Pewnie się nie zobaczymy przed Nowym Rokiem, dlategoż od razu składam
najserdeczniejsze życzenia noworoczne Wam i Waszym samochodzikom : )

Poztym to mój pierwszy post więc proszę o wyrozumiałość.
Historia ma się tak. W sklepowym fordzie Rangerze, na trasie przy około 80km\h
zablokowały się wszystkie koła. Kierujący cudem uniknał wypadku, a auto poszło
do naprawy. Śpieszyło się z zakupem czegoś do jeżdzenia pod górę i padło na ML.
270 w dieslu z roku 2000. Żeby nie przedłużać powiem, że sprzedawca odłączył
kontrolki a nikt mądyry nie sprawdził na śniegu systemów.
Także w skomputeryzowanym samochodzie nie działa prawie żadnen (komputer)
odpowidzialny za systemy (Abs, Bas, Eps, jakieś udziwnione Asr'y i reszta)
A pytanie mam takie, jak powinny działać w takim mercedesie napędy.
Wyjeżdzaliśmy dzisiaj pod górkę, (auto ma tylko włączany przyciskiem reduktor, który działa)
i przy pełnym bucie jak i delikatnym gazie mieliły dwa tylne koła (auto wyjeżdzało tyłem) a po przednich nie było widać nic.
Jak powinnien się taki ML (to jest full-time 4 koła prawda?) zachowywać?
Muszę jakoś rozgryźć, raz jak to powinno działać, a dwa jak to naprawić,
bo narazie mam przenośne ogrzwanie na kołach z elektrycznymi szybami.
Pozdrawiam ciepło w te zimne dni
i proszę o pomoc.
Henry Stackola
EDIT:
Oj to będzie długi post. Gdyby kogoś interesowało, znalazłem odpowiedź.
Wynika z niej jasno, że mam problem : /
Śtucczna inteligencja kontroluje się za pomocą systemów które nie działają.
In Mercedes-Benz M-Class vehicles all differentials are "open", meaning no limited slip or diff lock is installed - saves money, saves weight. Plus: No negative effects on the steering. The ABS sensors of the M-Class are able to detect locking wheels as well as spinning wheels.
If the right rear wheels loses traction (remember this means less resistance for the diff), the rear differential makes the right rear spin. AFTER losing traction and spinning about 3mph faster than the opposing wheel the brake of the right rear wheel is activated - slowing it down to the speed of the other wheel. This braking action creates the SAME resistance as the traction at the other wheel. By creating equally high resistance with the brakes on the wheel with low traction the differential is then distributing equally high torque to both wheels.
In a way the rear differential is fooled to think both wheels have the same traction and now it will distribute an equal amount of high torque to each wheel, rather than sending little torque to both wheels.
The wheel with high traction will receive 50% of rear axle torque (25% of torque send from engine) and will transform it into moving action. The wheel with no traction, slowed down by the brake, receives the other 50% of rear axle torque which is transformed into heat.
Since the center differential (not visible like the axle diffs, it sits between the two driveshafts inside the transfer case) is also open (no locks, no limited slip, no viscous coupling), the front axle will receive very little torque from the moment the right rear wheel loses traction, because the center diff "thinks": "Less resistance in rear - So I'll reduce the torque to the front as well"
This means, the ML320 acts like a full time 4WD with an unlocked center diff for a split second until 4ETS steps in and keeps the vehicle moving.
If two wheels lose traction 4ETS slows down those two spinning wheels. Creating artificial traction (resistance). After the 4ETS action both diffs are fooled to think traction is equal on all four wheels, so they will send 25% of the available torque to each wheel. Transformed into moving action on the wheels with traction (resistance by ground friction / traction) - transformed into heat on the wheels with brake initiated resistance.
If three wheels lose traction, 4ETS will order three brakes to create resistance (brake friction) to fool the differentials.
The wheel with traction will receive its equal share of torque: 25%.
However, this might not be enough torque to move the car.
The other three wheels will receive their fair share of torque as well: 25% each. But the torque at these three wheels is transformed into heat instead of forward motion.
Pozdrawiam