Strona 1 z 1

Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 1:41 pm
autor: Gringo777
Koledzy!
Zwracam sie do Was z prosbą .Napiszę w miarę krótko,by Was zbytnio nie zanudzać.Mam UAZa,do tej pory wszelkie remonty mi robił gość ,który uprzednio pracował jako mechanik na Nysach,Żukach i tym podobnych wynalazkach.Jako myśliwy bym napisał,że odeszło mu sie do krainy Wiecznych Łowów,ale na tym Forum to się chyba odchodzi do Krainy Permanentnych Napędów 4x4!,hahaa.Reszta mechaników nawet nie chce słuchać o naprawach UAZa,bo wolą zrobic kilka wymian olejów,zbieżności kól regulacje itp i lepiej na tym wychodzą.Mam problem ze sworzniami.Naczytałem się na forum i z instrukcji o tych całych sworzniach,ich rodzajach,remontach itd.Jako,że nie jestem zbyt "mechanikowaty",a okoliczności mnie zmuszają do samodzielnego remontu,więc mam kilka pytań.Z góry mówię,że te pytania dla niektórych z Was mogą być nawet kretyńskie,ale bym prosił o w miarę poważne odpowiedzi.
Problem jest taki,jak auto podniosłem i pionowo poruszałem kołem,to jest spory luz.Doszedłem więc do wniosku,że szlag trafił sworznie,a na dodatek uszczelniacze,gdyż koła są schlapane olejem od wewnatrz. NIE WIEM,CZY SŁUSZNIE ROZUMUJĘ?!Trzeba więc chyba wymienić simering i ten uszczelniacz "sznurowy",czy jak go tam zwą.Zakładam,na razie pozytywnie,że jak walnę setkowego,to może to mi się jakoś uda zrobić.
JAK się położyłem pod samochodem i poświeciłem lampą na obudowę zwrotnicy i ten cały przegub kulowy,czy jak on sie tam nazywa,to mam miedzy tą kula a obudową szparę.Tej szpary chyba się niczym nie zlikwiduje,bo tam uszczelniaczy żadnych nie
ma (chyba nie ma ???),więc jak stanę w większej wodzie,to ona i tak tam się dostanie.Czy to tak ma być ,że jak się ta woda tam dostanie to sama wypłynie czy ja coś pokręciłem i czegoś tu nie łapię!??Z góry dziękuje za odpowiedzi!

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 2:01 pm
autor: Slawquu
Szpara faktycznie jest ale dopiero po zdjęciu tych uszczelnień, co uszczelniają przestrzeń między zwrotnicą a kulą. Dobrą sprawą jest wymiana tych uszczelnień zarówno simeringu jak i tego uszczelnienia filcowego na nowe. Wymiana sworzni w sama w sobie nie jest czymś bardzo trudnym, pod warunkiem że standardowe zamienia się np. na takie z łozyskiem stożkowym. Bo przy wymianie sworzni starego typu jest konieczne wbicie w zwrotnice tulejek mosięznych a następnie rozwiercenie ich do rozmiaru sworznia, a potem całość trzeba wyregulować podkładkami dystansowymi. W przypadku sworzni łozyskowych sprawa jest prostsza, bo trzeba wybić stare tulejki, wbic w ich miejsce trzpien sworznia z łozyskiem, nastepnie załozyć dekielek na łozysko, wyregulować podkładkami i sprawa gotowa. W kazdym bądz razie by zdjąc zwrotnice to trzeba odkręcić sprzegiełko z półosi, następnie ok 10 srub mocujących pierscien z uszczelnieniami, a następnie po 4 śruby na sworzeń dekielka zabepieczajacego. U mnie do wyciągnięcia sworzni potrzebny był ściągacz taki prowizoryczny a jednak. W razie pytań pisz PW

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 2:06 pm
autor: Takayuki
Masz taką osłonę z blachy jak na tym zdjęciu http://totoro.mine.nu/uaz/300td/Unsorte ... 440279.jpg?
Jeśli masz to jest niby szpara, ale pod nią są uszczelnienia [dociskane tą blachą] i jest ok.
W momencie wystąpienia luzów na sworzniach te uszczelniacze się wyrabiają i cieknie z nich. Wody żadnej w środku tam nie ma być :)

Z wymianą sworzni samemu można sobie poradzić. Brudna robota i trochę grzebania jest, ale wykonalne jak najbardziej. Masz instrukcję obsługi/remontu od UAZa? Tam jest procedura opisana.

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 2:11 pm
autor: Balu-Balu
Napisz skąd jesteś, może ktoś bardziej doświadczony podjedzie i pomoże w wymianie :)21

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 2:18 pm
autor: Gringo777
Dzięki wielkie Koledzy za odpowiedź.
Slawquu!
piszesz"Szpara faktycznie jest ale dopiero po zdjęciu tych uszczelnień, co uszczelniają przestrzeń między zwrotnicą a kulą. Dobrą sprawą jest wymiana tych uszczelnień zarówno simeringu jak i tego uszczelnienia filcowego na nowe."

No to ja coś dalej chyba nie łapię.Uszczelniacz(simering),jest od strony mostu i on ma zatrzymac olej w moście ,o ile dobrz pisze.Natomiast ten drugi uszczelniacz(sznurowy),to on jest o obudowie zwrotnicy,ale od strony,ze tak powiem tarczy hamulcowej(taK)??A co za szpara jest ,jak patrzę,leżąc pod samochodem od strony kuli,między kulą a obudową,czy tam jest jakiś inny uszczelniacz???

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 3:22 pm
autor: Didymos
Kulę uszczelniają 2 uszczelniacze: duży simmer i filc - takie jak tu, dociśnięte tymi blaszkami, po zdjęciu kul z mostu jest dostęp do uszczelniaczy półosi, które "zatrzymują" olej z mostu - warto je przy okazji wymienić.

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 3:25 pm
autor: Balu-Balu
Tak wygląda uszczelniacz kuli


Obrazek

a to przychodzi w miejsce pod blachą zaznaczoną na czarno strzałką

Obrazek

:)21

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 3:49 pm
autor: Gringo777
Jeszcze raz Wam Koledzy dziękuje za cierpliwość.Nareszcie chyba zrozumiałem o co biega.Własnie wylazłem spod samochodu.Walnąłem sobie setkowego z nerwów i dla rozjaśnienia umysłu i pomogło.Musiałem nieźle się nagmerać śrubokrętem,żeby usunąć te tony ziemi,piachu ,zestalone starymi olejami i smarami.Tak to zastygło,że mi do pustego łba nie przyszło,że tam pod tą skałą może byc taka blacha ze śrubkami ,a pod nią dopiero jest ten uszczelniacz.Pisałem głupoty ,że on jest z drugiej strony,odwołuje wszystkie poprzednie durne zeznania,hahahaaaa.Zaczynam łapac o co biega,ale to chyba tylko dzięki Wam i oczywiście gorzałeczka tez swoje zrobiła :)21 Swoją drogą ,żeby tak dopuścic,do takiego syfu,chyba sobie jakąś karę sam wymierzę,hahaa
Jeszcze raz Wam dziękuje za zdjęcia,pomoc i cierpliwość.Jak bym mógł,to bym Wam flaszeczkę postawił!Wirtualnie walnę sobie jeszcze jednego(tylko jednego),żeby Wam smaku na wiecej nie zrobić,dzięki!

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 4:44 pm
autor: Gringo777
Zycie UAZmana upierdliwe być musi,jak te uszczelniacze.No, nie może być kurna jeden uszczelniacz,no nie może! Muszą być trzy,ok.Znając siebie ,to oczywiście;
a)popierniczę kolejność ich założenia
b)zagram nimi o kolejność w trzy karty
c)spytam się Was
punkty a i b bym wolał pominąć,prośba o c! :)21
Gdzieś mi się o uszy obiło,że ten filcowy,to przed założeniem trzeba w oleju pomoczyć,tak???

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 5:51 pm
autor: vandall1
Panie Szanowny!
Jezeli ktoś jest "total amator"w kwestiach swojego samochodu,a jednoczesnie upiera sie przy samodzielnym grzebaniu,to podstawą jest manual w postaci ksiązkowej lub netowej :roll:
Należy zanabyć stosowną książkę,chocby tylko z "eksplodujacymi" rysunkami podzespołów.
Do uaza jest tego trochę.
Uszczelniacze na kuli pełnią rózne role-dlatego ich tak dużo.
Filc mozna nasycić-lepiej żeby był nasączony olejem niz wodą :wink:

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 7:21 pm
autor: Gringo777
"Panie Szanowny!
Jezeli ktoś jest "total amator"w kwestiach swojego samochodu,a jednoczesnie upiera sie przy samodzielnym grzebaniu"

Otóż równie Szanowny Panie,jak już pisałem jestem zmuszony sytuacją grzebać w samochodzie i bynajmniej nie wynika to z mojego uporu,a tym bardziej z wysokiej samooceny moich zdolności mechanicznych .Życie czasem przynosi i takie niespodzianki.Jestem też na etapie gromadzenia stosownej "literatury"i zobaczymy co z tego wyjdzie.................. :)21 Nikt się chyba nie rodzi z przypiętą tabliczką fachmana mechanika ?? !!

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 9:27 pm
autor: kolorek
Witam. kolego Gringo777 skad jestes? Moze ktos bedzie ci mogl pomoc w twych cierpieniach :D
Ja mam warsztat w Poznaniu i chetnie sluze pomoca :)

Re: Problem,sworznie i uszczelniacze!

: czw lis 18, 2010 10:05 pm
autor: Gringo777
Dziękuje za chęci pomocy Kolego ale myślę ,że moja maszyna ze sciany wschodniej do Poznania by się nie dowlekła,hahahaa.Właśnie prowadzę poważne rozmowy,przy ognistej wodzie :)11 :)11 :)2 z pewnym mechanikem,o rezultatach poinformuję :)21