pytanie dot. oznaczeń na skrzyni: 4H, 4L
Moderator: Albert_N
pytanie dot. oznaczeń na skrzyni: 4H, 4L
witam!
dopiero zaczynam przygode z Isuzu Trooper.
Mam wiec pytanie: moglby ktos wyjasnic co oznaczaja i kiedy uzywac polozenia skrzyni w pozycjach: 4H, 4L?
2H (lub 2L, nie pamietam teraz dokladnie) - to, jak sie domyslilem, uzywanie tylko tylniego napedu.
Pozdrawiam
Pawel
dopiero zaczynam przygode z Isuzu Trooper.
Mam wiec pytanie: moglby ktos wyjasnic co oznaczaja i kiedy uzywac polozenia skrzyni w pozycjach: 4H, 4L?
2H (lub 2L, nie pamietam teraz dokladnie) - to, jak sie domyslilem, uzywanie tylko tylniego napedu.
Pozdrawiam
Pawel
- fourup
- Posty: 2421
- Rejestracja: czw kwie 21, 2005 1:54 pm
- Lokalizacja: Kraków. Znów po 7 latach...
- Kontaktowanie:
2H - 2 wheels High speed = 2 koła [tył] szybka jazda, np. asfaltem;
4H - 4 wheels High speed = 4 koła [tył + przód] szybka jazda, np lekki teren, bez większych pochyłości;
4L - 4 wheels Low speed = 4 koła wolna jazda (zapięty reduktor), ale za to więcej mocy w koła (o ile dobrze pamiętam przełożenie reduktora wynosi 1:2.7)
Do jazdy 4H i 4L powinieneś mieć spięte sprzęgiełka (o ile masz manualne). Nie należy tak (4H / 4L) jeździć na nawierzchniach o dobrej przyczepności (asfalt, beton, dobrze ubita droga gruntowa po suszy...). Ze względu na brak w aucie międzyosiowego mechanizmu różnicowego możesz sobie uszkodzić układ przeniesienia napędu (najczęściej padają wtedy przeguby). Na nawierzchni o słabszej przyczepności (np. drogi szutrowe, błoto, dukty leśne itp) brak międzyosiowego jest kompensowany przez uślizg koła.
Ustawienie 4L używa się do jazdy w terenie cięższym. Włączenie 4L powoduje włączenie reduktora (który działa jak np. w traktorach), a to z kolei objawia się większą mocą na kołach, kosztem niższych szybkości uzyskiwanych na poszczegulnych biegach.
Zmiany 2H -> 4H (oraz 4H -> 2H) można dokonywać w czasie jazdy (zaleca się przy szybkościach nie wyższych niż 40 km/h). Jednak jeśli masz sprzęgiełka manualne - muszą być wtedy zapięte. W przypadku automatów - zapną się automatycznie.
Zmiana 4H -> 4L (i odwrotnie) powinna następować dopiero po całkowitym zatrzymaniu samochodu.
No i najważniejsze - na górze strony jest opcja szukaj, której czasem warto użyć przed napisaniem zapytania...
4H - 4 wheels High speed = 4 koła [tył + przód] szybka jazda, np lekki teren, bez większych pochyłości;
4L - 4 wheels Low speed = 4 koła wolna jazda (zapięty reduktor), ale za to więcej mocy w koła (o ile dobrze pamiętam przełożenie reduktora wynosi 1:2.7)
Do jazdy 4H i 4L powinieneś mieć spięte sprzęgiełka (o ile masz manualne). Nie należy tak (4H / 4L) jeździć na nawierzchniach o dobrej przyczepności (asfalt, beton, dobrze ubita droga gruntowa po suszy...). Ze względu na brak w aucie międzyosiowego mechanizmu różnicowego możesz sobie uszkodzić układ przeniesienia napędu (najczęściej padają wtedy przeguby). Na nawierzchni o słabszej przyczepności (np. drogi szutrowe, błoto, dukty leśne itp) brak międzyosiowego jest kompensowany przez uślizg koła.
Ustawienie 4L używa się do jazdy w terenie cięższym. Włączenie 4L powoduje włączenie reduktora (który działa jak np. w traktorach), a to z kolei objawia się większą mocą na kołach, kosztem niższych szybkości uzyskiwanych na poszczegulnych biegach.
Zmiany 2H -> 4H (oraz 4H -> 2H) można dokonywać w czasie jazdy (zaleca się przy szybkościach nie wyższych niż 40 km/h). Jednak jeśli masz sprzęgiełka manualne - muszą być wtedy zapięte. W przypadku automatów - zapną się automatycznie.
Zmiana 4H -> 4L (i odwrotnie) powinna następować dopiero po całkowitym zatrzymaniu samochodu.
No i najważniejsze - na górze strony jest opcja szukaj, której czasem warto użyć przed napisaniem zapytania...

~fourup/zupka
Troopek był
Opuzu Frontper się już nie buduje...
GG:7509837
GSM:660264573
Troopek był

Opuzu Frontper się już nie buduje...

GG:7509837
GSM:660264573
seba4x4 pisze:Ponadto nawet w moim Troopku z 1986 jest jeszcze śliczna i czytelna naklejka na drzwiach kierowcy z rozpiską dotyczącą załączania napędów, rodzaju nawierzchni i prędkości. W Troopku 1991 też taka była

Silvestr
Opel Monterey 3.2, Nissan Pickup D22 Double Cab 2.7 TDI + 12,5 tonowy... Żurek 8x8
Opel Monterey 3.2, Nissan Pickup D22 Double Cab 2.7 TDI + 12,5 tonowy... Żurek 8x8
No nie,zebym się czepiał,ale przy tych manewrach to mocy na kołach nie przybywa.Nie ma tak dobrze,albowiem moc generuje silnik a nie przełozenia....fourup pisze: 4L - 4 wheels Low speed = 4 koła wolna jazda (zapięty reduktor), ale za to więcej mocy w koła (o ile dobrze pamiętam przełożenie reduktora wynosi 1:2.7)
................. a to z kolei objawia się większą mocą na kołach, kosztem niższych szybkości uzyskiwanych na poszczegulnych biegach.
Na kołach jest wówczas większy moment obrotowy-moc pozostaje ta sama.

KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
- fourup
- Posty: 2421
- Rejestracja: czw kwie 21, 2005 1:54 pm
- Lokalizacja: Kraków. Znów po 7 latach...
- Kontaktowanie:
No się czepiasz, normalnie...!vandall1 pisze:No nie,zebym się czepiał,ale przy tych manewrach to mocy na kołach nie przybywa.Nie ma tak dobrze,albowiem moc generuje silnik a nie przełozenia....
Na kołach jest wówczas większy moment obrotowy-moc pozostaje ta sama.
Ja tu Pytalskiemu obrazowo, jak chłop krowie na miedzy, a Ty od razu o jakichś momentach i obracaniach...
Ja, prosty kolejarz, Panie, a nie seksuolog!

Może jak się tak łopatologicznie napisze, to (chociaż na jakiś czas) znikną tego typu zapytajniki...
Mam nadzieję...

~fourup/zupka
Troopek był
Opuzu Frontper się już nie buduje...
GG:7509837
GSM:660264573
Troopek był

Opuzu Frontper się już nie buduje...

GG:7509837
GSM:660264573
fourup pisze: Zmiany 2H -> 4H (oraz 4H -> 2H) można dokonywać w czasie jazdy (zaleca się przy szybkościach nie wyższych niż 40 km/h). Zmiana 4H -> 4L (i odwrotnie) powinna następować dopiero po całkowitym zatrzymaniu samochodu.





o ile mnie doświadczenie nie myli to (przy automatykach) żeby zebów w sprzęgiełkach nie pourywać wszystkie zmieany nalezy wykonywać po całkowitym zatrzymaniu......
Pathfinder hula po szosach i bezszosach.... 

W końcu uczą, że moc = (moment obrotowy x obroty) / jakaś stała, tak więc włączając reduktor: moment na kołach większy, obroty mniejsze, moc taka sama.vandall1 pisze:No nie,zebym się czepiał,ale przy tych manewrach to mocy na kołach nie przybywa.Nie ma tak dobrze,albowiem moc generuje silnik a nie przełozenia....
Na kołach jest wówczas większy moment obrotowy-moc pozostaje ta sama.
Ostatnio zmieniony wt sie 14, 2007 6:14 pm przez TomaszRT, łącznie zmieniany 2 razy.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'
Witam!
A tu sytuacja... troopkiem jeżdżę ja - kobieta...
i teraz tak: czy normalnie na zaśnieżonym asfalcie można jechać na 4H
Kocham moje autko, i nie chcę mu krzywdy zrobić...
Ja mam te automatyczne sprzęgiełka, więc mogę przełączać między 2H i 4H w czasie jazdy?? To, że się cofa to mi przekazano.
Spotkałam różne opinie, więc pytam jak krowa na miedzy
A gdyby ktoś jakieś pytanka do Isuzu naprawy, to ja w imieniu taty odpowiem, on się bawi w naprawę silników itp. ale jazdą 4x4 to ja się bardziej interesuję, i nie chcę popsuć
pozdr! z góry dzięks za odp!!
A tu sytuacja... troopkiem jeżdżę ja - kobieta...
i teraz tak: czy normalnie na zaśnieżonym asfalcie można jechać na 4H

Kocham moje autko, i nie chcę mu krzywdy zrobić...

Ja mam te automatyczne sprzęgiełka, więc mogę przełączać między 2H i 4H w czasie jazdy?? To, że się cofa to mi przekazano.
Spotkałam różne opinie, więc pytam jak krowa na miedzy

A gdyby ktoś jakieś pytanka do Isuzu naprawy, to ja w imieniu taty odpowiem, on się bawi w naprawę silników itp. ale jazdą 4x4 to ja się bardziej interesuję, i nie chcę popsuć

pozdr! z góry dzięks za odp!!
Można odłączasz w ten sposób napęd wychodzący ze skrzyni biegów na przedni most, ale koła przednie pozostającały czas "zapięte". Czym się to objawia w praktyce? Tym że napędzany jest tylko tył, a przednie koła mielą przednim mostem i wałem. Taka sama zasada przy "manualnych". Cofasz po to żeby kompletnie rozłączyc przód coby każde z kół przednich sobie samo się kręciło bez wymienionych wyzej podzespołów.
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo
)

w praktyce przy pierwszej możliwej okazji automaty sie rozepną , czasami wystarczy lekko przychamować albo zwyczajnie sie zatrzymać i juz rozpina przednie piasty.evelins pisze:serdeczne dzięki...
kolejna myśl: wszędzie piszą, że można zmieniać 2H > 4H i odwrotnie podczas jazdy, a jeśli mam automatyczne sprzęgiełka, to muszę cofnąć, aby się rozłączyły, więc cofnąć czy podczas jazdy można?
- fourup
- Posty: 2421
- Rejestracja: czw kwie 21, 2005 1:54 pm
- Lokalizacja: Kraków. Znów po 7 latach...
- Kontaktowanie:
Wystarczy też chwilę "tropić węża" (kilka gwałtownych zakosów lewo-prawo), żeby rozpiąć automaty (oczywiście przy niewielkiej szybkości)...mazur73 pisze:[w praktyce przy pierwszej możliwej okazji automaty sie rozepną , czasami wystarczy lekko przychamować albo zwyczajnie sie zatrzymać i juz rozpina przednie piasty.
~fourup/zupka
Troopek był
Opuzu Frontper się już nie buduje...
GG:7509837
GSM:660264573
Troopek był

Opuzu Frontper się już nie buduje...

GG:7509837
GSM:660264573
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość