Chłodzenie silnika Andoria 4C90

jak wyżej... wszystkie modele...

Moderator: Student

Awatar użytkownika
Balu-Balu
 
 
Posty: 5312
Rejestracja: czw mar 15, 2007 9:56 am
Lokalizacja: GWE
Kontaktowanie:

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: Balu-Balu » pn lut 08, 2010 9:03 am

gasti pisze: czujnik temperatury (od fiata CC zakres temp 70-74 st. C) poszedł w rurę gumową między chłodnicę a termostat, wentylator elektryczny od Renaulta 19 (średnica 40 cm i 7 łopat) i dodatkowy pstryczek w kabinie.

Marcin
Czujnik powinien być w dolnym wężu, na powrocie. To nic nie daje, że czujnik włączy wentylator gdy będzie gorący waż a nie chłodnica. Przy górnym wężu za często będzie się włączał wentylator. :)21 :)21 Ja mam w dolnym i jest :)2 :)2 :)21
Mówię co myślę, robię co mówię, już nie jem co lubię.
"nullo retentus impedimento"

szychu
 
 
Posty: 240
Rejestracja: śr mar 19, 2008 12:51 pm
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: szychu » pn lut 08, 2010 9:35 am

Balu-Balu może masz fotkę na którym widać czujnik na powrocie? Nie mam koncepcji jak to zrobić. A może da się dopasować czujnik zamiast tego poryginalnego uazowego (długiego)??

Awatar użytkownika
zippo68
Posty: 2197
Rejestracja: pt sty 16, 2009 10:19 pm
Lokalizacja: Rybnik

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: zippo68 » pn lut 08, 2010 10:06 am

Idziesz do tokarza żeby utoczył Ci tuleję z gwintem pod czujnik, w kawałku rury o średnicy wewnętrznej węża powrotnego wycinasz otwór. Następnie wspawujesz tuleję do rury, wkręcasz czujnik, rozcinasz wąż powrotny, zakładasz trójnik na opaskach i po zawodach. Czym bliżej wyjścia z chłodnicy, tym lepiej.
Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony pn lut 08, 2010 10:22 am przez zippo68, łącznie zmieniany 1 raz.
Śniadanie na kacu jest jak przeszczep. Przyjmie się, albo nie.

Awatar użytkownika
Balu-Balu
 
 
Posty: 5312
Rejestracja: czw mar 15, 2007 9:56 am
Lokalizacja: GWE
Kontaktowanie:

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: Balu-Balu » pn lut 08, 2010 10:15 am

No, czyli tak jak wyżej :)21 :)21

Ja mam tak podłączony automat, że albo włącza się automatycznie albo manualnie z kabiny. Mam również w kabinie kontrolkę załączonego ( gdy wentylator chodzi ) wentylatora. Jest jeszcze wyłącznik wentylatora którego wyłączam jak wjeżdżam do wody. Obsługuje mi to wszystko jeden przełącznik trój pozycyjny. Fakt, że przy silniku mercedesa ale zasada działania ta sama. :)21 :)21
Mówię co myślę, robię co mówię, już nie jem co lubię.
"nullo retentus impedimento"

szychu
 
 
Posty: 240
Rejestracja: śr mar 19, 2008 12:51 pm
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: szychu » pn lut 08, 2010 10:33 am

Dzieki za opis, jeszcze powiedz jaki czujnik zastosowałeś i w jakich temperaturach zamyka obwód elektyczny.

Awatar użytkownika
zippo68
Posty: 2197
Rejestracja: pt sty 16, 2009 10:19 pm
Lokalizacja: Rybnik

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: zippo68 » pn lut 08, 2010 11:06 am

Balu-Balu pisze:No, czyli tak jak wyżej :)21 :)21

Ja mam tak podłączony automat, że albo włącza się automatycznie albo manualnie z kabiny. Mam również w kabinie kontrolkę załączonego ( gdy wentylator chodzi ) wentylatora. Jest jeszcze wyłącznik wentylatora którego wyłączam jak wjeżdżam do wody. Obsługuje mi to wszystko jeden przełącznik trój pozycyjny. Fakt, że przy silniku mercedesa ale zasada działania ta sama. :)21 :)21
No, czyli tak jak wyżej, oprócz wassersensorschalter :D
Czujni od poldasa o ile dobrze pamiętam 92C-82C
Śniadanie na kacu jest jak przeszczep. Przyjmie się, albo nie.

Awatar użytkownika
carinus
 
 
Posty: 1144
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 3:38 pm
Lokalizacja: lubuskie/Belgia

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: carinus » pn lut 08, 2010 4:09 pm

Każdy czujnik działa w podobnym przedziale temperatur,ale tym fiatowskim daleko do doskonałości.
UAZ "78r z dłubniętym silnikiem bez gaźnika
Land Cruiser LJ 70 2,4TD
Land Cruiser KZJ 90 3,0TD

Awatar użytkownika
Balu-Balu
 
 
Posty: 5312
Rejestracja: czw mar 15, 2007 9:56 am
Lokalizacja: GWE
Kontaktowanie:

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: Balu-Balu » pn lut 08, 2010 4:58 pm

Ja mam od VW.
Mówię co myślę, robię co mówię, już nie jem co lubię.
"nullo retentus impedimento"

Awatar użytkownika
zippo68
Posty: 2197
Rejestracja: pt sty 16, 2009 10:19 pm
Lokalizacja: Rybnik

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: zippo68 » pn lut 08, 2010 5:56 pm

carinus pisze:Każdy czujnik działa w podobnym przedziale temperatur,ale tym fiatowskim daleko do doskonałości.
I tu byś się zdziwił. Przed założeniem zadałem sobie trochę trudu i sprawdziłem faktyczny zakres pracy.
Okazało się, że miał tylko o 0,5 stopnia więcej w górnej granicy, dół był prawidłowy.
A tak nawiasem mówiąc spróbuj założyć sobie czujnik z Vectry 1,7TD, który pracuje 120C-115C to przy otwartym układzie chłodzenia raz dwa będziesz miał płyn wyrzygany i przegrzany silnik co skutkuje w najlepszym wypadku wymianą uszczelki, a przy żeliwnych głowicach jej spękanie i wysokie koszty naprawy. Także warto sprawdzić o jakich wartościach czujnik zakładamy.
Śniadanie na kacu jest jak przeszczep. Przyjmie się, albo nie.

Awatar użytkownika
gasti
 
 
Posty: 136
Rejestracja: pn cze 19, 2006 3:32 pm
Lokalizacja: Korytów
Kontaktowanie:

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: gasti » pn lut 08, 2010 6:28 pm

zippo68 pisze:Idziesz do tokarza żeby utoczył Ci tuleję z gwintem pod czujnik, w kawałku rury o średnicy wewnętrznej węża powrotnego wycinasz otwór. Następnie wspawujesz tuleję do rury, wkręcasz czujnik, rozcinasz wąż powrotny, zakładasz trójnik na opaskach i po zawodach. Czym bliżej wyjścia z chłodnicy, tym lepiej.
Obrazek

Obrazek
Cześć
czyli montować na dolnym wężu z chłodnicy do silnika jak najbliżej chłodnicy - ok, się przerobi. Jeśli prawicie że tak będzie dobrze to pomotam w sobotę.
Dzięki za rady.
pozdrawiam
Marcin
był UAZ 31512/1985r prawie oryginał
jest GAZ 69M/1969r prawie oryginał

EDEK:):):):)
Posty: 511
Rejestracja: pt gru 04, 2009 9:59 pm
Lokalizacja: MIROSŁAWIEC zach-pom

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: EDEK:):):):) » pn lut 08, 2010 9:09 pm

Potwierdzam Balu mam tak samo i powiem więcej miałem czujnik od opla sugerując się zachodnią technologią :wink: :)21 i tak szybko jak go wsadziłem tak szybko poleciał :D wkręciłem od poldka i jest spoko od tamtego czasu 8)
Bóg stworzył czołgi by siały zamęt i zniszczenie

Awatar użytkownika
piotrek_uaz
Posty: 534
Rejestracja: pn sty 01, 2007 9:50 pm
Lokalizacja: Bogatki koło Warszawy

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: piotrek_uaz » śr lut 10, 2010 10:50 am

EDEK:):):):) pisze:Potwierdzam Balu mam tak samo i powiem więcej miałem czujnik od opla sugerując się zachodnią technologią :wink: :)21 i tak szybko jak go wsadziłem tak szybko poleciał :D wkręciłem od poldka i jest spoko od tamtego czasu 8)

Czy ktos wie jaki czujnik wentylatora jest w stanie pracowac bez przekaznika (w sensie od jakiego samochodu). Cos gdzies slyszalem ze jakies vw nie maja w orginalnej instalacji przekaznika...

Jak ktos cos wie w temacie, dajcie znac.

Tylko nie pytajcie dlaczego i po co :) Zalozmy ze robie prom kosmiczny i jest mi to niezbednie potrzebne :)

Z gory dzieki za info
zmota sie mota :)
Długie pagiero osobówka :)

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: wieprzowina » śr lut 10, 2010 11:58 am

Powinieneś zapytać jaki prąd może załączać dany czujnik temperatury. Bo są wiatraki co mają 40W a i są takie po 300W :wink:
Jeśli potrzebujesz supermocny załóż termostat (tylko przełączający, a nie rozłączający - większość nie ma wyprowadzonego trzeciego styku, choć łatwo jest go dołożyć) od termy kuchennej bądź bojlera - będziesz miał 10-15A

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: A.F. » śr lut 10, 2010 12:09 pm

Termostaty od niektórych pralek mają obciążalność ponad 2kW i wyprowadzony styk zwarty po dojściu do ustawionej temperatury.
Temp. zadziałania można se ustawić od 30 do ponad 90 st.
Bez przekaźnika pracują włączniki wiatraka w CC, silnik wiatraka w CC900 bierze ok. 10 A.
Ale nie ma możliwości regulacji progu zadziałania.
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
carinus
 
 
Posty: 1144
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 3:38 pm
Lokalizacja: lubuskie/Belgia

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: carinus » śr lut 10, 2010 4:48 pm

zippo68 pisze: Przed założeniem zadałem sobie trochę trudu i sprawdziłem faktyczny zakres pracy.
Okazało się, że miał tylko o 0,5 stopnia więcej w górnej granicy, dół był prawidłowy.
Nie chodziło mi o dokładność progów załączenia bo to nie jest najważniejsze,istota działania tego elementu polega na bezawaryjnej pracy.W swoich przeróbkach opieram się na częściach które mam pod ręką z samochodów którymi jeżdziłem kiedyś i które jeżdzą po dziś dzień.Dawcami są cariny niezależnie od wieku i rodzaju.Wybierajcie samochody które w rankingach niezawodności nie znajdują się na szarym końcu,bo nie w tym rzecz.Układ czujnika działa w ten sposób ze jest prawie niezawodny.Prawie,bo w zeszłym roku wymieniałem koledze taki czujnik w jego toyocie.Wymieniałem bo padł całkowicie a zdziwiłem się bo widniał na nim napis Made in Italy.Po wkręceniu czujnika z 1990r z napisem Aisin Toyota chodzi wspaniale.Najciekawsze jest jednak rozwiązanie polegające na tym,iż nawet gdy zdazy się awaria czujnika,przekaźnik załączy wentylator na stałe.Podczas prawidłowej pracy czujnik zasila przekażnik i obwód zasilania wentylatora jest przerwany.Po przekroczeniu progu zadziałania czujnika,zasilanie przekażnika znika i wentylator pracuje.W razie jakielkowiek awarii instalacji czujnika,zerwanie przewodów lub spalenie przekaźnika,chłodnica jest wentylowana.
UAZ "78r z dłubniętym silnikiem bez gaźnika
Land Cruiser LJ 70 2,4TD
Land Cruiser KZJ 90 3,0TD

EDEK:):):):)
Posty: 511
Rejestracja: pt gru 04, 2009 9:59 pm
Lokalizacja: MIROSŁAWIEC zach-pom

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: EDEK:):):):) » śr lut 10, 2010 8:02 pm

No właśnie czasami mam tak że po dłuższym i w wysokiej temperaturze otoczenia ujeżdżaniu wentylator się załączy i chodzi do temperatury ok.50 st.C i wtedy się dopiero wyłancza .Pierwszy raz nie wiedziałem co zrobić więc epiąłem kabelek od przekażnika ,wentylator zatrzymał się ,po podpięciu posekundzie nie wystartował - pytanie czy przekażnik mi się skleja i pora go wymienić :-? ??
Bóg stworzył czołgi by siały zamęt i zniszczenie

Awatar użytkownika
piotrek_uaz
Posty: 534
Rejestracja: pn sty 01, 2007 9:50 pm
Lokalizacja: Bogatki koło Warszawy

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: piotrek_uaz » czw lut 11, 2010 8:00 am

A.F. pisze:Termostaty od niektórych pralek mają obciążalność ponad 2kW i wyprowadzony styk zwarty po dojściu do ustawionej temperatury.
Temp. zadziałania można se ustawić od 30 do ponad 90 st.
Bez przekaźnika pracują włączniki wiatraka w CC, silnik wiatraka w CC900 bierze ok. 10 A.
Ale nie ma możliwości regulacji progu zadziałania.
Czesci od pralki jeszcze nie mam w aucie. Ale moze czas najwyzszy :)
Obadam temat, wielkie dzieki.

A widziales u kogos na aucie te czujniki pralkowe ?

Piotrek
zmota sie mota :)
Długie pagiero osobówka :)

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: wieprzowina » czw lut 11, 2010 8:12 am

U mnie kiedyś dwa czujniki z termy sterowały automatyką webasta

Awatar użytkownika
Piter69A
 
 
Posty: 1233
Rejestracja: czw cze 22, 2006 8:59 pm
Lokalizacja: MUTT Gliwice

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: Piter69A » czw lut 11, 2010 8:32 am

Ze wzgledu na ograniczenia gabarytowe atarpy GAZika mam chłodnicę z samochodu AVIA, oryginalny wiatrak z wiskozą (ten duży), oraz przed chłodnicą duży wiatrak elektryczny z Forda. Nigdy nie miałem problemu z przegrzaniem (9 lat). Elektryczny wiatrak mam włączany ręcznie, używam tylko jak osiągnie 90st co zdarza się nie często :)2
Nagrzewnicę mam podpiętą bez zaworów.
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Chłodzenie silnika Andoria 4C90

Post autor: A.F. » czw lut 11, 2010 10:15 am

piotrek_uaz pisze: A widziales u kogos na aucie te czujniki pralkowe ?

Piotrek
Zrobiłem taki patent w Gaziku.
Nie wiem z jakiej pralki to było ( jakaś polska ).
Termostat był z kapilarą, regulowany w szerokich granicach.
Popatrzę w rupieciach, może mam jeszcze takie, jeśli ocałały :)21
Teraz możesz zrobić o wiele bardziej eleganckie rozwiązanie:
- na All... są za ok. 100zł sterowniki programowane ( np. Eliwell ), na którym możesz ustawić dowolną temperaturę, w kabinie masz od razu odczyt z dokładnością do 1 st.
Ustawiasz temp. włączenia wiatraka i temp. wyłączenia.
Założyłem taki do automatyzacji klimy w plaskaczu, bo miałem ręczną.
Chodzi jak burza :)2
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

ODPOWIEDZ

Wróć do „Uaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość