Polacy prekursorami terenówek?

- inne samochody terenowe

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
Gocu
Posty: 486
Rejestracja: pn cze 07, 2010 1:50 pm
Lokalizacja: Stalowa Wola/Warszawa
Kontaktowanie:

Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Gocu » pt sie 19, 2011 4:25 pm

Witam!
Ściągnięte z innego forum, więc nie ja to pisałem, ja tylko znalazłem i skopiowałem.

Wyprzedzał Gaz -a, Uaz -a i inne 4x4
Proponuję poczytać sobie o rewelacyjnym polskim przedwojennym samochodzie terenowym PZInż 303, którego konstrukcja wyprzedziła jakieś 40-50 lat swoją epokę. Zawieszenie na sprężynach, półsie, blokady 100%, mechaniczna wyciągarka czyli wszystko to co powinna mieć rasowa terenówka.
Nawet dziś Uazy, Patrole, Jeepy, LR czy Merc G przy tej konstrukcji wyglądają jak technologiczne muzeum.
http://www.weu1918-1939.pl/tabory/osobo ... z_303.html
Sztywne mosty, resory piórowe, brak seryjnych blokad 100% (z wyjątkiem gelendy), brak seryjnej (i przez to taniej) wyciągarki mechanicznej, duży ciężar i generalnie fakt, że żeby zrobic z tego prawdziwy samochód terenowy potrzeba wielu przeróbek i worka pieniędzy.

Drugie auto to PZInż 342 do którego łudząco podobny jest Merc Unimog. Dziwne, prawda ??
http://www.weu1918-1939.pl/artyleria/ci ... z_342.html

Potem ludzie się niezdrowo ekscytują zagranicznymi konstrukcjami, niby nowościami, a tak naprawdę wychodzi na to, że prawdziwą terenówkę produkowaną seryjnie zrobili Polacy i wyznaczyli na ponad pół wieku trend w konstrukcji pojazdów terenowych.

Wiem, że już taki temat był 6 lat temu, ale warto przedstawić ten temat jeszcze raz, żebyśmy wszyscy żyli w świadomości, że produkowaliśmy rewelacyjne terenówki.
Pozdrawiam! :)
Ostatnio zmieniony pt sie 19, 2011 4:31 pm przez Gocu, łącznie zmieniany 1 raz.
Jest: Monterey 3,5v6 '00r lift 2" AT 235/85+szumex 33x10,5
Był: Patrol Y60, Trooper i UAZ

Awatar użytkownika
kacper44
Posty: 1530
Rejestracja: wt mar 15, 2005 10:57 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: kacper44 » pt sie 19, 2011 4:29 pm

Jakbyś mógł poprawić linki, bo nie robią. Przynajmniej mi. :wink:
Pajero 2,8TD LWB, bodylift 2'' i MT 33x12,5''

Awatar użytkownika
Gocu
Posty: 486
Rejestracja: pn cze 07, 2010 1:50 pm
Lokalizacja: Stalowa Wola/Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Gocu » pt sie 19, 2011 4:32 pm

Faktycznie, przepraszam. Już poprawiłem :)
Miłej lektury!
Jest: Monterey 3,5v6 '00r lift 2" AT 235/85+szumex 33x10,5
Był: Patrol Y60, Trooper i UAZ

Awatar użytkownika
Misiek Bielsko
     
     
Posty: 5195
Rejestracja: czw lut 21, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Kontaktowanie:

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Misiek Bielsko » pt sie 19, 2011 4:56 pm

Ok, choc kompletnie nie widze tu podobienstw z Unimogiem...

Awatar użytkownika
Gocu
Posty: 486
Rejestracja: pn cze 07, 2010 1:50 pm
Lokalizacja: Stalowa Wola/Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Gocu » pt sie 19, 2011 5:01 pm

Jest: Monterey 3,5v6 '00r lift 2" AT 235/85+szumex 33x10,5
Był: Patrol Y60, Trooper i UAZ

Awatar użytkownika
Misiek Bielsko
     
     
Posty: 5195
Rejestracja: czw lut 21, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Kontaktowanie:

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Misiek Bielsko » pt sie 19, 2011 5:11 pm

Sorry ale co ma ksztalt budki do podobienstwa konstrukcji? Podwoziowo to kompletnie rozne samochody.

Awatar użytkownika
lesio jeep
 
 
Posty: 5525
Rejestracja: pt maja 13, 2005 3:17 pm
Lokalizacja: marsylija

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: lesio jeep » pt sie 19, 2011 6:32 pm

buda jak w simce a simca to prawie jak zaniemog :)21 http://jeep-m201.chez-alice.fr/marmon1.jpg
czy zrezygnowałeś już z rosyjskiego gazu i ropy?
Ten wpis powstał bez wsparcia środków unijnych

unimog
Posty: 326
Rejestracja: wt maja 03, 2005 5:27 pm
Lokalizacja: jeleniogórskie-byłe

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: unimog » pt sie 19, 2011 7:49 pm

Polacy prekursorami terenówek? ?? ?? ??
ale chyba przeoczyłeś :D

http://www.lonesentry.com/ordnance/tag/kfz-15

A do Unimoga rzeczywiście podobne :wink: ma 4 koła :D !!

Rafał

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Nahen » pt sie 19, 2011 10:23 pm

Dziwnie podobny ten "nasz" do koncepcji Kfz15 ktory był produkowany już chyba od 1936 czy 37 roku ;)
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

video kadr
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 22
Rejestracja: ndz paź 25, 2009 5:17 pm

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: video kadr » sob sie 20, 2011 9:09 pm

Na bazie planów i prototypu PzInż 342 powstał powojenny polski samochód ciezarowy Star modernizowany i poprawiany konstrukcyjnie do momentu gdy Man wykupił starchowicką fabryke i doprowadził do jej zamknięcia a tym samym pozbył sie konkurencji. Bo Stary były o niebo lepsze od Mana.

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Nahen » ndz sie 21, 2011 8:56 am

A możesz konkrety jakieś podacć w czym były lepsze?
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Awatar użytkownika
decc
Posty: 1837
Rejestracja: wt mar 13, 2007 3:22 pm
Lokalizacja: Radziejowice - okolice, Patrol Y60 '89 krótki, RD28T'98 TD-6 intercooler, OME+2" @MT33"

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: decc » ndz sie 21, 2011 10:00 am

unimog pisze:Polacy prekursorami terenówek? ?? ?? ??
ale chyba przeoczyłeś :D

http://www.lonesentry.com/ordnance/tag/kfz-15
To nie je prawdziwa terenówkia bo nie ma koła zapasowego w jedynie słusznym miejscu :)21
"Nic od Was nie można się dowiedzieć (każdy dla siebie, zakłamane chamy)"

Awatar użytkownika
decc
Posty: 1837
Rejestracja: wt mar 13, 2007 3:22 pm
Lokalizacja: Radziejowice - okolice, Patrol Y60 '89 krótki, RD28T'98 TD-6 intercooler, OME+2" @MT33"

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: decc » ndz sie 21, 2011 10:11 am

Łosz kurde, a jaki patent z tymi środkowymi kołami :o . W obydwu konstrukcjach, tej niemieckiej kfz15 i tej polskiej PZInż 303, środkowe koła służą do wspomagania przejazdu przez górki. Dzięki temu auto nie wiesza się na podwoziu miedzy mostami. Ciekawe jak to robiło w rzeczywistości. Nie ma takich konstrukcji współcześnie (przynajmniej ja nie kojarzę), więc pewnie nie robiło albo z jakiegoś innego powodu patent zarzucono.
"Nic od Was nie można się dowiedzieć (każdy dla siebie, zakłamane chamy)"

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Nahen » ndz sie 21, 2011 10:19 am

Jak to nie ma? A BRDM?
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Awatar użytkownika
lesio jeep
 
 
Posty: 5525
Rejestracja: pt maja 13, 2005 3:17 pm
Lokalizacja: marsylija

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: lesio jeep » ndz sie 21, 2011 10:34 am

Nahen pisze:A możesz konkrety jakieś podacć w czym były lepsze?
w cenie i wlasciwosciach terenowych trwalosci i uniwersalnosci PB ON a nawet rozpuszczalnik
prostota i topornosc napewno sprawialy ze266 byl bardziej przydatny dla wojska nisz Man
czy zrezygnowałeś już z rosyjskiego gazu i ropy?
Ten wpis powstał bez wsparcia środków unijnych

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Nahen » ndz sie 21, 2011 11:12 am

Aaaa Znaczy, że Man nie robił samochodów "wielopaliwowych" dla armii ?? Dziwne, że już od lat sześćdziesiątych w armii RFN jeździły MANy z silnikami wielopaliwowymi MANa właśnie, jedynym samochodem w armii ciężarowym "jednopaliwowym" był bodaj Unimog... Coś Lesio znów farmazony pitolisz jak nie raz przy okazji techniki wojskowej... Co do właściwości terenowych 266 a wojskowych odmian MANów to rozumiem, że miałeś okazje na jakimś poligonie przetestować osobiście każdy z nich i obiektywnie ocenić... na tej samej trasie oczywiście...

Co do ceny... wiesz armia np RFN raczej nie musiała kupować STARA tylko dlatego, że był tani, mogli pozwolić sobie na inne droższe jak widać autka... A po 90-tym kiedy jeszcze STAR był produkowany gdyby był taki super to ktoś pewnie by go kupił "masowo" dla swojej armii... No tak wiem, to "oni" zniszczyli nasz przemysł m.in. fabrykę z liniami STARA ;)
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Awatar użytkownika
decc
Posty: 1837
Rejestracja: wt mar 13, 2007 3:22 pm
Lokalizacja: Radziejowice - okolice, Patrol Y60 '89 krótki, RD28T'98 TD-6 intercooler, OME+2" @MT33"

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: decc » ndz sie 21, 2011 12:12 pm

Nahen pisze:Jak to nie ma? A BRDM?
Faktycznie, ale to wóz bojowy, a nie auto terenowe.
"Nic od Was nie można się dowiedzieć (każdy dla siebie, zakłamane chamy)"

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Nahen » ndz sie 21, 2011 12:40 pm

Z założenia auta terenowe były pierwotnie pojazdami dla wojska. Taki BRDM to w zasadzie auto terenowe ;) tyle, że z solidną budą ;)

A co do MANa i STARa to jeszcze przypomniałem sobie w kwestii niezawodności, jak w jednostce w Czarnem był ogłaszany "alarm sprzętowy" jakaś dyslokacja czy coś to żeby 100% jednostki wyjechało poza bramę jednostki to średnio jeden STAR drugiego na holu wyciągał. Nie zdarzyło się, żeby wszystkie samochody wyjechały o własnych siłach. Ciekawe jak to by wyglądało w jednostce wyposażonej w MANy ;)
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Awatar użytkownika
Łosiu
Posty: 2228
Rejestracja: pn sty 07, 2008 9:44 am
Lokalizacja: Bory Dolnośląskie

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Łosiu » ndz sie 21, 2011 4:34 pm

podobnie :)21 bo glowna przyczyna niesprawnosci tych wozow w armii to nieuzywanie, zasyfienie i padniete baterie :)21
nissan wd21 -> forek sf
GSX 1200 F
i tak dalej...

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Nahen » ndz sie 21, 2011 5:31 pm

No coś Ty niektóre mimo regularnej "obsługi" i odpalania raz na tydzień nie dawały nagle rady ;) Auta z rezerwy sprzętowej które często nie miały więcej jak 100-200 km przebiegu ;)

Zresztą armia to specyficzne miejsce i klimat techniczny ;) Więc nie dziwię się takim efektom ;)
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Piotrul
 
 
Posty: 2824
Rejestracja: śr lip 06, 2005 11:04 am
Lokalizacja: Gdańsk/Kaszuby

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Piotrul » pn sie 22, 2011 12:01 pm

No coś Ty niektóre mimo regularnej "obsługi" i odpalania raz na tydzień nie dawały nagle rady ;) Auta z rezerwy sprzętowej które często nie miały więcej jak 100-200 km przebiegu ;)
Chyba w to nie wierzysz ? :)21
Regularna obsługa polegała na przekręcaniu kół o pół obrotu i regularnym spuszczaniu paliwa(głównie benzyniaki) i uzupełnianiu wodą :)21 Czasami także, alarmówki były tymczasowym dawcą brakujących części :)21
Frontera 2,4 zagazowana, Disco II
Alfa Romeo Sprint.

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Nahen » pn sie 22, 2011 2:59 pm

To też znam ;) Ale faktycznie znam kilka przypadków konkretnych autek które mimo faktycznego dbania o nie i tak na złość nie chciały i basta ;) A widok T-72 wyciągającego z jednostki na holu 4-5 sztuk ciężarówek (Stary i Krazy) bezcenny :)21
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Piotrul
 
 
Posty: 2824
Rejestracja: śr lip 06, 2005 11:04 am
Lokalizacja: Gdańsk/Kaszuby

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Piotrul » pn sie 22, 2011 6:21 pm

Pod warunkiem, że t-72 też odpalił, bo jego to już ciężko na pych :)21
Frontera 2,4 zagazowana, Disco II
Alfa Romeo Sprint.

Awatar użytkownika
Gocu
Posty: 486
Rejestracja: pn cze 07, 2010 1:50 pm
Lokalizacja: Stalowa Wola/Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Gocu » pn sie 22, 2011 8:31 pm

Polak potrafi :)21
Jest: Monterey 3,5v6 '00r lift 2" AT 235/85+szumex 33x10,5
Był: Patrol Y60, Trooper i UAZ

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Polacy prekursorami terenówek?

Post autor: Nahen » wt sie 23, 2011 12:52 am

Piotrul pisze:Pod warunkiem, że t-72 też odpalił, bo jego to już ciężko na pych :)21
No bywało, że i tanki się holowały ;)
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne samochodziki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości