Strona 1 z 1

Cewka z opornikiem

: śr mar 23, 2005 2:12 pm
autor: stef
Na allegro znalazlem cos takiego jak cewka zaplonowa z opornikiem.
Moze wiece do czego jest opornik?Nigdy sie z czyms takim nie spotkalem i z ciekawosci dobrze bylo by sie dowiedziec po co ten opornik, a ze z elektryki jestem noga (co innego mechanika...) wiec pytam znawcow tematu.
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=45710618
powyzej link do aukcji

: śr mar 23, 2005 3:04 pm
autor: maruda
W czasie rozruchu, kiedy potrzebna jest silniejsza iskra, prąd na cewkę idzie bezpośrednio na uzwojenie pierwotne, a w czasie normalnej pracy przez opornik.

: śr mar 23, 2005 3:20 pm
autor: stef
A probowales to kiedys uzywac? jest lepiej podczas rozruchu??
Ja mam zwykla cewke i w tym roku wymienilem kabelki do swiec i przyzyan ze sie zam zdziwilem, bo przy -15st C i calonocnym postoju na zewnatrz - odpalal na gazie - gdzie w zeszla zime mialem problemy przy -10.
A czy ten opornik duzo daje?

: śr mar 23, 2005 8:44 pm
autor: borman
tak właśnie wygląda orginalna cewka uazoska (a to coś to zawsze myślałem że słuzy do tego żeby cewka się nie nagrzewała jak zostawisz włączony kluczyk przy wyłączonym silniku )

: śr mar 23, 2005 9:23 pm
autor: Miskiller
borman pisze:(a to coś to zawsze myślałem że słuzy do tego żeby cewka się nie nagrzewała jak zostawisz włączony kluczyk przy wyłączonym silniku )
wlasnie do tego sluzy...aby nie uszkodzic cewki... oczywiscie trzeba jeszcze trafic na zamkniety przerywacz...

: czw mar 24, 2005 11:18 am
autor: cowboy_3151
miskiller pisze:
borman pisze:(a to coś to zawsze myślałem że słuzy do tego żeby cewka się nie nagrzewała jak zostawisz włączony kluczyk przy wyłączonym silniku )
wlasnie do tego sluzy...aby nie uszkodzic cewki... oczywiscie trzeba jeszcze trafic na zamkniety przerywacz...
znowu to samo to juz było na forum ale jak ktoś chce to znowu wyjasniam
wkoncu ida święta.
to co piszesz Borman to nie ma zastosowania do uaza .
uazowska orginalna to nawet podczas jazdy bez opornika sie pali ( moze nie odrazu ale po 500-1000 km napewno) gdzie jak wiadomo przerywacz działa, po prostu nie to napiecie pracy cewki.
Wiec nie jest to zabezpieczenie takie jak pisze Miskiller.

Po prostu to jest cewka do uaza 496b i początkowych roczników 3151 i 31512.
Jej napięcie pracy to około 6,5-8,5 volta.
Do takiego poziomu spada napiecie przy rozruchu w uazie przy nie najlepszym akumulatorze lub prawie wyładowanym że nie kręci (rozruch z korby).
Po zapaleniu napiecie wzrasta do 13,9-14,5 volta i tu wchodzi w gre opornik który zmniejsza je do poziomu 6,5-8,5 volta aby cewka nie uległa spaleniu.
Oczywiscie to wpływa na jakosc iskry ( przykład cewka o napięciu nominalnym 12 volt- "normalna" napewno da słabszą iskre przy napieciu 8 volt podczas rozruchu niz cewka uaza o napięciu nominalnum ok. 8 volt.
Oczywiscie dana cewka działac będzie tylko przy odpowiednim podłaczeniu do instalacji. ( przy złym można ja spalic szybko albo obnizyc jakość i iskry przy rozruchu).
Uwaga cewka ma trzy wyjścia podłączeniowe a nie dwa jak inne cewki.
Więć reasumująć nawet przy dobrum alumulatorze opłacalna jest ta cewka bo iskra podczas rozruchu jest mocniejsza niz z normalnej cewki.
To by było na tyle tak po krótce.

PS. do obecnych i tak gdzies od 1989-1990 roku uazów są zakładane troche inne cewki. Zasada ta sama tylko cewka wygląda juz normalnie ( dwa wyjscia) a opornik jest oddzielnie mocowany w instalacji zasilajacej cewke.

: czw mar 24, 2005 7:31 pm
autor: Miskiller
a ja tyle lat zylem w nieswiadomosci....

: pt mar 25, 2005 7:33 am
autor: stef
Nie iwem dlaczegfo piszesz ze cewka w uazie pali sie po 500-1000km. ja na swojej przejechalem juz okolo 50 000km i dziala jak trzeba.
A jest to cewka bodajze z renaulta 29.
Ale bardzo dzikeuje ze wyjasnienie - po co jest ten opornik.
Jeszcze raz dzieki i jesli piszesz ze warto cos takiego zamontowac to poszukam u ruskich, ciekawe ile to kosztuje.

: pt mar 25, 2005 8:56 am
autor: Miskiller
opornik wspolpracuje tylko z cewka uazowska...cewka od renaulta jest 12 V...

: pt mar 25, 2005 11:16 am
autor: maruda
To może ja to wyjaśnię jeszcze inaczej:
cewka z opornikiem ma podłączone dwa przewody zasilajace:
-na opornik podane jest napięcie z akumulatora, poprzez stacyjkę
-bezpośrednio na uzwojenie pierwotne, czyli za opornik, podawane jest napięcie z zacisku rozrusznika, czyli tylko w momencie rozruchu

Jeżeli zastosujemy cewkę bez opornika (np. z Renault), to jest ona zasilana tylko z akumulatora, z pominięciem tego drugiego zasilania z zacisku rozrusznika.

Oryginalna cewka z opornikiem jest przystosowana, jak już koledzy pisali, do pracy pod niższym niż 12V napięciem. W czasie normalnej pracy ten spadek napięcia uzyskuje się dzięki opornikowi. Za to w trakcie rozruchu cewka dostaje całe 12V, czyli jest chwilowo przewoltowana i daje mocniejszą iskrę. :)4

: pt mar 25, 2005 7:40 pm
autor: stef
dzieki, ja rozumiem o co chodzi i nie chce do cewki ktora mam teraz dolanczac opornika lecz poszukac na bialorusi calej cewki z opornikiem, jesli w rozsadnej cenie to bym kupil i potestowal jak to chodzi.
jeszcze raz dzieki za wyjasnienia

: sob mar 26, 2005 3:46 am
autor: klucz13
To chyba ja miałem inny motor może kosmita

: sob mar 26, 2005 9:09 am
autor: borman
stef pisze:dzieki, ja rozumiem o co chodzi i nie chce do cewki ktora mam teraz dolanczac opornika lecz poszukac na bialorusi calej cewki z opornikiem, jesli w rozsadnej cenie to bym kupil i potestowal jak to chodzi.
jeszcze raz dzieki za wyjasnienia
u mnie gdzieś taka cewka się poniewiera po garażu (odkąd założyłem elektronika ).......masz bliżej na priv niż do lukaszenki ??!!??