Strona 1 z 2
Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 7:16 pm
autor: martin09
Jak w temacie jaki rozkład napedu posiada rav 4 czy jest to 50/50 czy inaczej

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 7:44 pm
autor: jradek
Twoja Rav4? Ma cenrtaldyfer, na każdy kole możesz mieć od 0%-100% siły napędowej. W wersji z manualem masz blokadę co daje 50/50.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 7:51 pm
autor: martin09
jradek pisze:Twoja Rav4? Ma cenrtaldyfer, na każdy kole możesz mieć od 0%-100% siły napędowej. W wersji z manualem masz blokadę co daje 50/50.
tak moja, chodzi mi jak jade po normalnej drodze jak rozkłada sie naped na przód i tył

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 8:05 pm
autor: jradek
Teoretycznie tak jak obciążenie, czyli pustym autem 35-40 na 60-65. Im mniejsza siła docisku tym większa siła napędowa paradoksalnie. Zawdzięczamy to przekładni planetarnej, którą nazywamy dyferencjałem. Dzięki rzeczonemu możemy skręcać, więc chyba nie jest taki zły.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 8:18 pm
autor: martin09
jradek dzieki za odpowiedz

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 9:02 pm
autor: rokfor32
jradek pisze:Teoretycznie tak jak obciążenie, czyli pustym autem 35-40 na 60-65. Im mniejsza siła docisku tym większa siła napędowa paradoksalnie. Zawdzięczamy to przekładni planetarnej, którą nazywamy dyferencjałem. Dzięki rzeczonemu możemy skręcać, więc chyba nie jest taki zły.
Bzdura.
Sorki - ale powielasz stereotyp - najwyraźniej bez znajomosci działania tych mechanizmów.
Ravka (jedynka) ma trzy dyferencjały otwarte, czyli bez układów zwiększających tarcie, które mogło by różnicować wartość przenoszonego momentu między osiami/kołami. Zatem moment obrotowy jest rozkładany doskonale równo, na wszystkie cztery koła - i wynosi dokładnie tyle - ile przyczepność najsłabszego z nich. W przypadku gdy sumaryczna przyczepność kół (z zachowaniem warunku równości monmentu na kazdym z nich) jest większa niż moment silnika mnożony przez przekładnię - wówczas moment na każdym z kół wynosi dokładnie 25% momentu silnika. Tak jest dopóki mechanizm centralny pozostaje otwarty (i osiowe mechanizmy również).
Po zapodaniu blokady centralnej moment nie rozkłada się 50/50, jak się powszechnie ludkom zdaje - w takim przypadku nie ma zupełnie kontroli nad tym, ile odzie na przednia lub tylną oś - i w zależności od warunków na daną oś może iść od 0 do 100% momentu. Fizyki jednak nie da sie oszukać - więc SUMA rozkładu momentów zawsze jest 100%. Czyli jak - w danym ułamku sekundy - na przód idzie 10% - to na tył 90%. Lub odwrotnie. Ale ta proporcja nie jest w żaden sposób stała - zależy od chwilowej przyczepności kół na danej osi. ponieważ jednak między kołami mamy nadal otwarte mechanizmy różnicowe - to nadal nie ma opcji przeniesienia na pojedyncze koło 100% momentu silnika. W odróżnieniu jednak od układu z otwartym dyfrem centralnym - nie ma tak, że na wszystkich kołach jest tyle, co na najsłabszym. Najsłabsze limituje jedynie jedną oś - i o tyle obniża moment przekazywany na drugą oś.
Przykładowo - jeżeli silnik (pomijając przekładnie) generuje 100Nm - a przednie (jedno) koło złapie poślizg przy 20Nm - to na tył może iść 60Nm (jedno koło przednie 20 - to i druge też 20 - razem 40Nm). Na tył - ale nie na każde koło tylne. Sumarycznie na oba. O ile zdołaja tyle przenieść. Bo to, że silnik wygeneruje 100Nm wcale nie oznacza - że napęd musi tyle przenieść. Widać to doskonale zima na lodzie ...

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 9:42 pm
autor: jradek
Sumaryczny moment obrotowy na kołach wynosi tyle ile mu zadamy z silnika, a nie tyle ile jest z przyczepności kół. Moment obrotowy zachowuje się trochę tak jak prąd w opornikach połączonych równolegle, idzie tam gdzie mu najłatwiej. Dlatego mamy (rav4 1) blokadę centraldyfra, żeby na jedno koło nie trafiło do 100% momentu, tylko, żeby w skrajnej sytuacji (po zapięciu blokady) na jedno koło osi przedniej trafiało 50% (a właściwie do 50%) i na jedno koło osi tylnej trafiało drugie 50% (również do 50%) momentu silnika razy przekładnia. Przód samochodu nieobciążonego jest cięższy, więc na tył trafia więcej momentu, co widać w momencie gdy generowany przez silnik moment obrotowy przekroczy przyczepność kół. Zaczyna buksować tyle koło, a po zapięciu blokady przednie po przekątnej do tego tylnego co już straciło przyczepność.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 9:46 pm
autor: RudeBoy
Dlaczego akurat po przekątnej?
Cóż ty za teorię opracowałeś?
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 9:51 pm
autor: jradek
Jeżeli nie po przekątnej to znaczy, że auto stoi jednym bokiem na lodzie, lub leży na boku. Po przekątnej jest zazwyczaj i nazywamy to wykrzyż.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 9:56 pm
autor: RudeBoy
jradek pisze:Jeżeli nie po przekątnej to znaczy, że auto stoi jednym bokiem na lodzie, lub leży na boku. Po przekątnej jest zazwyczaj i nazywamy to wykrzyż.
Wiesz co...
Może już nie nie pisz nic w tym temacie.

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 10:08 pm
autor: klucz13
jradek pisze:Jeżeli nie po przekątnej to znaczy, że auto stoi jednym bokiem na lodzie, lub leży na boku. Po przekątnej jest zazwyczaj i nazywamy to wykrzyż.
kretyn

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 10:11 pm
autor: jradek
klucz13 pisze:jradek pisze:Jeżeli nie po przekątnej to znaczy, że auto stoi jednym bokiem na lodzie, lub leży na boku. Po przekątnej jest zazwyczaj i nazywamy to wykrzyż.
kretyn

Czy ja cię obrażam?
Napisz proszę Wielki Znawco Napędów jak to jest z tym napędem.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: ndz paź 12, 2014 11:18 pm
autor: Wowos
jradek pisze:Sumaryczny moment obrotowy na kołach wynosi tyle ile mu zadamy z silnika
Pomniejszony o opór napędu.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 7:06 am
autor: rokfor32
Naprawdę - zalecem poczytać troche - jest od cholery fachowej literatury w temacie. Powielanie legend opowiadanych na forach ... takie własnie daje wyniki
W układzie napędowym są dwa warunki brzegowe, ograniczajce moment w napędzie:
1 - moment generowany przez silnik
2 - moment wynikający z przyczepności kół do gleby.
Napęd przeniesie ZAWSZE MNIEJSZĄ wartość z tych dwóch. Opory przekładni tu pomijam.
W układzie otwartym całkowicie, czyli z trzema mechanizmami różnicowymi, wystarczy uślizg jednego koła - i auto nie jedzie. Ale moment w napędzie to 4x wartość tego ślizgającego sie koła - na każde tyle samo. To właśnie te układy nazywa się systemami 50/50. Mechanizm różnicowy bowiem zawsze rozkłada w nich moment po równo. Ale, ponieważ to co wyżej - zawsze mniejsza z wartości brzegowych - to jak auto ma jedno kółko na lodzie - 50% z zera - to nadal zero
To samo dotyczy układów o zwiększonym tarciu, jak mechanizmy torsena. To, że będzie to mechanizm typu 30.70 wcale nie oznacza - że zawsze w taki sposób zróżnicuje moment z silnika

Bo znowu limitem są koła. Nie oznacza to też, i tu większość ludków myli temat całkowicie - że jadąć na wprost, po czarnym, i bez poślizgu kół - taki układ różnicuje stopień przekazywania momentu. Niczego nie różnicuje.
Np. J12 ma międzyosiowy torsen. Ale jadąc na wprost, po czarnym i bez poślizgu kół jest moment przekazywany ... po równo. Dokładnie tyle samo na przód i na tył. Bo mechanizm żeby zaczął działać - musi wirować. A przy jednakowej prędkości obu wałów - ten mechanizm stoi - i rozkłada moment równiutko. Zaczyna działać - jak jedna z osi wpada w poślizg. Wówczas różnica w prędkości wałów przedniego i tylnego wymusza zadziałanie torsena - ale skoro mamy już poślizg - to oznacza że nie przenosimy pełnej mocy na koła - bo limitem znowu jest przyczepność (już zerwana). Ale - w przeciwieństwie do układu otwartego - torsen zwiększa moment na tej przyczepnej - w porównaniu do tej zerwanej. W proporcji powiedzmy 30/70. Co z kolei oznacza, że jak przednia powiedzmy oś zawiśnie w powietrzu - to tylna - niestety - tez przestanie jechać. Bo to nadal jest układ otwarty - i mimo że ma zwiększone tarcie - to 70% z zera - to nadal zero

W praktyce coś tam jest wtedy przekazywane - ale niewiele, zwykle za mało żeby auto ruszyło.
Dopiero blokady 100% są w stanie puścić cały moment z silnika na pojedyncze koło - ale też pod warunkiem, że przyczepność tego koła zdoła tyle przenieść. Jak wszystkie cztery koła są na lodzie - to auto, z blokadami czy bez - i tak nigdzie nie jedzie
Opcją pośrednią są mechanizmy LSD, z płytkami ciernymi lub wiskozą. Te mechanizmy bowiem są w stanie zablokować układ różnicowy całkowicie - tak jak blokada 100% (o ile są w pełni sprawne) ale działaja po pierwsze samoczynnie - a po drugie ze zwłoką czasową, potrzebna na ich rozgrzanie. No i rozpinają sie również samoczynnie, poza kontrolą usera.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 7:30 am
autor: jradek
OK rokfor, przyznaję Ty masz rację.
Dzięki za wytłumaczenie.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 7:49 am
autor: apede
Bo łatwo pomylić moment i moc. Najprościej: napęd 2WD, jedno koło na asfalcie drugie na mokrym lodzie, otwarty dyfer. Wiadomo - jedno koło buksuje, drugie ani drgnie

Czyli:
* moment przenoszony przez koło na lodzie jest prawie zerowy (wynika z tarcia guma - lód z wodą)
* ale moc poprzez otwarty dyfer idzie w buksujące koło - stojące nie przenosi mocy (bo stoi, nie ma mocy bez ruchu) a w buksującym moc to moment x obroty; a że moment prawie zero to obroty chca dążyć do nieskończoności

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 11:07 am
autor: martin09
Dziekuje wszystkim za sensowne odpowiedzi

teraz zaczynam kumac jak to jest z tym 4x4 i rozkładem napedu

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 11:16 am
autor: apede
Czyli przy otwartych dyfrach moc szuka ujścia drogą najmniejszego oporu (jak prąd w obwodzie czy płyn w rurach), a trakcja na każdym kole i tak nie przekroczy cierności.
Dlatego nawet Tatra 12x12 bez blokad nie pojedzie z jednym kołem w powietrzu

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 5:12 pm
autor: Misiek Cypr
Jak tak ladnie sie rozpisujecie na temat podzialu napedu, to mu jeszcze wytlumaczcie, co to jest wykrzyz. Bo jesli nie, to go zjedza, a Radek dobry chlop i szkoda by go bylo

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 5:15 pm
autor: Misiek Cypr
jradek pisze:OK rokfor, przyznaję Ty masz rację.
Dzięki za wytłumaczenie.
Rokfor tez nie ma do konca racji, bo torsen i lsd przenosza jednak troche momentu na strone bez uslizgu, ale nie 100 procent...
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 5:19 pm
autor: kozioU
Misiek Cypr pisze:co to jest wykrzyz.

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 5:25 pm
autor: Misiek Cypr
Szacuneczek, za taki wykrzyz

Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 5:30 pm
autor: PiRoman
Ja chciałem zamówić do Hondy wykrzyż, ale nie mieli do sedanów. Można od chaczbaka podobno, ale czeba gumy jakieś zmienić. A ja nie zmieniam gum, płuczę i zakładam na lewą stronę.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 5:49 pm
autor: alfik
Już zaczynałem wielbić Rokfora za świetne wytłumaczenie, ale obawiam się, że przy Torsenie nie był do końca ścisły. Otóż są mechanizmy różnicowe niesymetryczne, które w stabilnej pracy, bez poślizgu, rozdzielają moment na osie niesymetrycznie. Wyobraźmy sobie że samochód pcha dwóch ludzi - dziecko i dorosły - jedna osoba pcha przednią oś, a druga tylną. I to jest właśnie to 60:40 czy 70:30. Dzięki temu przy dynamicznej jeździe koła skrętne są mniej obciążone siłą napędową. Takie rozwiązania są, realizują je niektóre torseny i miałem to w swoim aucie. Czym innym jest multiplikacja momentu przez układ torsen w przypadku poślizu - wówczas mechanizm zwielokratnia moment przenoszony na oś mającą przyczepność nawet trzykrotnie. Oczywiście trzy razy nic, to nadal nic, dlatego w takim układzie wprowadza się jeszcze dodatkowe tarcie wewnętrzne (tylko w niektórych rozwiązaniach) a bez niego fantastycznie skuteczna jest kontrola trakcji przez hamulce.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
: pn paź 13, 2014 7:12 pm
autor: klucz13
jradek pisze:klucz13 pisze:jradek pisze:Jeżeli nie po przekątnej to znaczy, że auto stoi jednym bokiem na lodzie, lub leży na boku. Po przekątnej jest zazwyczaj i nazywamy to wykrzyż.
kretyn

Czy ja cię obrażam?
Napisz proszę Wielki Znawco Napędów jak to jest z tym napędem.
nie obrażam tylko stwierdzam fakt