Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

elektryczne, mechaniczne i wynalazki domowej roboty...

Moderator: Misiek Bielsko

Awatar użytkownika
ZoltanBerg
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 83
Rejestracja: pn paź 19, 2009 5:14 pm
Lokalizacja: Warszawa

Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: ZoltanBerg » pn lis 23, 2009 10:18 am

Ponieważ sam mam z tym problem, stwierdziłem że może się przydać taki wątek i innym. Mianowicie chciałbym zebrać tu wskazówki jak wybierać wyciągarkę. Bez brania pod uwagę konkretnego samochodu, raczej ogólne informacje.
Po jakimś czasie dyskusji, postaram się zebrać wnioski i wprowadzić je do tego pierwszego postu.

Na razie pojawiły mi się takie pytania, na niektóre znalazłem odpowiedź.

Podstawowy podział wyciągarek jak sądzę to hydrauliczne i elektryczne.
W jakich sytuacjach, które się lepiej sprawdzają?

Elektryczne dzielą się na 12V i 24V (przynajmniej te są dla nas istotne).
Tu chyba ważne jest tylko jaką instalacje mamy w samochodzie. A może się mylę i warto zakładać osobną tylko dla wyciągarki?

Jaki powinno się zakładać margines uciągu w stosunku do masy samochodu?

Co oznaczają poszczególne wartości?
Siła uciągu na kołach
Siła uciągu po wodzie
Siła uciągu w pionie

Mi się wydawało że powinno się podawać tylko wartość uciągu w pionie (przeciwnie do grawitacji) ale może nie mam racji. Pozostałe wartości mogą zależeć od innych czynników (zaciągnięty hamulec ;) ).
Czy jest jakaś organizacja ustalająca standardy w tym zakresie, jakieś certyfikaty?

Jakie są marki dostępnych w Polsce wyciągarek, jaką mają obiegową opinię, jaki serwis, awaryjność?
Ja znalazłem następujące:
- ARB
- Goodwinch
- KingOne
- Superwinch
- T-Max
- WARN
- Dragon Winch
- Houp

Jakie prędkości zwijania są normalne, potrzebne przy rajdach, a co wystarczy jak ktoś się bawi tylko amatorsko?

Jakie inne parametry mogą mieć znaczenie?

Mam nadzieje że uda nam się wypracować ogólne wskazówki które przydadzą się kolejnym amatorom takim jak ja.
Marek

UAZ 469B (r.1981)
silnik Ford 2,3 granada
Kopia Simexa
LPG/Benzyna

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: Nahen » pn lis 23, 2009 11:05 am

ZoltanBerg pisze:Jaki powinno się zakładać margines uciągu w stosunku do masy samochodu?
Na zdrowy rozsądek im masz wiecej kasy tym większy "zapas" warto mieć tak to działa. Jak masz kasy "na styk" czyli w zasadzie nie masz kasy na wyciągarkę to minimum rozsądne to jakieś 1500 kg ponad masę samochodu ale to i tak nie gwarantuje pomocy w esktremalnie zakałapućkanym w bagnie syfie.
ZoltanBerg pisze: Mi się wydawało że powinno się podawać tylko wartość uciągu w pionie (przeciwnie do grawitacji) ale może nie mam racji.
A jak często wyciagasz samochód pionowo? Chyba tylko kiedy chcesz wjechać na parking na dachu budynku a normalny wjazd jest z jakichs powodów zamkły.. :)21
ZoltanBerg pisze: Jakie prędkości zwijania są normalne, potrzebne przy rajdach, a co wystarczy jak ktoś się bawi tylko amatorsko?
Hmm myśle że wystarczy tylko trochęp pomyśleć zanim się zada takie pytanie ;) Na rajdy zakładam, że im szybciej tym lepiej. Amatorsko, jeżeli masz duuużo czasu to po co Ci szybka wyciągarka? No chyba, że jak Cię goni zielony z miejsca wktórym niewolno jeździć ;)
Ostatnio zmieniony pn lis 23, 2009 11:10 am przez Nahen, łącznie zmieniany 1 raz.
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: Zibi » pn lis 23, 2009 11:08 am

Hmm, kolego może najpierw jednak poczytaj zanim zaczniesz zakładać taki temat. Po pierwsze nie ma czegoś takiego jak udźwig w pionie w wyciągarkach. To jakaś totalna bzdura firmowana celowo ciagle przez jedną i tą samą firmę zresztą tak samo jak "wodoszczelność" co jest totalną bzdurą. Wyciągarki mają tylko i wyłącznie zawsze oznaczenia w LBS czyli funtach ( nie ibs jak to niektórzy piszą) i oznacza to UCIĄG W POŚLIZGU. Jaki dokładnie jest tego przelicznik? nie wiem, nie jestem takim magikiem, jest tu kilka bardzo wykształconych osób na forum które moze to odszyfrują. Niemcy przyjmują, że uciąg w poślizgu podany w funtach x3 to uciąg na kołach a podzielony przez 3 daje udźwig w pionie, ale żadna odpowiedzialna firma się pod tym nie podpisze.

Generalnie przyjmuje się, ze minimalna wartość wyciągarki to 2xDMC samochodu.

Awatar użytkownika
ZoltanBerg
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 83
Rejestracja: pn paź 19, 2009 5:14 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: ZoltanBerg » pn lis 23, 2009 12:18 pm

I mi się wydawało że kilka różnych wartości uciągu to ściema. Udźwig w pionie uważałem za najlepszy z uwagi na to że najłatwiej jest to sprawdzić a tym samym porównywać (byłby to współczynnik bezwzględny).

Ale jak rozumiem w poważnych firmach za współczynnik do porównywania wyciągarek uznaje się
Uciąg w poślizgu.

Jak go się liczy i czy rzeczywiście firmy liczą go tak samo może ustalimy w trakcie dyskusji.

Jeżeli chodzi o jednostkę to nie ma to większego znaczenia, jeżeli tylko są znormalizowane. Funty czy kilogramy jeden pies, myślę że to zależy od kraju pochodzenia. Inne kombinacje literek to rzeczywiście pewnie ściema.

Margine uciągu.
Bardziej podoba mi się pomysł Zibi, gdyż uwzględnia różnice w wadze samochodów.
Należy dążyć do jak największego marginesu natomiast jako minimum przyjąć:
2xDMC samochodu


Prędkość zwijania.
Oczywiście w rajdach każdy chce być pierwszy wiec szybkość jest w cenie. Zastanawiały mnie raczej jakieś przykładowe wartości. Co osoba doświadczona uważa za szybko a co za wolno.
Marek

UAZ 469B (r.1981)
silnik Ford 2,3 granada
Kopia Simexa
LPG/Benzyna

Awatar użytkownika
Misiek Bielsko
     
     
Posty: 5195
Rejestracja: czw lut 21, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Kontaktowanie:

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: Misiek Bielsko » pn lis 23, 2009 12:20 pm

Dodajmy, że w Polsce podstawowy podział wyciągarek to elektryczne i mechaniczne. Hydraulik mimo wielu zalet, nie zdobył u nas popularności, ze względu na stopień skomplikowania układu zasilania.
Przy kupnie warto kierować się opiniami nie tylko co do działania i konstrukcji samego wincha, trzeba też rozważyć dostępność serwisu i koszt części zamiennych.

Adamo
 
 
Posty: 8253
Rejestracja: śr kwie 09, 2003 8:59 pm
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: Adamo » pn lis 23, 2009 12:37 pm

Z tym 2XDMC to trochę na wyrost...
Producenci podają 1,5XDMC :roll:
Sporo osób ma w ciężkich autach (np. Patrol) windy 9.000-9.500 i bardzo dobrze dają radę :)21

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: A.F. » pn lis 23, 2009 1:53 pm

http://www.wteren4x4.pl/blog/index.php/ ... yciagarke/
Proponuję przeczytać o sile uciągu na poszczególnych zwojach.
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: Zibi » pn lis 23, 2009 2:19 pm

Tyle, ze gdyby opierać się na tych danych w samuraju mozna by stosowac wyciągarkę z quada. Wyliczenia te nie są do końca poprawne i nie oddają całości. Do bezpiecznego wyciągania potrzeba: samurai minimum 8500 lbs, jeep okolo 10000 lbs, toyoty nissany 12-13000 lbs, hdj i longi 13000-16800. Zmoty nawet i więcej bo i więcej się zakopuja.

Awatar użytkownika
Wiechu
 
 
Posty: 4980
Rejestracja: pn paź 27, 2003 11:28 am
Lokalizacja: Zielonka

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: Wiechu » pn lis 23, 2009 3:19 pm

a do landrowera tirfor


:)21
łoś też człowiek

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: Nahen » pn lis 23, 2009 4:27 pm

Niektórym tylko szpadel styka ;)
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: A.F. » pn lis 23, 2009 6:52 pm

Zibi pisze:Tyle, ze gdyby opierać się na tych danych w samuraju mozna by stosowac wyciągarkę z quada. Wyliczenia te nie są do końca poprawne i nie oddają całości. Do bezpiecznego wyciągania potrzeba: samurai minimum 8500 lbs, jeep okolo 10000 lbs, toyoty nissany 12-13000 lbs, hdj i longi 13000-16800. Zmoty nawet i więcej bo i więcej się zakopuja.
Dobrze jest, nawet więcej wychodzi - dla samuraja ok. 9500 w ekstremie :wink:
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
ZoltanBerg
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 83
Rejestracja: pn paź 19, 2009 5:14 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: ZoltanBerg » pn lis 23, 2009 7:13 pm

Jeżeli chodzi o zwoje na bębnie, to oczywiście należy pamiętać że zmieniać się będzie siła uciągu. Niestety dalej pozostaje pytanie co podają jako parametr producenci, tak by można było porównywać.

Jeżeli chodzi o wyliczenia uciągu to pozostał bym przy x2 oszczędni i tak zejdą poniżej.
Marek

UAZ 469B (r.1981)
silnik Ford 2,3 granada
Kopia Simexa
LPG/Benzyna

Awatar użytkownika
MarcinuS
Posty: 385
Rejestracja: pn maja 28, 2007 6:53 pm
Lokalizacja: Łódź

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: MarcinuS » pn lis 23, 2009 7:30 pm

Adamo pisze:Z tym 2XDMC to trochę na wyrost...
Producenci podają 1,5XDMC :roll:
Sporo osób ma w ciężkich autach (np. Patrol) windy 9.000-9.500 i bardzo dobrze dają radę :)21
Ja tak mam i na moje potrzeby daje radę. Już mi sie zdarzylo ze wyciągałem syfa praktycznie w pionie ze przod auta do góry poszedl bez styku z podlożem. :)
Patrol GR Y60 :)21
OME 2'', Tabor 9K by Warn, BFG A/T

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: A.F. » pn lis 23, 2009 7:32 pm

W instrukcji mojej wyciągarki ( 12000 ) renomowanej firmy spod Pekinu :)21 piszą, że 12000 to przy ciężarze toczącym się w poziomie.
Jeśli kąt nachylenia jest 10% ( procent, nie stopni ), to uciąg jest o połowę mniejszy.
A jak kąt jest 100% , to uciąg wynosi 1536 funtów, czyli ok. 700 kg :)21
Dużo innych rzeczy piszą, ale już mi się nie chce czytać :wink:
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
ZoltanBerg
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 83
Rejestracja: pn paź 19, 2009 5:14 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: ZoltanBerg » wt lis 24, 2009 7:47 am

Może zaczniemy wyrażać jakieś obiegowe opinie o poszczególnych markach.
Jak zauważyłem Dragon Winch ma opinię chińczyka - niby działa. Jak ktoś ma, to za bardzo nie narzeka ale zaufania to nie wzbudza. Czytałem że ktoś miał problemy z odnalezieniem biura w Krakowie (trochę podejrzane) ale serwis działa i jest pomocny (też gdzieś przeczytałem).

Podsumowując
na plus:
-niska cena
-kontakt z serwisem,

minus:
-brak zaufania (do wyciągarki oraz parametrów podawanych przez sprzedawców)
-nie do końca pewny importer

Dajcie znać czy mniej więcej zgadzacie się z tą opinią, jeżeli okaże się że się myliłem bardzo to zmienię ten post żeby czasem nie wprowadzić nikogo w błąd.



Przeglądałem również ofertę Dragon Winch (strona importera jak sądzę), trochę mnie zastanawia to, że 3 wyciągarki serii maverick:
- 10000
- 12000 HD
- 13000
mają różny uciąg "na pojedynczej linie" (cokolwiek byto nie znaczyło) ale wszystkie mają silnik o tej samej mocy (6,8 KM) i taką samą przekładnię (265:1). Czy to znaczy że mają różnej grubości wałek do nawijania liny? Czy znacie inne uzasadnienie?
Myślę że to również może wpływać na zaufanie do marki.
Marek

UAZ 469B (r.1981)
silnik Ford 2,3 granada
Kopia Simexa
LPG/Benzyna

Awatar użytkownika
gri74
 
 
Posty: 5786
Rejestracja: pn lis 24, 2003 9:40 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: gri74 » wt lis 24, 2009 8:11 am

pomysł bez sensu, temat bez sensu.

...zresztą i tak wyleci do kosza
Diffland .pl
Diffland Classic Car .pl

i wiele innych )

Awatar użytkownika
gri74
 
 
Posty: 5786
Rejestracja: pn lis 24, 2003 9:40 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: gri74 » wt lis 24, 2009 8:12 am

ZoltanBerg pisze:Może zaczniemy wyrażać jakieś obiegowe opinie o poszczególnych markach.

....
-
nie nie zaczniemy ...
Diffland .pl
Diffland Classic Car .pl

i wiele innych )

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: A.F. » wt lis 24, 2009 8:27 am

Temat może nie całkiem bez sensu, ale jak tu porównywać ?
>>czy Chińczyk za 1500 jest lepszy/gorszy od Amerykańca za 4500 ? <<
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
gri74
 
 
Posty: 5786
Rejestracja: pn lis 24, 2003 9:40 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: gri74 » wt lis 24, 2009 8:32 am

A.F. pisze:Temat może nie całkiem bez sensu, ale jak tu porównywać ?
>>czy Chińczyk za 1500 jest lepszy/gorszy od Amerykańca za 4500 ? <<
no właśnie dlatego bez sensu
Diffland .pl
Diffland Classic Car .pl

i wiele innych )

Awatar użytkownika
ZoltanBerg
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 83
Rejestracja: pn paź 19, 2009 5:14 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: ZoltanBerg » wt lis 24, 2009 8:55 am

Czy ja w którymś miejscu mówiłem o porównywaniu. Miałem nadzieje raczej zebrać opinię na temat marek, oraz podstawowe parametry na podstawie których ktoś może podjąć decyzję.

bez tego za każdym razem powstaje wątek
- mam taki samochód jaką wyciągarkę radzicie
- czy ta pociągnie mojego UAZa
itp.

teraz już mamy pierwsze informacje
Weź wagę swojego samochodu pomnóż razy 2 sprawdź siłę uciągu w poślizgu wyciągarki
dobierz do swojej masy samochodu.

a w dalszym kroku mogło by być
jeżeli nie zależy ci na super jakości tylko na cenie to masz do wyboru to to i to.
Marek

UAZ 469B (r.1981)
silnik Ford 2,3 granada
Kopia Simexa
LPG/Benzyna

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40589
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: Mroczny » wt lis 24, 2009 9:04 am

ZoltanBerg pisze:Weź wagę swojego samochodu pomnóż razy 2 sprawdź siłę uciągu w poślizgu wyciągarki
dodałbym, ze nie swojego samochodu ale najcięższego samochodu w grupie jaki może byc potrzeba wyciągać..

no i zasadnicze - przedwczesny zakup wyciągarki ogranicza myslenie

Awatar użytkownika
Eskapada
 
 
Posty: 6434
Rejestracja: pn paź 11, 2004 4:02 pm
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: Eskapada » wt lis 24, 2009 9:10 am

ZoltanBerg pisze:Czy ja w którymś miejscu mówiłem o porównywaniu. Miałem nadzieje raczej zebrać opinię na temat marek, oraz podstawowe parametry na podstawie których ktoś może podjąć decyzję.

bez tego za każdym razem powstaje wątek

.
wątek będzie powstawał za każdym razem jak zaloguje się tutaj nowy off roadowiec. I żebyś swój temat dał do przyklejonych i tak zawsze znajdzie się ignorant nie czytający ,, przyklejonych'' nie używający opcji szukaj.

Zbieranie opinii na tym forum jest nie możliwe - serwer nie wytrzyma opinii 25 tys zalogowanych userów

:)21
Dżip z lebiodką :)21
GSM 501 44 66 33

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: A.F. » wt lis 24, 2009 9:19 am

No to jak tak mądrze ma być, to podam prawo AF'a :oops:
<< Z chwilą montażu wyciągarki odległość od puntu zaczepienia zwiększa się o 2 x długość liny>>
:)21
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: Nahen » wt lis 24, 2009 9:57 am

W tym dziale forum jest sporo opinii o różnych i o dziwo najczęściej uzywanych wyciagarkach. Jakoś nie wdzę problemu żeby sobie poszukać, poczytać(zaczeły się dłuuuugie zimowe wieczory) i podjąć decyzję. Dziwne/zastanawiające jest to, że z pomysłami "zbiorczych" tematów w których byłoby "wszystko o wszystkim" z reguły wyskakuja "nowi" userzy. Taką prawidłowość zaobserwowalem na wielu forach.

Może gdyby stosować zasadę: dziś sie rejestruję i przez miesiąc/dwa mogę tylko czytać a potem dopiero odblokowuje się możliwość pisania postów, byłby czas dla "nowych" coby sobie poczytali, poznali i być może nie zakłądali by tematów kierowani takimi pobudkami ;)

:)21
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Awatar użytkownika
ZoltanBerg
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 83
Rejestracja: pn paź 19, 2009 5:14 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak dobrać wyciągarkę? - ogólne wskazówki

Post autor: ZoltanBerg » wt lis 24, 2009 11:54 am

Trudno się z tobą nie zgodzić Nahen -rozwiązało by to problem otwierania wątków dotyczących jednego samochodu.

Pewnie skończyło by się też tym że nie przybywało by aktywnych forumowiczów.

Poważnie, to sądzę że nie jest dla nikogo tajemnicą czemu takie wątki są otwierane przez nowe osoby. Osoby które już od dawna tu są znają odpowiedź na te pytania i potem piszą "ale to już było, wyszukaj" (co jest zrozumiałe).

Myślę że prawdziwy problem leży w tym by taki wątek dociągnąć do końca i podsumować co pewnie rzadko się zdarza. Mam nadzieje że mi się uda, ale nie obiecuje, bo w sumie już sobie odpowiedziałem na pytanie, co ewentualnie kupić.
Marek

UAZ 469B (r.1981)
silnik Ford 2,3 granada
Kopia Simexa
LPG/Benzyna

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wyciągarki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość