Strona 1 z 1
iltis ---------------blokady
: pn maja 07, 2007 10:48 am
autor: saplakataraska
własnie kupilem sobie ilisa mam pytanie ?
- czy on mam blokady a jak tak to czy na dwie osie
-czy wszystkie modele mialy blokady
-co zrobic zeby on pływal
wiem ze to trudne ale jak na niego patrze to przypomina amfibie
napewno bardzie ławiej z niego zrobic amfibie jak z uaza
Re: iltis ---------------blokady
: pn maja 07, 2007 11:01 am
autor: Jarsson
saplakataraska pisze:własnie kupilem sobie ilisa mam pytanie ?
- czy on mam blokady a jak tak to czy na dwie osie
-czy wszystkie modele mialy blokady
Wszystkie niemieckie wojskowe mialy tylko blokade tylnego mostu.
Belgijskie wersje (Bombardier) mialy tez blokade przedniego mostu.
(Kanadyjskie Bombardiery chyba nie mialy przedniej blokady, ale nie jestem na 100% pewien. Musialbym przegladnac kanadyjski Operators Manual.)
saplakataraska pisze:
-co zrobic zeby on pływal
wiem ze to trudne ale jak na niego patrze to przypomina amfibie
napewno bardzie ławiej z niego zrobic amfibie jak z uaza
Iltis nie byl zaprojektowany do plywania.
Jar
iltis ---------------blokady
: pn maja 07, 2007 11:06 am
autor: saplakataraska
jak to sprawdzic
bo ja mam wrazenie ze mam obydwie blokady
tylna napewno
Re: iltis ---------------blokady
: pn maja 07, 2007 11:58 am
autor: Jarsson
saplakataraska pisze:jak to sprawdzic
bo ja mam wrazenie ze mam obydwie blokady
tylna napewno
Jesli masz przednia blokade, to ta prawa dzwignia (od strony pasazera)
musiala by miec dwie pozycje:
1. do gory i w prawo wlaczalo by przedni naped
2. z tej pozycje dalej do gory i w prawo wlaczalo by przednia blokade.
Lewa dzwignia wlaczajaca tylna blokade ma tylko jedna pozycje:
do gory i troche w prawo, zeby dzwignia pozostala w gorze.
Jesli nie masz przedniej blokady, to plastikowa czesc z wycieciem blokujacym dzwignie w gornej pozycji z prawej i z lewej strony jest jednakowa (numer czesci 183 711 865 A)
Jesli masz przednia blokade, to prawa plastikowa czesc ma wyciecie pozwalajace blokowac dzwignie w dwoch polozeniach (numer czesci 183 711 865 B).
Bombardiery mialy inny rodzaj dzwigni:

Ta podwojna dzwignia sluzy wlasnie do wlaczania przedniego napedu (pierwsza dzwignia w gore) i do blokowania przedniego dyfra (druga dzwignia w gore).
http://jeep.cfasp.de/upload/305958.jpg
Jar
: pn maja 07, 2007 8:50 pm
autor: Pepek
Z tego co mi się zdaje to Bombardier był kanadyjską wersją Iltisa.Ale mogę się mylić

: pn maja 07, 2007 9:01 pm
autor: biloowa
Bombardiery byly tez produkowane w Belgii i tam byl tez uzywany w armii.
: pn maja 07, 2007 9:05 pm
autor: Pepek
A Iltis był produkowany na rynek kanadyjski

: wt maja 08, 2007 10:11 am
autor: Jarsson
Pepek pisze:A Iltis był produkowany na rynek kanadyjski

Tu historia produkcji Iltisa po angielsku:
http://www.geocities.com/spoelstra.geo/vw183/index.htm
http://www.iltis.ca/Technical/.
Z powyzszego opisu (i z tego co znam z innych zrodel) wynika, ze Volkswagen produkowal najpierw w latach 1978 do 1982-83 w Niemczech Iltisy dla Bundeswehry (i mala ilosc na rynek cywilny w wersji 12V. Mala ilosc, bo sie zbyt dobrze nie sprzedawaly. Pewnie glownie z powodu ceny: kosztowaly ~ 33 kDM a n.p. Golf I GTI kosztowal wtedy jakies 15-17 kDM

!!!!).
W 1983 sprzedano cala linie produkcyjna do Kanady Bombardierowi, ktory produkowal miedzy 1984 and 1985 Iltisy dla kanadyjskiej armii (na rynek cywilny raczej nie).
Pozniej (chyba okolo 1985 bo belgijskie Iltisy widywalem z rocznikow 1985-1986) albo cala linia produkcyjna zostala przeniesiona do Belgii albo tylko montowano tam Iltisy z czesci produkowanych w Kanadzie (tu znane mi zrodla nie sa jednoznaczne).
W Belgii od 1985 wyprodukowano/zmontowano kilka tysiecy Iltisow (pod marka Bombardier) dla belgijskiej armii a pomiedzy 1987-88 takze mala serie 880 Iltisow na zamowienie Volkswagena z silnikiem 1.6 Turbo Diesel dla Bundeswehry (pod marka Volkswagen oczywiscie).
Zeby bylo jeszcze ciekawiej, to Bundeswehra zamowila u Bombardiera w 1985 mala serie 300 benzynowych Iltisow (tez w wersji VW, bez szpery z przodu i calym wyposazeniem jak pierwsze volkswagenowe Iltisy). Dlatego bywaja do kupienia niemieckie benzynowe 'Volkswageny' Iltisy z rocznika 1985, mimo ze niby VW skonczylo produkcje benzynowych VW Iltisow na poczatku lat 80tych.
Jak widac historia produkcji byla dosyc pokrecona

plywanie
: śr maja 09, 2007 3:03 pm
autor: Jarsson
saplakataraska pisze:
-co zrobic zeby on pływal
wiem ze to trudne ale jak na niego patrze to przypomina amfibie
napewno bardzie ławiej z niego zrobic amfibie jak z uaza
Tu masz strone jako inspiracje do przebudowy Iltisa na amfibie
http://www.aquada.co.uk/humdinga_mil.php
A tak na serio, to po pierwsze bym zaspawal to obnizenie burt (tam gdzie wchodza drzwi) zeby mu sie woda bokiem nie wlewala i zeby zwiekszyc wypornosc, ale czy to wystarczy, zeby plywal to trzeba by sprawdzic eksperymentalnie albo jakos obliczyc.
Poza tym to nie jestem pewien czy przednia czesc bedzie miala wystarczajaca wypornosc a w niej jest dosyc ciezki silnik. Tu trzeba by moze jakies boczne plywaki (pompowane?) doczepic.
Jar
Re: iltis ---------------blokady
: śr maja 09, 2007 10:14 pm
autor: MartensGd
saplakataraska pisze:
-co zrobic zeby on pływal
wiem ze to trudne ale jak na niego patrze to przypomina amfibie
napewno bardzie ławiej z niego zrobic amfibie jak z uaza
Juz nie mogę doczekać sie efektów tych doświadczeń.
KOniecznie daj znać.. O ile się wynurzysz

: czw maja 10, 2007 8:50 pm
autor: saplakataraska
to nie ma sensu
te pływanie
preacuje nad mawem |GAZ-46
na wodzie nie ma zartow jak cos sie złe obliczy to mozna utopic mienie i siebie
: czw maja 10, 2007 9:52 pm
autor: MartensGd
saplakataraska pisze:to nie ma sensu
te pływanie
preacuje nad mawem |GAZ-46
na wodzie nie ma zartow jak cos sie złe obliczy to mozna utopic mienie i siebie
Szkoda ILTISA
Na tym Forum były juz opisywane amfibie pod róznymi postaciami.
Jakiś gość nawet pokazywał przerobionego na amfibie Uaza
Wklep w wyszukiwarce forum slowo AMFIBIA i znajdziesz wszystko.
: sob maja 12, 2007 7:31 pm
autor: saplakataraska
albo gaz 46
bo nie wolno poprawiac radzieckich inzynierow ani niemieckich
-nawet przerobki w orginalnej amfibi moga sie zle skonczyc
-tam licza sie kilogramy