4Runner sztywny przedni most - przekladka

LandCruiser, 4Runner, Hilux, Rav4

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
xmaro
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 27
Rejestracja: pn paź 06, 2008 5:07 am
Lokalizacja: Brzeg

4Runner sztywny przedni most - przekladka

Post autor: xmaro » pn gru 15, 2008 10:04 am

Poczytalem troche o takich przekladkach z tym ze wiekszosc jest robiona na resorach.

Czy ktos mial doswiadczenia z taka przekladka, szczegolnie na sprezynach srubowych.
Zakupilem przedni most od hiluxa '83-'85 (nie wiem jaki silnik), czy jest szansa ze ma takie same przelozenia jak tylny w moim 4runnerze '94 V6 benzyna.

Ewentualnie sprzedam ten most bo chyba troche sie zapedzilem..
Maro
LJ78 manual, AC, diff lock
http://picasaweb.google.com/zientarski

Awatar użytkownika
DamnIt!
 
 
Posty: 3268
Rejestracja: śr paź 29, 2008 11:09 pm
Lokalizacja: ok. Krakał

Re: 4Runner sztywny przedni most - przekladka

Post autor: DamnIt! » pn gru 15, 2008 11:11 am

xmaro pisze:Poczytalem troche o takich przekladkach z tym ze wiekszosc jest robiona na resorach.

Czy ktos mial doswiadczenia z taka przekladka, szczegolnie na sprezynach srubowych.
Zakupilem przedni most od hiluxa '83-'85 (nie wiem jaki silnik), czy jest szansa ze ma takie same przelozenia jak tylny w moim 4runnerze '94 V6 benzyna.

Ewentualnie sprzedam ten most bo chyba troche sie zapedzilem..
temat przekładek jest mocno rozpracowany przez amerykańską brać offroadową. Na forach internetowych:
- http://www.ih8mud.com/
- http://www.pirate4x4.com/
- http://www.yotatech.com/

się zarejestruj, i szukaj pod hasłem "SAS" - czyli "Solid Axle Swap".

Przełożenia w Twoim 4Runnerze sprawdzisz najszybciej w EPC chyba - jest w przyklejonych.

Oprócz tego przełożenia obu mostów możesz także sprawdzić podnosząc np. dupę samochodu i kręcąc własnoręcznie kołem(np. 10 razy) jednocześnie licząc ile razy się wał napędowy obróci. Nie zapomnij o zablokowaniu "drugiego" koła.
Lewicowość jest rodzajem fantazji masturbacyjnej, dla której fakty nie mają znaczenia. G.Orwell

Awatar użytkownika
xmaro
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 27
Rejestracja: pn paź 06, 2008 5:07 am
Lokalizacja: Brzeg

Re: 4Runner sztywny przedni most - przekladka

Post autor: xmaro » pn gru 15, 2008 11:47 am

Szukalem i czytalem min. te stronki. Wiekszosc ludzi przerabia przod na resorach, znalazlem jeden opis. http://www.hunt4steve.com/99RunLtdSAS.html na sprezynach ale wyglada na znacznie wiecej roboty niz przy resorach. Wydaje mi sie ze ciezko pomiescic bedzie sprezyny, koles montuje sprezyny o strasznie malej srednicy. Do tego po co mu az trzy wachacze (jeden po srodku)?

jesli przelozenie jest inne to jaki bylby koszt zmiany? Musze sie zastanowic czy jest sens sie bawic.
Moze lepjej przelozyc silnik i skrzynie do LJ78 (bedzie pasowal?) bo disel 2,4 jeszcze w automacie to porazka.

Moze komus sie przyda:
Identyfikacja przelozen : http://www.off-road.com/trucks4x4/artic ... ?id=274535
O dyferencjalach w Toyotach: http://home.4x4wire.com/erik/diffs/
Maro
LJ78 manual, AC, diff lock
http://picasaweb.google.com/zientarski

Awatar użytkownika
xmaro
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 27
Rejestracja: pn paź 06, 2008 5:07 am
Lokalizacja: Brzeg

Re: 4Runner sztywny przedni most - przekladka

Post autor: xmaro » pn gru 15, 2008 12:28 pm

Po przeczytaniu tych informacji:

http://www.off-road.com/trucks4x4/artic ... ?id=274535
O dyferencjalach w Toyotach: http://home.4x4wire.com/erik/diffs/

Jest duze prawdopodobienstwo ze przelozenia beda inne. W takim przypadku jaki jest przyblizony koszt czesci ?
Ostatnio zmieniony pn gru 15, 2008 2:25 pm przez xmaro, łącznie zmieniany 1 raz.
Maro
LJ78 manual, AC, diff lock
http://picasaweb.google.com/zientarski

Awatar użytkownika
DamnIt!
 
 
Posty: 3268
Rejestracja: śr paź 29, 2008 11:09 pm
Lokalizacja: ok. Krakał

Re: 4Runner sztywny przedni most - przekladka

Post autor: DamnIt! » pn gru 15, 2008 1:52 pm

xmaro pisze:Po przeczytaniu tych informacji:

http://www.off-road.com/trucks4x4/artic ... ?id=274535
O dyferencjalach w Toyotach: http://home.4x4wire.com/erik/diffs/

Jest duze prawdopodobienstro ze przelozenia beda inne. W takim przypadku jaki jest przyblizony koszt czesci ?
U nas/was nie wiem, ale ściągając z USA zapłacisz ~$300-$350 + przesyłka za komplet na jedną oś - czyli talerz+atak+reszta potrzebnych części. Jak podejrzewam, sam przełożeń nie zmienisz - zatem dolicz do tego koszty robocizny. Zanim kupisz przełożenia zastanów się kilka razy, jakie będą najodpowiedniejsze - jeśli planujesz wielgachne koła zakładać, tym bardziej warto temat przemyśleć.
Lewicowość jest rodzajem fantazji masturbacyjnej, dla której fakty nie mają znaczenia. G.Orwell

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » pn gru 15, 2008 8:23 pm

Do sztywnego przedniego mostu hila/4Runnera przychodzi identyczna przekłądnia jak do mosty tylnego. Zatem możesz poszukać w kraju na szrotach tylnego przełożenia identycznego, jak już masz.

Trzeci wachacz montuje się w celu eliminacji drążka panharda. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać gigantyczny skok zawieszenia.

Oś z resorami wymaga zmiany przekładni kierowniczej, jest inna, no i oczywiście resory i wieszaki, plus centralny drążek reakcyjny (wzdłużny) wraz z mocowaniem.
Oś na sprężynach ma taką samą przekładnię kierownicy jak IFS, potrzebne są też oczywiście wahacze, sprężyny i ich gniazda, oraz drążek panharda z mocowaniami.

Można jeszcze zrobić mały mix, i zostawić oryginalny system kierowniczy z IFS, ale tylko w przypadku osi na resorach. Fragment dźwigni kierującej z lewej piasty będzie wtedy do obcięcia (zbyteczny), reszta powinna zagrać. Nie jest to sposób idealny, bo skok zawieszenia będzie powodował minimalną zmianę zbieżności kół, ale jak wózek do terenu i po kosztach to można przymknąć oko.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Romeo
Posty: 322
Rejestracja: pt maja 26, 2006 2:15 pm
Lokalizacja: Przyszowa- Małopolskie
Kontaktowanie:

Post autor: Romeo » wt gru 16, 2008 8:27 am

Jeśli na sprężynach to most raczej z 7 - dziesiątki by warto adoptować razem z wahaczami, mocowaniami sprężyn, panhardem itd.
Przełożenia nie pasują z założenia niestety..
Jeśli auto do terenu i planowany duży lift....sporo problemów z ustawieniem kątów wyprzedzeń i auto po czarnym prowadzić się będzie raczej kiepsko, ale w terenie dzielność wielka :D
4 RUNNER
HILUX-taczka :)
i przyszło mieszkać na górce w Beskidzie wyspowym-jest pięknie :D

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » wt gru 16, 2008 8:56 am

Przy takim motaniu nie ma problemu z kątami zawieszenia. Tylne mocowania wahaczy wspawuje się o tyle niżej, ile jest liftu, i wszystko hula :)2
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Romeo
Posty: 322
Rejestracja: pt maja 26, 2006 2:15 pm
Lokalizacja: Przyszowa- Małopolskie
Kontaktowanie:

Post autor: Romeo » wt gru 16, 2008 8:18 pm

hmmm....też racja....w tę stronę nie pomyślałem :oops:
4 RUNNER
HILUX-taczka :)
i przyszło mieszkać na górce w Beskidzie wyspowym-jest pięknie :D

Awatar użytkownika
Twardy
 
 
Posty: 1120
Rejestracja: śr mar 31, 2004 9:04 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Twardy » wt gru 16, 2008 9:33 pm

rokfor32 pisze:Trzeci wachacz montuje się w celu eliminacji drążka panharda.
sorry, ale pierdoły wypisujesz :roll:

górny wahacz ma zapobiegać "przewracaniu się" mostu, a panhard być musi
człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi

Awatar użytkownika
xmaro
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 27
Rejestracja: pn paź 06, 2008 5:07 am
Lokalizacja: Brzeg

Post autor: xmaro » wt gru 16, 2008 9:42 pm

Twardy pisze:
rokfor32 pisze:Trzeci wachacz montuje się w celu eliminacji drążka panharda.
sorry, ale pierdoły wypisujesz :roll:

górny wahacz ma zapobiegać "przewracaniu się" mostu, a panhard być musi
Tez mi troche nie pasowalo, drazek panharda ma eliminowac ruch poprzeczny osi a ten trzeci wachacz jest wzdluzny i raczej nie pozycjonuje osi poprzecznie.

Wiec co to za wynalazek??
Maro
LJ78 manual, AC, diff lock
http://picasaweb.google.com/zientarski

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » wt gru 16, 2008 9:46 pm

Przy wahaczach typu "radiusy" nie ma takiej potrzeby, te wahacze mają po dwa punkty mocowania przy osi i żaden dodatkowy drążek reakcyjny potrzebny nie jest,

Trzeci wahacz, o którym pisałem, umieszcza się skośnie w płaszczyźnie poziomej auta, tworząc z dwoma głównymi taki "trójkąt". Wtedy drążek panharda przestaje być potrzebny, bo ten skośny wahacz załatwia siły boczne. A że jest mocowany w ramie w podobnej odległości jak główne wahacze, to nie ogranicza skoku (panhard przy dużym skoku przesuwa mocno oś na jedną stronę).
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Twardy
 
 
Posty: 1120
Rejestracja: śr mar 31, 2004 9:04 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Twardy » wt gru 16, 2008 9:51 pm

zanim będziecie brnąć dalej obejrzyjcie zdjęcia. na pierwszym widać panhard, na drugim że to nie drążki jak to nazwałeś "typu radius"


http://www.hunt4steve.com/OR/99_4Runner ... SAS/66.JPG
http://www.hunt4steve.com/OR/99_4Runner ... SAS/59.JPG
człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Post autor: Qbartx » wt gru 16, 2008 9:56 pm

rokfor32 pisze:Przy wahaczach typu "radiusy" nie ma takiej potrzeby, te wahacze mają po dwa punkty mocowania przy osi i żaden dodatkowy drążek reakcyjny potrzebny nie jest,

Trzeci wahacz, o którym pisałem, umieszcza się skośnie w płaszczyźnie poziomej auta, tworząc z dwoma głównymi taki "trójkąt". Wtedy drążek panharda przestaje być potrzebny, bo ten skośny wahacz załatwia siły boczne. A że jest mocowany w ramie w podobnej odległości jak główne wahacze, to nie ogranicza skoku (panhard przy dużym skoku przesuwa mocno oś na jedną stronę).
Moze narysuj lub zdjecie jakies pokaz bo chyba wyobraznia moja przestaje dzialac ;)

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » wt gru 16, 2008 9:59 pm

Jest też opcja, że z radiusów wywala się jedno mocowanie przy osi, celem powiększenia wykrzyżu. Wtedy konieczny jest właśnie taki dodatkowy wahacz wzdłużny, który będzie robił za drążek reakcyjny. No i wtedy panhard normalnie zostaje.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Twardy
 
 
Posty: 1120
Rejestracja: śr mar 31, 2004 9:04 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Twardy » wt gru 16, 2008 10:01 pm

piszesz ponad 5 postów dziennie, w towarzyskich czy wszystkie wymyślasz na bieżąco?
człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » wt gru 16, 2008 10:04 pm

No bo to, co na zdjęciach to normalne wielowahaczowe zawieszenie jest.

To, o czym ja piszę, to takie wahacze jak w toi j7 i patrolach GR, czyli wachacze radialne, zwane "radiusami" popularnie. wahacz tego typu jest montowany w jednym punkcie do ramy, ale w dwóch do osi, opasując ją tak jakby. Dlatego nie potrzeba żadnych dodatkowych drążków reakcyjnych.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Post autor: Qbartx » wt gru 16, 2008 10:05 pm

rokfor32 pisze:Jest też opcja, że z radiusów wywala się jedno mocowanie przy osi, celem powiększenia wykrzyżu. Wtedy konieczny jest właśnie taki dodatkowy wahacz wzdłużny, który będzie robił za drążek reakcyjny. No i wtedy panhard normalnie zostaje.
I wychodzi 3link wtedy, praktycznie rzecz biorac...

A ja ponawiam pytanie o ten 3 wahacz co by panharda nie bylo...

Awatar użytkownika
Twardy
 
 
Posty: 1120
Rejestracja: śr mar 31, 2004 9:04 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Twardy » wt gru 16, 2008 10:11 pm

rokfor32 pisze:No bo to, co na zdjęciach to normalne wielowahaczowe zawieszenie jest.

To, o czym ja piszę, to takie wahacze jak w toi j7 i patrolach GR, czyli wachacze radialne, zwane "radiusami" popularnie. wahacz tego typu jest montowany w jednym punkcie do ramy, ale w dwóch do osi, opasując ją tak jakby. Dlatego nie potrzeba żadnych dodatkowych drążków reakcyjnych.
wiem co to za wahacze i jak są montowane, przyłączam się do kolegi Qbartx, narysuj jak to ma działać
człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » wt gru 16, 2008 10:14 pm

Spróbuję bardziej plastycznie opisać, bo nie mam zdjęcia pod ręką ... :wink:

Otóż przy normalnym zawieszeniu masz cztery (dla uproszczenia) punkty:

1- rama strona prawa
2- rama strona lewa
3- oś strona prawa
4- oś strona lewa

Wahacze normalne łączą punkty 1-3 oraz 2-4

Ten trzeci wahacz (drążek) umieszcza się w taki sposób, żeby był możliwie blisko punktów 1-4 (lub 2-3) .

Jest on wtedy umieszczony skośnie, dzięki czemu może przenosić siły boczne działające na zawieszenie, a ponieważ punkty mocowania są w pobliżu normalnych wahaczy, to nie ogranicza skoku zawieszenia.

Mam nadzieję, że teraz wystarczająco jasno :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Twardy
 
 
Posty: 1120
Rejestracja: śr mar 31, 2004 9:04 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Twardy » wt gru 16, 2008 10:29 pm

wyrzucając z auta np. misę olejową, tak jasne :roll:

poszukaj zdjęcia...
jak możesz oczywiście

EDIT:
coś mi pachnie zubożonym 4linkiem :lol:
człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Post autor: Qbartx » wt gru 16, 2008 10:36 pm

Szczerze mowiac nie widzialem jeszcze takiego czegos... Ale nie lepiej 4 linka zarzucic skoro i tak bump steer ma sie w d** ?? :)21

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » wt gru 16, 2008 10:44 pm

Przy naprawdę solidnym lifcie miska nie przeszkadza. Z tyłu zresztą też :wink:

Poza tym, można zastosować rurę ze stali CrMo, wtedy może mieć całkiem fikuśny kształt.

Tak zrobione zawieszenie widziałem na którejś z amerykańskich stron, raczej ciężko mi będzie to drugi raz znaleźć.

ps. Nie chodzi o to, żebym się upierał, że pomysł dobry, czy zły. Jasne jest, że do jazdy po asfalcie jest potrzebne możliwie najbardziej precyzyjne prowadzenie przedniej osi. Skok natomiast nie jest za bardzo istotny. I wtedy panhard jest ok. prosty i niezawodny.
Natomiast, jak ktoś ma fantazję, żeby auto miało pół metra skoku zawieszenia, a przy tym rzadko asfalty odwiedza, to ... cóż, potrzeba matką wynalazków.

A takie rozwiązanie, jak opisałem, wcale takie zwariowane nie jest. Powiedział bym, że nawet całkiem sensowne.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Twardy
 
 
Posty: 1120
Rejestracja: śr mar 31, 2004 9:04 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Twardy » wt gru 16, 2008 10:47 pm

nieprawdopodobne...

ja odpadam :)21
człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » wt gru 16, 2008 10:54 pm

4 link to nie jest, bo wszystko leży mniej więcej w jednej płaszczyźnie.


Typowy 4 link, jak np. z tyłu w tyranie, j90, czy 4runnerach do stabilizacji poprzecznej wykorzystuje dwa górne wahacze, są ustawiane skośnie, i sztywność mostu. Ale skok jest i tak mizerny. Zbytnio się tych górnych wahaczy wydłużyć nie da, bo się to stabilizację utraci. A zastosowanie dodatkowo panharda spowoduje mocne przesunięcia przy dużych skokach.

Przy tym rozwiązaniu, co opisuję, dodatkową zaletą (dla toi j7 na przykład) jest to, że nawet przy kosmicznym skoku nie zabraknie wielowypustu w wale. Mocowania wahaczy są mniej więcej na wysokości wyjść napędów z reduktora :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Toyota”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości