HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

LandCruiser, 4Runner, Hilux, Rav4

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
seburaj
 
 
Posty: 4047
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 11:02 am
Lokalizacja: Śląsk Górny

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: seburaj » czw wrz 17, 2009 1:58 pm

tom. pisze:Bardzo ważne jest aby zapamiętać miejsce w jakim przytwierdzone jest ramię sensoru, jest tam około dwa centymety na ustawienia. Samo ramię też można wytłużyć lub skrócić, ale lepiej się tym nie bawić, bo będzie więcej problemów z ustawieniem.
eeetam :wink:
wydłużałem i skracałem śrubę rzymską na ramieniu, nawet całkiem je rozpiąłem i machałem sensorem góra-dół... nic sie nie działo :)21
(oczywiscie na zapalonym silniku)
a próbowałem to regulowac, bo mi jedna strona (przód) troche lezy, ale wyglada to na zużycie drążka (zreszta na drążkach skonczyła sie już regulacja)
robok rzępoli w harapuciu

Awatar użytkownika
seburaj
 
 
Posty: 4047
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 11:02 am
Lokalizacja: Śląsk Górny

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: seburaj » czw wrz 17, 2009 2:05 pm

hmmm
to barbarzyńskie narzecze ogarniam w części intuicyjnie, ale na moj gust to tu stoi napisane, ze to sa zbiorniki na wycisniety olej z amortyzatorów - cos takiego jak rajdowe amory z zewnętrznym zbiornikiem oleju... dalej ma to niewiele wspolnego z pneumatyką :roll:

cyt.
The Component Causing the Problem: A critical component of this system are the hydro-pneumatic accumulators mounted to each of the 4 valves controlling the shock absorber stiffness. The role of the accumulator is to absorb (take in) the oil forced out of the completely filled shock absorber when you drive over a bump, AND to supply high pressure oil to force the wheel down when you drive over a hole. The hydraulic pump role is supplying the overall amount of oil needed to the accumulators to achieve the correct vehicle height.
robok rzępoli w harapuciu

tom.
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 14
Rejestracja: pn sie 06, 2007 11:22 am

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: tom. » czw wrz 17, 2009 3:25 pm

seburaj pisze:
tom. pisze:Bardzo ważne jest aby zapamiętać miejsce w jakim przytwierdzone jest ramię sensoru, jest tam około dwa centymety na ustawienia. Samo ramię też można wytłużyć lub skrócić, ale lepiej się tym nie bawić, bo będzie więcej problemów z ustawieniem.
eeetam :wink:
wydłużałem i skracałem śrubę rzymską na ramieniu, nawet całkiem je rozpiąłem i machałem sensorem góra-dół... nic sie nie działo :)21
(oczywiscie na zapalonym silniku)
a próbowałem to regulowac, bo mi jedna strona (przód) troche lezy, ale wyglada to na zużycie drążka (zreszta na drążkach skonczyła sie już regulacja)
Czy gdy machałeś ramieniem sensoru wszystkie drzwi były pozamykane? Jak długo czekałeś na reakcję zawieszenia?
Zwykle aby wyrównać zawieszenie, należy podkręcić paroma obrotami śruby, torsion bar - drążek skrętny (nie wiem jak się to dokładnie nazywa) od strony opuszczonej i poluzować od strony podniesionej. Do tego trzeba wyregulować sensory jeżeli było zmieniane ich położenie. Czasami torsion bary się zużywają i trzeba je wymienić np: przy dużych obciążeniach lub w przypadku tego samochodu, gdy ciśnienie w systemie zawieszenia jest dużo za niskie i większość obciążenia zostaje na torsion barach. Zbyt duże poluzowanie T-barów powoduje szybsze zużycie akumulatorów. Zawieszenie aby optymalnie działało należy ustawić do wartości podanych przez książkę serwisową (ciśnienie płynu na akumulatorach). Uzyskuje się to przy odpowiednim ustawieniu sensorów do naprężenia torsion barów. Tutaj jest przedstawiona metoda jak to ustawić, od strony 989 http://www.mudtoys.com/manuals/100/05rm.pdf (w języku angielskim). Jest z tym trochę zabawy, chyba że się posiada tester Toyoty. Zresztą z tym testerem nie da się tego dokładnie ustawić bo nie pokazuje wartości dla każdego z akumulatorów z osobna. Jest jedna wartość dla dwóch akumulatorów z przodu i jedna dla dwóch z tyłu. Serwis Toyoty zarówno w Polsce jak i w UK ma małe o tym pojęcie. Mogą łatwo zmienić sensory i odpowiednio je wyrególować (z ich testerem) ale gdy ktoś jednocześnie bawił się T-barami to ich przerasta. Miałem gdzieś wyjaśnienie jak to zrobić za pomocą ciśnieniomierza ale nie mogę teraz znaleźć. Jak widać w opisie działanie sensorów można sprawdzić również za pomocą voltomierza i trzech baterii AA, strona 1008.
Ostatnio zmieniony ndz sty 17, 2010 11:39 pm przez tom., łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
seburaj
 
 
Posty: 4047
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 11:02 am
Lokalizacja: Śląsk Górny

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: seburaj » czw wrz 17, 2009 3:42 pm

oczywiscie, ze drzwi były zamknięte :)21
po prostu brak reakcji i tyle (ale w egzemplarzu hydraulika działa)
co to torszyn barów - przecież napisałem, ze regulacja sie skończyła :wink:
zreszta w najbliższym czasie cała hydraulika pójdzie do wyprucia, nowe drażki, nowe amortyzatory, nowe sprężyny - OME lub TJM
robok rzępoli w harapuciu

tom.
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 14
Rejestracja: pn sie 06, 2007 11:22 am

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: tom. » czw wrz 17, 2009 3:49 pm

seburaj pisze:
hmmm
to barbarzyńskie narzecze ogarniam w części intuicyjnie, ale na moj gust to tu stoi napisane, ze to sa zbiorniki na wycisniety olej z amortyzatorów - cos takiego jak rajdowe amory z zewnętrznym zbiornikiem oleju... dalej ma to niewiele wspolnego z pneumatyką :roll:

cyt.
The Component Causing the Problem: A critical component of this system are the hydro-pneumatic accumulators mounted to each of the 4 valves controlling the shock absorber stiffness. The role of the accumulator is to absorb (take in) the oil forced out of the completely filled shock absorber when you drive over a bump, AND to supply high pressure oil to force the wheel down when you drive over a hole. The hydraulic pump role is supplying the overall amount of oil needed to the accumulators to achieve the correct vehicle height.


Akumulatory wypełnione są gazem (nitrogen). Ten koleś próbował je ponownie ładować, potem zaczą na swój sposób udoskonalać stosując inny gaz i inną mocniejszą membranę.

tom.
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 14
Rejestracja: pn sie 06, 2007 11:22 am

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: tom. » czw wrz 17, 2009 4:02 pm

seburaj pisze:oczywiscie, ze drzwi były zamknięte :)21
po prostu brak reakcji i tyle (ale w egzemplarzu hydraulika działa)
co to torszyn barów - przecież napisałem, ze regulacja sie skończyła :wink:
zreszta w najbliższym czasie cała hydraulika pójdzie do wyprucia, nowe drażki, nowe amortyzatory, nowe sprężyny - OME lub TJM

Tak jak napisałem wcześniej można popuścić prawą stronę na T-barze do tego podciągnąć ramię sensoru do dołu z prawej strony, a z lewej do góry. To powinno wyrównać położenie. Dla optymalnego działania należy zbadać ciśnienie na akumulatorach i za pomocą testera toyoty (najłatwiej) zobaczyć czy w położeniu N na sensorach wartości są bliskie zeru.

Maksymalne podciągnięcie T-barów jest uzasadnione jeżeli na twoim samochodzie masz dużo akcesoriów wyciągarkę, bullbar, dodatkowy zbiornik paliwa - co nie jest zalecane przy tym zawieszeniu. Lub chcesz zwiększyć prześwit gdzie dodatkowo trzeba ustawić sensory. Bez zmiany położenia sensorów samochód może mieć problem z zejściem do pozycji L.
Ostatnio zmieniony czw wrz 17, 2009 6:20 pm przez tom., łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
seburaj
 
 
Posty: 4047
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 11:02 am
Lokalizacja: Śląsk Górny

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: seburaj » czw wrz 17, 2009 5:17 pm

tom. pisze: Maksymalne podciągnięcie T-barów jest uzasadnione jeżeli na twoim samochodzie masz dużo akcesoriów wyciągarkę, bullbar, dodatkowy zbiornik paliwa - co nie jest zalecane przy tym zawieszeniu. Lub chcesz zwiększyć prześwit gdzie dodatkowo trzeba ustawić ramiona. Bez zmiany położenia sensorów samochód może mieć problem z zejściem do pozycji L.
oryginalne drążki skrętne do drążków HD maja sie nijak :)21
dlatego (i nie tylko dlatego) przy poważnym zastosowaniu J100 należy przejsc na zawieszenie "normalne" rodem z australii :)2

znasz sie również na automatycznych skrzyniach ? 442F ?
robok rzępoli w harapuciu

tom.
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 14
Rejestracja: pn sie 06, 2007 11:22 am

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: tom. » czw wrz 17, 2009 6:38 pm

seburaj pisze:
tom. pisze: Maksymalne podciągnięcie T-barów jest uzasadnione jeżeli na twoim samochodzie masz dużo akcesoriów wyciągarkę, bullbar, dodatkowy zbiornik paliwa - co nie jest zalecane przy tym zawieszeniu. Lub chcesz zwiększyć prześwit gdzie dodatkowo trzeba ustawić ramiona. Bez zmiany położenia sensorów samochód może mieć problem z zejściem do pozycji L.
oryginalne drążki skrętne do drążków HD maja sie nijak :)21
dlatego (i nie tylko dlatego) przy poważnym zastosowaniu J100 należy przejsc na zawieszenie "normalne" rodem z australii :)2

znasz sie również na automatycznych skrzyniach ? 442F ?

Zgadza się, po usunięciu aktywnego zawieszenia, dodaniu akcesoriów i do liftu zaleza się użycie mocniejszych T-barów, co jest zresztą w zestawie OME.

Nie znam się na automatycznych skrzyniach.
Ważne jest aby co około 100tys km wymienić płyn. Jeżeli auto było ciężko eksploatowane można to robić częściej. Należy koniecznie używać płynu jaki został wskazany do danej skrzyni biegów przez Toyotę (z tego co pamiętam to są trzy typy do samego LC100). Wiem że serwisy Toyoty sobie z tego nic nie robią i leją jeden rodzaj do wszystkich automatów jakie produkuje Toyota. Równie ważne jest aby do układu chłodzenia używać tylko czerwony, już przez nich wymieszany, płyn (NIE KONCENTRAT). NIE UżYWAĆ NIEBIESKIEGO. Użycie nieprawidłowego płynu albo dolewanie wody powoduje korozję na intercoler i mieszanie się płynu ze skrzyni biegów z płynem chłodniczym co niszczy skrzynię.

Awatar użytkownika
seburaj
 
 
Posty: 4047
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 11:02 am
Lokalizacja: Śląsk Górny

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: seburaj » pt wrz 18, 2009 9:25 am

z calym szacunkiem, ale mieszasz jakies prawdy zasłyszane :)21

intercooler sluzy do chlodzenia, ale powietrza, i z plynem lub olejem w skrzyni biegow nie ma nic wspolnego... zapewne miales na mysli chlodnice oleju do automatu - nie znam jeszcze jej konstrukcji, ale albo jest zewnętrzna (cos na kształt normalnej chłodnicy oleju do silnika) albo to wymiennik ciepla z plaszczem ukladu chlodzenia silnika (bardziej gorący olej przekladniowy z automatu oddaje cieplo do układu chłodzenia silnika - i wtedy korozja płaszcza mogłaby spowodowac objawy mieszania sie wspomnianych plynow)

a co do tego specjalnego "plynu" (raczej oleju) do skrzyni ??
pierwsze slysze o trzech typach oleju do samej J100 :o
nawet manual mowi tak, cyt. " Rodzaj płynu: płyn do automatycznych skrzyń biegów D-II lub DEXRON III (DEXRON II)"

czyli normalny atf dwójka lub trójka, nawet na bagnecie stoi to napisane
robok rzępoli w harapuciu

Awatar użytkownika
GM
Posty: 471
Rejestracja: śr sie 22, 2007 6:40 pm
Lokalizacja: Wlkp

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: GM » pt wrz 18, 2009 10:30 am

Tak się wtrącę, mimo że mam 80-tkę, ale z praktycznie tą samą skrzynią.
Oczywiście ze zwykly ATF daję radę, ta skrzynia jest bardzo dobra i dość idiotoodporna w użytkowaniu i serwisie.

Podobnie z płynami chłodzącymi, mam wrażenie że jest tendencja do traktowania tujoty jako jakiegoś dziwoląga lub wozu "wybranego".
Płyny, oleje itp powinny być dobrej jakości, nie fetyszyzujmy kolorów i marek (i tak producentów jest kilku :roll: ).
www.rallycamp.pl
Sru do ....fiata!

tom.
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 14
Rejestracja: pn sie 06, 2007 11:22 am

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: tom. » pt wrz 18, 2009 2:56 pm

Niefortunnie użyłem słowa intercooler, który rzeczywiście ma za zadanie chłodzić powietrze.
Miałem na myśli, że podczas chłodzenia ATF które odbywa się w bliskim otoczeniu płynu chłodzącego może dochodzić do korozji i mieszania dwóch płynów.

Rozmawiamy tutaj o automatycznych skrzyniach.
Są modele gdzie zalecane jest używanie ATF T-IV (rok 2003), do 5 biegowej automatycznej skrzyni stosuje się WS ATF.

Skrzynie są budowane z różnych materiałów i mają różną konstrukcję więc wymagają płynów o różnych prarametrach. Sama skrzynia jest odporna ale sprzęgło/przekładnia hydrokinetyczna pada. Nie chce mi się nikogo przekonywać do stosowania zalecanych olejów i płynów. Jeżeli jednak ktoś ma ochotę tutaj jest strona gdzie można się dużo dowiedzieć i porozmawiać na forum http://www.bobistheoilguy.com/.
Ostatnio zmieniony pt wrz 18, 2009 4:16 pm przez tom., łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
seburaj
 
 
Posty: 4047
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 11:02 am
Lokalizacja: Śląsk Górny

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: seburaj » pt wrz 18, 2009 3:09 pm

a rzeczywiscie
zapomniałem o istnieniu pięciobiegowego automatu w nowszych konstrukcjach
robok rzępoli w harapuciu

Awatar użytkownika
GM
Posty: 471
Rejestracja: śr sie 22, 2007 6:40 pm
Lokalizacja: Wlkp

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: GM » pt wrz 18, 2009 3:13 pm

tom. pisze:Rozmawiamy tutaj o automatycznych skrzyniach.

Poważnie?

A na serio - pomijając 5 biegówkę, której nie znam - piszecie o zwyklym ZF, którego również mam - i nie jest on tylko w toyotach.
Dobry ATF III załatwia sprawę, nie trzeba fetyszyzować. Ciekawy ten portal, ale ja jednak bazuję na sprawdzonych specach od automatów typu Teodor Myszkowski. I na razie bez problemów w kolejnych samochodach.
www.rallycamp.pl
Sru do ....fiata!

Awatar użytkownika
seburaj
 
 
Posty: 4047
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 11:02 am
Lokalizacja: Śląsk Górny

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: seburaj » pt wrz 18, 2009 3:26 pm

jaki ZF, jak ma toto na tabliczce Aisin jak wół :)21

GM, masz kogos dobrego od skrzyń ? bo mi franca czesto przy hamowaniu do zera nie rozsprzęgla i motam sie, czy to cos w sterowaniu elektrycznym czy moze sprzegło hydrokinetyczne dogorywa :-?
robok rzępoli w harapuciu

Awatar użytkownika
GM
Posty: 471
Rejestracja: śr sie 22, 2007 6:40 pm
Lokalizacja: Wlkp

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: GM » pt wrz 18, 2009 5:13 pm

Oczywiście - i nie jest to reklama ani nic takiego - jeden z lepszych w Polsce to Teodor Myszkowski spod Poznania - wyszukaj w wujku google Teo Motors

A jak Ci się objawia ta usterka dokladnie? Przygasa czy jak?
www.rallycamp.pl
Sru do ....fiata!

tom.
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 14
Rejestracja: pn sie 06, 2007 11:22 am

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: tom. » pt wrz 18, 2009 8:03 pm

seburaj pisze:jaki ZF, jak ma toto na tabliczce Aisin jak wół :)21

GM, masz kogos dobrego od skrzyń ? bo mi franca czesto przy hamowaniu do zera nie rozsprzęgla i motam sie, czy to cos w sterowaniu elektrycznym czy moze sprzegło hydrokinetyczne dogorywa :-?

Albo idź do serwisu Toyoty w swoim regionie i zapytaj jakiegoś "sympatycznego" mechanika gdzie wysyłają automaty do naprawy. Zwykle robią to dla nich małe prywatne zakłady, już przez nich sprawdzone.

Awatar użytkownika
seburaj
 
 
Posty: 4047
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 11:02 am
Lokalizacja: Śląsk Górny

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: seburaj » pt wrz 18, 2009 9:44 pm

GM pisze:Oczywiście - i nie jest to reklama ani nic takiego - jeden z lepszych w Polsce to Teodor Myszkowski spod Poznania - wyszukaj w wujku google Teo Motors

A jak Ci się objawia ta usterka dokladnie? Przygasa czy jak?
do poznania mam daleko, ale nie wykluczam w akcie desperacji...
generalnie opis choroby jest tu:

http://www.tlc.org.pl/viewtopic.php?f=1 ... 7&start=15

generalnie chodzi o to, ze przy hamowaniu do zera (czasami, a czesto przy hamowaniu tzw. awaryjnym, bardziej przy zimnej skrzyni) nastepuje objaw niewysprzęglania-duszenia silnika, tak jakbym w manualu nie wcisnął sprzęgła :roll:
robok rzępoli w harapuciu

Awatar użytkownika
seburaj
 
 
Posty: 4047
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 11:02 am
Lokalizacja: Śląsk Górny

Re: HDJ100 - jak sprawdzic przed zakupem?

Post autor: seburaj » pt wrz 18, 2009 9:52 pm

GM pisze: jeden z lepszych w Polsce to Teodor Myszkowski spod Poznania - wyszukaj w wujku google Teo Motors
wyszukalem... na pewno sa zajebisci... ale to troche siara, aby na stronie głownej pisać "sprzegła HYROkinetyczne" :)21
robok rzępoli w harapuciu

ODPOWIEDZ

Wróć do „Toyota”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość