Urządzenie rozruchowe

jak wyżej... wszystkie modele...

Moderator: Student

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Urządzenie rozruchowe

Post autor: Niva'94 » pn gru 12, 2005 11:08 am

W katalogu części zamiennych do UAZ-a natknąłem się na urządzenie rozruchowe, pomagające dokonać rozruchu w ekstremalnie niskich temperaturach. Czy ktoś to kiedyś "macał"? Jeśli są tacy, to mam kilka pytań:
1) W jaki sposób podawane jest paliwo ze zbiornika do "kociołka"? Grawitacyjnie to chyba nie, bo jakby w takim wypadku uzyskać rozpylenie na dyszy?
2) W jakich miejscach oryginalnie jest ono podpinane do obiegu płynu chłodzącego? Czy obieg podgrzewanej cieczy jest wymuszany grawitacyjnie?
3) Skąd pobierane jest powietrze do spalania i gdzie są odprowadzane spaliny? Z rysunku wnioskuję iż część spalin kierowana jest na miskę olejową.
4) Z "kociołka" odchodzi karbowana rura elastyczna. Czyżby tłoczone były nią spaliny :o do kabiny, aby ją trochę ogrzać? A może jest to nadmuch ogrzanego powietrza?
5) Jak przebiega rozruch takiego ustrojstwa (widziałem tam świecę żarową) i jaka jest jego wydajność?
6) Jak wytwarzany jest "ciąg"?
Za wszelkie wyjaśnienia z góry dziękuję

Awatar użytkownika
Władek
Posty: 1977
Rejestracja: sob lis 01, 2003 10:41 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Władek » pn gru 12, 2005 2:39 pm

Masz tam jakąś fotkę tego urządzenia?
Władek - Kraków

Awatar użytkownika
kedek
Posty: 2182
Rejestracja: ndz wrz 14, 2003 10:35 pm
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: kedek » pn gru 12, 2005 2:50 pm

:o łokuuur, fajne musi być coś takiego :)21
uazopatroloroburofordostar do błota
KTM EXC do łamania nóg
gazior do wycieczkowania

Awatar użytkownika
Bartmann
Posty: 1833
Rejestracja: sob maja 14, 2005 10:24 pm
Lokalizacja: Wawa
Kontaktowanie:

Post autor: Bartmann » pn gru 12, 2005 3:18 pm

Władek pisze:Masz tam jakąś fotkę tego urządzenia?
Przyłączam się jak masz to wyślij:):):)
http://www.mudmasters-4x4.com
Pimpek... strikes again:) KNK forever!

Awatar użytkownika
piotr759
Posty: 1561
Rejestracja: wt lis 08, 2005 4:06 pm
Lokalizacja: Grzywna

Post autor: piotr759 » pn gru 12, 2005 3:35 pm

Mam fragmenty tego urządzenia zdemontowane z trupa. Na prawej osłonie chłodnicy w specjalnym mocowaniu umieszczony był zbiornik na benzynę. Na ramie z prawej strony w mocowaniu wisiał kocioł. Skrzynka strerownicza była przykręcona do grodzi przy osłonie dmuchawy. Kocioł posiadał małą dmuchawę ( identyczną jak w gazie 69). Wylot dmuchawy z kotła połączony był karbowaną rurą z wystającym króćcem w obudowie dmuchawy. (w celu zasysania czystego powietrza? lub może w celu tłoczenia ciepłego powietrza do kabiny? :o ) Na misce olejowej dogrzane są specjalne bolce z gwintem na śrubę M6 - myślę ,że była tam specjalna płetwa która ogrzewała spalinami z kotła miskę olejową. Jeden z króćcy płaszcza wodnego kotła podłączony był w miejscu kranu spustu wody z prawej strony bloku. Jak działało całe to ustrojstwo? Sam nie wiem :(

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » pn gru 12, 2005 4:52 pm

Jutro zeskanuję tę część dokumentacji i postaram się ją zamieścić na forum.

Awatar użytkownika
Władek
Posty: 1977
Rejestracja: sob lis 01, 2003 10:41 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Władek » pn gru 12, 2005 5:03 pm

Niva'94 pisze:Jutro zeskanuję tę część dokumentacji i postaram się ją zamieścić na forum.

Nie obijaj się tylko zrób to dzisiaj!


:)21
Władek - Kraków

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » pn gru 12, 2005 5:10 pm

Siedzę jeszcze w pracy, a dokumentację mam w chałupie.

Awatar użytkownika
piotr759
Posty: 1561
Rejestracja: wt lis 08, 2005 4:06 pm
Lokalizacja: Grzywna

Post autor: piotr759 » pn gru 12, 2005 5:19 pm

A co do podgrzewaczy - w starze 266 jest ciekawe ustrojstwo - chyba oryginalne Webasto! W zimie płyn podgrzewałem sobie do 80 stopni i banzai - przy - 20 stopniach silniczek odpalał jak latem. Działało chyba na podobnej zasadzie jak podgrzewacz w uazie - lecz było zasilane olejem napędowym. Były dwie możliwości pracy:
1. Gdy układ chłodzenia był pusty - wlewało sie przez specjalny króciec 5l wody i silnik ogrzewał się parą
2. Przy układzie zalanym płynem chłodniczym
Przy płynie operacja wyglądała następująco:
Demontowało się pokrywę kotła i w otwór wstawiało się silnik podgrzewacza wraz z palnikiem. następnie podłączało się wtyczkę z prądami oraz węzyk z paliwem ( tylko podczas pierwszego rozruchu - urządzenie mogło być zmontowane przez cały czas). Nastepnie po otwarciu atrapy przełączało się instalację elektryczną na 24V i włączało napęd silnika podgrzewacza na moment aby podciągnął paliwo. Następnie należało podgrzać świecę żarową podgrzewacza na ok. 30 sek. Nadal grzejąc świecę włączało się silnik podgrzewacza - i podgrzewacz odpalał.
Gorącę spaliny podgrzewały miskę a płyn krążył na zasadzie termosyfonu. Jak coś to mogę podać więcej szczegółów.

Awatar użytkownika
Władek
Posty: 1977
Rejestracja: sob lis 01, 2003 10:41 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Władek » pn gru 12, 2005 6:05 pm

Podawaj, bo to ciekawe!
Władek - Kraków

Awatar użytkownika
piotr759
Posty: 1561
Rejestracja: wt lis 08, 2005 4:06 pm
Lokalizacja: Grzywna

Post autor: piotr759 » pn gru 12, 2005 6:19 pm

No i dalej... jak silnik sie nagrzeje odcinasz dopływ paliwa i podgrzewacz gaśnie. Następnie przełączas instalację na 12V (ale tylko w wersjach starszych z instalacją 12/24V) - w innym przypadku nie uruchomii się rozrusznika. Jeżeli jest baaaaaardzo zimno mozna jeszcze walnąć w kolektor ogniem za pomocą świecy płomieniowej. Co ciekawe mój star był rocznik 1983 i cały osprzęt tzn. świeca płomieniowa, włącznik rozruchu, bimetal sterujący były produkcji Boscha! W czasie głębokiej komuny! Ciekawe co?
Star 266 ma jeszcze dużo fajnych patentów - możliwość dostosowania silnika do pracy na paliwie zastępczym, możliwość brodzenia do 1,8 m w wodzie ( po trwajacych ok. 15 minut przygotowaniach) blokady tylnych mostów itd, itp

Awatar użytkownika
Didymos
Posty: 2164
Rejestracja: sob kwie 24, 2004 3:30 pm
Lokalizacja: Węgrów

Post autor: Didymos » pn gru 12, 2005 9:32 pm

Пусковой подогреватель chyba taki o jakim pisze Niva jest tu http://www.uazbuka.ru/lib/orlovar/eng417heater.htm, ten też jest ciekawy http://www.uazbuka.ru/engstart.htm, są i opisy, ale język mało zrozumiały :roll:
SJ416
Tam, gdzie nie ma wolności, nie ma ani praw, ani obowiązków - N. B.

Awatar użytkownika
Władek
Posty: 1977
Rejestracja: sob lis 01, 2003 10:41 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Władek » pn gru 12, 2005 9:43 pm

Władek - Kraków

Awatar użytkownika
rtrwoga
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pt lut 25, 2005 6:30 pm
Lokalizacja: ze skarpy

Post autor: rtrwoga » pn gru 12, 2005 10:04 pm

korbą go korbą :wink:
bałwan bałwanowi wilkiem ..........życie to podróż ,a nie osiaganie celu ...PATOLGIA...

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » wt gru 13, 2005 8:41 am

Dobra. Zeskanowane.
Zainteresowanym prześlę na mejla. Jakby ktoś miał troszeczkę czasu, niech udostępni te materiały na forum.

Awatar użytkownika
Bartmann
Posty: 1833
Rejestracja: sob maja 14, 2005 10:24 pm
Lokalizacja: Wawa
Kontaktowanie:

Post autor: Bartmann » wt gru 13, 2005 9:05 am

Przeslij...poproszę
http://www.mudmasters-4x4.com
Pimpek... strikes again:) KNK forever!

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » wt gru 13, 2005 9:17 am

Poszło!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Uaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość