Ustawiamy wal korbowy tak by kolo pasowe było na znaczku 0 stopni.


W sumie nie jest to konieczne, gdy wymieniamy tez uszczelniacze ale pozwoli na oswojenie się z materia no i w sumie nie wiele kosztuje roboty.
Najpierw zdejmujemy obudowe filtra z przepływomierzem i odkręcamy dolna puszke co by mieć jako taki dostep do gorne prawej sruby oslony wentylatora.

Oslone wentylatora można zdjąć bez odkręcania visko.

Teraz paski.
Dostep do napinacza klimy jest od gory.

Jeśli zatnie sie napinacz (tu pompy wspomagania) to wystarczy odkręcić srube rolki i zdjąć rolke.

Ogolnie to napinacze tu dzialaja tak, ze dluga sruba naciąga os rolki a sruba rolki blokuje.
Żeby zdjąć pasek trzeba odkręcić misterna osłonkę.

Dostep do regulacji napinacz paska alternatora i visko jest od spodu.

Pompa wspomagania. Nie warto otwierac układu. Wystarczy odkręcić pompe i odłożyć na bok. Najpierw mocowanie przewodow. W tle mocowanie przewodu recyrkulacji spalin.

Pompa ma dwa dodatkowe wsporniki do kolektora z tylu i z boku. Przednie mocowanie jest przez kolo.

Z drugiej strony wyjmujemy akumulator i plastikowa wanienke. Potem polke aku, która jest przykrecony na 4 sruby do wewnętrznego blotnika oraz dwie sruby podstawy i jedna szpilke z boku.

Nie trzeba przy tym odkręcać tempomatu (odpinamy tylko wtyczke) ani skrzynki bezpiecznikow.


Wystarczy z przodu wysunąć do gory zbiorniczek wyrównawczy i odkręcić wlew spryskiwacza (2 nakretki M6 – może być trudno) a potem wyciągnąć polke aku do gory i przechylic w bok.

Mamy teraz dobry dostep do wspornika klimy (oraz przy okazji do wspornikow kolektora). Sa tam z boku 3 sruby w tym jedna także do masy.


Wentylator przykrecony jest na 4 M6. Za nim kolo pasowe i łożysko z obudowa.

Z zewnatrz wyglada to troche jak pompa wody ale niestety do prawdziwej pompy droga daleka – dalsza niż można by się spodziewac.

Aby dostac się do niej i do rozrządu trzeba zwalic ten duzy aluminiowa plyte czolowa silnika. Z lewej strony odkręcamy sprężarkę klimy – 4 sruby oraz wspornik klimy – 2 sruby od czola i 3 z boku.

Odkrecona klima od dolu.

Z prawej strony odkręcamy alternator.

Oraz aluminiowa plyte czolowa.
Teraz można przystąpić do odkręcenia kola pasowego walu. Przy okazji dodam, ze mamy teraz dobry dostep do filtra oleju i można go teraz poluzowac lub wymienic.

W tym celu spreparowałem „klucz”. Sruby sa M10 10.9 co by się nie pogięły bo sily trzeba uzyc znocznej.
Plastikowe oslony sa 3 – jedna na dole i dwie po bokach. Z tej dolnej po odkręceniu odczepiamy klipy kabelkow czujnika walu od srodka.

Wułala. Co my tu mamy – pompa wody i dwie rolki w tym jedna z napinaczem. Pompe wody trzeba wymieniac razem z rozrządem zawsze, gdy chodzi na pasku zebatym. Napiecie tegoz jest wieksze od zwykłego klinowego wiec łożysko dostaje w kosc. W sumie pompa nie jest droga (200zł) ale wymiana jej jest troche upierdliwa w tym silniku.

Jedziemy dalej.
Aby wyjac pasek zebaty trzeba odkręcić lewa rolke oraz czujnik położenia walka rozrządu.


Od gory odkręcamy łącznik do chlodnicy nad termostatem.


(Chcąc wymienic uszczelniacze zaworow to właściwie dopiero teraz można zdejmowac walki rozrządu. Mysle jednak, ze po zakupie samochodu lub takiego silnika obie operacje najlepiej wykonac za jednym razem)