RODZAJE NAPĘDU W Ferozce

Feroza, Wildcat, Rocky

Moderator: s3R

Awatar użytkownika
Tomek-Wrocław
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 25
Rejestracja: pn wrz 10, 2007 1:24 pm
Lokalizacja: WROCŁAW

RODZAJE NAPĘDU W Ferozce

Post autor: Tomek-Wrocław » śr wrz 12, 2007 9:20 am

Dzien dobry wszystkim , jestem tu nowy i proszę w związku z tym o wyrozumiałość.
Jestem od niedawna i przez przypadek posiadaczem dwóch Ferozek z 94 roku. Przeglądam od kilku dni wasze forum i oglądam coraz dokładniej swoje autka. Widzę pewne róznice , które mnie zaniepokoiły. W obu autkach mam dwie wajchy w kabinie jedna od biegów druga 2H/4H/4L , ale na drzwiach kierowcy są różne naklejki, niestety w obcym jezyku dotyczace jak mniemam obsługi napedu 4x4 ( co wnioskuję z rozpoznanych w tekscie napisów 2H 4H 4L). do autek mam instrukcje urzytkowania ale one też są w "nieludzkim" niemieckim. Zauważyłem , że autka różnią się też drobnym elementem na przednich kołach. Jedno z autek ma jakieś takie zatrzaski czy przełączniki ( myslałem że to jakieś dodatkowe zabezpieczenie koła :) ) ale one mają jakiś związek z napedem 4x4 bo w manualu są na obrazku w tym samym dziale co wjcha biegów i ta druga.

W związku z tym zrodziło się we mnie kilka pytań , może któryś z Panów może mnie oswiecić ?
Do czego potrzebne są te przełaczniki na kołach , jak z nich korzystać no i dlaczego w jednym autku są a w drugim ich nie ma (ktoś ukradł albo wymienił na tańsze koła ??) ?
Czy można gdzieś znaleść dobry opis sposobu korzystania z napędu 4x4 w Ferozie taki by go zrozumieć (polski język i to dla nowicjuszy) i by nie popsuć autka ?

Bardzo proszę o pomoc
Z poważaniem
Tomasz B.
Ferozki 2/94 i 12/94

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » śr wrz 12, 2007 9:27 am

'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » śr wrz 12, 2007 12:16 pm

ten tekst jest genialny.
zajjżyj jeszcze do całego działu "jazda w terenie"
http://www.rajdy4x4.pl/forum/viewforum.php?f=14
własciwie znajdziesz tam wszystkie odpowiedzi.
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

Awatar użytkownika
Tomek-Wrocław
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 25
Rejestracja: pn wrz 10, 2007 1:24 pm
Lokalizacja: WROCŁAW

Serdeczne dzięki

Post autor: Tomek-Wrocław » śr wrz 12, 2007 3:07 pm

Bardzo dziekuję, szczególnie za pierwszy link.
Jednak mam pewne luki w zrozumieniu o co chodzi.
- Jaka jest różnica miedzy 4L/4H ?
- Czy brak w jednej z Ferozek takich 'dzyndzelków' na przednich kołach oznacza, że ma automatyczne te sprzęgiełka i jak w takim wypadku ich używać (znaczy jak je włączyć i wyłaczyć) ?
- Jak ustawić wajchy i sprzęgiełka gdy auto ma być holowane ?
- Czy Ferozką można bezkarnie jeździć po asfalcie z użyciem 4x4 i jeśli tak to jak ustawić wajchy i "dzyndzle" na kole, a jak w autku bez tych 'dzyndzelków' ?

W zasadzie to podstawowe kwestie jakie mnie nurtują.
Będę wdzięczny za każdą podpowiedź jak i link do jakiś konkretnych opisów dotyczących wyżej wymienionych zapytań.

Z poważaniem
Tomasz B.
Ferozki 2/94 i 12/94

Awatar użytkownika
chiquito83
Posty: 2321
Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
Lokalizacja: Bytów, Gdynia

Post autor: chiquito83 » śr wrz 12, 2007 3:15 pm

raz ze to bylo setki razy
dwa ze masz to opisane na drzwiach

ale tak w skrocie

po asfalcie tylko na samym tyle czyli 2H
h - high
l - low (zeby wolniej jechac)

jak sprzegielka sa automatyczne to same sie zapinaja po zalaczeniu 4h lub 4l, zeby rozlaczyc przelaczamy spowrotem na 2h i cofamy pare metrow

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » śr wrz 12, 2007 3:18 pm

1. 4L jest przełożeniem zredukowanym; 4H jest przełożeniem normalnym
2. najpewniej są to automaty, chyba że jest to na stałe spięte;
włączyć -> zapiąć 4H/4L i ruszyć do przodu
wyłączyć -> zapiąć 2H i ruszyć do tyłu
3. sprzęgiełka na FREE; wajchę na N
4. po asfalcie jeździć tylko na 2H; po śniegu na 4H; w terenie na 4H lub 4L zależnie od potrzeb.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
zboj
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 75
Rejestracja: ndz wrz 09, 2007 5:03 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: zboj » śr wrz 12, 2007 3:36 pm

Mam pytanie odnośnie przestawienia 4H/2H. Dlaczego po zmianie z 4 na 2 należy ruszyć do tyłu? Wcześniej o tym nie wiedziałem i po zorpięciu zawsze jechałem do przodu. Z reszta z 2H na 4h (i na odwrót) można zmieniać w czasie jazdy...
Daihatsu Feroza 91r.

Awatar użytkownika
Misiek Cypr
 
 
Posty: 13258
Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Misiek Cypr » śr wrz 12, 2007 3:38 pm

A jakie masz sprzegielka na przedniej osi, auto, czy manual ??
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044

Awatar użytkownika
chiquito83
Posty: 2321
Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
Lokalizacja: Bytów, Gdynia

Post autor: chiquito83 » śr wrz 12, 2007 3:40 pm

zeby nie bylo niejasnosci

mozna jechac z zapietymi sprzegielkami na 2H po asfalcie, niewazne czy to sa automaty czy manuale, nie trzeba ich za kazdym razem rozlaczac

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » śr wrz 12, 2007 3:41 pm

zboj pisze:Mam pytanie odnośnie przestawienia 4H/2H. Dlaczego po zmianie z 4 na 2 należy ruszyć do tyłu?


Bo sprzęgiełka automatyczne tak są skonstruowane, że dopiero wtedy się rozpinają.
zboj pisze:Z reszta z 2H na 4h (i na odwrót) można zmieniać w czasie jazdy...
Jeśli sprzęgiełka są zapięte (czy to automaty czy manuale) to można zmieniać.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
zboj
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 75
Rejestracja: ndz wrz 09, 2007 5:03 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: zboj » śr wrz 12, 2007 3:42 pm

Misiek Cypr pisze:A jakie masz sprzegielka na przedniej osi, auto, czy manual ??
Auto. CHoć na stronie spod linku na górze to jest typ LOCK.
Daihatsu Feroza 91r.

Awatar użytkownika
chiquito83
Posty: 2321
Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
Lokalizacja: Bytów, Gdynia

Post autor: chiquito83 » śr wrz 12, 2007 4:18 pm

zboj pisze:
Misiek Cypr pisze:A jakie masz sprzegielka na przedniej osi, auto, czy manual ??
Auto. CHoć na stronie spod linku na górze to jest typ LOCK.
nie ma typu lock, jest polozenie lock, jest polozenie free (w manualach)

w automatach w ferozie zdaje sie ze nie ma zadnego pokretla, jest tylko tryb auto ale nie jestem pewien bo mam manuale

Awatar użytkownika
piotrh
 
 
Posty: 244
Rejestracja: ndz lut 05, 2006 8:50 pm
Lokalizacja: kołbiel tel 696969025

Post autor: piotrh » śr wrz 12, 2007 8:11 pm

Jest jeszcze jedna opcja na ten przykład występująca w mojej ferozce .
Mam poprostu koła spięte na stałe z przednim mostem :P

Awatar użytkownika
pibis
 
 
Posty: 231
Rejestracja: czw lip 20, 2006 6:14 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: pibis » śr wrz 12, 2007 9:05 pm

Ja mam automaty. Występowania przełącznika nie zauważono :D Po prostu są i tyle :)

Awatar użytkownika
chiquito83
Posty: 2321
Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
Lokalizacja: Bytów, Gdynia

Post autor: chiquito83 » czw wrz 13, 2007 2:57 am

piotrh pisze:Jest jeszcze jedna opcja na ten przykład występująca w mojej ferozce .
Mam poprostu koła spięte na stałe z przednim mostem :P
ale wiocha :)21

Awatar użytkownika
Tomek-Wrocław
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 25
Rejestracja: pn wrz 10, 2007 1:24 pm
Lokalizacja: WROCŁAW

Zrozumiałem

Post autor: Tomek-Wrocław » czw wrz 13, 2007 8:38 am

Dzięki serdeczne.
Wydaje mi się , że w miarę rozumiem o co chodzi w tych napędach ;) .

Czy można jednoznacznie określić, które rozwiązanie sprzęgiełka automatyczne czy sprzęgiełka ręczne są :
- trwalsze ?
- łatwiejsze w użyciu ?
- lepiej nadają się do jazdy w terenie ??

Po prostu którą z moich Ferek sobie zostawić, a którą sprzedać ?
Czy Ferozka może być autkiem do jazdy off-road ?

Z powazaniem
Tomasz B.
Ferozki 2/94 i 12/94

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » czw wrz 13, 2007 8:48 am

1. Manuale
2. To zależy co rozumiemy przez łatwiejsze; automaty są wygodniejsze
3. Manuale lub połączenie stałe.

Zostaw tą co jest w lepszym stanie technicznym :wink:
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
tajnosagentos
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 42
Rejestracja: śr lut 14, 2007 11:47 am
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: tajnosagentos » czw wrz 13, 2007 11:02 am

Hej Tomek
Też jestem Tomek i też z Wrocka. Ja katuję Rockiego. Dam Ci znać jak będzie jakiś mały spontan na poligonie. Tam się wszystkiego dowiesz.
To co ma odpaść to odpadnie a to co zostanie musi jeździć : - ))
Daj tylko jakiś namiar na priva.
Pzdr
Rocky 2.8 TDi

Awatar użytkownika
chiquito83
Posty: 2321
Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
Lokalizacja: Bytów, Gdynia

Post autor: chiquito83 » czw wrz 13, 2007 12:58 pm

sprzegielka uzywane manualne to nie jest jakis duzy koszt, poza tym zawsze mozna kupic nowe, takie szpanerskie http://www.rajdy4x4.pl/sklep/produkt/37/1446.html :wink:

sieciech23
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 31
Rejestracja: wt lut 20, 2007 3:08 pm

Post autor: sieciech23 » wt lip 29, 2008 12:50 pm

a ja nie mam przedniego mostu jak to jest u mnie niektózy pisza ze u mnie w pzrednim moscie....cos tam a u mnie nie ma przedniego mostu było kilka wersji czy jak???????prosze o odpowiedz tylko mnie nie zjedzcie:)
feroza lx 92r 16v.z LCD tył. radzi sobie:)

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » wt lip 29, 2008 1:00 pm

Feroza nie ma klasycznego (sztywnego) mostu z przodu, takiego jak ma z tyłu. Ma IFS (Independent Front Suspension), czyli zawieszenie niezależne, zwane przez niektórych potocznie "łamanym mostem". Z grubsza rzecz biorąc wygląda to tak, że z dyfra wychodzą "gołe" półosie, pracujące niezależnie w pionie niezależnie od siebie (choć w pełni to działa dopiero po wyjęciu stabilizatora).
Rozwiązanie zaczęto stosować w "mniej poważnych" terenówkach od połowy lat 80-tych (feroza, pajero, trooper, terrano, vitara). To ukłon w kierunku lepszego prowadzenia na asflacie i...niższych kosztów produkcji. Wady to praktycznie brak wykrzyżu i mniejsza trwałość rozwiązania.

A tak na marginesie, to chciałbym zobaczyć to LCD z tyłu w Twojej ferozie :)21
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Post autor: Qbartx » wt lip 29, 2008 1:24 pm

A mi sie zdawalo zawsze ze "lamany most" to np dana z bronco... "ale ja to sie nie znam" :)21 Rownie dobrze moznaby powiedziec ze osobowki maja lamany most :lol:
Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » wt lip 29, 2008 1:55 pm

wiele osób, w tym niektórzy mechanicy nawet, potocznie (czesto błędnie) określa IFS mianem "łamany most"
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
tybero
Posty: 1950
Rejestracja: pn lut 11, 2002 1:00 am
Lokalizacja: brenna

Post autor: tybero » wt lip 29, 2008 2:00 pm

Damian pisze:wiele osób, w tym niektórzy mechanicy nawet, potocznie (czesto błędnie) określa IFS mianem "łamany most"
tos wybrnal :)21
Mistrzow uprasza sie o spokoj

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Post autor: Qbartx » wt lip 29, 2008 2:06 pm

tybero pisze:
Damian pisze:wiele osób, w tym niektórzy mechanicy nawet, potocznie (czesto błędnie) określa IFS mianem "łamany most"
tos wybrnal :)21


Od dzisiaj jak zrobia sie luzy w plaskim to bede mowil ze mi sie lamany most rozlatuje :)21
Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt

ODPOWIEDZ

Wróć do „Daihatsu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość