Chłodnica oleju

jak wyżej... wszystkie modele...

Moderator: Student

Awatar użytkownika
nie_mientki
Posty: 1594
Rejestracja: wt kwie 01, 2003 7:34 pm
Lokalizacja: Puławy

Chłodnica oleju

Post autor: nie_mientki » sob cze 18, 2005 11:09 pm

Czy w.w. urządzonko opłaca się właściwie trzymać, czy mam to wywalić i się nie przejmować ?

Awatar użytkownika
KleryK
Posty: 749
Rejestracja: ndz lut 03, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gdañsk
Kontaktowanie:

Post autor: KleryK » sob cze 18, 2005 11:27 pm

nie wywalaj !

Ja mialem zdemontowane i zakladam czym predzej.


Na krotkich dystansach to nie ma roznicy. Ale ostatnio jechalem w trase ( 150km w jedna strone :lol: ) i tak juz zauwazylem po jakims czasie ze cholernie spada cisnienie oleju. A temperatura silnika 80 stopni !. A cisnienie spada. Myslalem ze olej sie popsul ale jak silnik ostygl i podgrzalem go do 80 to bylo ok, dopiero po dluzszej eksploatacji ( teren, trasa z duza predkoscia ) musi chodzic bo niestety oleje ktore sie stosuje maja niska wytrzymalosc na wysokie temperatury i to gowno jak sie rozgrzeje do 120s stopni to robi sie plynne strasznie i traci cisnienie.

Na trasie i w teren wlaczaj zawsze ! I nie wywalaj. Ruskie jak cos zrobili to nie dla picu :).
UAZ 469B 80/85' uazo-wołga syntetyk 5W/50 na dotarciu :)

Awatar użytkownika
KleryK
Posty: 749
Rejestracja: ndz lut 03, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gdañsk
Kontaktowanie:

Post autor: KleryK » sob cze 18, 2005 11:30 pm

Acha,

przy wlaczeniu chlodnicy na wskazniku spadnie ci cisnienie :). Ale olej jest zimniejszy i gêstrzy wiec lepiej smaruje. Dlatego mniejsze tez bo czujnik jest obok wylotu do chlodnicy - ktos tak mowil. A teoretycznie jest wyzsze cisnienie - tez ktos tak mowil.
UAZ 469B 80/85' uazo-wołga syntetyk 5W/50 na dotarciu :)

Awatar użytkownika
Didymos
Posty: 2164
Rejestracja: sob kwie 24, 2004 3:30 pm
Lokalizacja: Węgrów

Post autor: Didymos » ndz cze 19, 2005 10:11 am

To jak właściwie jest z tym ciśnieniem - spada po włączeniu chłodnicy czy nie, bo wydaje mnie się wydaje, że nie powinno. Chociaż mam już drugiego UAZa to chłodnicy oliwy nie dane mi jeszcze było testować, dzięki inwencji poprzednich właścicieli zresztą :evil:
SJ416
Tam, gdzie nie ma wolności, nie ma ani praw, ani obowiązków - N. B.

Awatar użytkownika
moralez
    
    
Posty: 2454
Rejestracja: wt lut 11, 2003 5:07 am
Lokalizacja: włocławek

Post autor: moralez » ndz cze 19, 2005 11:05 am

jak jest cala i nie puszcza nigdzie oleju to zostaw :)2
ZG 5.2 96r.

ub40
Posty: 580
Rejestracja: ndz lip 18, 2004 11:51 pm
Lokalizacja: Krakow

chlodnica oleju

Post autor: ub40 » ndz cze 19, 2005 11:29 am

Jak chlodnica oleju jest wlaczona to cisnienie spada nieznacznie poniewaz chlodnica jest wpieta rownolegle. W okresie zimowym chlodnice mam zamknieta a w lecie wlaczam tylko przy duzych upalach. W uazach 452 chlodnica oleju jest wtedy bardzo przydatna.
UniformBravo40
Volvo 855 tdi

Awatar użytkownika
Rafał D
Posty: 672
Rejestracja: wt maja 31, 2005 8:37 pm
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Rafał D » ndz cze 19, 2005 12:50 pm

No i tak ma być.
Instrukcja obsługi mówi:
otworzyć przy każdej jeździe w terenie i zawsze powyżej 20stopni na zewnątrz.

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: chlodnica oleju

Post autor: Bart03 » ndz cze 19, 2005 1:28 pm

ub40 pisze:Jak chlodnica oleju jest wlaczona to cisnienie spada nieznacznie poniewaz chlodnica jest wpieta rownolegle. W okresie zimowym chlodnice mam zamknieta a w lecie wlaczam tylko przy duzych upalach. W uazach 452 chlodnica oleju jest wtedy bardzo przydatna.
o tak w 452 jest naprawde potrzebna. Wiem cos o tym bo ja mam problemy z przegrzewaniem silnika i zapodalem wlasnie wczoraj chlodnice oleju + dodatkowa chlodnice plynu na pace. Zobaczymy jak bedzie z cisnieniem i temperatura. We wtorek pierwszy test :lol:
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
moralez
    
    
Posty: 2454
Rejestracja: wt lut 11, 2003 5:07 am
Lokalizacja: włocławek

Post autor: moralez » ndz cze 19, 2005 2:45 pm

a w jakim stanie masz glowna chlodnice ?? moze warto by ja przeczyscic woda pod cisnieniem z zewnatrz, przeplukac od srodka, winny moze byc tez termostat
ZG 5.2 96r.

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » ndz cze 19, 2005 7:18 pm

moralez pisze:a w jakim stanie masz glowna chlodnice ?? moze warto by ja przeczyscic woda pod cisnieniem z zewnatrz, przeplukac od srodka, winny moze byc tez termostat
chłodnica byla czyszczona a termostat jest prawie nowy. Popnadto pompa wody w stanie bdb. Ja malem od zawsze problemy z chlodzeniem dlatego ze wywalilem kiedys tunel wentylatora a auto pracuje glownie na postoju
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
suzus
 
 
Posty: 993
Rejestracja: ndz lis 28, 2004 6:08 pm

Post autor: suzus » ndz cze 19, 2005 8:24 pm

z tego co mi wiadomo to ruscy wymyślili taki patent
chłodnice otwirał zaworek w postaci kulki i sprężynki i on się otwierał przy jakiejś tam wartości ciśnienia i warto mieć tem automat w stanie dobrym(czystym) by działał jak należy w moim v8 gaz 66 otwierał przy 4 (silnik po remoncie nowa pompa) i wnioskuje ze w uazie jest tak samo i bez tego zaworka olej krążył by między miską a chłodnicą

Awatar użytkownika
Władek
Posty: 1977
Rejestracja: sob lis 01, 2003 10:41 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Władek » ndz cze 19, 2005 8:30 pm

suzus pisze:z tego co mi wiadomo to ruscy wymyślili taki patent
chłodnice otwirał zaworek w postaci kulki i sprężynki i on się otwierał przy jakiejś tam wartości ciśnienia i warto mieć tem automat w stanie dobrym(czystym) by działał jak należy w moim v8 gaz 66 otwierał przy 4 (silnik po remoncie nowa pompa) i wnioskuje ze w uazie jest tak samo i bez tego zaworka olej krążył by między miską a chłodnicą

:o
Przecież chłodnica ma olej chłodzić, a nie działać wówczas, gdy ciśnienie jest za wysokie lub za małe ?? Innymi słowy - chłodnica ma olej schładzać bez względu na jego ciśnienie, bo idzie o właściwości smarowania. Czy istnieje WPROST proporcjonalna zależność między temperaturą oleju a ciśnieniem? Nie sądzę, wszak różne oleje są, o różnej lepkości. A więc jak to jest?[/list]
Władek - Kraków

Awatar użytkownika
suzus
 
 
Posty: 993
Rejestracja: ndz lis 28, 2004 6:08 pm

Post autor: suzus » ndz cze 19, 2005 8:51 pm

poco chłodzić olej skoro nie smaruje góry silnika gdzie olej dociera dopiero przy pewnej wartości ciśnienia zawór na chłodnicepowinien otwierać się przy 4 i zamykać przy 2,5 - 3 i tak cały czas

Awatar użytkownika
Rafał D
Posty: 672
Rejestracja: wt maja 31, 2005 8:37 pm
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Rafał D » ndz cze 19, 2005 9:24 pm

Możę się mylę ale zawór jest aby olej omijał filtr oleju gdy on osiągnie stan zapchany i zablikuje przepływ. Wtedy olej omija filtr. Dodatkowo jest zawór w pompie olejowej zabezpieczający przed przekroczeniem dopuszczalnego ciśnienia w układzie. Wg instrukcji jest wyważony na 5,5kg+-0,25kg. Tak więc zawory są dwa ale żaden nie ma wpływu na chłodnicę (nie wspominając o zaworku powrotnym zabezpieczającym przed spływaniem oleju z układy gdy silnik jest zgaszony)

Awatar użytkownika
KleryK
Posty: 749
Rejestracja: ndz lut 03, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gdañsk
Kontaktowanie:

Post autor: KleryK » ndz cze 19, 2005 9:39 pm

suzus pisze:poco ch³odziæ olej skoro nie smaruje góry silnika gdzie olej dociera dopiero przy pewnej warto¶ci ci¶nienia zawór na ch³odnicepowinien otwieraæ siê przy 4 i zamykaæ przy 2,5 - 3 i tak ca³y czas
Ale jak masz bardzo gor±cy olej to nigdy nie dojdziesz do tych 4kg/cm2 wiec nie wiem kiedy ty chcesz wlaczac ta chlodnice
UAZ 469B 80/85' uazo-wołga syntetyk 5W/50 na dotarciu :)

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » ndz cze 19, 2005 10:18 pm

Rafał D pisze:Możę się mylę ale zawór jest aby olej omijał filtr oleju gdy on osiągnie stan zapchany i zablikuje przepływ. Wtedy olej omija filtr. Dodatkowo jest zawór w pompie olejowej zabezpieczający przed przekroczeniem dopuszczalnego ciśnienia w układzie. Wg instrukcji jest wyważony na 5,5kg+-0,25kg. Tak więc zawory są dwa ale żaden nie ma wpływu na chłodnicę (nie wspominając o zaworku powrotnym zabezpieczającym przed spływaniem oleju z układy gdy silnik jest zgaszony)
Cooo filtr zapchany , pompa ciagnie druta a sprężyny przy zaworach są po to żeby olej jak ma za duże cisnienie spływał do cylindrów i smarował tłoki od góry
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
stef
 
 
Posty: 952
Rejestracja: pn sty 07, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Post autor: stef » pn cze 20, 2005 12:04 am

Nie wiem, jakim cudem wam sie olej nagrzewa. Ja ma wpelni sprawna glowna chlodnice i nawet przy bardzo duzych upalach, reduktor, I bieg autko z mozolna predkoscia pokonywalo gorki i jeszcze nie przekroczylem 90stC.
Chlodnica oleju jest mi zupelnie nie porzebna i zdemontowalem ja juz 3 lata temu.
Przy dluzszych trasach cisnienei oleju Ci spada - wlej zatem lepszy olej, bo jezeli wlewasz nowe wynalazki z napisem GAZ lub cos takiego, to radze wlej Selectol lub Selectol Specjal. Jest to wbrew opinii o wiele lepszy olej od nowych oleji podobno tej samej klasy. Ma zupelnie inne wlasciwosci po nagrzaniu. (testowalem Selectol i popularny olej w ladnej zielonej bance na specjalnej maszynie, skonstruowanej wlasnie do sprawdzania wlasciwosci olejow - kluki ktore tarly o siebie znacznie szybciej zrobily sie matowe niz przy selectolu).
Poz tym w uazie chlodnica oleju jest montowana w taki sposob ze gdy ja uzyjesz to zawsze spadnie cisnienie oleju - na to nie ma sily.
Aha robilem naprawde dlugie trasy i cisnienei oleju zawsze mialem okolo 2 , zreszta nie wazne czy to dluga trasa czy krotka ale na reduktorze. Silnik sie nagrzewa i olej staje sie taki a nie inny.
Tak wiec uwazam ze chlodnica oleju jest zbedna w naszych warunkach klimatycznych.
Dla przykladu powiem ze jechalem kiedys uazem z Bialegostoku, przez Gizycko do Rucianego-Nidy. Na przyczepie wiozlem 3 quady a w kabinie 4 ludzi i kupe sprzetu: liny, zatrzasniki, paliwo do quadow, pily lancuchowe. Tak wiec autko bylo obciazone. Nie pamietam ile zrobilem kilometrow w jedna strone ale grubo ponad 300. I nie mialem problemu z olejem. cisnienie bylo stale (przy tych samych obrotach silnika). Plyn chlodzacy mial normalne jak dla uaza okolo 75st C.
A jezlei wam sie grzeje plyn w ukladzie to sprawdzcie czy nei macie zatkanej gdziesz chlodnicy i po drugie czy zamontoany jest odpowednio wentylator - czy aby nie odwrotnie bo i takie przypadki widzialem (ja celowo odwracam lopatki wentylatora na zime by mi tak mocno nie chlodzilo)
Stefan Ostrowski
UAZ'79 - sprzedany
teraz jest JEEP Choerokee 4.0, '90r

Awatar użytkownika
Rafał D
Posty: 672
Rejestracja: wt maja 31, 2005 8:37 pm
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Rafał D » pn cze 20, 2005 5:50 am

Cooo filtr zapchany , pompa ciagnie druta a sprężyny przy zaworach są po to żeby olej jak ma za duże cisnienie spływał do cylindrów i smarował tłoki od góry[/quote]


Odsyłam do ksiązki "Samochód osobowo-terenowy UAZ 469B - Obsługa techniczna i remont" rok 74 tam zawór obejścia filtra jest opisany.
Ot toooo :wink:

Awatar użytkownika
cowboy_3151
Posty: 424
Rejestracja: wt maja 13, 2003 6:22 am
Lokalizacja: Smardzewice-Tomaszów Mazowiecki

Post autor: cowboy_3151 » pn cze 20, 2005 7:56 am

KleryK pisze:Acha,

przy wlaczeniu chlodnicy na wskazniku spadnie ci cisnienie :). ktos tak mowil. A teoretycznie jest wyzsze cisnienie - tez ktos tak mowil.
Cisnienie nie spada, tylko kłamliwe są odczyty ze wskaznika, a to dlatego że wlot do chłodnicy oleju znajduje się na tej samej magistrli olejowej co czujnik i po włączeniu na czujnik nie jest wtedy wywierane odp.ciśnienie.
Zachowuje się on tak jak każdy czujnik za którym jest otwór pokazuje złe odczyty.
Po zatym czujnik jest na koncu układu smarowania i pokazuje on tam zawsze ciśnienie w tym miejscu, a wczesniej jest ono większe bo, żeby uzyskac tam np. 2 atm, wczesniej musi byc większe aby zniwelować ubytki smarnicze w układzie smarowania(układ otwarty).

Awatar użytkownika
KleryK
Posty: 749
Rejestracja: ndz lut 03, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gdañsk
Kontaktowanie:

Post autor: KleryK » pn cze 20, 2005 8:14 am

Moze to wina oleju ale jak normalnie przy cieplym silniku przy predkosci 60km/h mam powiedzmy 3.5-4kg/cm2 cisnienie oleju tak przy dluzszej trasie spada ono przy tej samej predkosci o okolo kilogram czyli do 2.5kg/cm2.

Wiadomo ze we wspolczesnych silnikach olej nagrzewa sie do temoperatur kolo 120 stopni ( matka ma czujnik temperatury oleju :D w swoim gracie ) i na oleje mineralne to juz taka temperastura dziala bardzo demoralizujaco. jak uzywasz np. 15W/30 to nie zdejmuj :) ale jak jak juz mam olej 15W/50 to wykrecaj sobie :) . Chyba ze ja cos pomylilem jak zwykle.
UAZ 469B 80/85' uazo-wołga syntetyk 5W/50 na dotarciu :)

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » pn cze 20, 2005 8:37 am

stef pisze: Dla przykladu powiem ze jechalem kiedys uazem z Bialegostoku, przez Gizycko do Rucianego-Nidy. Na przyczepie wiozlem 3 quady a w kabinie 4 ludzi i kupe sprzetu: liny, zatrzasniki, paliwo do quadow, pily lancuchowe. Tak wiec autko bylo obciazone. Nie pamietam ile zrobilem kilometrow w jedna strone ale grubo ponad 300. I nie mialem problemu z olejem. cisnienie bylo stale (przy tych samych obrotach silnika). Plyn chlodzacy mial normalne jak dla uaza okolo 75st C.
A jezlei wam sie grzeje plyn w ukladzie to sprawdzcie czy nei macie zatkanej gdziesz chlodnicy i po drugie czy zamontoany jest odpowednio wentylator - czy aby nie odwrotnie bo i takie przypadki widzialem (ja celowo odwracam lopatki wentylatora na zime by mi tak mocno nie chlodzilo)
ja akurat mam ekstremalny przypadek uaza. Na nim jest zamontowana wiertnica i calosc wazy prawie 3 tony. Silnik tak dostaje w dupe ze szkoda gadac ale jakos sobie radzi juz prawie 16 rok. Pozatym 452 to nie 469 i tam byly zawsze problemy z chlodzeniem bo silnik jest umieszczony w strasznym miejscu. W normalnych warnkach z tunelem wentylatora itd chlodnica wyrabia ale na styk dlatego zapodalem dodatkowa z elektrowentylatorem zaraz za szoferka i powinno byc pasares :)2
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
jac.uaz
Posty: 506
Rejestracja: wt kwie 19, 2005 12:01 pm
Lokalizacja: Elbląg
Kontaktowanie:

Post autor: jac.uaz » pn cze 20, 2005 11:44 am

Wygląda, że faktycznie z tymi olejami jest coś nie bardzo. U mnie nigdy nie było problemu z temperaturą, więc i chłodnicy oleju nie zakładałem ( a swoją drogą to kidyś spotkałem w Chojnicach ludzi, którym zerwało przewody do chłodnicy oleju i zostali bez smarowania). Ostatnio wymieniłem olej i faktycznie zauważyłem, że po dłuższej trasie spada ciśnienie oleju. Na wolnych obrotach to nawet do 0,3-0,5. Juz zacząłem się martwić ale z tego co tu czytam to musi byś wina oleju ( Lotos Gaz ). Tżeba będzie wlać coś innego (może rosyjski z Lukoilu).

Awatar użytkownika
Didymos
Posty: 2164
Rejestracja: sob kwie 24, 2004 3:30 pm
Lokalizacja: Węgrów

Post autor: Didymos » pn cze 20, 2005 11:51 am

Lej specjal 20W40 do uaza w sam raz, ja jeżdżę na tym 5 lat i nie ma problemów z ciśnieniem :)2
SJ416
Tam, gdzie nie ma wolności, nie ma ani praw, ani obowiązków - N. B.

Awatar użytkownika
jac.uaz
Posty: 506
Rejestracja: wt kwie 19, 2005 12:01 pm
Lokalizacja: Elbląg
Kontaktowanie:

Post autor: jac.uaz » pn cze 20, 2005 12:31 pm

Didymos pisze:Lej specjal 20W40 do uaza w sam raz, ja jeżdżę na tym 5 lat i nie ma problemów z ciśnieniem :)2
A jak wygląda silnik przy specjalu? Nagary itp.

Awatar użytkownika
Didymos
Posty: 2164
Rejestracja: sob kwie 24, 2004 3:30 pm
Lokalizacja: Węgrów

Post autor: Didymos » pn cze 20, 2005 1:48 pm

jac.uaz pisze: A jak wygląda silnik przy specjalu? Nagary itp.
U mnie motorek jest raczej czysty, żadnego syfu po zdjęciu miski, minimalny nagar na tłokach.
SJ416
Tam, gdzie nie ma wolności, nie ma ani praw, ani obowiązków - N. B.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Uaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości