Strona 1 z 1

reduktor i blokady w LC90 D4D

: śr lip 11, 2007 11:10 am
autor: banano
witam.

wlasnie bylem ogladac pewnego Land Cruiserka J9 z 2002r.
D4D, 4-dzwiowy, w automacie ze stalym napedem na 4kola i blokada tylnego mostu.. z wyposarzenia jest skora, komputer, ogrzewane fotele, klima, pelna elektryka itp...calkiem calkiem jak dla kogos kto przez ostatnie 5lat powozil Hiluxem 2.4D 8)

Pojezdzilem troche "badziewiakiem" i musze przyznac ze bardzo przyjemnie toto sie prowadzi :)2
mam jednak kilka pytan.

po pierwsze jestem wielkim zwolennikiem manuala choc czesto jezdze tez automatem, i tak sie zastanawiam jak to jest z tymi automatami w LC, jak to sie sprawdza w terenie? jak z niezawodnoscia? co ile wymienia sie w nich olej? jak moge zdiagnozowac taka skrzynie? jakie sa ew objawy zurzycia badz niepoprawnego dzialania? a moze ma jakies slabe punkty?
jesli macie jakies doswiadczenia z tym modelem i skrzynia to prosze piszcie jak najwiecej bo chce podjac sluszna decyzje.

po drogie, jest tam staly naped na 4. domyslam sie ze realizowany jest przez miedzyosiowy mechanizm roznicowy torsen? a moze sie myle?
w trakcie jazdy zauwarzylem ze po zalaczeniu reduktora zalacza sie pomaranczowa kontrolka na desce rozdzielczej z X pomiedzy osiami (to pewnie kontrolka zablokowanego dyfra miedzyosiowego)
I jak przesunalem wajche na H4 (czyli 4x4 bez blokady) to kontrolka nie zgasla i bylo czuc ze blokada jest dalej zapieta.... potem pracownik komisu troche pokombinowal i sie wkoncu wylaczyla.... a mzoe zle ja probowalem wylaczyc? moze ktos wie o co chodzi? czy to powarzny problem? a moze blad w sztuce przelaczania? :lol:
auto juz troche stoi w komisie wiec moglo byc "zastane" to moze dlatego?
sam niewiem...moze ktos z was panowie przerabial problem?

no i ostatnie pytanie czyli po trzecie:)
jak chcialem zalaczyc blokade tylnego dyfra to na desce rozdz. zaczela mrugac tylko czerwona kontrolka z X przy tylnej osi... blokada sie nie zalaczyla bo czulem na zakretach ze nie dziala.... moze znowu popelnilem blad w sztuce przelaczania? fakt faktem zapinalem ja na H4(bez blokady) moze dziala tylko na L4?
poradzcie cos koledzy...licze na pomoc i rozjasnienie tematu bo niewiem czy brac samochodzik czy szukac czego innego.
wszelkie sugestie, porady, doswiadczenia jak zwykle mile widziane :)2

pozdrawiam
Piotrek

Re: reduktor i blokady w LC90 D4D

: śr lip 11, 2007 12:26 pm
autor: Black
Trochę już wiem, to opowiem:
- automat jak na razie 300kkm u mnie bez zastrzeżeń, w terenie też daje radę, choć ciągle zapominam o magicznym przycisku 2nd start i pomimo prawie nie dotykania gazu, lubi sobie bez tego ustrojstwa zrywać przyczepność na piachu, czy w błotku (no cóż power KZ-TE ;-) ), całkiem przyzwoicie robie też zblokowanie na L (znaczy max 1ka z hamowaniem silinikiem) na zjazdach, ale ciut za szybki reduktor jednak jest i trzeba trochę operować pedałami (tak tak wiem, że to grzech ale w tym aucie się po prostu nie da nie dotykać hamulca, chyba że ktoś lubi szybkie zjazdy z prędkością około 5-10km/h, po prostu to "hamowanie silnikiem" jest marniutkie w automacie)
- wymiany oleju w tej skrzyni w/g teorii (książki serwisowe) co 90kkm, w/g sensownych mechaniorów jak się chce dbać o nią to co 50kkm
- centralny dyfer to zdaje się (nigdzie tego nie mogę doczytać) jest w pełni otwarty z pełną blokadą w położeniu dźwigni na HL (Torsen to na pewno jest w J120), blokada na LL (reduktor) załącza się zawsze, kontrolka mówi Ci ze jest "zapięta" ta blokada, pamiętać należy o tym by włączać przy odpuszczonym gazie (szczególnie w automacie dajesz mu pół sec. po odpuszczeniu i dopiero zapinasz) i aby "rozpiąć/zapiąć" czasem tym gazem trzeba lekko kilka razy powahlować - to normalne, po dłuższym staniu z rozpiętym, czy po dłuższej jeździe ze zblokowanym dyfrem
- blokadę tylnego mostu (nie posiadam to się nie pomądrzę) to raczej jak w każdym innym autku obsługujesz, ale z tego co kojarzę to fakt działa tylko na LL i tylko do jakiejś prędkości, takie inteligente elektryczne sterowanie, co byś se tak właśnie nie popylał po zakrętach z zapiętą ;-)

A tak w ogóle to pisze H4 i L4 - tak masz na wajsze? Czy HH HL N i LL ?
Bo jeśli to pierwsze to chyba moje uwagi bez sensu, bo masz nowszą skrzynię ;-)

Re: reduktor i blokady w LC90 D4D

: śr lip 11, 2007 12:52 pm
autor: Darek1011
Ad. 1.
Kolega Black juz odpowiedział :D
Ad. 2.

U mnie też bywało, że po powrocie z HL na H4 nie rozłączło.
Po wymianach płynów ustrojowych w skrzyni wsio jest OK. Czasami tylko muszę zrobić mały łuczek aby zadziałał mechanizm różnicowy,
lub lekko przyhamować. ?? Nie wiem dlaczego ale działa :)2

Ad. 3.
Na H4 blokada tyłu się nie zapnie. Jeżeli mimo LL się nie zapnie (teoretycznie kontrolka czerwona powinna świecić ciągle)
to już jest większy problem, ale nie chcę krakać :D

Re: reduktor i blokady w LC90 D4D

: śr lip 11, 2007 1:14 pm
autor: seburaj
banano pisze:witam.

wlasnie bylem ogladac pewnego Land Cruiserka J9 z 2002r.
D4D, 4-dzwiowy, w automacie ze stalym napedem na 4kola i blokada tylnego mostu.. z wyposarzenia jest skora, komputer, ogrzewane fotele, klima, pelna elektryka itp...
auto z komisu vector przy rozdzienskiego w katowicach?

: śr lip 11, 2007 2:34 pm
autor: michusz
90-tka ma planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy. Torsen jest faktycznie w 120-tce jak napisał Black.

Re: reduktor i blokady w LC90 D4D

: śr lip 11, 2007 3:52 pm
autor: banano
sebastian dziurdzik pisze: auto z komisu vector przy rozdzienskiego w katowicach?
trafiles w dziesiatke :)2 czyzby kolega znal auto?
a moze i wlasciciela? 8)

P.S. Dzieki panowie za wyczerpujace odpowiedzi :)2
jestescie naprawde NIEZAWODNI, tak trzymac :)2

mimo wszystko jak by ktos mial ochote dodac jeszcze cos od siebie to ja z mila checia poczytam wszystko co mi tu naskrobiecie :D

tak, przy okazji, ostatnio zajrzalem na forum Land Rovera i niewiem, moze zly post wybralem ale wydaje mi sie tak jak w dziale toyoty to tam napewno nikt takich konkretnych odpowiedzi nie dawal :-? samo smetne kasztanienie.... :)3

raz jeszcze dzieki za pomoc, i chwala wam za to ze jestescie! oi

: śr lip 11, 2007 3:55 pm
autor: banano
aaaa, zapomnialem odpisac Blackowi.
tak jest, na wajsze mam: HH, HL, N i LL

dzieki black za wyczerpujacy wywodzik na temat :)2

a ten przycisk 2nd start to domyslam sie ze przy zalaczonym, auto bedzie ruszalo z dwojeczki? dziala tylko na reduktorze czy na H/HL tez bedzie chodzilo?

: śr lip 11, 2007 4:14 pm
autor: Black
banano pisze: a ten przycisk 2nd start to domyslam sie ze przy zalaczonym, auto bedzie ruszalo z dwojeczki? dziala tylko na reduktorze czy na H/HL tez bedzie chodzilo?
dokładnie z 2-jeczki rusza, to generalnie w większości automatów ma pomagać w zimie na śliskim czarnym ruszać ;-) ja tam zawsze zapominam, a też jakoś ruszam...
na pewno działa to na H i HL, na LL nie sprawdzałem ale w/g instrukcji ma działać, jak nie zapomnę to sprawdzę w drodze do domu i dam znać wieczorem :P
EDIT: Sprawdzone na LL też działa ;-) i poprawka faktycznie samo H (High) ;-)

: śr lip 11, 2007 9:10 pm
autor: LX450
A ja tak z ciekawości spytam. Co posiada skrzynia HH-HL-N-LL ???

Bo w moim samochodzie jest 4H-N-4L i wszystko wiadomo. Napęd na 4 koła bez reduktora, luz i napęd na 4 z reduktorem. A na konsoli środkowej jest przycisk blokowania środkowego dyfra. No a tych HaHaHa, hohoho elelel nijak nie mogę zrozumieć... Są to cztery pozycje dźwigni, a ja znam tylko reduktory z trzema pozycjami tak jak u mnie...

: śr lip 11, 2007 10:36 pm
autor: Black
Ano to HL to High Locked, czyli jazda ze zblokowanym dyfrem centralnym, taki żadko spotykany bajer (bo i nie za wiele ze stałym 4x4 pojazdów), w nowszej skrzyni (chyba dopiero w J120) też są tylko trzy pozycje i przycisk do blokowania (jako i w J8, LRach itp.) ;-)

Re: reduktor i blokady w LC90 D4D

: czw lip 12, 2007 10:11 am
autor: seburaj
banano pisze:
sebastian dziurdzik pisze: auto z komisu vector przy rozdzienskiego w katowicach?
trafiles w dziesiatke :)2 czyzby kolega znal auto?
a moze i wlasciciela? 8)
ogladałem
ale z tego co pamietam to jest egzemplarz z 2001
droga i długo stoi
weryfikowałeś ją pod kątem blacharsko-lakierniczym i mechanicznym w szczegolach?

: czw lip 12, 2007 10:48 am
autor: Bullitt
LX450 pisze:A ja tak z ciekawości spytam. Co posiada skrzynia HH-HL-N-LL ???

Bo w moim samochodzie jest 4H-N-4L i wszystko wiadomo. Napęd na 4 koła bez reduktora, luz i napęd na 4 z reduktorem. A na konsoli środkowej jest przycisk blokowania środkowego dyfra. No a tych HaHaHa, hohoho elelel nijak nie mogę zrozumieć... Są to cztery pozycje dźwigni, a ja znam tylko reduktory z trzema pozycjami tak jak u mnie...
Znaczy się nie wiem o czym piszesz- bo zwyczajowo to jest tak:

2H/4H/N/4L

: czw lip 12, 2007 2:20 pm
autor: Darek1011
Skoro tak sobie piszemy co kto ma :D to i ja sobie napisze, a co...

H - stała czwórka,
HL - czwórka ze zblokowanym centralnym (świecą na pomarańczowo napędy)
N - neutral (świecą na pomarańczowo napędy)
LL - czwórka za zblokowanym centralnym + reduktor (świecą na pomarańczowo napędy)

Dodatkowo pokrętło do blokady tylnego mostu (świecą dwie kontrolki napędów: jedna na pomarańczowo druga na czerwono).

Blokada da się załączyć dopiero po wpięciu LL ( jeżeli nie jest wpięte LL to sobie mruga kontrolka na czerwono).

W moim przypadku blokady są realizowane na drodze elektryczo- mechanicznej.
Kontrolki zapalają (mrugają lub świecą ciągle) się po przekręceniu pokrętła lub przesunięciu dźwigni.
Zwrotny sygnał elektryczny z czujników przy blokadach (załączenie mechaniczne lub nie) określa właśnie czy świecą ciągle czy mrugają. :D

Uff...ale się spisałem. Jeżeli się mylę to może ktoś bardziej obeznany w temacie to skoryguje.

Aha. Mam KDJ 95 2001r.

: czw lip 12, 2007 6:43 pm
autor: LX450
Nie no wszystko jasne. Po prostu myślałem, ze macie przyciski do blokowania środkowego dyfra osobno a nie na dźwigni.

Bullitt, masz wersję z dołączanym napędem i dlatego taka różnica. W sumie też tak bym chciał, bo można na samym tyle sobie nieźle driftować. Tego mi brakuje po przesiadce na full-time 4WD