Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Moderator: Student
Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Witam kolegów,
Od jakiegoś czasu nosiłem się z zamiarem napisania takiego posta. Chodzi mi o bajki, baśnie i legendy którymi powoli obrasta legendarna maszyna jaką jest Gaz 69 (no i oczywiście Gaz 51, 63, 67)
Pojawiają się na allegro przedziwne fanty, skrzynki na części, lampy górnicze jako szperacze itp
Bajki powoli pojawiają się nawet w literaturze bądź co bądź fachowej - chodzi mi tutaj o miesięcznik "Automobilista" a zwłaszcza jego wydanie specjalne o pojazdach militarnych, co może wprowadzić wiele zamieszania u osób, chcących rzetelnie wyremontować swój pojazd.
O ile kwestia polskiego osprzętu w tych samochodach (osprzęt elektryczny, osprzęt silnika typu prądnice, rozruszniki, gaźnik) oraz kwestia jakości napraw w WZMotach (np nagminny demontaż pokrywy tylnej klapy) zostały już dawno na forum opisane, to nie sposób obojętnie pozostawić takich kwestii jak np:
Polskie silniki M20 o pojemności 2120 montowane zamiast oryginalnych 2430 podczas remontów w WZmotach - według mnie głupia bajka. W WZMot nr 5 w Poznaniu i WZMot nr 3 w Łodzi produkowano (odlewano) nowe głowice i tłoki zarówno dla pojemności 2120 i 2430. W swoich zapasach posiadam używaną głowicę do Gaza 69 z polskimi napisami i logo WZMot 3 przystosowaną do pojemności 2430, a także nowe tłoki o srednicy 89,00 z logo WZMot 3 odlanym na wewnętrznej stronie płaszcza. Wiec po co wymieniać silnik skoro można go bez problemu naprawić? A nowe bloki silników 2430 są czasem dostępne do dziś. Wzmoty produkowały samodzielnie gumy, uszczelki, uszczelniacze wszelkiego typu, szyły plandeki, tapicerki, wykonywały wiązki elektryczne - były w pełni samowystarczalne jeśli chodzi o remonty.
Brak podgrzewacza rozruchowego - w katalogach części nie ma adnotacji, żeby jakieś wersje były go pozbawione. Faktem jest, że podgrzewacz najczęściej "wylatywał" z samochodu razem z wymianą silnika - ale to już w cywilu.
Montowanie kół 15 cali Uaz - po co coś takiego miało się odbywać w wojsku czy tez WZMot, skoro opony 16 cali produkowano w Polsce i były one dostępne?
Mosty od Uaza w Gaziku - zwłaszcza przedni - od roku 1971 w gazie montowano most ze zwrotnicami stosowanymi później w Uazie. Do mostu Uaza można bez problemu założyć koła z oponami 6.50 x 16. Do mostu gazikowego koła od Uaza niestety nie pasują (wąsy od drązków).
Silnik Wołgi w Gaziku - stosowany dla rzekomo służb specjalnych, na specjalne życzenie armii NRD itp itd. Montując silnik Uaza czy tez Wołgi nie obędzie się bez przeróbek ramy (mocowania łap silnika) i przeróbek ściany grodziowej (obudowa rozrusznika idealne wbija się w ścianę grodziowa w okolicy pedału gazu) itd....
Zapraszam do dyskusji
Od jakiegoś czasu nosiłem się z zamiarem napisania takiego posta. Chodzi mi o bajki, baśnie i legendy którymi powoli obrasta legendarna maszyna jaką jest Gaz 69 (no i oczywiście Gaz 51, 63, 67)
Pojawiają się na allegro przedziwne fanty, skrzynki na części, lampy górnicze jako szperacze itp
Bajki powoli pojawiają się nawet w literaturze bądź co bądź fachowej - chodzi mi tutaj o miesięcznik "Automobilista" a zwłaszcza jego wydanie specjalne o pojazdach militarnych, co może wprowadzić wiele zamieszania u osób, chcących rzetelnie wyremontować swój pojazd.
O ile kwestia polskiego osprzętu w tych samochodach (osprzęt elektryczny, osprzęt silnika typu prądnice, rozruszniki, gaźnik) oraz kwestia jakości napraw w WZMotach (np nagminny demontaż pokrywy tylnej klapy) zostały już dawno na forum opisane, to nie sposób obojętnie pozostawić takich kwestii jak np:
Polskie silniki M20 o pojemności 2120 montowane zamiast oryginalnych 2430 podczas remontów w WZmotach - według mnie głupia bajka. W WZMot nr 5 w Poznaniu i WZMot nr 3 w Łodzi produkowano (odlewano) nowe głowice i tłoki zarówno dla pojemności 2120 i 2430. W swoich zapasach posiadam używaną głowicę do Gaza 69 z polskimi napisami i logo WZMot 3 przystosowaną do pojemności 2430, a także nowe tłoki o srednicy 89,00 z logo WZMot 3 odlanym na wewnętrznej stronie płaszcza. Wiec po co wymieniać silnik skoro można go bez problemu naprawić? A nowe bloki silników 2430 są czasem dostępne do dziś. Wzmoty produkowały samodzielnie gumy, uszczelki, uszczelniacze wszelkiego typu, szyły plandeki, tapicerki, wykonywały wiązki elektryczne - były w pełni samowystarczalne jeśli chodzi o remonty.
Brak podgrzewacza rozruchowego - w katalogach części nie ma adnotacji, żeby jakieś wersje były go pozbawione. Faktem jest, że podgrzewacz najczęściej "wylatywał" z samochodu razem z wymianą silnika - ale to już w cywilu.
Montowanie kół 15 cali Uaz - po co coś takiego miało się odbywać w wojsku czy tez WZMot, skoro opony 16 cali produkowano w Polsce i były one dostępne?
Mosty od Uaza w Gaziku - zwłaszcza przedni - od roku 1971 w gazie montowano most ze zwrotnicami stosowanymi później w Uazie. Do mostu Uaza można bez problemu założyć koła z oponami 6.50 x 16. Do mostu gazikowego koła od Uaza niestety nie pasują (wąsy od drązków).
Silnik Wołgi w Gaziku - stosowany dla rzekomo służb specjalnych, na specjalne życzenie armii NRD itp itd. Montując silnik Uaza czy tez Wołgi nie obędzie się bez przeróbek ramy (mocowania łap silnika) i przeróbek ściany grodziowej (obudowa rozrusznika idealne wbija się w ścianę grodziowa w okolicy pedału gazu) itd....
Zapraszam do dyskusji
Gaz 69M (E) 1972r.
- cziko
- jestem tu nowy...
- Posty: 50
- Rejestracja: pt cze 01, 2007 9:00 am
- Lokalizacja: Skierniewice, łódzkie
- Kontaktowanie:
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Witaj,
A co z silnikami S21?? Nie montowali ich w WZMotach??
Chcemy założyć opony ya-192, a nie ma ich w 16''....
Aktualnie GAZ stoi na 16'' i kapciach od żuka
A co z silnikami S21?? Nie montowali ich w WZMotach??
Nie pasują?? Cholera mać! Mamy już kupione 4 felgi UAZ'owskie, wypiaskowane, pomalowane.piotr759 pisze:Do mostu gazikowego koła od Uaza niestety nie pasują (wąsy od drązków).
Chcemy założyć opony ya-192, a nie ma ich w 16''....
Aktualnie GAZ stoi na 16'' i kapciach od żuka


Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Jeżeli masz most gazikowy (z podwójnym wąsem z prawej zwrotnicy - jeden wąs do drązka przekładni kierowniczej, drugi do lewej zwrotnicy) to nie założysz felgi od Uaza.
A co do silników S21 - nie były montowane do gazików ani w wojsku ani w WZMotach.
A co do silników S21 - nie były montowane do gazików ani w wojsku ani w WZMotach.
Gaz 69M (E) 1972r.
- cziko
- jestem tu nowy...
- Posty: 50
- Rejestracja: pt cze 01, 2007 9:00 am
- Lokalizacja: Skierniewice, łódzkie
- Kontaktowanie:
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Walnę offtopa - Piotr, jakie kapcie polecasz?? Bardzo chciałem tą ruską kostkę, a ya-192 ma bardzo podobny bieżnik.

Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Opona ya - 192 wygląda fajnie - niestety występuje tylko w rozmiarze 15 cali.cziko pisze:Walnę offtopa - Piotr, jakie kapcie polecasz?? Bardzo chciałem tą ruską kostkę, a ya-192 ma bardzo podobny bieżnik.
Opon kostek ya - 101 i ich polskich odpowiedników Stomil T11 jak ich do niedawna produkowanych nalewek już raczej będzie.
Pozostaje kwestia wyglądu Gazika na 15 calowych kołach od Uaza - może się to podobać lub nie, a także jego przeznaczenia - czy ma to być pojazd jak najbardziej oryginalny, czy maszyna do zabaw w terenie.
Z ciekawostek to:
http://www.allegro.pl/item953963915_kol ... 50_16.html
stosunkowo drogie, bo 500 zł/sztuka, ale są z felgami które w dobrym stanie tez tanie nie są.
Osobiście przy braku opon T11 zastosowałbym do gaza takie opony:
http://www.allegro.pl/item946829855_opo ... ancar.html
takie stosowano w wojsku i często widzi się zdjęcia Gaza w LWP na takich właśnie oponach.
Opona jest praktycznie bez własności terenowych, ale na w miarę oryginalnym Gaziku wygląda nieźle.
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Nawet spotkałem się z informacją własciciela jakiegoś GAZika, że ma silnik Mercedesa zamontowany w wojsku...
Prawdą jest, że dużo gazików było remontowanych w WZM nie bedąc juz na stanie armii i robili tam to czego chciał klient.
Parę lat temu miałem kontakt z 2 starszymi pracownikami warszatów w WZM-5 i mówili, że tak naprawdę, to robiło się bardzo różne rzeczy z GAZikami, wymianą części i modernizacjami.
Rozmawiajac tam stało za mną pomalowane podwozie z GAZika z polskim silnikiem M-20 a na podjeździe stał "GAZik"
z nadwoziem Kadetta....
I co, też były robione w WZM-5

Prawdą jest, że dużo gazików było remontowanych w WZM nie bedąc juz na stanie armii i robili tam to czego chciał klient.
Parę lat temu miałem kontakt z 2 starszymi pracownikami warszatów w WZM-5 i mówili, że tak naprawdę, to robiło się bardzo różne rzeczy z GAZikami, wymianą części i modernizacjami.
Rozmawiajac tam stało za mną pomalowane podwozie z GAZika z polskim silnikiem M-20 a na podjeździe stał "GAZik"

I co, też były robione w WZM-5

Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Pośrednim rozwiązaniem jest zastosowanie opon UAZ-owych ya-192 na felgach 15" od tarpana/warszawy. Felga wyglada tak jak GAZikowa 16" i pasuje bez problemów na GAZikowy mostcziko pisze:Walnę offtopa - Piotr, jakie kapcie polecasz?? Bardzo chciałem tą ruską kostkę, a ya-192 ma bardzo podobny bieżnik.

Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
- cziko
- jestem tu nowy...
- Posty: 50
- Rejestracja: pt cze 01, 2007 9:00 am
- Lokalizacja: Skierniewice, łódzkie
- Kontaktowanie:
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
... ooo... zainteresowałeś mnie tym stwierdzeniem...Piter69A pisze:Pośrednim rozwiązaniem jest zastosowanie opon UAZ-owych ya-192 na felgach 15" od tarpana/warszawy. Felga wyglada tak jak GAZikowa 16" i pasuje bez problemów na GAZikowy mostcziko pisze:Walnę offtopa - Piotr, jakie kapcie polecasz?? Bardzo chciałem tą ruską kostkę, a ya-192 ma bardzo podobny bieżnik.
Czym one się różnią od felg UAZ'owych??

Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Wszystko się zgadza.
Do około 2000 (?) roku działała w ramach wolnych mocy przerobowych, komercyjna stacja diagnostyczna przy WZMot nr 5 w Poznaniu.
I faktycznie - wstawiano tam do gazików silniki mercedesów (zwłaszcza dla Niemców) wykonano przeróbkę gazika blaszanki na hybrydę gaziko - golfa (podwozie i przód gaz 69 - karoseria golf I serii). Właściciel tego pojazdu udzielał się czasem na forum. Ucięta tuż za ściana grodziową karoseria tego gazika (dodam, że w idealnym stanie) leżała przez kilka lat w firmie "samter". Podobne zlecenia wykonywano na uazach.
Nawet kupując plandekę do gaza w WZMot 5 trzeba było ja kupić z tzw. usługą - czyli koleś przychodził i ją po prostu zakładał na samochód...
Ale była to działalność tylko i wyłącznie komercyjna, nie mająca nic wspólnego z planowanymi remontami dla MONu.
Do około 2000 (?) roku działała w ramach wolnych mocy przerobowych, komercyjna stacja diagnostyczna przy WZMot nr 5 w Poznaniu.
I faktycznie - wstawiano tam do gazików silniki mercedesów (zwłaszcza dla Niemców) wykonano przeróbkę gazika blaszanki na hybrydę gaziko - golfa (podwozie i przód gaz 69 - karoseria golf I serii). Właściciel tego pojazdu udzielał się czasem na forum. Ucięta tuż za ściana grodziową karoseria tego gazika (dodam, że w idealnym stanie) leżała przez kilka lat w firmie "samter". Podobne zlecenia wykonywano na uazach.
Nawet kupując plandekę do gaza w WZMot 5 trzeba było ja kupić z tzw. usługą - czyli koleś przychodził i ją po prostu zakładał na samochód...
Ale była to działalność tylko i wyłącznie komercyjna, nie mająca nic wspólnego z planowanymi remontami dla MONu.
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Szerokościącziko pisze:... ooo... zainteresowałeś mnie tym stwierdzeniem...Piter69A pisze:Pośrednim rozwiązaniem jest zastosowanie opon UAZ-owych ya-192 na felgach 15" od tarpana/warszawy. Felga wyglada tak jak GAZikowa 16" i pasuje bez problemów na GAZikowy mostcziko pisze:Walnę offtopa - Piotr, jakie kapcie polecasz?? Bardzo chciałem tą ruską kostkę, a ya-192 ma bardzo podobny bieżnik.
Czym one się różnią od felg UAZ'owych??

faktycznie - całkiem niezłe rozwiązanie...
Gaz 69M (E) 1972r.
- cziko
- jestem tu nowy...
- Posty: 50
- Rejestracja: pt cze 01, 2007 9:00 am
- Lokalizacja: Skierniewice, łódzkie
- Kontaktowanie:
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
ok - zaraz przejrzę alledrogo - dziękipiotr759 pisze:Szerokością![]()
faktycznie - całkiem niezłe rozwiązanie...

Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Obejrzyj tez jaki typ przedniego mostu masz.....
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Tarcza felgi jest taka jak w GAZikowych, jedynie sama obręcz jest pod 15". Podobnie jak GAZikowe felgi trafiają się ich wersje spawane, zgrzewane, nitowane lub mieszane.
Szerokość felgi 4-1/2 tak jak 16". Przy felgach z Warszawy trzeba jedynie usunąć blaszki trzymajace kołpak i zaspawać otworki po nitach.
Jezeli ktoś potrzebuje to na moim, zaprzyjaźnionym złomie leżą dwa koła z tarpana z takimi felgami
Szerokość felgi 4-1/2 tak jak 16". Przy felgach z Warszawy trzeba jedynie usunąć blaszki trzymajace kołpak i zaspawać otworki po nitach.
Jezeli ktoś potrzebuje to na moim, zaprzyjaźnionym złomie leżą dwa koła z tarpana z takimi felgami

Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
- cziko
- jestem tu nowy...
- Posty: 50
- Rejestracja: pt cze 01, 2007 9:00 am
- Lokalizacja: Skierniewice, łódzkie
- Kontaktowanie:
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Tego na pewno nie rozpoznam, ew zrobię fotki i wrzucę tutaj na oględziny fachowcówpiotr759 pisze:Obejrzyj tez jaki typ przedniego mostu masz.....

Piter69A - jakby co, to ja też mam na imię Piotr i bardzo Cię lubię



Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Bajka nr 6.
GAZ z silnikiem M20 jeździ na każdym paliwie, benzyna nisko i wysoko oktanowa, ropa, nitro i co tam jeszcze popadnie.
(Niedawno była dyskusja na ten temat, jak to jeden gość opowiadał
drugiemu co jest szwagrem wuja ze strony teścia kuzyna bratanka stryja....
Brakowało tylko mazutu i kocich sików....)

GAZ z silnikiem M20 jeździ na każdym paliwie, benzyna nisko i wysoko oktanowa, ropa, nitro i co tam jeszcze popadnie.
(Niedawno była dyskusja na ten temat, jak to jeden gość opowiadał
drugiemu co jest szwagrem wuja ze strony teścia kuzyna bratanka stryja....
Brakowało tylko mazutu i kocich sików....)

JA'JACEK
GAZ 69M 1967r.
GAZ 69M 1967r.
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
dobra - komandorka - blotnik lewy tył czesto widuje ze mial wyprofilowane miejsce na kolo zapasowe - a przeciez kolo bylo w bagazniku - szybka zamiana czy tak montowali
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Magazynier wydał co miał....rafał29 pisze:dobra - komandorka - blotnik lewy tył czesto widuje ze mial wyprofilowane miejsce na kolo zapasowe - a przeciez kolo bylo w bagazniku - szybka zamiana czy tak montowali

JA'JACEK
GAZ 69M 1967r.
GAZ 69M 1967r.
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
mam gazika 74r z tabliczka ze byl remontowany w poznaniu chyba walsnie, przdni most jest uaza,z tego co ktos napisal wyzej juz w tedy takie byly montowane, jeszcze ma plomby na kazdej srubce
, ale kola 16 zostaly

GazikoLandPatrol z pakietem V8, project 

Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Kolejny mit do obalenia - Gazy 69 produkowano w latach 1953 - 1972.Doktor200 pisze:mam gazika 74r z tabliczka ze byl remontowany w poznaniu chyba walsnie, przdni most jest uaza,z tego co ktos napisal wyzej juz w tedy takie byly montowane, jeszcze ma plomby na kazdej srubce, ale kola 16 zostaly
Od roku 1971 Gazy 69 wyposażone były w przedni most ze zwrotnicami stosowanymi później w Uazie. Na most Uaz'owski koła 16 cali od Gaza pasują bez problemu - odwrotnie już nie o czym pisaliśmy.
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Buda drewniana może wiecie gdzie były produkowane?? http://zapodaj.net/7d0a333251da.jpg.html
http://zapodaj.net/fae50bd4beb1.jpg.html
http://zapodaj.net/fae50bd4beb1.jpg.html
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Bajki jak bajki, ale:
Miałem gieza z cytadeli, naprawiany w WZM nr 5
Miał zamontowany silnik 2120.
Co do jeżdżenia na każdym paliwie to nie wiem.
Ja tylko jechałem kiedyś na mieszance benzyny ekstrakcyjnej i rozpuszczalnika nitro
Sie mi wacha skończyła trzy kilometry przed stacją, a to miałem w schowkach
Miałem gieza z cytadeli, naprawiany w WZM nr 5
Miał zamontowany silnik 2120.
Co do jeżdżenia na każdym paliwie to nie wiem.
Ja tylko jechałem kiedyś na mieszance benzyny ekstrakcyjnej i rozpuszczalnika nitro

Sie mi wacha skończyła trzy kilometry przed stacją, a to miałem w schowkach

Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
miałeś, na kolanach przekazałeś,później odebrałeś i co dalej ?Student pisze:...
Miałem gieza z cytadeli, naprawiany w WZM nr 5
sprzedałeś

LJ 70
Re: Pogromcy mitów - czyli bajki, legendy na temat Gaza 69
Nic nie sprzedałem.
To nie ten.
Ten lezy w garażu i czeka
To nie ten.
Ten lezy w garażu i czeka

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość