Kod 12 Feroza - usunięcie awarii

Feroza, Wildcat, Rocky

Moderator: s3R

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Kod 12 Feroza - usunięcie awarii

Post autor: hhmariusz » sob gru 23, 2006 4:58 pm

Witam wszystkich. Pytanie do posiadaczy Ferozy, którzy mieli do czynienia z usterką interpretowaną przez komputer jako kod 12. Z jakim układem/czujnikiem? jest związana ta usterka? Jak ją usunąć?
Będę wdzięczny za podpowiedzi. Silnik niby pracuje normalnie, nie ma żadnych dziwnych objawów, ale denerwująca jest ciągle świecąca się kontrolka awarii.
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

kapik
Posty: 627
Rejestracja: sob lis 12, 2005 12:51 pm
Lokalizacja: Wroclaw

Post autor: kapik » sob gru 23, 2006 5:23 pm

ale czy ta kontrollka swieci cały czas i czy mryga jak sprawdzasz błendy
G-wagen wilk

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » sob gru 23, 2006 6:18 pm

Oczywiście mruga w czasie sprawdzania, dając okresowo odczyt błędu 12.
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
Colorado
 
 
Posty: 968
Rejestracja: śr mar 22, 2006 4:43 pm
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: Colorado » sob gru 23, 2006 7:29 pm

Jak sie sprawdza bledy na kompie w ferozie? I ktora kontrolka to pokazuje? Pytam bo nie wiem :oops:
Cholerna sprezynka

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » sob gru 23, 2006 7:44 pm

Pod maską z prawej strony(lewa patrząc z przodu) jest wtyczka, czy raczej gniazdo do podłączenia komputera zewnętrznego. Należy zewrzeć (drutem, spinaczem biurowym) dwa przewody (które? - doświadczalnie), przekręcić kluczyk w stacyjce, zaczyna mrugać kontrolka chec engine (dobrze napisane?) - symboliczny silnik. W manualu jest opis ile i jakich mrugnięć kontrolki oznacza numer kodu błędu. Obok w tabeli jest opis co wysiadło, problem tylko z rozgryzieniem symboli.
Co ciekawe w moim manualu błędów-kodów jest opisanych tylko 11.
12-ty znalazłem gdzieś na stronie w necie.
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
hadek
Posty: 1582
Rejestracja: sob gru 10, 2005 3:53 pm
Lokalizacja: Oława/dolnoslaskie

Post autor: hadek » sob gru 23, 2006 7:50 pm

W Vitarze kod 12 oznacza: brak w pamieci komputera informacji o awarii, czyli wszystko ok :wink:
Lepiej pózno niz wcale

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » sob gru 23, 2006 7:54 pm

Chciałbym żeby tak było w Ferozie, ale nie jest :cry: .
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
Colorado
 
 
Posty: 968
Rejestracja: śr mar 22, 2006 4:43 pm
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: Colorado » sob gru 23, 2006 7:55 pm

hhmariusz pisze:Pod maską z prawej strony(lewa patrząc z przodu) jest wtyczka, czy raczej gniazdo do podłączenia komputera zewnętrznego. Należy zewrzeć (drutem, spinaczem biurowym) dwa przewody (które? - doświadczalnie), przekręcić kluczyk w stacyjce, zaczyna mrugać kontrolka chec engine (dobrze napisane?) - symboliczny silnik. W manualu jest opis ile i jakich mrugnięć kontrolki oznacza numer kodu błędu. Obok w tabeli jest opis co wysiadło, problem tylko z rozgryzieniem symboli.
Co ciekawe w moim manualu błędów-kodów jest opisanych tylko 11.
12-ty znalazłem gdzieś na stronie w necie.
Dzieki
U mnie ta kostka jest chyba na podlodze przy fotelu kierowcy
Cholerna sprezynka

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » sob gru 23, 2006 8:06 pm

Ciekawe... może to nie ta? Sprawdź w miejscu o którym pisałem.
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
Colorado
 
 
Posty: 968
Rejestracja: śr mar 22, 2006 4:43 pm
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: Colorado » sob gru 23, 2006 8:08 pm

Sprawdze.
Tylko jesli to nie jest ta, to do czego ta jest ??
Cholerna sprezynka

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » sob gru 23, 2006 8:26 pm

Chyba znalazłem coś w związku z kodem 12 pod tym adresem:
http://www.mmto.org/%7Eswest/rocky_egr/ ... u_egr.html
Czy ktoś może skomentować tą naprawę?
Dodatkowo na końcu link do fajnych zdjęć.
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
Bng862
 
 
Posty: 910
Rejestracja: wt kwie 05, 2005 7:44 am
Lokalizacja: Sokolow Podlaski

Post autor: Bng862 » sob gru 23, 2006 8:32 pm

A w rockym też to jest?? :roll: raczej chyba nie..
Patrol Gr Tjm XgS Sileverstone mt-117

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » sob gru 23, 2006 9:45 pm

Ten silnik to 1,6 z wtryskiem benzyna w Ferozie.
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
gosc
Posty: 2385
Rejestracja: ndz sty 29, 2006 1:16 am
Lokalizacja: north east of england

Post autor: gosc » śr gru 27, 2006 9:58 am

hmm dziwne z tego linka wyczytalem ze chodzi o (blad )brudny zawor recylkulacji spalin , tyle ze w ferozie z silnikiem benzynowym produkowanym na europe taki zawor niewustepuje , prawdopodobnie kod 12 w silnikach europejskich oznacza ze brak bledow , sprawdze to dzisiaj w miejscowym servisie dzihada i wieczorem cos naskrobie
Życie trzeba przeżyć tak, by wstyd było opowiadać, a przyjemnie wspominać..

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » śr gru 27, 2006 6:57 pm

Dzięki za podpowiedź. Może mam silnik nieeuropejski? Jak to sprawdzić?
Świecenie kontrolki awarii musi być związane z błędnym działaniem jakiegoś podzespołu, inaczej by się nie włączała :( Daj znać jak dowiesz się czegoś więcej.
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
gosc
Posty: 2385
Rejestracja: ndz sty 29, 2006 1:16 am
Lokalizacja: north east of england

Post autor: gosc » czw gru 28, 2006 2:03 pm

przepraszm ze wprowadzilem male zamieszanie , po konsultacji wyszlo na jaw ze dzihadsu terenowe maja zawory EGR :oops:
Życie trzeba przeżyć tak, by wstyd było opowiadać, a przyjemnie wspominać..

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » czw gru 28, 2006 8:10 pm

To jesteśmy bliżej wyjaśnienia sprawy, a czy wiesz do czego one służą i jak wyglądają w silniku?
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
gosc
Posty: 2385
Rejestracja: ndz sty 29, 2006 1:16 am
Lokalizacja: north east of england

Post autor: gosc » pt gru 29, 2006 11:22 am

tak , to jest zawor recyrkulacjii spalin , jest to puszka z przewodem podcisnieniowym umieszczona na kolektorze ssacym przy 4 cylindrze , ponad to kod 12 moze tez oznaczac uszkodzony czujnik temperatury wody , elektryczny zawor EGR , lub akumulator cisnienia
code 12 EGR control system When it is judged that the EGR control system is not functioning normally under the certain conditions
# EGR valve
# Modulator
# EGR VSV
# Water temperature sensor
Życie trzeba przeżyć tak, by wstyd było opowiadać, a przyjemnie wspominać..

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » sob gru 30, 2006 12:27 pm

Gosc dziękuję. Proszę o jaszcze. Czy możesz określić jak wygląda lub gdzie szukać zaworu EGR i akumulatora ciśnienia? Pozostałe zlokalizowałem, ale w manualu nie znalazłem schematu ze skrótem EGR, ponadto angielskim nie władam. Czy znasz może objawy wynikające z uszkodzeń wymienionych podzespołów?
W zasadzie silnik pracuje normalnie na gazie i benzynie, dobrze pali, chociaż na stacji diagnostycznej stwierdzili nieprawidłowy skład spalin benzyny. (dostałeś wyciąg z manuala?)
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
barteks
 
 
Posty: 895
Rejestracja: pt gru 17, 2004 2:30 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: barteks » sob gru 30, 2006 9:17 pm

nawet na naszej klubowej stronie jest opis usuniecia tego bledu:
Cleaning out your US Daihatsu Rocky EGR system [Artykuł zewnętrzny, ANG]
http://mmto.org/~swest/rocky_egr/daihatsu_egr.html
poległ pod Jesionem: Daihatsu Wildcat F75 2,8TD

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » sob gru 30, 2006 10:07 pm

Czyli EGR to nie tylko zawór, ale cały układ recylkulacji spalin? Wygląda na to, że trzeba go poprostu wyczyśćić. Kto wie czy skomplikowanym zabiegiem jest wyjęcie/włożenie zaślepek wskazanych strzałkami na zdjęciu? Wkręcane, klejone, wciskane?
Kolektor kiedyś ściągałem przy okazji wymiany usczelki - żmudna robota ze względu na trudny dostęp do śrub i nakrętek.
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
gosc
Posty: 2385
Rejestracja: ndz sty 29, 2006 1:16 am
Lokalizacja: north east of england

Post autor: gosc » sob gru 30, 2006 10:56 pm

hhmariusz pisze:Gosc dziękuję. Proszę o jaszcze. Czy możesz określić jak wygląda lub gdzie szukać zaworu EGR i akumulatora ciśnienia? Pozostałe zlokalizowałem, ale w manualu nie znalazłem schematu ze skrótem EGR, ponadto angielskim nie władam. Czy znasz może objawy wynikające z uszkodzeń wymienionych podzespołów?
W zasadzie silnik pracuje normalnie na gazie i benzynie, dobrze pali, chociaż na stacji diagnostycznej stwierdzili nieprawidłowy skład spalin benzyny. (dostałeś wyciąg z manuala?)
http://www.autoshop101.com/forms/h61.pdf na pierwszym obrazku masz poglad co jak wyglada , jedyna co bedzie nie tak to wlasnie sklad spalin poniewaz niesa powtornie zasysane do silnika w celu dopalenia , zanim zdejmiesz kolektor sprawdz dzialanie elektro zaworu czy otwiera glowny zawor EGR
Życie trzeba przeżyć tak, by wstyd było opowiadać, a przyjemnie wspominać..

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » sob gru 30, 2006 11:37 pm

Super. O to mi chodziło :)2 Dam znać jakie będą efekty naprawy (jak znajdę czas by się za to zabrać :wink:)
Szczęśliwego Nowego Roku wszystkim !!
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
hhmariusz
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: pt wrz 22, 2006 5:49 pm

Post autor: hhmariusz » ndz gru 31, 2006 3:32 pm

Nie wytrzymałem i poszedłem do garażu zidentyfikować układ EGR W Ferozie (na podstawie info od Gosca).
Udało się:
- zawór recyrkulacji spalin i
- elektryczny zawór ciśnienia i
- akumulator ciśnienia, są w jednym, łatwo dostępnym miejscu.
Jak tak, to postanowiłem je sprawdzić.
1. Odłączyłem elementy od korpusu kolektora ssącego i sprawdziłem w ten sposób:
- do zaworu elektrycznego podłączyłem +/- : działa
- akumulator ciśnienia - membrana - szczelna
- zawór recyrkulacji spalin najpierw umyłem w benzynie bo zaklejony był jakimś "mazutem" w środku, membrana działa.
2. Po odkręceniu i zdjęciu zaworu recyrkulacji ukazały się dwa otwory, również pełne smoły, więc (wzorując się na zdjęciach ze strony) miękkim drutem w koszulce plastikowej zacząłem je przetykać.
Otwór dolny bez problemu, wchodzi na wprost gdzieś do głowicy ok. 20 cm.
Otwór górny odchodzi na prawo, więc drut musi być plastyczny, przepchnąłem go ok. 26 cm, chyba do końca.
Przepychałem otwory kilka razy, wycierając szmatę smołę, która osiadała na drucie.
W ten sposób ominąłem konieczność odkręcenia kolektora ssącego.
Zmontowałem wszystko, zresetowałem komputer i w drogę. Kontrolka błędu wcześniej zapalała się prz maksymalnie rozgrzanym silniku, więc dałem mu popalić ostro i... nic się nie zaświeciło !!
W garażu sprawdziłem wskazania komputera - lampka mrugała pojedynczym okresem 4,5 s, czyli brak błędu. Po raz pierwszy od roku !!
Jak długo - zobaczymy, czysczenie nie było zbyt precyzyjne.
Dziękuję wszystkim za pomoc.
Zrobiłem kilka zdjęć, jak będą potrzebne prześlę.
samochód terenowy służy też po prostu do pracy

Awatar użytkownika
gosc
Posty: 2385
Rejestracja: ndz sty 29, 2006 1:16 am
Lokalizacja: north east of england

Post autor: gosc » ndz gru 31, 2006 5:35 pm

mysle ze nalezy przykleic temat FAQ i tam uwieczniac takie rzeczy :)2
Życie trzeba przeżyć tak, by wstyd było opowiadać, a przyjemnie wspominać..

ODPOWIEDZ

Wróć do „Daihatsu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość