziomy będą się wyrównywać dłużej, ale zawsze się wyrównają.
Dlatego według teorii wentyl nie powinien mieć wpływu na pomiar ciśnienia. A praktyka pewnie i tak idzie swoją drogą …..
Re: Ciśnienie w oponach...
: wt mar 24, 2009 11:30 pm
autor: Flor
Feniks

z tego twojego całego układu , to chyba największe ciśnienie masz ty

załóż sobie gumę

jest szansa że nic ci jej nie zdejmie

Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 12:04 am
autor: rokfor32
@feniks, a wiesz ile pokazuje manometr na kompresorze jak wentylek przy pompowaniu zamarznie?
Nijak się to ma jednak do ciśnienia wewnątrz opony. Jeżeli chcesz to koniecznie mierzyć tym manometrem, który jest na sprężarce, to wyłącz zasilanie sprężarki na kilka sekund, wtedy pokaże Ci prawidłową wartość (w oponie).
Polecam jednak manometry zewnętrzne, są zwykle bardziej dokładne, a i szybciej jest w trakcie pompowania zdjąć końcówkę i przyłożyć manometr, niż latać wokół auta i maglować wyłącznikiem (ja mam kompresor na stałe, ale manometr jest na wężu, przy końcówce).
Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 7:59 am
autor: Feniks
Ludzie, czytajta a potem piszta.
Jasnym i oczywistym jest iż wentyl nie ma wpływu na rzeczywiste ciśnienie w oponie, jest jakie jest.
Pomijając resztę chciałem zwrócić uwagę na fakt różnicy wskazań manometru przy pompowaniu kół z wentylem i bez. Co jak pisze @Kuba wynika z zafałszowania pomiaru.
@rokfor - jak wyobrażasz sobie ściąganie końcówki i sprawdzanie ciśnienia bez wentyla

, po za tym manometr na sprężarce (pracującej, koło z wentylem) i ręczny później wskazywał to samo ciśnienie.
Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 8:25 am
autor: Janek 44
@Feniks
A Ty się nie motaj, tak zamotałeś, że pewno już sam nie wiesz o czym piszesz.
Feniks pisze:
Jasnym i oczywistym jest iż wentyl nie ma wpływu na rzeczywiste ciśnienie w oponie, jest jakie jest. ----------------------------
Pomijając resztę chciałem zwrócić uwagę na fakt różnicy wskazań manometru przy pompowaniu kół z wentylem i bez. --------------------------
po za tym manometr na sprężarce (pracującej, koło z wentylem) i ręczny później wskazywał to samo ciśnienie.

Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 8:44 am
autor: Feniks
Janek 44 pisze:@Feniks
A Ty się nie motaj, tak zamotałeś, że pewno już sam nie wiesz o czym piszesz.
Feniks pisze:
Jasnym i oczywistym jest iż wentyl nie ma wpływu na rzeczywiste ciśnienie w oponie, jest jakie jest. ----------------------------
Pomijając resztę chciałem zwrócić uwagę na fakt różnicy wskazań manometru przy pompowaniu kół z wentylem i bez. --------------------------
po za tym manometr na sprężarce (pracującej, koło z wentylem) i ręczny później wskazywał to samo ciśnienie.

Pisałem co by czytać najpierw potem pisać...
W pierwszym przypadku chodzi o ten sam manometr pracującej sprężarki pompującej koło bez wentyla i po jego założeniu (patrz post pierwszy)
W drugim chodzi o dwa różne manometry jeden na sprężarce drugi ręczny.
Czy teraz jest jasne...
Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 8:54 am
autor: Janek 44
A ja pisałem , że się zamotałeś, i dalej to podtrzymuje.
AD1. Wszystko zależy od sprężarki ,stopnia wkręcenia/wykręcenia zaworka, średnicy,itp..
AD2. Przy pracującej sprężarce?
Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 8:57 am
autor: rokfor32
A zwyczajnie, pompuje razem z wentylkiem
Idzie minimalnie wolniej, ale nie ma ryzyka zgubienia wkładki. A mi się nigdzie nie spieszy
ps. Jest też inna, całkiem fajna metoda, zarówno do nabijania, jak i upuszczania powietrza. Mianowicie montuje się dodatkowy wentyl. I wtedy jeden ma normalną wkładkę, i na niego zakłada się manometr (ale taki zwykły, w którym wskazówka się nie blokuje), a pompuje albo upuszcza tym drugim, bez wkładki.
Zaleta jest taka, że nawet przy ogromnych przepływach, jak przy upuszczaniu powietrza, wskazania manometru są prawdziwe, bo jest on wystarczająco daleko odsunięty.
Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 9:01 am
autor: Janek 44
Dwa zaworki w jednym kole? Komu to potrzebne?
Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 9:11 am
autor: Flor
Janek 44 pisze:Dwa zaworki w jednym kole? Komu to potrzebne?
bedlokom

Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 9:13 am
autor: Feniks
Janek 44 pisze:A ja pisałem , że się zamotałeś, i dalej to podtrzymuje.
AD1. Wszystko zależy od sprężarki ,stopnia wkręcenia/wykręcenia zaworka, średnicy,itp..
AD2. Przy pracującej sprężarce?
Sam się zmotałeś

1. Przecież o tym piszę, o różnych wskazaniach
2. Tak manometr sprężarki pokazywał w czasie jej pracy takie samo ciśnienie jak później użyty manometr ręczny. To czy w czasie pomiaru manometrem ręcznym stojący obok kompresor pracował czy nie wydaje sie nie mieć znaczenia

No mamy jasność chyba więc zostawmy.
@Rokfor - moim zdaniem jeśli zdejmiesz oponę w błocie, to z wentylem możesz nie dać rady jej napompować, zanim opona dobrze przylgnie są zbyt duże straty (wiem bo jak [cenzura] zapomniałem na początku wykręcić wentyl).
@Flor - jakim bydlakom

Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 9:36 am
autor: Flor
Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 9:46 am
autor: Feniks
Nie nadają się są pomarańczowe, a Patrol zielony
Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 8:42 pm
autor: rokfor32
Do bedlocków też. Ale i bez to fajna sprawa.
Przy całkiem dużych kołach (pow 38") w Isla montują zamiast drugiego wentyla zwykły zawór powietrzny 1/4". A na sprężarki są adaptowane kompresory klimy. Inaczej, to by kawa w termosie ostygła, zanim by z czterech mega kół powietrze wypuścić ...

a elektryczny kompresorek zawału dostał, zanim jedno auto napompił ...
ps. Co do opcji zakładania gumy, gdzie dużo powietrza trzeba, bo syf na feldze i się doszczelnić nie chce - mam na to opracowany (spontanicznie) i przetestowany (jak najbardziej realnie) patent.
Otóż w sytuacji, kiedy spotkanym po drodze islanom spadła taka właśnie duża opona, pechowo nikt (w trzech autach) nie miał spreja do rozruchu silników, coby oponę wstrzelić. Ale za to klienci mieli węża o sporawym przekroju. No i że potrzeba matką wynalazków, to przypomniał mi się wtedy patent z młodych lat, gdzie się dmuchało pontony z rury wydechowej.
Jak pomyślał - tak zadziałał. Patent się sprawdził znakomicie, bo do nałożenia opony ciśnienia wielkiego nie trza, za to sporo objętościowo powietrza. Co prawda nie całkiem to powietrze

ale się nadaje.
Układ ma pewną wadę - mianowicie do obsługi wymaga kilku osób, min. trzech - jedna przy oponie, druga przy wydechu, trzecia naciska pedał gazu.
Nie można założyć węża na wydech na stałe, bo przekrój za mały, i grozi to rozerwaniem tłumika

Re: Ciśnienie w oponach...
: śr mar 25, 2009 8:55 pm
autor: Feniks
rokfor32 pisze:Do bedlocków też. Ale i bez to fajna sprawa.
Przy całkiem dużych kołach (pow 38") w Isla montują zamiast drugiego wentyla zwykły zawór powietrzny 1/4". A na sprężarki są adaptowane kompresory klimy. Inaczej, to by kawa w termosie ostygła, zanim by z czterech mega kół powietrze wypuścić ...

a elektryczny kompresorek zawału dostał, zanim jedno auto napompił ...
ps. Co do opcji zakładania gumy, gdzie dużo powietrza trzeba, bo syf na feldze i się doszczelnić nie chce - mam na to opracowany (spontanicznie) i przetestowany (jak najbardziej realnie) patent.
Otóż w sytuacji, kiedy spotkanym po drodze islanom spadła taka właśnie duża opona, pechowo nikt (w trzech autach) nie miał spreja do rozruchu silników, coby oponę wstrzelić. Ale za to klienci mieli węża o sporawym przekroju. No i że potrzeba matką wynalazków, to przypomniał mi się wtedy patent z młodych lat, gdzie się dmuchało pontony z rury wydechowej.
Jak pomyślał - tak zadziałał. Patent się sprawdził znakomicie, bo do nałożenia opony ciśnienia wielkiego nie trza, za to sporo objętościowo powietrza. Co prawda nie całkiem to powietrze

ale się nadaje.
Układ ma pewną wadę - mianowicie do obsługi wymaga kilku osób, min. trzech - jedna przy oponie, druga przy wydechu, trzecia naciska pedał gazu.
Nie można założyć węża na wydech na stałe, bo przekrój za mały, i grozi to rozerwaniem tłumika

Jaki syf felga wytarta szmatką do sucha
Tego z wydechem jeszcze nie przerabiałem, ale zara wymyślę patent, a i starczą dwie osoby (jeśli to w ogóle działa)

, albo jedna z dobrym refleksem i długim wężem.
Re: Ciśnienie w oponach...
: czw mar 26, 2009 9:09 am
autor: rokfor32
Jeżeli zamiast trzeciej położysz cegłę na gazie, to starczą dwie ...

Re: Ciśnienie w oponach...
: czw mar 26, 2009 9:34 am
autor: Feniks
rokfor32 pisze:Jeżeli zamiast trzeciej położysz cegłę na gazie, to starczą dwie ...

Z opaską zaciskową na wydechu jedna. CBDO
