haki w dlugich miskach
Moderator: Kosiarz
- piotrek_uaz
- Posty: 534
- Rejestracja: pn sty 01, 2007 9:50 pm
- Lokalizacja: Bogatki koło Warszawy
haki w dlugich miskach
Hej!
Wlasnie jestem na etapie kupowanie dlugiego miska z lat 91-95. Bede nim ciagal lawete ze zmota na rajdy miedzy innymi. I pojawia sie czesto problem - co auto - inny wpis w dowodzie dotyczacy haka i masy przyczepy. Nie ukrywam ze dla mnie im wiecej tym lepiej - a spotkalem nawet auto ktore mialo wpisane tylko 1400 kg.
Czy homologacje samochodow roznily sie w temacie haka w zaleznosci od kraju pochodzenia/sztuki?
Czy auta ktore przyjezdzaja do nas jako ciezarowki (i polscy handlarze dostawiaja tylne fotele ) - mialy inne homologacje ?
Pytam - bo zastanawiam sie czy jakby co da sie to odkrecic (jezeli to tylko bledne wpisy w dowodzie to da sie) ?
Pan ze stacji diagnostycznej twierdzi, ze oni odczytuja magiczna liczbe z tabliczki znamionowej samochodu, costam odejmuja wedle tabelki - i taka liczba wedruje do dowodu.
Producenci hakow twierdza ze dlugie miski maja homologacje na 3300 ...
Z gory dzieki za wszelkie info w temacie
Wlasnie jestem na etapie kupowanie dlugiego miska z lat 91-95. Bede nim ciagal lawete ze zmota na rajdy miedzy innymi. I pojawia sie czesto problem - co auto - inny wpis w dowodzie dotyczacy haka i masy przyczepy. Nie ukrywam ze dla mnie im wiecej tym lepiej - a spotkalem nawet auto ktore mialo wpisane tylko 1400 kg.
Czy homologacje samochodow roznily sie w temacie haka w zaleznosci od kraju pochodzenia/sztuki?
Czy auta ktore przyjezdzaja do nas jako ciezarowki (i polscy handlarze dostawiaja tylne fotele ) - mialy inne homologacje ?
Pytam - bo zastanawiam sie czy jakby co da sie to odkrecic (jezeli to tylko bledne wpisy w dowodzie to da sie) ?
Pan ze stacji diagnostycznej twierdzi, ze oni odczytuja magiczna liczbe z tabliczki znamionowej samochodu, costam odejmuja wedle tabelki - i taka liczba wedruje do dowodu.
Producenci hakow twierdza ze dlugie miski maja homologacje na 3300 ...
Z gory dzieki za wszelkie info w temacie
zmota sie mota
Długie pagiero osobówka

Długie pagiero osobówka

- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: haki w dlugich miskach
Wynika to z kilku przyczyn:
1 Niewiedza urzednika, ktory wklepuje z czapki lub tym podobnego bledu
2 Hak tez ma swoja nosnosc i tabliczke znamionowa, wpis w dowodzie odnosi sie do nizszej wartosci hak/samochod
3 To stacja diagnostyczna robi pierwszy wpis i wpisuje albo wedlug swej wiedzy i wtedy wpisuje z jakis danych: nosnosc haku, uciag pojazdu i wybiera nizsza, lub na zyczenie klijenta, jesli klijent sobie zyzczy nizszej wartosci. Moze tak sie dziac, gdy klijent chce sie zmiescic w kategorii prawa jazdy na przyklad, lub innego widzimisie
Nie wiem ile dlugi misiek ma na haku, ale napewno powyzej dwoch ton
1 Niewiedza urzednika, ktory wklepuje z czapki lub tym podobnego bledu
2 Hak tez ma swoja nosnosc i tabliczke znamionowa, wpis w dowodzie odnosi sie do nizszej wartosci hak/samochod
3 To stacja diagnostyczna robi pierwszy wpis i wpisuje albo wedlug swej wiedzy i wtedy wpisuje z jakis danych: nosnosc haku, uciag pojazdu i wybiera nizsza, lub na zyczenie klijenta, jesli klijent sobie zyzczy nizszej wartosci. Moze tak sie dziac, gdy klijent chce sie zmiescic w kategorii prawa jazdy na przyklad, lub innego widzimisie

Nie wiem ile dlugi misiek ma na haku, ale napewno powyzej dwoch ton

Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
- piotrek_uaz
- Posty: 534
- Rejestracja: pn sty 01, 2007 9:50 pm
- Lokalizacja: Bogatki koło Warszawy
Re: haki w dlugich miskach
Dlugie miski ktore ogladalem mialy wartosci w dowodzie wpisane:Misiek Cypr pisze:Wynika to z kilku przyczyn:
1 Niewiedza urzednika, ktory wklepuje z czapki lub tym podobnego bledu
2 Hak tez ma swoja nosnosc i tabliczke znamionowa, wpis w dowodzie odnosi sie do nizszej wartosci hak/samochod
3 To stacja diagnostyczna robi pierwszy wpis i wpisuje albo wedlug swej wiedzy i wtedy wpisuje z jakis danych: nosnosc haku, uciag pojazdu i wybiera nizsza, lub na zyczenie klijenta, jesli klijent sobie zyzczy nizszej wartosci. Moze tak sie dziac, gdy klijent chce sie zmiescic w kategorii prawa jazdy na przyklad, lub innego widzimisie
Nie wiem ile dlugi misiek ma na haku, ale napewno powyzej dwoch ton
2300 lub 3300 (ten sam model samochodu), chociaz widzialem tez 1400

Paranoja, witamy w Polsce

zmota sie mota
Długie pagiero osobówka

Długie pagiero osobówka

Re: haki w dlugich miskach
Krótki 2,5td ma 2300 w dowodzie i 2300 w brifie. Hak montowany w Niemczech.
Nie trzymam Kobiet w domu...
erpe_roman
Za tęczowym mostem: Ranger, Fiorino, Hąda, Pajero, Frontera, Sintra
erpe_roman
Za tęczowym mostem: Ranger, Fiorino, Hąda, Pajero, Frontera, Sintra
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: haki w dlugich miskach
Te 1400 moze byc na zyczenie klijenta, zeby miescil sie w kategorii prawa jazdy, lub hak od passata, helmutowi przypasowal do pojarkipiotrek_uaz pisze:
Dlugie miski ktore ogladalem mialy wartosci w dowodzie wpisane:
2300 lub 3300 (ten sam model samochodu), chociaz widzialem tez 1400![]()
Paranoja, witamy w Polsce

Najlepiej kupic bez haka i zamontowac wedle potrzeb i zalegalizowac jak trzeba. Nikt mi nie zabroni miec w dowodzie napisane 350kg na haku, ale nikt mi tez nie wbije 4000kg.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
Re: haki w dlugich miskach
P1 długa 2500
P1 krótka 2100
haki te same orginalne
P1 krótka 2100
haki te same orginalne
aspołeczny ciśnieniowiec
SREĆAN PUT
SREĆAN PUT
Re: haki w dlugich miskach
Długi ma homologację na 3300 kg, odczytać to można z tabliczki znamionowej. Pierwsze dwa pola od góry (zaraz pod nr VIN) to dopuszczalna masa całkowita pojazdu (GVW) i dopuszczalna masa całkowita zespołu (GCV), należy odjąć GVW od GCV i otrzymamy dopuszczalną masę całkowitą przyczepy. W dowodzie jest czasami wpisana mniejsza ale to wynika z uciągu haka (ja mam 2600 kg). Można to bez problemu zmienić robiąc badania na stacji diagnostycznej, tak samo można zmienić masy pojazdu jak są błędnie wpisane (wiem z doświadczenia). Masy wpisane w dowodzie rejestracyjnym samochodu nie ograniczają możliwości holowania "ciężkich" przyczep (przynajmniej w Polsce). Za każdym samochodem możemy holować, posiadając prawo jazdy kategorii "B", przyczepę lekką (do 750 kg i ona nie wymaga corocznych badań technicznych), z wyłączeniem tych samochodów, które nie posiadają homologacji do holowania przyczepy (np. ticco) i przyczepa nie może mieć DMC większej niż wpis w dowodzie auta. Natomiast przyczepę "ciężką" (powyżej 750 kg) możemy holować w takim przypadku: DMC przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu i obie dopuszczalne masy (DMC auta + DMC przyczepy) nie przekraczają 3500 kg. To wszystko dotyczy terytorium Polski.
pajero II 2.5 TD long seryjne, 3.0 V6 prawie seryjne.
Re: haki w dlugich miskach
sprawdź z tabliczki bo u mnie w P1 krótkim, miałem wpisane 2115 kg a DMC auta 2600 (albo 2800 już dokładnie nie pamiętam) a miało być odwrotnie, i to zmieniałem bo nie mogłem legalnie holować przyczepy (1300 kg)majcher pisze:P1 długa 2500
P1 krótka 2100
haki te same orginalne
pajero II 2.5 TD long seryjne, 3.0 V6 prawie seryjne.
- piotrek_uaz
- Posty: 534
- Rejestracja: pn sty 01, 2007 9:50 pm
- Lokalizacja: Bogatki koło Warszawy
Re: haki w dlugich miskach
Bardzo dziekuje za info.DUDAS pisze:Długi ma homologację na 3300 kg, odczytać to można z tabliczki znamionowej. Pierwsze dwa pola od góry (zaraz pod nr VIN) to dopuszczalna masa całkowita pojazdu (GVW) i dopuszczalna masa całkowita zespołu (GCV), należy odjąć GVW od GCV i otrzymamy dopuszczalną masę całkowitą przyczepy. W dowodzie jest czasami wpisana mniejsza ale to wynika z uciągu haka (ja mam 2600 kg). Można to bez problemu zmienić robiąc badania na stacji diagnostycznej, tak samo można zmienić masy pojazdu jak są błędnie wpisane (wiem z doświadczenia). Masy wpisane w dowodzie rejestracyjnym samochodu nie ograniczają możliwości holowania "ciężkich" przyczep (przynajmniej w Polsce). Za każdym samochodem możemy holować, posiadając prawo jazdy kategorii "B", przyczepę lekką (do 750 kg i ona nie wymaga corocznych badań technicznych), z wyłączeniem tych samochodów, które nie posiadają homologacji do holowania przyczepy (np. ticco) i przyczepa nie może mieć DMC większej niż wpis w dowodzie auta. Natomiast przyczepę "ciężką" (powyżej 750 kg) możemy holować w takim przypadku: DMC przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu i obie dopuszczalne masy (DMC auta + DMC przyczepy) nie przekraczają 3500 kg. To wszystko dotyczy terytorium Polski.
A czy majac kategorie E do B wedle naszego prawa moge holowac przyczepe, ktora przekracza mase wlasna holownika ?
Na przyklad - masa wlasna pagiero 2300 (powiedzmy) - a DMC przyczepy wpisane w dowodzie rej. samochodu 3300 ?
zmota sie mota
Długie pagiero osobówka

Długie pagiero osobówka

Re: haki w dlugich miskach
możesz pod warunkiem że masz takie DMC wpisane w dowodzie rejestracyjnym samochodupiotrek_uaz pisze:
A czy majac kategorie E do B wedle naszego prawa moge holowac przyczepe, ktora przekracza mase wlasna holownika ?
Na przyklad - masa wlasna pagiero 2300 (powiedzmy) - a DMC przyczepy wpisane w dowodzie rej. samochodu 3300 ?

Re: haki w dlugich miskach
tak można zgodnie z art. 71, ust. 4 ustawy prawo o ruchu drogowym
"Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy może być dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej na podstawie przeprowadzonego badania technicznego. Przepis ten nie dotyczy motocykla."
i art. 88.1 dokumenty stwierdzające uprawnienia do kierowania ...... B+E
"Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy może być dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej na podstawie przeprowadzonego badania technicznego. Przepis ten nie dotyczy motocykla."
i art. 88.1 dokumenty stwierdzające uprawnienia do kierowania ...... B+E
pajero II 2.5 TD long seryjne, 3.0 V6 prawie seryjne.
Re: haki w dlugich miskach
nasz w dowodzie w F1 DMC samochodu (u mnie 3030kg) a w O1 DMC przyczepy (u mnie 3500) i takim zestawem z B+E można jeździć (u mnie DMC zestawu 6530) 

Re: haki w dlugich miskach
DMC dla obu P1 są własnie takie 2500 i 2100DUDAS pisze:sprawdź z tabliczki bo u mnie w P1 krótkim, miałem wpisane 2115 kg a DMC auta 2600 (albo 2800 już dokładnie nie pamiętam) a miało być odwrotnie, i to zmieniałem bo nie mogłem legalnie holować przyczepy (1300 kg)majcher pisze:P1 długa 2500
P1 krótka 2100
haki te same orginalne
natomiast dopuszczalne uciag na haku (typ "duzy") to 3300 dla długiej P1 i 2800 dla krótkiej - poniewaz u nas nie masa ciągniona nie moze byc wieksza od holwnika to masz powtórzony DMC holownika w papierach - taki skrót myslowy
aspołeczny ciśnieniowiec
SREĆAN PUT
SREĆAN PUT
Re: haki w dlugich miskach
Prawie bym się zgodził z tymmajcher pisze:DMC dla obu P1 są własnie takie 2500 i 2100DUDAS pisze:sprawdź z tabliczki bo u mnie w P1 krótkim, miałem wpisane 2115 kg a DMC auta 2600 (albo 2800 już dokładnie nie pamiętam) a miało być odwrotnie, i to zmieniałem bo nie mogłem legalnie holować przyczepy (1300 kg)majcher pisze:P1 długa 2500
P1 krótka 2100
haki te same orginalne
natomiast dopuszczalne uciag na haku (typ "duzy") to 3300 dla długiej P1 i 2800 dla krótkiej - poniewaz u nas nie masa ciągniona nie moze byc wieksza od holwnika to masz powtórzony DMC holownika w papierach - taki skrót myslowy

Jak masz w dowodzie w pozycji Q1 wpisane 3300 kg to wtedy, maksymalnie możesz holować przyczepę która w dowodzie ma DMC 3300kg i rzeczywista masa nie przekracza rzeczywistej masy pojazdu (wcale to nie musi być 2650 bo możesz przeładować auto i wtedy zapłacisz mandat za przeładowanie auta a nie za holowanie zbyt ciężkiej przyczepy, albo tylko 2 tony, bo auto tylko z kierowcą).
W praktyce jak masz wpis w dowodzie auta 3300 kg (Q1) to jadąc z taką przyczepą nawet przeładowaną (np. profile stalowe) nie czepiają się, bo musieli by mieć wagę i wszystko poważyć (chyba że wieziesz dwa duże auta). Zazwyczaj kontrola kończy się na sprawdzeniu wpisów w dowodzie rejestracyjnym (chyba że się ma pecha).
Może napisałem zrozumiale,bo dzisiaj piątek i godzina późna to parę browców ...
Jak sie mylę to proszę mnie poprawić (to jest moja analiza na podstawie art. 62, ust. 1 ustawy prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, z póź. zm.)
cyt.
"Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;
pajero II 2.5 TD long seryjne, 3.0 V6 prawie seryjne.
- piotrek_uaz
- Posty: 534
- Rejestracja: pn sty 01, 2007 9:50 pm
- Lokalizacja: Bogatki koło Warszawy
Re: haki w dlugich miskach
Zanabylem wlasnie pagiero 2, dlugie. Mam wpisane w dowodzie 2300 (maksymalna masa przyczepy), natomiast w tlumaczeniu niemieckiech dokumentow - jest 2650 
Diagnosta z okregowki twierdzi ze oni odczytuja to z tabliczki znamionowej w nastepujacy sposob:
maksymalna masa zestawu (z tabliczki znamionowej auta) minus masa samochodu (tez z tabliczki) - i od tego co wyjdzie odejmuja jeszcze jakas liczbe z tabelki ktora maja na stacji
Wedle danych z mojego auta to wychodzi 3300 minus ta magiczna liczba z tabelki.
Tak czy siak mi 2600 wystarczy w zupelnosci - i pewnie o to uda mi sie wyklocic. Pojade do diagnosty w tym tygodniu - dam znac co wymyslili.
Dzieki wszystkim za pomoc
Piotrek

Diagnosta z okregowki twierdzi ze oni odczytuja to z tabliczki znamionowej w nastepujacy sposob:
maksymalna masa zestawu (z tabliczki znamionowej auta) minus masa samochodu (tez z tabliczki) - i od tego co wyjdzie odejmuja jeszcze jakas liczbe z tabelki ktora maja na stacji

Wedle danych z mojego auta to wychodzi 3300 minus ta magiczna liczba z tabelki.
Tak czy siak mi 2600 wystarczy w zupelnosci - i pewnie o to uda mi sie wyklocic. Pojade do diagnosty w tym tygodniu - dam znac co wymyslili.
Dzieki wszystkim za pomoc
Piotrek
zmota sie mota
Długie pagiero osobówka

Długie pagiero osobówka

Re: haki w dlugich miskach
w longu mam 3,3t
# Racja jest jak dupa, każdy ma swoją
[J. Piłsudski].
gg1196424
[J. Piłsudski].
gg1196424
- pieszczoch
- jestem tu nowy...
- Posty: 49
- Rejestracja: pn lis 09, 2009 1:39 pm
- Lokalizacja: Kraków
Re: haki w dlugich miskach
Uciągi na haku pochodzą z różnicy pomiędzy masą zestawu a masą całkowitą pojazdu.
Masy te można znależć na tabliczkach znamionowych poz.1 i 2
I tak w długim wychodzi 3300kg a w krótkim 2800kg.
Jeżeli chodzi o kwestię przekraczania masy rzeczywistej pojazdu przez masę przyczepy nie ma żadnego problemu ponieważ pojazdy posiadają napęd na 4 koła do masy własnej pojazdu dodajemy 50% i otrzymujemy mase przyczepy ,którą możemy ciągnać ,ale po mich wyliczeniach wyszlo że jest ona wyższa od dopuszczonej przez producenta.
Niektórzy policmajstry korzystają z niewiedzy kierujących i wykorzystują to w perfidny sposób.
Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym wpisane macie masy które podałem powyżej są one zgodne z homologacją pojazdu i proszę nie dawać się wkręcać stróżom prawa ,którzy często nie znają lub żle interpretują przepisy.
Często ciągnę przyczepe długą II-ką i wiele razy miałem okazje spotkać się z kretynizmem ze strony tzw. "stróży prawa"
Pozdrawiam wszystkich posiadaczy miśków małych i dużych
Masy te można znależć na tabliczkach znamionowych poz.1 i 2
I tak w długim wychodzi 3300kg a w krótkim 2800kg.
Jeżeli chodzi o kwestię przekraczania masy rzeczywistej pojazdu przez masę przyczepy nie ma żadnego problemu ponieważ pojazdy posiadają napęd na 4 koła do masy własnej pojazdu dodajemy 50% i otrzymujemy mase przyczepy ,którą możemy ciągnać ,ale po mich wyliczeniach wyszlo że jest ona wyższa od dopuszczonej przez producenta.
Niektórzy policmajstry korzystają z niewiedzy kierujących i wykorzystują to w perfidny sposób.
Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym wpisane macie masy które podałem powyżej są one zgodne z homologacją pojazdu i proszę nie dawać się wkręcać stróżom prawa ,którzy często nie znają lub żle interpretują przepisy.
Często ciągnę przyczepe długą II-ką i wiele razy miałem okazje spotkać się z kretynizmem ze strony tzw. "stróży prawa"
Pozdrawiam wszystkich posiadaczy miśków małych i dużych

żółwik II 2.5 td
misio II 3.0 v6 24
smoczurek 3.2 did
Gekon Off-Road Team
misio II 3.0 v6 24
smoczurek 3.2 did
Gekon Off-Road Team
Re: haki w dlugich miskach
czy mógłbyś podać przepis prawny, będę wdzięczny. Bo na domniemania trudno się powołuwać.
pajero II 2.5 TD long seryjne, 3.0 V6 prawie seryjne.
- pieszczoch
- jestem tu nowy...
- Posty: 49
- Rejestracja: pn lis 09, 2009 1:39 pm
- Lokalizacja: Kraków
Re: haki w dlugich miskach
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
&14.1 ust.5i7
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
&14.1 ust.5i7
żółwik II 2.5 td
misio II 3.0 v6 24
smoczurek 3.2 did
Gekon Off-Road Team
misio II 3.0 v6 24
smoczurek 3.2 did
Gekon Off-Road Team
-
- Posty: 386
- Rejestracja: pt sie 13, 2010 10:42 pm
- Lokalizacja: Krakow
Re: haki w dlugich miskach
Hmmm... Przeciez to nie ma nic wspolnego z kategoria. Majac gole "B" mozesz jechac np. PII o DMC 3 tony i wbitym DMC przyczepy 3300, tylko nie pociagniesz wtedy legalnie wiecej niz 500 kilo.Misiek Cypr pisze: Te 1400 moze byc na zyczenie klijenta, zeby miescil sie w kategorii prawa jazdy, lub hak od passata, helmutowi przypasowal do pojarki
...gonimy kroliczka...
-
-
- Posty: 194
- Rejestracja: sob sty 05, 2008 5:49 pm
Re: haki w dlugich miskach
nie możesz, chyba musi być przyczepa lekka to jest dmc 750kg, tak się mnie wydajezielony_rog pisze:Hmmm... Przeciez to nie ma nic wspolnego z kategoria. Majac gole "B" mozesz jechac np. PII o DMC 3 tony i wbitym DMC przyczepy 3300, tylko nie pociagniesz wtedy legalnie wiecej niz 500 kilo.Misiek Cypr pisze: Te 1400 moze byc na zyczenie klijenta, zeby miescil sie w kategorii prawa jazdy, lub hak od passata, helmutowi przypasowal do pojarki

- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: haki w dlugich miskach
powyżej 3500kg musi być tacho
Pajero 2,5 TD 1998
RX 450hL 2018
RC 200t 2017
RX 450hL 2018
RC 200t 2017
- cordoba_2004
-
- Posty: 3166
- Rejestracja: ndz cze 03, 2007 12:30 pm
- Lokalizacja: Radłów Tarnów
Re: haki w dlugich miskach
pieszczoch pisze:ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
&14.1 ust.5i7
i tu jest o tym że przy napędzie 4x4 dodaje sie 50% do dmc ?
Jest GV i jimny - Głodówka zbawia duszę i leczy ciało
-
-
- Posty: 194
- Rejestracja: sob sty 05, 2008 5:49 pm
Re: haki w dlugich miskach
ale nie we wszystkich przypadkachpolaff pisze:powyżej 3500kg musi być tacho
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości