gaz 69 się wlecze...
Moderator: Student
Re: gaz 69 się wlecze...
ja w swoim gazie mam warzywniaka 2.2 i skrzynia biegów 4 od 115, mosty uazowe i przelotowa na trasie bez problemu 80h/km. Licznik zamyka ale jest już spory hałas. 3 razy byłem na kołach na zlocie w Bornym (516 km w jedna stronę) bez problemów i awarii. I puki co niech tak zostanie, gaz i tak ma dożywocie więc kiedyś może i zmienię mu silnik.
Gazy 69
Re: gaz 69 się wlecze...
Dziękuję wszystkim za wzięcie udziału w dyskusji i podzielenie się posiadaną wiedzą.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Gdziekolwiek się udasz, zostaniesz kim jesteś.
Re: gaz 69 się wlecze...
Zupełnie przez przypadek trafiłem temat, mam nadzieję że info się przyda.
Za 350zł/kpl można kupić 8/37 czyli 4,625 nowej produkcji, precyzyjnie wykonane. Za kolejne 350zł/kpl możesz kupić kosze z dyferencjałami z nowej produkcji UAZ. W porównaniu do starych to jak produkcja fabryczna vs wyrzeźbione po pijaku z ziemniaka. Zmienili sposób wytwarzania i chyba robią je numerycznie. Wpasowywanie łożysk i regulacja tych nówek to była sama radość. Mosty są ciche i tylny nie grzeje się w trasie z kempingiem na haku.
Trochę żałuję, że nie kupiłem zestawu 9/41, ale był "chwilowo niedostępny", a spokojnie dałby radę z silnikiem UAZ-a. Rozpiętość przełożeń jest taka, że w końcu należałoby startować z jedynki, za to trójka byłaby sensowna, bo mimo 4,625 jest trochę za krótka, między 3 i 4 zmieściłby się jeszcze jeden bieg - tyle o skrzyni z UAZ-a.
Skrzynia 3b z Żula ma wielką zaletę przy manewrowaniu, dlatego polecano mi ją do zmoty. Rozkład biegów czyli 1-r-1-r przełączasz ruchem przód-tył a nie maglujesz. ZIŁ157 ma tak rozwiązaną jedynkę (cholernie krótką, rolniczo-manewrową, do startu służy 2) i to bardzo mądre jest.
Za 350zł/kpl można kupić 8/37 czyli 4,625 nowej produkcji, precyzyjnie wykonane. Za kolejne 350zł/kpl możesz kupić kosze z dyferencjałami z nowej produkcji UAZ. W porównaniu do starych to jak produkcja fabryczna vs wyrzeźbione po pijaku z ziemniaka. Zmienili sposób wytwarzania i chyba robią je numerycznie. Wpasowywanie łożysk i regulacja tych nówek to była sama radość. Mosty są ciche i tylny nie grzeje się w trasie z kempingiem na haku.
Trochę żałuję, że nie kupiłem zestawu 9/41, ale był "chwilowo niedostępny", a spokojnie dałby radę z silnikiem UAZ-a. Rozpiętość przełożeń jest taka, że w końcu należałoby startować z jedynki, za to trójka byłaby sensowna, bo mimo 4,625 jest trochę za krótka, między 3 i 4 zmieściłby się jeszcze jeden bieg - tyle o skrzyni z UAZ-a.
Skrzynia 3b z Żula ma wielką zaletę przy manewrowaniu, dlatego polecano mi ją do zmoty. Rozkład biegów
Kod: Zaznacz cały
13
R2
Spawanie MAG/TIG, przeróbki pojazdów, akcesoria "na miarę", ślusarstwo, elektryka itp.
Re: gaz 69 się wlecze...
Dzięki bardzo za takową informację. Miałbym tylko pytanie gdzie takie zestawy można pakupić? I w sumie jaka jest różnica między 9\41 a 8\37?
- rudypajero.koszalin
- Posty: 1895
- Rejestracja: sob gru 03, 2005 10:13 pm
- Lokalizacja: koszalin
- Kontaktowanie:
Re: gaz 69 się wlecze...
Temat się urywa, ale dorzucę swoje 3grosze. Silnik 2.0d z Mietka nie jest najgorszy z możliwych. Miałem go w 69 dawno temu, więc wiem co mówię.
Po niewielkiej regulacji pompy rozpędzał cud radzieckiej techniki do lekko ponad 100km/h.
Z oryginalnych przełożeń wynika, że przy 2000rpm silnika,na ostatnim biegu, gaz powinien poruszać się z prędkością około 57km/h. Przy 3000rpm jest to już 80 z hakiem. Wyliczenia dla fabrycznych opon, czyli około 32". Silnik 2.0d Mietka ma podobną moc co oryginalny dolniak gaza, więc bilans energetyczny i sprawność przekładni można w zasadzie pominąć. Max prędkość obrotową silników też jest podobna ( około 4000rpm).
Wniosek jaki się nasuwa, to: albo gazik ma za małe opony, albo kobyłki zdechły i w piecu nie ma cugu.
Żeby nie narobić sobie nie potrzebnej roboty z przeróbkami, wymieniłbym opony na słuszny rozmiar i ożywiłbym motor lub wymienił na 2,4d (nieco więcej mocy = lepszą dynamika, pasuje p&p).
Po niewielkiej regulacji pompy rozpędzał cud radzieckiej techniki do lekko ponad 100km/h.
Z oryginalnych przełożeń wynika, że przy 2000rpm silnika,na ostatnim biegu, gaz powinien poruszać się z prędkością około 57km/h. Przy 3000rpm jest to już 80 z hakiem. Wyliczenia dla fabrycznych opon, czyli około 32". Silnik 2.0d Mietka ma podobną moc co oryginalny dolniak gaza, więc bilans energetyczny i sprawność przekładni można w zasadzie pominąć. Max prędkość obrotową silników też jest podobna ( około 4000rpm).
Wniosek jaki się nasuwa, to: albo gazik ma za małe opony, albo kobyłki zdechły i w piecu nie ma cugu.
Żeby nie narobić sobie nie potrzebnej roboty z przeróbkami, wymieniłbym opony na słuszny rozmiar i ożywiłbym motor lub wymienił na 2,4d (nieco więcej mocy = lepszą dynamika, pasuje p&p).
Alkohol spożywany z umiarem, nie szkodzi nawet w dużych ilościach.
Re: gaz 69 się wlecze...
Masz racje że musi mieć albo padake silnik i za małe opony. Ja mam opony 31x10,5x15 i nie ma problemów z prędkością przelotową. Mój silnik 2.2 z mietka 115 ma 65 koników.
Gazy 69
- morte36
-
- Posty: 830
- Rejestracja: pn lis 24, 2008 9:43 pm
- Lokalizacja: Olsztyn / Szczytno / Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: gaz 69 się wlecze...
Jaka skrzynia bo piszecie tylko o silnikach?
UAZ 31512-1990
GAZ 51-1951 remont
GAZ 69M-1970
tel. 501106073
GAZ 51-1951 remont
GAZ 69M-1970
tel. 501106073
- morte36
-
- Posty: 830
- Rejestracja: pn lis 24, 2008 9:43 pm
- Lokalizacja: Olsztyn / Szczytno / Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: gaz 69 się wlecze...
W sensie oryginał czy mietka?
UAZ 31512-1990
GAZ 51-1951 remont
GAZ 69M-1970
tel. 501106073
GAZ 51-1951 remont
GAZ 69M-1970
tel. 501106073
- rudypajero.koszalin
- Posty: 1895
- Rejestracja: sob gru 03, 2005 10:13 pm
- Lokalizacja: koszalin
- Kontaktowanie:
Re: gaz 69 się wlecze...
Nie ma znaczenia jaka skrzynia, obie ostatni bieg mają bezpośredni, czyli 1:1.
Czy skleji się silnik MB ze skrzynią Gaza czy zostawi mietkową Vmax będzie taka sama.
Rozpiętość pozostałych przełożeń, co najwyzej będzie miała wpływ na rozpędzanie auta, ale przy tej mocy raczej niewielki
Czy skleji się silnik MB ze skrzynią Gaza czy zostawi mietkową Vmax będzie taka sama.
Rozpiętość pozostałych przełożeń, co najwyzej będzie miała wpływ na rozpędzanie auta, ale przy tej mocy raczej niewielki

Alkohol spożywany z umiarem, nie szkodzi nawet w dużych ilościach.
Re: gaz 69 się wlecze...
Wcześniej pisałem że skrzynie mam też merca, to dlatego żeby ze sprzęgłem nic nie kombinować. Silnik i skrzynia jest od mercedesa 115 roku.


Ostatnio zmieniony czw gru 14, 2017 9:23 am przez Darek, łącznie zmieniany 1 raz.
Gazy 69
- morte36
-
- Posty: 830
- Rejestracja: pn lis 24, 2008 9:43 pm
- Lokalizacja: Olsztyn / Szczytno / Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: gaz 69 się wlecze...
U mnie silnik 240D z beczki skrzynia również MB koła 15 cali od UAZa i nie dało się tym jeździć (tylko 60-70 km/h i silnik wyje).
Zmiana mostów (talerz + atak) na szybkie już jest lepiej ale za to na ostatnim biegu ciężko go bujnąć i Vmax nie porywa 80-85 km/h.
Zmiana mostów (talerz + atak) na szybkie już jest lepiej ale za to na ostatnim biegu ciężko go bujnąć i Vmax nie porywa 80-85 km/h.
UAZ 31512-1990
GAZ 51-1951 remont
GAZ 69M-1970
tel. 501106073
GAZ 51-1951 remont
GAZ 69M-1970
tel. 501106073
- rudypajero.koszalin
- Posty: 1895
- Rejestracja: sob gru 03, 2005 10:13 pm
- Lokalizacja: koszalin
- Kontaktowanie:
Re: gaz 69 się wlecze...
Ja nie wiem co wy macie z tymi gazikami nie tak, ale matematyka mówi że coś sciemniacie
Policzmy to razem:
Powiedzmy że interesuje nas prędkość auta przy 3000rpm silnika. Ale w samochodach podaje się prędkość na godzinę, więc
3000x60 (bo godzinę ma 60min)=
180 000.
Czyli silnik w godzinę wykona 180000 obrotów.
Teraz dzielimy te obroty przez przełożenie skrzyni biegów dla biegu IV (1:1)
180000:1= noooo kto zgadnie?
Brawo ! Oczywiście 180000
Te obroty są na wyjściu skrzyni biegów. Następny jest reduktor. W gazie przełożenie drogowe to 1:1.15, więc dzielimy
180000:1.15=156.521,73913043
Tyle obrotów w ciągu godziny wykona tylny wał.
Następny w kolejce jest most napędowy.
Czyli przekładnia główna z przełożeniem 1:5,125
156.521,73913043:5,125=
30.540,827147401
Tyle obrotów wykona półoś a zatem i koło.
Oryginalna opona gaza ma obwód około 2,554m
Czyli
30.540,827147401 x 2,554 = 78.001,272534464
Tyle metrów przejeżdża nasz gazik w ciągu godziny. Żeby sprawę uprościć
Dzielimy na 1000 (kilometr ma 1000m)
78.001,272534464 : 1000= 78, 001272553.........
I to jest nasza prędkość przy 3000 rpm silnika, czyli gaz będzie gnał z prędkością 78km/h.
Dziękuję za uwagę.
Ps. Nie brałem pod uwagę w wyliczeniach oporów ruchu i sprawności przekładni, bo bym tu do jutra pisał, musicie mi uwierzyć na słowo ze przy mocy 65 KM gazik da radę

Policzmy to razem:
Powiedzmy że interesuje nas prędkość auta przy 3000rpm silnika. Ale w samochodach podaje się prędkość na godzinę, więc
3000x60 (bo godzinę ma 60min)=
180 000.
Czyli silnik w godzinę wykona 180000 obrotów.
Teraz dzielimy te obroty przez przełożenie skrzyni biegów dla biegu IV (1:1)
180000:1= noooo kto zgadnie?
Brawo ! Oczywiście 180000

Te obroty są na wyjściu skrzyni biegów. Następny jest reduktor. W gazie przełożenie drogowe to 1:1.15, więc dzielimy
180000:1.15=156.521,73913043
Tyle obrotów w ciągu godziny wykona tylny wał.
Następny w kolejce jest most napędowy.
Czyli przekładnia główna z przełożeniem 1:5,125
156.521,73913043:5,125=
30.540,827147401
Tyle obrotów wykona półoś a zatem i koło.
Oryginalna opona gaza ma obwód około 2,554m
Czyli
30.540,827147401 x 2,554 = 78.001,272534464
Tyle metrów przejeżdża nasz gazik w ciągu godziny. Żeby sprawę uprościć
Dzielimy na 1000 (kilometr ma 1000m)
78.001,272534464 : 1000= 78, 001272553.........
I to jest nasza prędkość przy 3000 rpm silnika, czyli gaz będzie gnał z prędkością 78km/h.
Dziękuję za uwagę.
Ps. Nie brałem pod uwagę w wyliczeniach oporów ruchu i sprawności przekładni, bo bym tu do jutra pisał, musicie mi uwierzyć na słowo ze przy mocy 65 KM gazik da radę

Alkohol spożywany z umiarem, nie szkodzi nawet w dużych ilościach.
Re: gaz 69 się wlecze...
Mój daje rade
po trasie okolice 80km/H osiąga bez problemów to zdjęcie jak wracałem z Bornego Sulinowo


po trasie okolice 80km/H osiąga bez problemów to zdjęcie jak wracałem z Bornego Sulinowo

Gazy 69
Re: gaz 69 się wlecze...
A może sprzęgło się ślizga... Auto cholernie zaniedbane, piasek na filtrze oleju... boje się do mostów zaglądać po poprzednim właścicielu. Chodzi o to czy da sie coś wykminić by auto np na 2,5k obrotów mogło jechać te 80. Może są zestawy do samych reduktorów, tak jak są nadbiegi do willys-ów
Re: gaz 69 się wlecze...
ale krzynka biegowa żuk czy gaz to to samokazik 69 pisze: ↑sob lip 01, 2017 4:04 pmSzczerze mówiąc w dolniaku kusząca jest cicha praca i pełna oryginalność pojazdu, lecz resurs jest odstraszający. Też zastanawiałem się nad s21, tylko jaka skrzynka? też od żuczesława?
Uaz jest ponoć awaryjny lecz z powodu braku styczności z owym silnikiem kamieniem na rzucę.
ludzie brną w wojny prowadzeni metodami wypróbowanymi przy sprzedaży podpasek i proszku do prania
Re: gaz 69 się wlecze...
z odległej bo odległej ale praktyki:kazik 69 pisze: ↑pn lip 03, 2017 9:06 amWydaje mi się, że posiadanie większej ilości biegów przy silniku benzynowym, na który chce przejść, ma więcej sensu. Chodzi mi o w miarę sprawne przyspieszanie. Wiem, że prędkości tym nie poprawię, bo to wytnika z Twojego poprzedniego postu apropos przełożeń ostatnich biegów, ale coś do tego silnika trzeba przykręcić.
Szczerze mówiąc zastanawiałem się też czy jest jakaś różnica konstrukcyjna jeśli chodzi o 3 i cztero biegowe skrzynie, np ilość sychronizatorów bądź jakieś wady konstrukcyjne, np jeśli chodzi o rok produkcji.
Moje kolejne pytanie:
Czy silnik uaza jest bardziej paliwożerny niż żuka? Który z silników jest łatwiejszy do dopasowania w gazie? (wraz ze skrzynią)
Jak wygląda sprawa z porównaniem awaryjności tych silników.
3-ka czy 4 ka w G69 na/z S21 nie robiło żadnej różnicy
3-ka czy 4 ka w G69 na/z "peugeot" 2.3 D dawało pewna różnicę w rozpędzaniu
4-ka uazowska z silnikiem z wołgi dawała te 90 (ale wsadzenie tego zestawy wymagało ingerencji w ramę
jak do rekreacji to zapodałbym S21 obojętne z 3 czy 4, choć ( w przypadku zukiety) 3 była zdecydowanie niezajebliwa czego o 4 powiedzieć nie można, daj se spokój z kombinacjami, wróć do (prawie) oryginału
ludzie brną w wojny prowadzeni metodami wypróbowanymi przy sprzedaży podpasek i proszku do prania
Re: gaz 69 się wlecze...
jak mawiał Majster (Fridman) do Docenta (kofta) w "fachowcach":rudypajero.koszalin pisze: ↑czw gru 14, 2017 8:10 pmJa nie wiem co wy macie z tymi gazikami nie tak, ale matematyka mówi że coś sciemniacie![]()
Policzmy to razem:
Powiedzmy że interesuje nas prędkość auta przy 3000rpm silnika. Ale w samochodach podaje się prędkość na godzinę, więc
3000x60 (bo godzinę ma 60min)=
180 000.
Czyli silnik w godzinę wykona 180000 obrotów.
Teraz dzielimy te obroty przez przełożenie skrzyni biegów dla biegu IV (1:1)
180000:1= noooo kto zgadnie?
Brawo ! Oczywiście 180000![]()
Te obroty są na wyjściu skrzyni biegów. Następny jest reduktor. W gazie przełożenie drogowe to 1:1.15, więc dzielimy
180000:1.15=156.521,73913043
Tyle obrotów w ciągu godziny wykona tylny wał.
Następny w kolejce jest most napędowy.
Czyli przekładnia główna z przełożeniem 1:5,125
156.521,73913043:5,125=
30.540,827147401
Tyle obrotów wykona półoś a zatem i koło.
Oryginalna opona gaza ma obwód około 2,554m
Czyli
30.540,827147401 x 2,554 = 78.001,272534464
Tyle metrów przejeżdża nasz gazik w ciągu godziny. Żeby sprawę uprościć
Dzielimy na 1000 (kilometr ma 1000m)
78.001,272534464 : 1000= 78, 001272553.........
I to jest nasza prędkość przy 3000 rpm silnika, czyli gaz będzie gnał z prędkością 78km/h.
Dziękuję za uwagę.
Ps. Nie brałem pod uwagę w wyliczeniach oporów ruchu i sprawności przekładni, bo bym tu do jutra pisał, musicie mi uwierzyć na słowo ze przy mocy 65 KM gazik da radę![]()
teoria kończy się równo tam, gdzie zaczyna się praktyka

ludzie brną w wojny prowadzeni metodami wypróbowanymi przy sprzedaży podpasek i proszku do prania
Re: gaz 69 się wlecze...
Sama skrzynia 4 od uaza wnosi niewiele, bo czwarty bieg ma dokładnie takie samo przełożenie jak trzeci bieg gaza/żuka, czyli 1:1.
Różnicę robi przełożenie owej skrzyni razem z reduktorem, bo gazikowy reduktor ma zwolnione przełożenie szosowe, bodaj 1,15:1, a w uazie jest bezpośrednie.
Różnicę robi przełożenie owej skrzyni razem z reduktorem, bo gazikowy reduktor ma zwolnione przełożenie szosowe, bodaj 1,15:1, a w uazie jest bezpośrednie.
SJ416
Tam, gdzie nie ma wolności, nie ma ani praw, ani obowiązków - N. B.
Tam, gdzie nie ma wolności, nie ma ani praw, ani obowiązków - N. B.
Re: gaz 69 się wlecze...
a może od razu tak; mój ostatni gazik wz z zgonem ramy został był (naonczas) przełożony na cały spód UAZ-a (lat temu było to ze 30) oczywiście nie pasował bezpośrednio, ale po przełożeniu całkiem dobrze to i wyglądało i robiło.
ludzie brną w wojny prowadzeni metodami wypróbowanymi przy sprzedaży podpasek i proszku do prania
Re: gaz 69 się wlecze...
Czyli jeśli ktoś chce się "ścigać" gazem, to musi przełożyć skrzynkę z reduktorem z uaza i koła talerzowe wraz z atakiem 10/41?
- goralski
-
- Posty: 10926
- Rejestracja: wt lis 16, 2004 2:44 pm
- Lokalizacja: Szklarska Poręba/DDR
- Kontaktowanie:
Re: gaz 69 się wlecze...
Ty lepiej od spowalniaczy zacznij, potem przekładni kierowniczej i jako takiej kasacji luzów zawieszenia, bo może tak być, że przy 80km/h jeden pas to będzie mało jak zacznie gazik luzy wybierać...
zwłaszcza jak masz ciężki silnik z przodu i klepane resory z tyłu (o umarnietych amortyzatorach nie wspominając).
Edyta :
Literówki

Edyta :
Literówki
"To, że mam to w dupie nie oznacza, że tego nie rozumiem" H.S
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: gaz 69 się wlecze...
Orginalny Gaz z silnikiem S21, czyli skundlony, poruszał sie bardzo sprawnie I dość bezpiecznie. Hamulc mu był niepotrzebny, redukcja biehgami była skuteczniejsza, niż orginalny system spowalniania. Do scigania sie, Gaza szkoda, bo to już klasyk. Największą zaletą gazika, była jego lekkość. Generalnie Gazik z Żukietą, robi lepiej niż Y60 w orginale 

Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
Re: gaz 69 się wlecze...
Miałem Gaza z S21 lata temu - po twardym jeździł normalnie... demonem zrywności nie był ale uczciwą prędkość przelotową utrzymywał na 3 biegowej skrzyni Natomiast w terenie słabo mi się nim jeździło - nieraz po traktor goniłem, rozkład masy był taki że zawsze się ryjem zapadał...
Re: gaz 69 się wlecze...
Mając 13 lat jeździłem gazem z fordem taunusem v6 pod maską i szło to całkiem przyzwoicie. Nie trzeba było go deptać do dechy w terenie, chodź reduktor nie za bardzo radował się z takich obrotów i momentu ze 100 konnego silnika. Oryginalne mosty i przekładnie, prędkość w przelocie to jakieś 80km\h. Ale ten z wolnossącym mercem to jakaś porażka, nie wspomnę o tych wibracjach co plomby z zębów wytrzepują. Nie przypominam sobie też by pierwszy nasz gaz generował hałas na takim poziomie. Hamulce oryginalne dają radę, tylko trzeba dbać i regulować. Oczywiście fajnie jest mieć tarcze albo przynajmniej samoregulatory, ale i z tego co pamiętam to mój stary jakoś te hamulce do ładu doprowadzał, nie mówię że bez przekleństw, ale tak jak ktoś wcześniej pisał "były w stanie zablokować koła".
Narazie szarpanina z korozją układu chłodzenia, bo "dżinjes" jakim był poprzedni właściciel lał tylko wode z kranu bo mu sie nie chciało przelutować chłodnicy.
Prowadnice łańcucha rozrządu są w takim stanie, że łańcuch ciśnie już po aluminium, z jakiego wykonana jest prowadnica a nie po plastiku jakim była "obita", bo plastik wyparował już dawno. Rozrzut między znacznikami wałka rozrządu a wału korbowego to już prawie 10st. Dziw, że toto jeszcze odpala
Narazie szarpanina z korozją układu chłodzenia, bo "dżinjes" jakim był poprzedni właściciel lał tylko wode z kranu bo mu sie nie chciało przelutować chłodnicy.
Prowadnice łańcucha rozrządu są w takim stanie, że łańcuch ciśnie już po aluminium, z jakiego wykonana jest prowadnica a nie po plastiku jakim była "obita", bo plastik wyparował już dawno. Rozrzut między znacznikami wałka rozrządu a wału korbowego to już prawie 10st. Dziw, że toto jeszcze odpala
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość