pytanie dot. oznaczeń na skrzyni: 4H, 4L

Trooper, Amigo, Rodeo, WFR, Bighorn, D-Max

Moderator: Albert_N

pawel_b
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 4
Rejestracja: czw mar 22, 2007 10:53 pm
Lokalizacja: Siedlce

pytanie dot. oznaczeń na skrzyni: 4H, 4L

Post autor: pawel_b » śr sie 01, 2007 11:46 am

witam!
dopiero zaczynam przygode z Isuzu Trooper.
Mam wiec pytanie: moglby ktos wyjasnic co oznaczaja i kiedy uzywac polozenia skrzyni w pozycjach: 4H, 4L?

2H (lub 2L, nie pamietam teraz dokladnie) - to, jak sie domyslilem, uzywanie tylko tylniego napedu.

Pozdrawiam
Pawel

Awatar użytkownika
pbyra
 
 
Posty: 992
Rejestracja: śr sie 16, 2006 5:06 pm
Lokalizacja: Rzeszów, Hermanowa, Ustrzyki Dolne

Post autor: pbyra » śr sie 01, 2007 1:34 pm

4 L ( low) ciężki teren, błoto, kopny śnieg itp
4 H ( high ) lekki teren wymagający napędu na 4 koła
TO MIEJSCE CZEKA NA TWOJĄ REKLAMĘ

skype: pawelbyra
gg: 4793104

Awatar użytkownika
fourup
Posty: 2421
Rejestracja: czw kwie 21, 2005 1:54 pm
Lokalizacja: Kraków. Znów po 7 latach...
Kontaktowanie:

Post autor: fourup » czw sie 02, 2007 8:46 am

2H - 2 wheels High speed = 2 koła [tył] szybka jazda, np. asfaltem;
4H - 4 wheels High speed = 4 koła [tył + przód] szybka jazda, np lekki teren, bez większych pochyłości;
4L - 4 wheels Low speed = 4 koła wolna jazda (zapięty reduktor), ale za to więcej mocy w koła (o ile dobrze pamiętam przełożenie reduktora wynosi 1:2.7)

Do jazdy 4H i 4L powinieneś mieć spięte sprzęgiełka (o ile masz manualne). Nie należy tak (4H / 4L) jeździć na nawierzchniach o dobrej przyczepności (asfalt, beton, dobrze ubita droga gruntowa po suszy...). Ze względu na brak w aucie międzyosiowego mechanizmu różnicowego możesz sobie uszkodzić układ przeniesienia napędu (najczęściej padają wtedy przeguby). Na nawierzchni o słabszej przyczepności (np. drogi szutrowe, błoto, dukty leśne itp) brak międzyosiowego jest kompensowany przez uślizg koła.

Ustawienie 4L używa się do jazdy w terenie cięższym. Włączenie 4L powoduje włączenie reduktora (który działa jak np. w traktorach), a to z kolei objawia się większą mocą na kołach, kosztem niższych szybkości uzyskiwanych na poszczegulnych biegach.

Zmiany 2H -> 4H (oraz 4H -> 2H) można dokonywać w czasie jazdy (zaleca się przy szybkościach nie wyższych niż 40 km/h). Jednak jeśli masz sprzęgiełka manualne - muszą być wtedy zapięte. W przypadku automatów - zapną się automatycznie.

Zmiana 4H -> 4L (i odwrotnie) powinna następować dopiero po całkowitym zatrzymaniu samochodu.

No i najważniejsze - na górze strony jest opcja szukaj, której czasem warto użyć przed napisaniem zapytania... ;)
~fourup/zupka
Troopek był :(
Opuzu Frontper się już nie buduje... :)15

GG:7509837
GSM:660264573

Awatar użytkownika
seba4x4
 
 
Posty: 4046
Rejestracja: wt mar 14, 2006 12:08 pm
Lokalizacja: PCH/PWA/POB, nad Notecią i Wełną;)
Kontaktowanie:

Post autor: seba4x4 » śr sie 08, 2007 9:17 pm

Ponadto nawet w moim Troopku z 1986 jest jeszcze śliczna i czytelna naklejka na drzwiach kierowcy z rozpiską dotyczącą załączania napędów, rodzaju nawierzchni i prędkości. W Troopku 1991 też taka była :wink:
http://www.seba4x4.pl/
Escape 4WD '06
Santa Fe 4WD '04
GAZ 69 '70
Thunderbird 5,0 '84
CZ 350 '83

Awatar użytkownika
Silvestr
Posty: 1835
Rejestracja: czw paź 10, 2002 2:21 pm
Lokalizacja: Widawa

Post autor: Silvestr » ndz sie 12, 2007 2:39 pm

seba4x4 pisze:Ponadto nawet w moim Troopku z 1986 jest jeszcze śliczna i czytelna naklejka na drzwiach kierowcy z rozpiską dotyczącą załączania napędów, rodzaju nawierzchni i prędkości. W Troopku 1991 też taka była :wink:
:)2
Silvestr
Opel Monterey 3.2, Nissan Pickup D22 Double Cab 2.7 TDI + 12,5 tonowy... Żurek 8x8

Awatar użytkownika
reaping
 
 
Posty: 107
Rejestracja: wt lip 10, 2007 12:03 pm

Post autor: reaping » ndz sie 12, 2007 5:00 pm

Ponadto nawet w moim Troopku z 1986 jest jeszcze śliczna i czytelna naklejka na drzwiach kierowcy z rozpiską dotyczącą załączania napędów, rodzaju nawierzchni i prędkości. W Troopku 1991 też taka była
A może jakaś fotka?

Awatar użytkownika
rr_76
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 23
Rejestracja: pn kwie 23, 2007 8:57 am
Lokalizacja: Krotoszyn

Post autor: rr_76 » ndz sie 12, 2007 5:49 pm

Ja mam na drzwiach tylko instrukcje jak używać automatycznych sprzęgiełek - rocznik 90

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: vandall1 » pn sie 13, 2007 2:15 am

fourup pisze: 4L - 4 wheels Low speed = 4 koła wolna jazda (zapięty reduktor), ale za to więcej mocy w koła (o ile dobrze pamiętam przełożenie reduktora wynosi 1:2.7)

................. a to z kolei objawia się większą mocą na kołach, kosztem niższych szybkości uzyskiwanych na poszczegulnych biegach.
No nie,zebym się czepiał,ale przy tych manewrach to mocy na kołach nie przybywa.Nie ma tak dobrze,albowiem moc generuje silnik a nie przełozenia....
Na kołach jest wówczas większy moment obrotowy-moc pozostaje ta sama.
:wink:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
fourup
Posty: 2421
Rejestracja: czw kwie 21, 2005 1:54 pm
Lokalizacja: Kraków. Znów po 7 latach...
Kontaktowanie:

Post autor: fourup » pn sie 13, 2007 8:20 pm

vandall1 pisze:No nie,zebym się czepiał,ale przy tych manewrach to mocy na kołach nie przybywa.Nie ma tak dobrze,albowiem moc generuje silnik a nie przełozenia....
Na kołach jest wówczas większy moment obrotowy-moc pozostaje ta sama.
:wink:
No się czepiasz, normalnie...!
Ja tu Pytalskiemu obrazowo, jak chłop krowie na miedzy, a Ty od razu o jakichś momentach i obracaniach...
Ja, prosty kolejarz, Panie, a nie seksuolog! :)21

Może jak się tak łopatologicznie napisze, to (chociaż na jakiś czas) znikną tego typu zapytajniki...
Mam nadzieję...

;)
~fourup/zupka
Troopek był :(
Opuzu Frontper się już nie buduje... :)15

GG:7509837
GSM:660264573

pyton
Posty: 417
Rejestracja: pt cze 28, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Snopków/lubelskie

Post autor: pyton » pn sie 13, 2007 10:13 pm

fourup pisze: Zmiany 2H -> 4H (oraz 4H -> 2H) można dokonywać w czasie jazdy (zaleca się przy szybkościach nie wyższych niż 40 km/h). Zmiana 4H -> 4L (i odwrotnie) powinna następować dopiero po całkowitym zatrzymaniu samochodu.

:o :o :o :o :o
o ile mnie doświadczenie nie myli to (przy automatykach) żeby zebów w sprzęgiełkach nie pourywać wszystkie zmieany nalezy wykonywać po całkowitym zatrzymaniu......
Pathfinder hula po szosach i bezszosach.... :-)

Awatar użytkownika
seba4x4
 
 
Posty: 4046
Rejestracja: wt mar 14, 2006 12:08 pm
Lokalizacja: PCH/PWA/POB, nad Notecią i Wełną;)
Kontaktowanie:

Post autor: seba4x4 » pn sie 13, 2007 11:43 pm

reaping pisze:
Ponadto nawet w moim Troopku z 1986 jest jeszcze śliczna i czytelna naklejka na drzwiach kierowcy z rozpiską dotyczącą załączania napędów, rodzaju nawierzchni i prędkości. W Troopku 1991 też taka była
A może jakaś fotka?
Jutro postaram się odkopać Troopka i zrobić zdjęcie
http://www.seba4x4.pl/
Escape 4WD '06
Santa Fe 4WD '04
GAZ 69 '70
Thunderbird 5,0 '84
CZ 350 '83

Awatar użytkownika
seba4x4
 
 
Posty: 4046
Rejestracja: wt mar 14, 2006 12:08 pm
Lokalizacja: PCH/PWA/POB, nad Notecią i Wełną;)
Kontaktowanie:

Post autor: seba4x4 » wt sie 14, 2007 1:00 pm

http://www.seba4x4.pl/
Escape 4WD '06
Santa Fe 4WD '04
GAZ 69 '70
Thunderbird 5,0 '84
CZ 350 '83

Awatar użytkownika
reaping
 
 
Posty: 107
Rejestracja: wt lip 10, 2007 12:03 pm

Post autor: reaping » wt sie 14, 2007 4:25 pm

Dzięki za zdjęcia.

To jak jest z tym przednim napędem, można go włączać w czasie jazdy?

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » wt sie 14, 2007 6:09 pm

vandall1 pisze:No nie,zebym się czepiał,ale przy tych manewrach to mocy na kołach nie przybywa.Nie ma tak dobrze,albowiem moc generuje silnik a nie przełozenia....
Na kołach jest wówczas większy moment obrotowy-moc pozostaje ta sama. :wink:
W końcu uczą, że moc = (moment obrotowy x obroty) / jakaś stała, tak więc włączając reduktor: moment na kołach większy, obroty mniejsze, moc taka sama.
Ostatnio zmieniony wt sie 14, 2007 6:14 pm przez TomaszRT, łącznie zmieniany 2 razy.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » wt sie 14, 2007 6:12 pm

reaping pisze:To jak jest z tym przednim napędem, można go włączać w czasie jazdy?
A jakie masz sprzęgiełka ? ... W sumie to napęd przedni można włączać w czasie jazdy jeśli sprzęgiełka są zapięte (czy to manuale czy automaty).
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
reaping
 
 
Posty: 107
Rejestracja: wt lip 10, 2007 12:03 pm

Post autor: reaping » pt sie 17, 2007 8:35 pm

Jeszcze nie mam żadnych sprzęgiełek, a interesuje mnie jak jest w Trooperze z automatami. Tzn czy można dołączyć napęd w czasie jazdy.

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » pn sie 20, 2007 10:20 am

Przy automatach jest tak:

zapina się je przełączając wajchę z 2H na 4H i ruszając do przodu.

rozpina się je przełączając wajchę z 4H na 2H i ruszając do tyłu.

gdy są zapięte można przełączać między 2H i 4H w czasie jazdy.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

evelins
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 3
Rejestracja: pn sty 07, 2008 12:29 am

Post autor: evelins » pn sty 07, 2008 12:55 am

Witam!

A tu sytuacja... troopkiem jeżdżę ja - kobieta...
i teraz tak: czy normalnie na zaśnieżonym asfalcie można jechać na 4H ??
Kocham moje autko, i nie chcę mu krzywdy zrobić... !!
Ja mam te automatyczne sprzęgiełka, więc mogę przełączać między 2H i 4H w czasie jazdy?? To, że się cofa to mi przekazano.
Spotkałam różne opinie, więc pytam jak krowa na miedzy :P
A gdyby ktoś jakieś pytanka do Isuzu naprawy, to ja w imieniu taty odpowiem, on się bawi w naprawę silników itp. ale jazdą 4x4 to ja się bardziej interesuję, i nie chcę popsuć :D

pozdr! z góry dzięks za odp!!

Awatar użytkownika
Pasza
    
    
Posty: 1837
Rejestracja: śr maja 08, 2002 1:00 am
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Pasza » pn sty 07, 2008 2:03 am

evelins pisze: i teraz tak: czy normalnie na zaśnieżonym asfalcie można jechać na 4H ??
tak można!
na szutrze też..
:)
...to je reli...
...były pilot... :roll:
:)21

evelins
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 3
Rejestracja: pn sty 07, 2008 12:29 am

Post autor: evelins » pn sty 07, 2008 9:50 pm

serdeczne dzięki...
kolejna myśl: wszędzie piszą, że można zmieniać 2H > 4H i odwrotnie podczas jazdy, a jeśli mam automatyczne sprzęgiełka, to muszę cofnąć, aby się rozłączyły, więc cofnąć czy podczas jazdy można?

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Nahen » pn sty 07, 2008 10:31 pm

Można odłączasz w ten sposób napęd wychodzący ze skrzyni biegów na przedni most, ale koła przednie pozostającały czas "zapięte". Czym się to objawia w praktyce? Tym że napędzany jest tylko tył, a przednie koła mielą przednim mostem i wałem. Taka sama zasada przy "manualnych". Cofasz po to żeby kompletnie rozłączyc przód coby każde z kół przednich sobie samo się kręciło bez wymienionych wyzej podzespołów.
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Awatar użytkownika
kowal1912
 
 
Posty: 841
Rejestracja: sob lut 24, 2007 12:14 am
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Post autor: kowal1912 » pn sty 07, 2008 11:00 pm

evelins ujawnij się skąd jesteś
JeepoMontero 2.5TDI BFG M/T33"
Tel. 601 88 67 10 Orange

Awatar użytkownika
mazur73
Posty: 754
Rejestracja: wt lis 01, 2005 3:08 pm
Lokalizacja: Gdańsk/Łowicz/Słupsk

Post autor: mazur73 » pn sty 07, 2008 11:19 pm

evelins pisze:serdeczne dzięki...
kolejna myśl: wszędzie piszą, że można zmieniać 2H > 4H i odwrotnie podczas jazdy, a jeśli mam automatyczne sprzęgiełka, to muszę cofnąć, aby się rozłączyły, więc cofnąć czy podczas jazdy można?
w praktyce przy pierwszej możliwej okazji automaty sie rozepną , czasami wystarczy lekko przychamować albo zwyczajnie sie zatrzymać i juz rozpina przednie piasty.
http://www.mazur73.pl/
Trooper 2,8td 88 r long
Cadillac Seville 4,6l , 306 KM

Awatar użytkownika
fourup
Posty: 2421
Rejestracja: czw kwie 21, 2005 1:54 pm
Lokalizacja: Kraków. Znów po 7 latach...
Kontaktowanie:

Post autor: fourup » wt sty 08, 2008 8:10 am

mazur73 pisze:[w praktyce przy pierwszej możliwej okazji automaty sie rozepną , czasami wystarczy lekko przychamować albo zwyczajnie sie zatrzymać i juz rozpina przednie piasty.
Wystarczy też chwilę "tropić węża" (kilka gwałtownych zakosów lewo-prawo), żeby rozpiąć automaty (oczywiście przy niewielkiej szybkości)...
~fourup/zupka
Troopek był :(
Opuzu Frontper się już nie buduje... :)15

GG:7509837
GSM:660264573

Awatar użytkownika
mazur73
Posty: 754
Rejestracja: wt lis 01, 2005 3:08 pm
Lokalizacja: Gdańsk/Łowicz/Słupsk

Post autor: mazur73 » wt sty 08, 2008 8:56 am

można też doprowadzić do sytuacji w której przedni napęd jest niezbędny i w której jego brak zakończy się sytuacją kryzyową - znając złosliwość tych urządzeń napewno w takiej chwili wypnie sie co najmniej jedno koło ;)
http://www.mazur73.pl/
Trooper 2,8td 88 r long
Cadillac Seville 4,6l , 306 KM

ODPOWIEDZ

Wróć do „Isuzu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość