Zakleszczony 3 bieg

jak wyżej... wszystkie modele...

Moderator: Student

Awatar użytkownika
walthemar
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 48
Rejestracja: sob lut 06, 2010 4:02 pm
Lokalizacja: ŚREM

Zakleszczony 3 bieg

Post autor: walthemar » ndz mar 07, 2010 9:44 am

jak w temacie. kolega dziś pożyczył ode mnie Uaza by jechać z panną na rajd z okazji dnia kobiet. bardzo szybko wrócił z zakleszczonym 3 biegiem. nie idzie z nim nic zrobić. domniemam że bez wywalenia skrzyni nic nie da się zrobić ale może jakieś wskazówki ?? jak wcześniej pisałem moja wiedza mechaniczna jest na poziomie dst także proszę łopatologicznie pisać. dodam że chcę samemu temat rozwiązać bez ingerencji mechaników :).
za komentarze nie na temat dziękuję.
pozdrawiam walthemar

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 11:43 am

spróbuj odkręcić dekiel na którym jest dźwignia, po drugiej stronie masz ja rozbudowana o wybieraki biegów...powinno się udać wtedy kombinuj śrubokrętem, jeśli był olej w skrzyni i nie stanęła na łożyskach ślizgowych /tez jest objaw zablokowanej skrzyni/ to zrobisz to w 15 minut - mając klucze oczka płaskie i nasadki dostęp nie najlepszy...spóśc wpierw olej bo jak to robisz w garazu to sobie kanał i podłogę zachlapiesz...łeb rozbijesz...itd

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 11:52 am

Sprawdziłem 6 śrub masz do odkręcenia z czego dwie niestety płaski lub oczko...powinno ci to sprawnie pójść jak poluzujesz już wszystkie śruby odkręć z 4 przesuń dekiel i zobacz czy juz chodzi lewar od biegów...taki rodzaj naprawy ma sens jak w skrzyni był olej jak sucho to masz wyciąganie w 100% ale byś suchego chyba nie pożyczał?

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 11:55 am

możesz tez spróbować odkręcić sama wajchę dźwigni biegów i zobaczyć czy tam cos ale to moim zdaniem nikła szansa odkręcaj dekiel...jak jakiś problem pisz ja kiedys łapami i młotkie zmieniłem biegi w skrzyni i na zatartej zrobilem z 300 km a wiec nie boj sie będzie dobrze...tam sa 4 małe śrubki...

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 11:58 am

pisze specjalnie nie ciurkiem a takimi tak jakby etapami dojscia do czegos-w tym wypadku do działania skrzyni i OSWIECILO MNIE WPIERW ODKREC SRUBE KTÓRA NICZEGO NIE TRZYMA...SA TAKIE DWIE JEDNA OD GÓRY DRUGA Z BOKU WPIERW JEDNA POTEM DRUGA TO SA BLOKADY WODZIKA JEST TAM SPREZYNA I KULKA PO ODKRECENIU SPRÓBUJ ZMIENIAC BIEGI....jak osiagniesz cos napisz

Awatar użytkownika
walthemar
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 48
Rejestracja: sob lut 06, 2010 4:02 pm
Lokalizacja: ŚREM

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: walthemar » ndz mar 07, 2010 12:06 pm

ok jestem juz po obiedzie i ide do garazu. zacznę od lokalizacji śrub o których piszesz w ostatnim poście

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 12:10 pm

jak cos ci nie bedzie szlo pisz ja zerkne i postaram sie diagnozowac...ale jestem pod kompem tylko do 13 potem brendy i ogladanie Małysza...z autem juz dzisiaj tez walczyłem /przy niedzieli od 9 do 11/

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 12:23 pm

Ta śruba jest stalowa krótka niech cie nie zaskoczy i nie wyskoczy tam ze środka trzymaj palcem jak będziesz odkręcał...

Awatar użytkownika
hipis79
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 98
Rejestracja: pn paź 22, 2007 10:05 pm
Lokalizacja: tarnowskie góry

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: hipis79 » ndz mar 07, 2010 12:34 pm

obawiam się że niestety beziesz musiał odkręcić dekiel skrzyni. miałem podobnie i odkręcenie wajchy nic nie dało. po odkręceniu dekla wrzucałem bieg kluczem 13 i z otwartą skrzynią wyjechałem z błota i dojechałem do garażu:) w garażu wszystko poskładałem do kupy i jakiś czas działało ( do następnego wyjazdu w teren). wkońcu wymieniłem skrzynie i jest ok:)
UAZ 1979r 2.3l V6

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 1:03 pm

narazie niech poluzuje albo i odkryci śruby od blokad wodzików, może coś da...ja cały czas obawiam się ze wina może być w braku oleju lub jego malej ilości...a wtedy to dupa, znaczy na upartego tez się coś wyrzeźbi skrobak do mosiądzu lub bawełna do docierania zaworów i będzie jakiś czas chodził...ale to rzeźba...straszna

Awatar użytkownika
walthemar
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 48
Rejestracja: sob lut 06, 2010 4:02 pm
Lokalizacja: ŚREM

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: walthemar » ndz mar 07, 2010 1:29 pm

dobra, po diagnostyce w kanale okazało się że skrzynia jakby od wibracji się poluźniła a dokładniej śruby. zaczę od tego że ją dokręce może coś pomoże. powiedzcie mi ten dekiel o którym myślicie to jest ten od góry odkręcany przy lewarku od biegów na 13 kluczyk ??

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 1:49 pm

od góry to jest mocowanie lewarka tam tez jest troche z boku śruba która trzyma kulkę zatrzasku wodzika biegów...

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 1:51 pm

dekiel mocowany jest z boku moim zdaniem 6 srub M8 klucz 13/14 ale uwaga wpierw musisz spuścić olej...jak masz troche ropy to po prostu ja umyj bo inaczej jak zdejmiesz dekiel to ci syfu nawpada do srodka...ewentualnie dokładnie wytrzyj szmata...

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 1:54 pm

poprawiam jest ich 7...zas ta od blokady wodzika to na klucz 15/16 taka trochę większa, może być z koloru mosiądz czy coś takiego

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 1:56 pm

uważaj na uszczelkę ja jak składałem to miałem proszpan w ilościach nieograniczonych i moglem sobie pozwolić na uszkodzenie uszczelki yt jak popsujesz to zostaje ci tylko tektura.

Awatar użytkownika
walthemar
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 48
Rejestracja: sob lut 06, 2010 4:02 pm
Lokalizacja: ŚREM

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: walthemar » ndz mar 07, 2010 2:52 pm

decyzja zapadła - wywalam skrzynie

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 4:31 pm

kurcze przecież masz jeszcze dekiel...

Awatar użytkownika
walthemar
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 48
Rejestracja: sob lut 06, 2010 4:02 pm
Lokalizacja: ŚREM

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: walthemar » ndz mar 07, 2010 6:17 pm

skrzynia wywalona, sama skrzynia działa.
problem leży we wodzikach. nie chcą się przesuwać. i tu moja wiedza się kończy.

Awatar użytkownika
Marcin_75
Posty: 575
Rejestracja: ndz kwie 17, 2005 2:08 pm
Lokalizacja: Mazury
Kontaktowanie:

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: Marcin_75 » ndz mar 07, 2010 6:57 pm

Strasznie dziwne rzeczy wypisujecie...

Po pierwsze - jeśli skrzynia zablokowała się na trójce (tudzież każdym innym biegu...), to ściągasz wajchę (4 śruby), świecisz latarką do środka i powinny ukazać się twoim oczom 3 przesuwki. W położeniu neutralnym powinny być w jednej linii ===. Teraz zapewne nie są. Bierzesz długi śrugopręt i nie pasującą przesuwkę (zapewne środkową) ustawiasz w jednej linii z pozostałymi. Operację ułatwia wciśnięcie sprzęgła - podobnie jak przy zmianie biegu :)21 Sprawdzasz, czy jest luz (motorem), wkładasz dźwignię kulką w szczelinę przesuwek - zrobione.

Jeśli masz wajchę przykręconą na zwykłe śruby z łbem sześciokątnym, to cała operacja wymaga ściągnięcia blach :)11 , więc dobrze jest przykręcić wajchę na imbusy i mieć w zanadrzu imbus z kulką na końcu - wtedy operacja odblokowania skrzyni zajmuje poniżej 5 minut.

Po drugie - co to znaczy "wodziki nie chcą się przesuwać" ?? Mniemam, że masz rozebraną skrzynię - odkręcony dekiel i wykręconą wajchę. Trzymasz dekiel w ręku i próbujesz przesunąć wodzik? Jeśli tak, to zapomnij. Nawet, jeśli włożysz dekiel w imadło, wodzik jest bardzo trudno przesunąć kilogramowym młotkiem. Ten mechanizm działa na zasadzie dźwigni - i dopiero w ten sposób przesuniesz widełki... Chyba, że masz co innego na myśli...

Ostro się pospieszyłeś z demontażem skrzyni... Ale jeśli już to zrobiłeś popatrz na widełki - jeśli są powycierane (ta część, która wchodzi w koło zębate) z grubości, oraz mają powiększoną średnicę (to C, które obejmuje jest większe niż w nowych) to możesz sobie niewielkim kosztem zregenerować dekiel (a właściwie mechanizm zmiany biegów) - nowe widełki kosztują 40 zł, razem daje nam 120 zł - i chodzi jak nowe. Jeśli skrzynia zaczęła ci się blokować, to już będzie miała taką tendencję - w najbardziej wku***cych momentach :)11

A i tak wystarczyło zdjąć dekiel......
Pozdrawiam!
Marcin

Awatar użytkownika
walthemar
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 48
Rejestracja: sob lut 06, 2010 4:02 pm
Lokalizacja: ŚREM

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: walthemar » ndz mar 07, 2010 7:33 pm

problem polega na tym że skrzynia była już szemrana i nie było szans odkręcić górnego dekla ani bocznego (za długie śruby) chyba ze rozebranie podłogi wchodzi w grę w co watpie.
wiele tłumaczy zasada dźwigni - pewnie dlatego nie mogę wodzikami ruszyć. Na dziś przy niedzieli fajrant a jutro składam klamoty i spróbuję tak jak mówiłeś wkrętakiem ustawić w jednej linii.

Awatar użytkownika
jjg-jarek
Posty: 614
Rejestracja: czw mar 26, 2009 5:14 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: jjg-jarek » ndz mar 07, 2010 7:42 pm

popatrz czy wodziki od zmiany kol/biegów nie są pogięte...jak sa to wymiana bo będzie sie tobie ta akcja powtarzac

Awatar użytkownika
losiek
Posty: 519
Rejestracja: wt lut 26, 2008 8:22 pm
Lokalizacja: Skierbieszów / Kabaty
Kontaktowanie:

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: losiek » ndz mar 07, 2010 7:45 pm

od tego trzeba było zacząć :) zeby sie nie okazalo zes skrzynie na darmo wyciagal :)

zwora
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 25
Rejestracja: wt wrz 29, 2009 10:09 pm
Lokalizacja: Wielkopolska Boguszyn

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: zwora » ndz mar 07, 2010 9:38 pm

Witam nie było potrzeby wyjmowania skrzyni przynajmniej teraz. Odkręca się blachy podłogi i ma się skrzynię przed sobą. Potem jak kolega opisywał odkreca się pokrywę z drążkem zmiany biegów i wkrętakiem ustawia wodzik. Faktem jest że skrzynia jest do "wywalenia" bo najprawdopodobniej wodziki są wytarte i drążek wyskakuje nad wodzik. W tym momencie nie ma sposobu żeby bez rozkręcania go wstawić na miejsce. Widziki są do napawania albo wymiany, sam drążek jest duzo twardszy i niewiele się wyciera.

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: klucz13 » ndz mar 07, 2010 9:47 pm

zwora pisze:, sam drążek jest duzo twardszy i niewiele się wyciera.
To masz inną wersję :D drążek się napawa i po calej robocie
:)21
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
walthemar
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 48
Rejestracja: sob lut 06, 2010 4:02 pm
Lokalizacja: ŚREM

Re: Zakleszczony 3 bieg

Post autor: walthemar » pn mar 08, 2010 8:15 am

ok zrobię tak jak radzicie tzn odkręcę górną klapkę gdzie wchodzi lewarek od biegów (w zasadzie to już ja wykręciłem ale złożyłem z powrotem) i spróbuje wkrętakiem ustawić je na równy poziom. skrzynie wytargałem - może się z tym pospieszyłem ale trudno - plus tego: mogłem z kumplem pare bronków obalić :D
zastanawia mnie tylko jedno: skoro lewarkiem nie idzie zmienić biegu to czy wkrętakiem uda mi się to zrobić ? przecież lewarek to większa dźwignia. myślę że jak już mam skrzynie wywalona to może warto wymienić wodziki na nowe tym bardziej że jak ktoś tu pisał koszt niewielki.
pozdrawiam waldek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Uaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości