regulacja hamulców

gaz 69, 67, 63 itd...

Moderator: Student

Awatar użytkownika
zaq
Posty: 492
Rejestracja: wt wrz 21, 2004 12:35 am
Lokalizacja: Warszawa/Gorlice

regulacja hamulców

Post autor: zaq » śr lip 19, 2006 9:23 am

Mam problem z regulacją hamulców. Konkretnie chodzi o ustawienie szczęk za pomocą tych małych śróbek regulacyjnych z kropkami. Zdejmowałem szczęki do nabicia okładzin i teraz mam problem.
GAZ 69 EVO II - zmota się mota
Daihatsu Feroza - zemsta Yakuzy

Awatar użytkownika
Krecik
 
 
Posty: 3597
Rejestracja: pn sty 07, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Krecik » śr lip 19, 2006 11:43 am

na czuja

tak wyregulowac zeby beben jeszcze wchodzil ale zeby luzu zbyt duzego nie było, tam jest mimosrod i krecac przyblizasz badz oddalasz te czesc szczeki do bębna.

przy nowych okladzinach to bedziesz to pewnie musiał skrecic na minimum zeby wogole bęben założyć
Krzysiek

Życie jest piękne - jeśli dobrze wybierzesz środki antydepresyjne...

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Post autor: Mag69 » śr lip 19, 2006 12:04 pm

w starym bebnie ( jak masz) wytnij okienko i nie bedziesz miał

problemów z regulacja

prosty patent a ile pomaga zaoszczędzic czasu



:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: vandall1 » śr lip 19, 2006 8:44 pm

A jak stary bęben jest rozjechany?
Regulacja jest tak prosta,ze trudno opowiedzieć :wink:
Najpierw ustawiasz sobie na dole,potem mimośrodami dopychasz i jak zaczyna blokować-lekko popuszczasz.
Przed montażem należy zjechać ew progi krawedziowe na bebnie,zeby nie było kłopotów z pózniejszym demontażem.
Sprawdzić jak się ma średnica rzeczywista do nominalnej /280 bodaj/
Bębny,które są zbyt wyjechane,albo za mocno przetoczone potrafią "falować" przy hamowaniu /robią się jajowate i szarpią/.
Brudne,zaolejone okładziny powodują ściąganie przy ham i żadna regulacja tu nie pomoże.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Post autor: Mag69 » śr lip 19, 2006 8:53 pm

vandall1 pisze:A jak stary bęben jest rozjechany?...
a od czego suwmiarka ?

ale ta metoda mozna wyregulować idealnie, co by okładzina brała cała

powierzchnia, a nie tylko końcami


:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
STAS
 
 
Posty: 1384
Rejestracja: pt maja 14, 2004 6:52 pm
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Post autor: STAS » czw lip 20, 2006 9:04 pm

w taki sposób jak to opisał vandal rególuję swoje hamulce. Dodam że mam orginalną jednostopniową pompę i jak depnę to mi auto demba staje. Kilka dni temu byłem moim syfem na badaniach i hamulce były tak wyrególowane ze nie odbiegały od norm według których bada się współczesne samochody.
Dodam że nie jestem mechanikiem, pełna amatorszczyzna a jedyny sposób w jaki mogę sprawdzić czy mi hamulce równo biorą to rozpędzenie się na piaskowej drodze i buta po hamulcach. Wychodzę z syfa i ogladam ślady hamowania.
Ale jak sobie uświadomisz jak działają te mimośrody i w którą stronę kręcąc co się dzieje ze szczęką to sprawa robi się dość prosta a przynajmniej wykonywalna :)21
"[..] to trzeba kupic i uleczyc ..."

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: vandall1 » czw lip 20, 2006 11:23 pm

Jeszcze parę przemadrzałych uwag nt ham jednoobwodowych uaza:

1/Jest żle jeśli zahamowanie wymaga "szybkiej poprawki"tzn nie otrzymujemy za pierwszym depnięciem nalezytego efektu.Przy założeniu,ze układ nie jest zapowietrzony-to wina złej regulacji szczęk.
2/Jak pisałem poprzednio,ale chce powtórzyć:nierówne branie hamulców nie bedzie wynikało ze złej regulacji szczęk,/albowiem we wszystkich cylinderkach ciśnienie jest jednakowe/ a jedynie z generowania różnych sił tarcia poszczególnych układów szczęki-bęben.Dlatego trzeba zwrócić uwagę na stan okładzin/czystość i niezaolejenie/ i stan powierzchni współpracującej bębna.Po to przetacza się bębny,aby wyrównać tą powierzchnię.Nie mozna jak pisałem robić tego w nieskończoność,bo przekroczywszy dopuszczalny wymiar średnicy wewnetrznej doprowadzamy do wiotkości bębna i charakterystycznych szarpań przy hamowaniu
3/Regulując szczęki należy ustawiać je na granicy przycierania:zbyt duże przycieranie powoduje stopniowe rozgrzewanie się układu w czasie jazdy,a w konsekwencji "puchniecie"hamulców aż do ich spalenia.Jeżeli nie jesteśmy pewni swojego ustawienia-należy mieć pod ręką kluczyk do odpowietrznika cylinderka i w wypadku gdy poczujemy stopniowy spadek mocy auta /"mulenie"/ i wzrost oporów toczenia-"popuszczamy"na odpowietrzniku umożliwiając cofniecie się szczęk i kawałek dalszej jazdy.
4/Pompy jednoobwodowe mają rózne głębokości stożka w które wchodzi popychacz pedału /skrócić lub wydłuzyc/
5/Wg doświadczeń forumowiczów /tez potwierdzam/-układ należy zalewać płynem DOT4
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
zaq
Posty: 492
Rejestracja: wt wrz 21, 2004 12:35 am
Lokalizacja: Warszawa/Gorlice

Post autor: zaq » pt lip 21, 2006 9:17 am

A jeżeli do tej pory miałem zalane DA1, to po spuszczeniu i przepłukaniu mogę bez problemu zalać DOT4 ?
GAZ 69 EVO II - zmota się mota
Daihatsu Feroza - zemsta Yakuzy

Awatar użytkownika
JA'JACEK
 
 
Posty: 2876
Rejestracja: śr lip 17, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Mazury

Post autor: JA'JACEK » pt lip 21, 2006 10:47 am

zaq pisze:A jeżeli do tej pory miałem zalane DA1, to po spuszczeniu i przepłukaniu mogę bez problemu zalać DOT4 ?
Oczywiście, ale po bardzo starannym przepłukaniu.
-> http://www.rajdy4x4.pl/forum/viewtopic.php?t=30637
JA'JACEK
GAZ 69M 1967r.

Awatar użytkownika
Darek
Posty: 1999
Rejestracja: pt mar 15, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Post autor: Darek » pt lip 21, 2006 12:25 pm

a mnie się znudziły te regulacje hebli i zmieniłem cylinderki na samoreguilujące :)21 ale jak błota nawłażi to różnie bywa wtedy z hamulcami.
Gazy 69

Awatar użytkownika
Jacko
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 94
Rejestracja: czw sty 12, 2006 4:57 pm
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Jacko » pt lip 21, 2006 8:48 pm

Darek pisze:a mnie się znudziły te regulacje hebli i zmieniłem cylinderki na samoreguilujące :)21 ale jak błota nawłażi to różnie bywa wtedy z hamulcami.
Po czym rozpoznać, że są samoregulujące?
Jacko - Rzeszów
UAZ 469B 1979 ~ Oryginał

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: vandall1 » pt lip 21, 2006 10:45 pm

Ano właśnie :roll: Myślę,że Darek mówi raczej o cylinderkach typu nowy żuk,z pokręcanymi kapslami :roll:
One jednak też wymagają regulacji /łatwiej/.Nie pasują też wprost /mocowanie/na tarcze kotwiczną uaza.
W sumie,jak ktoś chce długo jeżdzić i zapomnieć o problemie,powinien zapodać tarcze /wielokrotnie omawiane na forum/.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
toldi
 
 
Posty: 192
Rejestracja: ndz kwie 09, 2006 3:30 pm
Lokalizacja: nowy dwor gd,koscierzyna

Post autor: toldi » sob lip 22, 2006 9:57 am

Jacko pisze:
Darek pisze:a mnie się znudziły te regulacje hebli i zmieniłem cylinderki na samoreguilujące :)21 ale jak błota nawłażi to różnie bywa wtedy z hamulcami.
Po czym rozpoznać, że są samoregulujące?
samoregulujace cylinderki maja wewnatrz pod tloczkiem pierscien rozprezny a tloczek ma taki sprytny grzybek,ktory wchodzi w pierscien i pozwala na ruch tloczka plus-minus jakies 2-3 mm. dziala to tak,ze wcisniecie hamulca przesuwa tloczek razem z pierscieniem a po odpuszczeniu sila sprezyn na szczekach jest za mala,zeby cofnac pierscien rozprezny i cofa sie tylko tloczek o te 2-3 mm luzu,ktory ma na pierscieniu...

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: vandall1 » sob lip 22, 2006 9:37 pm

Aaaa-kumam.Jakieś foto?
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Jacko
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 94
Rejestracja: czw sty 12, 2006 4:57 pm
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Jacko » ndz lip 23, 2006 8:46 am

toldi pisze:samoregulujace cylinderki maja wewnatrz pod tloczkiem pierscien rozprezny a tloczek ma taki sprytny grzybek,ktory wchodzi w pierscien i pozwala na ruch tloczka plus-minus jakies 2-3 mm. dziala to tak,ze wcisniecie hamulca przesuwa tloczek razem z pierscieniem a po odpuszczeniu sila sprezyn na szczekach jest za mala,zeby cofnac pierscien rozprezny i cofa sie tylko tloczek o te 2-3 mm luzu,ktory ma na pierscieniu...
Na allegro można dostać dwa typy różniące się kolorem:

http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=115490507
http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=115373468

Te drugie wyglądają na przyzwoitsze. Czy z oglądu zewnętrznego można poznać, że są samoregulujące?
Jacko - Rzeszów
UAZ 469B 1979 ~ Oryginał

Awatar użytkownika
toldi
 
 
Posty: 192
Rejestracja: ndz kwie 09, 2006 3:30 pm
Lokalizacja: nowy dwor gd,koscierzyna

Post autor: toldi » ndz lip 23, 2006 12:25 pm

[/quote]Te drugie wyglądają na przyzwoitsze. Czy z oglądu zewnętrznego można poznać, że są samoregulujące?[/quote]no wlasnie nie ale z rozebraniem raczej nie ma problemu...

Awatar użytkownika
Jacko
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 94
Rejestracja: czw sty 12, 2006 4:57 pm
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Jacko » ndz lip 23, 2006 5:49 pm

toldi pisze:
Te drugie wyglądają na przyzwoitsze. Czy z oglądu zewnętrznego można poznać, że są samoregulujące?[/quote]no wlasnie nie ale z rozebraniem raczej nie ma problemu...[/quote]

Tylko najpierw musiałbym je kupić.

Pozdrawiam
Jacko - Rzeszów
UAZ 469B 1979 ~ Oryginał

Awatar użytkownika
zaq
Posty: 492
Rejestracja: wt wrz 21, 2004 12:35 am
Lokalizacja: Warszawa/Gorlice

Post autor: zaq » ndz lip 23, 2006 10:37 pm

Właśnie odpowietrzyłem hamulce. Jeszcze nie regulowałem i pedał wpada w podłogę, ale chyba po regulacji powinno być OK. Zastanawia mnie inna rzecz. Przy odpowietrzaniu po wciśnięciu pedału i zamkniętych odpowietrznikach z pompy wydostawał się mały gejzer płynu hamulcowego. Czy to jest normalne?
GAZ 69 EVO II - zmota się mota
Daihatsu Feroza - zemsta Yakuzy

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: vandall1 » ndz lip 23, 2006 11:00 pm

No płyn w zbiorniczku buszuje nieżle.Wyreguluj szczeki i dopiero wtedy spróbuj.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: vandall1 » ndz lip 23, 2006 11:05 pm

Dla mnie "solidniejsze",to sa te pierwsze.To są dwa takie same cylinderki,a powinny być chyba wg lustrzanego odbicia /na jedno koło/ :roll:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Żurek
Posty: 520
Rejestracja: czw lip 29, 2004 2:40 pm
Lokalizacja: okolice Radzymina

Post autor: Żurek » śr lip 26, 2006 10:32 am

vandall1 pisze:Jeszcze parę przemadrzałych uwag nt ham jednoobwodowych uaza:

1/Jest żle jeśli zahamowanie wymaga "szybkiej poprawki"tzn nie otrzymujemy za pierwszym depnięciem nalezytego efektu.Przy założeniu,ze układ nie jest zapowietrzony-to wina złej regulacji szczęk.
2/Jak pisałem poprzednio,ale chce powtórzyć:nierówne branie hamulców nie bedzie wynikało ze złej regulacji szczęk,/albowiem we wszystkich cylinderkach ciśnienie jest jednakowe/ a jedynie z generowania różnych sił tarcia poszczególnych układów szczęki-bęben.Dlatego trzeba zwrócić uwagę na stan okładzin/czystość i niezaolejenie/ i stan powierzchni współpracującej bębna.Po to przetacza się bębny,aby wyrównać tą powierzchnię.Nie mozna jak pisałem robić tego w nieskończoność,bo przekroczywszy dopuszczalny wymiar średnicy wewnetrznej doprowadzamy do wiotkości bębna i charakterystycznych szarpań przy hamowaniu
3/Regulując szczęki należy ustawiać je na granicy przycierania:zbyt duże przycieranie powoduje stopniowe rozgrzewanie się układu w czasie jazdy,a w konsekwencji "puchniecie"hamulców aż do ich spalenia.Jeżeli nie jesteśmy pewni swojego ustawienia-należy mieć pod ręką kluczyk do odpowietrznika cylinderka i w wypadku gdy poczujemy stopniowy spadek mocy auta /"mulenie"/ i wzrost oporów toczenia-"popuszczamy"na odpowietrzniku umożliwiając cofniecie się szczęk i kawałek dalszej jazdy.
4/Pompy jednoobwodowe mają rózne głębokości stożka w które wchodzi popychacz pedału /skrócić lub wydłuzyc/
5/Wg doświadczeń forumowiczów /tez potwierdzam/-układ należy zalewać płynem DOT4
no własnie
cieknie mi w lewym przednim kole dolny cylinderek pytanie: czy górny i dolny sie czymś róznią albo lewy i prawy :roll:
aha no i to przycieranie bębna tzn że jak ??
jak go nie moge obrócić jedna ręką tylko dwoma to dobrze czy żle ( dla ułatwienia biceps 48 cm :wink: ) he he
no i at last czy mając srednie pojęcie o mechanice gaza sam dam radę wymienić teeeeen cyliderek czy dac to mhmmm fachowcowi jeśli to nic skomplikowanego to jakiś instruktarz mile widziany
pzdr
Gaz do końca-mojego albo jego
Gaz 69 dolniak prawie oryginał
Gaz 69 Wołga zmota

Awatar użytkownika
Darek
Posty: 1999
Rejestracja: pt mar 15, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Post autor: Darek » śr lip 26, 2006 11:10 am

vandall1 pisze:Ano właśnie :roll: Myślę,że Darek mówi raczej o cylinderkach typu nowy żuk,z pokręcanymi kapslami :roll:
One jednak też wymagają regulacji /łatwiej/.Nie pasują też wprost /mocowanie/na tarcze kotwiczną uaza.
W sumie,jak ktoś chce długo jeżdzić i zapomnieć o problemie,powinien zapodać tarcze /wielokrotnie omawiane na forum/.
ja zastosowałem cylinderki od zuka ale nie ma na nich żadnych regulacji.
A toldi dokładnie opisał działanie tych cylinderków. Więc mam spokuj i nie zaglądam tam. Ale za późno sie dowiedziłem że od wołgi samoreguljace pasuja do gaza, uaza i mam przerobione tarcze kotwiczne na zukoskie cylinderki
Gazy 69

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: vandall1 » śr lip 26, 2006 10:09 pm

Żurek pisze: .......................... czy górny i dolny sie czymś róznią albo lewy i prawy :roll:

jak go nie moge obrócić jedna ręką tylko dwoma to dobrze czy żle ( dla ułatwienia biceps 48 cm :wink: ) he he

no i at last czy mając srednie pojęcie o mechanice gaza sam dam radę wymienić teeeeen cyliderek czy dac to mhmmm fachowcowi jeśli to nic skomplikowanego to jakiś instruktarz mile widziany
pzdr
1/Dokładnie nie pamiętam,a nie mam teraz możliwości sprawdzić,ale wydaje mi się,że cylinderki górny i dolny są swoim lustrzanym odbiciem.Zerknij na wzajemne połozenie wejscia przewodu,odpowietrznika
i tłoczka.
2/Jak nie mozesz obrócić to lipa i daleko nie zajedziesz.Ja ustawiam tak:
obie szczęki max cofniete i reguluję jedną do momentu aż usłyszę lekkie przycieranie.Potem drugą tak samo,wyczuwając kiedy i ona zaczyna przycierać /lekko!!/.Na ogół to wszystko krzywe jest,więc ocieranie słychać tylko w pewnych miejscach.Bęben nie moze byc tylko nałożony-trzeba go przycisnąć do piasty,np trzema nakrętkami kół nakręconymi płaską stroną do bebna.
3/Samodzielna wymiana cylinderka jest banalna.Zanim go wyprujesz-zaciśnij elastyka,żeby nie spieprzył cały płyn z pompy/możesz go zgnieść francuzem np/.I wiadomo-odpowietrzyć.
Najbardziej się nawkurzasz przy odkręcaniu tych klamotów :wink:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Żurek
Posty: 520
Rejestracja: czw lip 29, 2004 2:40 pm
Lokalizacja: okolice Radzymina

Post autor: Żurek » czw lip 27, 2006 8:28 am

juz wymienione :lol:
dzisaj po południu próba toru bo skonczyłem po pierwszej.......
sama wymian faktycznie prosta najwiecej naj.......łem sie z załozeniem drugiej spręzyny :-?
zobaczymy wieczorem jak poszło mi z regulacją :)21
pozdrawiam
Gaz do końca-mojego albo jego
Gaz 69 dolniak prawie oryginał
Gaz 69 Wołga zmota

Sangraal
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 19
Rejestracja: czw paź 28, 2004 5:43 pm

Post autor: Sangraal » czw lip 27, 2006 1:22 pm

Czy bęben hamulcowy od żukiety będzie pasował do gazika? Chodzi mi o zrobienie patentu o którym pisze Mag69 a szkoda ciąć oryginalnego gazikowego bębna.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Gaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość