Prądnica

gaz 69, 67, 63 itd...

Moderator: Student

patrolxx
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr kwie 11, 2012 8:09 pm

Prądnica

Post autor: patrolxx » sob cze 02, 2012 11:34 am

Posiadam gaza 69 z oryginalnym silnikiem dolnozaworowym, pojemności 2430. Coś się dzieje z ładowaniem akumulatora. Po przejechaniu ok 100km. rozładowuje dokumentnie akumulator. Myślałem, że to wina akumulatora i w następną trasę wybrałem się z zapasowym. Znów, to samo. Po około 50km. samochód zaczął nagle strzelać z rury, przerywać i zgasł. Po przekręceniu stacyjki - zero reakcji. Wymieniłem akumulator na zapasowy i zaskoczył na dotyk. Wracając do domu, przejechałem 120km., ostatnie 30km samochód był słaby. Lekkie wzniesienie pokonywał z trudem i palił jakby czasami na trzy gary. Pod domem zgasiłem silnik i jeszcze raz próba zapalenia - zero reakcji (rozładowany akumulator). Nie jestem fachowcem, ale czy to może być wina prądnicy, czy może regulatora napięcia, lub może coś innego? Mam te części zapasowe i myślę, że mogę je sam zmienić, bo mechanicy znów będą chcieli za to krocie. Znajomy proponuje mi zmienić prądnicę na alternator (jeżeli, to będzie przyczyna), ale to znów odbieganie od oryginału, natomiast jeżeli ciągle ma się to powtarzać, to może tak zrobić???????????????
Proszę o pomoc techniczną fachowców.

Awatar użytkownika
kUBI
Posty: 644
Rejestracja: śr sie 28, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Elbląg

Re: Prądnica

Post autor: kUBI » sob cze 02, 2012 11:52 am

jest tam chyba na desce rozdzielczej taki wskaźnik -30....0....+30 i co on w czasie jazdy pokazuje?? :)21
"Jeżdżę z kim chcę"

patrolxx
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr kwie 11, 2012 8:09 pm

Re: Prądnica

Post autor: patrolxx » sob cze 02, 2012 12:18 pm

Wskaźnik owszem jest, ale chyba uszkodzony,czy stacyjka włączona, czy nie ciągle w jednej pozycji wychylony na prawą stronę, lekko powyżej zera.

Awatar użytkownika
grobas
 
 
Posty: 848
Rejestracja: sob cze 14, 2008 2:19 pm
Lokalizacja: Mazury / Warszawa

Re: Prądnica

Post autor: grobas » sob cze 02, 2012 6:57 pm

Sprawdź jakimś woltomierzem jakie masz napięcie przy średnich obrotach silnika. Możesz sprawdzać na klemach akumulatora. Jak silnik wchodzi na wyższe obroty to w pewnym momencie powinien być skok napięcia (do 13.5~15V).
Posprawdzaj też czy prądnica daje wogóle prąd. Najczęściej padają szczotki w prądnicy - może się już skończyły, a jak nie to, to wtedy wyczyść i wyreguluj regulator napięcia. Może gdzieś przyłapał na stykach, albo sprężynka któraś spadła.

A co do kolegi od alternatora zapytaj co się stanie jak alternator padnie...turbogenerator poradzi Tobie zamontować :)11

Aha, nie kombinowałeś czegoś ze światłami dodatkowymi, albo mocniejszymi żarówkami?
GAZ-69M: R-125M / RD-115 będzie...
K-750W
Wolf Fu2
RD-115z

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Prądnica

Post autor: Mag69 » sob cze 02, 2012 7:00 pm

Sprawdź na zaciskach prądnicy czy masz napięcie,jak nie masz miernika to może by zwykła żarówka.
Jeśli brak,to może skończyły się szczotki,jeśli jest, to szukać dalej,
sprawdź czy oporniki w regulatorze się nie przepaliły.
Nie pamiętam dokładnie ale chyba uszkodzenie amperomierza(brak przejścia) ,też ma wpływ na ładowanie.

:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
grobas
 
 
Posty: 848
Rejestracja: sob cze 14, 2008 2:19 pm
Lokalizacja: Mazury / Warszawa

Re: Prądnica

Post autor: grobas » sob cze 02, 2012 7:02 pm

Święta racja z tym amperomierzem. On jest wstawione pomiędzy prądnicę i akumulator. Jak nie puszcza prądu to i bateria padnie.
GAZ-69M: R-125M / RD-115 będzie...
K-750W
Wolf Fu2
RD-115z

Awatar użytkownika
frater-lukas
Posty: 517
Rejestracja: wt wrz 14, 2010 6:29 pm
Kontaktowanie:

Re: Prądnica

Post autor: frater-lukas » sob cze 02, 2012 7:03 pm

Jak chcesz sprawdzić prądnicę to podłącz minus z prostownika do śrubki masy a plus szeregowo do dwóch śrubek plusowych. Powinna wtedy zadziałać jak silnik (będzie się obracać koło pasowe).
Oczywiście przy zdjętym pasku klinowym :wink:

patrolxx
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr kwie 11, 2012 8:09 pm

Re: Prądnica

Post autor: patrolxx » sob cze 02, 2012 7:30 pm

Dziękuję za bardzo cenne uwagi, zastosuję się do nich. Pragnę nadmienić, że po zmianie akumulatora na zapasowy i przejechaniu ok. 30km. podjechałem do najbliższego warsztatu, gdzie mechanik zmierzył napięcie przykładając miernik do zapiętych klem akumulatora. Według niego napięcie było prawidłowe. Myślałem, że pierwszy akumulator miał pewną wadę.
Uważam, że napięcie oprócz jego pomiarów bezpośrednio tylko do akumulatora powinno być mierzone w jakiś inny sposób - na przykład bezpośrednio z prądnicy. Może proste myślenie, ale chyba logiczne, pewnie akumulator trzymał jeszcze moc !!!!!! :)21

Awatar użytkownika
Piter69A
 
 
Posty: 1233
Rejestracja: czw cze 22, 2006 8:59 pm
Lokalizacja: MUTT Gliwice

Re: Prądnica

Post autor: Piter69A » pn cze 04, 2012 7:49 am

Jeśli prądnica jest sprawna (działa jak silnik) to sprawdź regulator. Czasem sklejają się płytki cewek w regulatorze napięcia. Zwykle wystatarczy palcem je ruszyć a samo miejsce styku drobnym papierem ściernym wyczyścić.
Jeśli jednak wskazówka amperomierza nigdy nie zmienia położenia (przy nie sprawnym ładowaniu powina być na "-") to wskazuje, że amperomierz nie ma przejścia i jest powodem niesprawności.

Prądnica i układ ładowania w GAziku jeśli nie jest pomotany działa bardzo dobrze i nie ma sensu przerabiać na alternator.
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)

patrolxx
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr kwie 11, 2012 8:09 pm

Re: Prądnica

Post autor: patrolxx » czw cze 07, 2012 12:31 pm

Bardzo dziękuję za cenne, fachowe rady, lecz niestety sam nie byłem w stanie usunąć usterki.
Oddałem GAZA do zaufanego elektryka. Co ciekawe, w prądnicy brakowało szczotek oraz uszkodzony był stojan.
W elektryce też było na kombinowane. Teraz po wymianie całej prądnicy i usunięciu usterek, aż przyjemnie popatrzeć na sprawny amperomierz. Mam jeszcze jedno pytanie, dotyczące skrzyni biegów, którą nową posiadam z warszawy M20.
Czy pasuje do GAZA ??

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Prądnica

Post autor: Mag69 » czw cze 07, 2012 1:19 pm

patrolxx pisze:...
Mam jeszcze jedno pytanie, dotyczące skrzyni biegów, którą nową posiadam z warszawy M20.
Czy pasuje do GAZA ??
mocowanie pasuje,wieloklin pasuje,ale ...
inaczej wyprowadzona wajcha biegów i brak nagwintowanych otworów do mocowania dźwigni ręcznego

:)21
LJ 70

patrolxx
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr kwie 11, 2012 8:09 pm

Re: Prądnica

Post autor: patrolxx » czw cze 07, 2012 3:58 pm

hm...czyli sprzedać? trochę szkoda, bo wnętrze skrzyni nówka, 5-biegów i myślałem, że w przyszłości podpasuje do gaza a kupno warszawki odpada ...

Awatar użytkownika
jarekstryszawa
 
 
Posty: 4409
Rejestracja: sob sie 12, 2006 10:28 pm
Lokalizacja: Stryszawa
Kontaktowanie:

Re: Prądnica

Post autor: jarekstryszawa » czw cze 07, 2012 6:36 pm

Warszawa M20 i 5 biegów? Flaki wymienione?
Jak mawiają bracia Rosjanie- go hard or go home!

https://www.facebook.com/jarekstryszawa

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Prądnica

Post autor: Mag69 » czw cze 07, 2012 6:53 pm

jarekstryszawa pisze:Warszawa M20 i 5 biegów? Flaki wymienione?
Jarek,liczy nie umiesz ?

cztery do przodu i jeden do tyłu,to razem pięć :lol:

na pewno chodzi o "czwórkę"

:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
jarekstryszawa
 
 
Posty: 4409
Rejestracja: sob sie 12, 2006 10:28 pm
Lokalizacja: Stryszawa
Kontaktowanie:

Re: Prądnica

Post autor: jarekstryszawa » czw cze 07, 2012 6:58 pm

M20 z tego co pamiętam miała 3 do przodu i jeden do tyłu- za pierona nie wychodzi mi 5 :)21
Jak mawiają bracia Rosjanie- go hard or go home!

https://www.facebook.com/jarekstryszawa

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Prądnica

Post autor: Mag69 » czw cze 07, 2012 7:09 pm

o tym to ja wiem,
ale jak pisze piątka od warszawy ,to ja rozumuję ,że chodzi o czwórkę od żuka

:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
Piter69A
 
 
Posty: 1233
Rejestracja: czw cze 22, 2006 8:59 pm
Lokalizacja: MUTT Gliwice

Re: Prądnica

Post autor: Piter69A » sob cze 09, 2012 5:17 am

jarekstryszawa pisze:M20 z tego co pamiętam miała 3 do przodu i jeden do tyłu- za pierona nie wychodzi mi 5 :)21
jeszcze luz wliczyć i jest 5 :)21
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)

Awatar użytkownika
jarekstryszawa
 
 
Posty: 4409
Rejestracja: sob sie 12, 2006 10:28 pm
Lokalizacja: Stryszawa
Kontaktowanie:

Re: Prądnica

Post autor: jarekstryszawa » ndz cze 10, 2012 11:32 am

Widzisz- tego mi brakowało, tera się zgadza.

To podobnie jak mało kumatemu chłopu 3 miesiące od zapoznania kobity urodziło się dziecko. Zebrał się w sobie na odwagę i pyta ślubną- jak to?
Ano licz- 3 miesiące ja cię znam, 3 miesiące ty mnie znasz i trzy miesiące my są razem. Jakby nie liczyć 9 miesięcy :)21
Jak mawiają bracia Rosjanie- go hard or go home!

https://www.facebook.com/jarekstryszawa

ODPOWIEDZ

Wróć do „Gaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość