Strona 1 z 1

Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: pt sty 20, 2012 12:55 pm
autor: Gringo777
Koledzy!
Około 2 miesiące temu pękł mi przedni prawy resor.No cóż stary samochód i miał prawo.Resor ten zmieniłem.Dziś w lesie,jadąc powoli ,bez obciążenia ,na małych dołkach pękł mi tylny lewy.Pękło naraz 6 piór!!!Czy jest to możliwe,że pękło po przekątnej,bo przedni prawy,jako nowy działał dodatkowo na ten tylni lewy i dlatego pękło?Taką teorie ma mój kumpel,nie bardzo w to wierzę,ale....może i tak jest?Teraz następne pytanko,czy kupić i wymienić ten tylny pęknięty czy oba tylne,bo jak założę jeden nowy ,to znów ten tylny prawy szybciej pęknie?Czy są jakieś zasady wymiany resorów,np ,że trzeba wymieniać od razu dwa na oś?Dodam jeszcze ,że samochód rok w rok był intensywnie użytkowany w lesie od zwożenia drewna opałowego i wtedy w d...dostawał konkretnie.

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: pt sty 20, 2012 2:02 pm
autor: dzikigor
Ja wymieniałem kompletami tj na os. bo mi krzywo z tyłu stał i mnie wq..wiało to :roll: resory podobnie jak fedry powinienies wymienic komplet

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: pt sty 20, 2012 3:49 pm
autor: Gringo777
Fakt ,mój już po wymianie tego z przodu stoi jak pokraka,chyba wymienię oba tylne,no tylko,tylko ta kasa,ta kasiorka............... :)11

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: pt sty 20, 2012 4:37 pm
autor: EDEK:):):):)
A jak konkretnie go użytkowałeś, ile drewna wrzucałeś na pake bo jak surowa sosna to 1m sześcienny to ok.600-700 kg a z doświadczenia wiem iż uazem tyle można ogarnąć w przybliżeniu :-? :-? Do tego człowiek lub dwóch po około 85 kg i dziury, dołki, naprężenia i wykrzyże i masz efekt. 8) 8) Przy okazji oglądałeś resory po załadunkach czy aby nie były wygięte w odwrotną stronę od obciążenia i jak sprawa strzemion ( cybantów ) czy dobrze skręcone, pióra nie rozjechane na cztery strony świata, sercówka ( czyt. śruba centralna nie zerwana ) i czy wogóle była w tym otworze na moście 8) 8) ?? ??

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: pt sty 20, 2012 5:07 pm
autor: Gringo777
Edek!
Ja tam mu się wcale nie dziwię ,że te resory pękają.Samochód jest z 1980 roku,ja go mam od 1997,nic praktycznie przy nim nie robiłem,jeśli chodzi o resory i sworznie.Luz na sworzniach mam ze 2 cm.Na wiosnę mam zamiar to wszystko zrobić.Od czasu ,jak go mam rok po roku zwożę drewno opałowe.Około 30-40 m3 rocznie.Czasem jest to sosna,czasem brzoza i to z reguły mokre,a więc ciężkie ,jak cholera.Ładuję też sporo,bo po około 1,2 m3,więc ma co targać.Metry opałowe robię sam.Teraz się wałki tnie na 1,2mb i jak się tylko narzuci na metr w górę ,to te 1,2 m3 wychodzi(w zasadzie nie m3,a mp),ale swój ciężar to ma.Ja sie tylko dziwię,że te resory walą mi teraz ,jak jadę na pusto,bez ciężaru!!!!Może to jest właśnie wynikiem tego uprzedniego obciążenia??

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: pt sty 20, 2012 10:29 pm
autor: losiek
Panie...ale na co Pan liczysz? :D bo nie kumam..pęka bo się zużył. Na pusto - bo tak mu sie podobało, akurat wtedy materiał stwierdził, że koniec moich cykli pracy na zginanie, rozciąganie i ściskanie...

Ja bym się tam większych zależności między przodem, tyłem, przekątnymi, pusto, załadowane nie doszukiwał :D

Wymień se dwa z tyłu żeby prosto stał i tyle. Ewentualnie 1 a stary podklep - moze troche przejeździ :D Chociaż wymiana dwóch (na oś) wydaje się sensowniejsza bo będą równomiernie obciążone.

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: sob sty 21, 2012 9:49 am
autor: EDEK:):):):)
Ale i tak szacun dla uaza że tyle ogarnia i jeszcze hula w miarę :)21 :)21 :)2 :)2

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: sob sty 21, 2012 11:25 am
autor: radek4x4
Panowie, resory siadają ze starości. Mając Gaza 69 nie młodego i resory były wielokrotnie klepane przez poprzedników rozpoczął się proces pękania piór przy wieszakach i mocowaniu do ramy. Pakowanie używek nie pomagało bo też pękały. Rozwiązanie problemu przyniosło zastosowanie nowych piór robionych na zamówienie. Wymiar jaki się chciało, promień resoru także wg upodobań i przede wszystkim nowy materiał. Nie ma co się dziwić że 30 letni resor pęka bo pakuje na furę ciężar ok 1 tony, zmęczenie materiału daje się we znaki.
Pozdrawiam
Radek

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: sob sty 21, 2012 3:25 pm
autor: uaz monster
Gringo777 poco go tak przeciążać załóż mu te resory i zrób lub kup przyczepkę .Ja też miałem podobną sytuacje ale w pierwszym uazie ,jak z ojcem załadowaliśmy po samą plandekę brzozy i po przeoranym polu cisnęliśmy a za parę miechów w garażu syfek opadł z jednej strony resor pękł od samego stania w miejscu . Ale teraz w teraźniejszym uazie nie chciałem znowu tego przerabiać więc zrobiliśmy przyczepkę i parę metrów do uaza żeby miał przyczepność i reszta na przyczepkę i dyfer do bazy już 3 lata będzie jak tym zestawem śmigam a przyczepka już dawno remontu nie miała i śmiga dzielnie .
pozdro MONSTER

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: sob sty 21, 2012 3:48 pm
autor: Gringo777
Dziś kupiłem dwa nowe resory na tył.Po założeniu zmniejszę mu normę drewienka o 1/3,w końcu to już starszy gość i nie będę go tak gnębił,hahaaa :)2

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: ndz sty 22, 2012 12:31 pm
autor: Gringo777
Instrukcja podaje,że tylny resor UAZa ma mieć 9 piór.Mój stary resor miał 8,może ktoś coś motał,ale nowe resory,które kupiłem mają tylko po 7 piór!!!Co to może być za numer z tymi resorami? :)11 ??

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: ndz sty 22, 2012 1:49 pm
autor: kb-autostyle
Gringo777 pisze:Instrukcja podaje,że tylny resor UAZa ma mieć 9 piór.Mój stary resor miał 8,może ktoś coś motał,ale nowe resory,które kupiłem mają tylko po 7 piór!!!Co to może być za numer z tymi resorami? :)11 ??
bo ma być 7.
katalog z 1993 roku tak pokazuje:
http://www.avtoall.ru/acat/data/uaz/469//70.gif

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: ndz sty 22, 2012 2:07 pm
autor: Gringo777
Wielkie dzięki za tę informację,widocznie mam starą instrukcję !Tylko teraz "muli " następna kwestia. Skoro przedtem było 9,a teraz mam 7,czy to znaczy ,że mam resor słabszy,bo tak wynika z matematyki,czy to znaczy ,że te 7 zastępują dawne 9,w co mi się nie bardzo jakoś wierzy?

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: ndz sty 22, 2012 2:20 pm
autor: kb-autostyle
Gringo777 pisze:Wielkie dzięki za tę informację,widocznie mam starą instrukcję !Tylko teraz "muli " następna kwestia. Skoro przedtem było 9,a teraz mam 7,czy to znaczy ,że mam resor słabszy,bo tak wynika z matematyki,czy to znaczy ,że te 7 zastępują dawne 9,w co mi się nie bardzo jakoś wierzy?
logika podpowiada, że 7 piór (uaz 3151, 469) zostało obliczone dla uazika i ma wytrzymać stawiane przed nim zadania zgodnie z dopuszczalną ładownością itp..

co do 9 piór to uazik 31514 miał 9 piór - katalog z 2002 roku
http://www.konsulavto.ru/_acat/data/uaz/31512//88.gif

ba, są też wersje z 3 piórami !
http://www.konsulavto.ru/_acat/data/uaz/31512//89.gif

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: ndz sty 22, 2012 2:29 pm
autor: Gringo777
kb-autostyle!
no fakt,ze niby logika to podpowiada,ale ciekawe czemu przedtem było 9 piór,czy coś się zmieniło w ładowności?Ten rysunek to z jakiejś instrukcji,czy z katalogu,jak możesz ,to prześlij linka!Ja chyba mam jakąś starą instrukcję!

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: ndz sty 22, 2012 2:38 pm
autor: kb-autostyle
popatrz kolego sobie tutaj jeśłi chcesz:
http://www.avtoall.ru/acat/index1.php?atype=0&mark=5

469\3151 może był lżejsze ze względu na lekki dach, motor lekki i pewnie dlatego 7 piór idzie.
w 31512 31514 31519 itd czyli wszystkich nowszych idzie już 3 albo 9 piór.

Logiczne też wydaję się być, że 9 piór powinno więcej znieść. Może sztywniejszy jest i bardziej skacze ,ale jednak ładowność powinna być większa.

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: ndz sty 22, 2012 2:45 pm
autor: Gringo777
Dzięki,dzięki,dzięki,super stronka,będzie co oglądać i poczytać,tym bardziej,że mam zainstalowanego tłumacza i wszystko mogę po polsku czytać! :)2

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: ndz sty 22, 2012 7:23 pm
autor: cowboy_3151
Nie wiem jak tam w nowych internetowych katalogach ale w literaturze Uaz Techniczna obsługa i remont z 1993 roku opracowanej pod kierunkiem głównego konstruktora uaza jest napisane. że w uazie 31512 czyli następcy 469 b (do 1989roku w górę) jest 7 piór. Do roku 1985 było dziewięć. Dziewięć piór pozostawiono natomiast po 1985r w uazie oznaczonym typem 3151 czyli dawny 469b ale na mostach z zwolnicami (u nas zwanych afganami). To powinno wyjaśnić wszystko o ilości piór. Po prostu do bardziej przeznaczonych do terenu konstrukcji z modeli uaza rozgraniczonych w 1985roku (do tego rocznika był tylko 469B) lub kiedy jeszcze nie liczyła się tak ekonomia w ZSRR/Rosji montowano 9 piór a potem po rozgraniczeniu na dwa modele odpowiednio 9 i 7. Co do modeli z 3 piórami to już inna konstrukcja i inna grubość resora.

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: pn sty 23, 2012 12:10 pm
autor: Gringo777
Sprawę ilości piór Koledzy wyjaśnili dokładnie,za co dziękuję.Dziś zakładam nowy resor,prawie kończę,ale pojawił się mały,upierdliwy ,jak dla mnie problem.Nie mogę trafić tą śrubą centralnie położoną w resorze w otwór mostu! Kombinacje podnoszenia i opuszczania budy i mostu na podnośnikach nic mi nie dają .Czy mógł mi się most przesunąć podczas jazdy z walniętym resorem do domu????Nie wiem ,jak sobie z tym poradzić,a nie jestem zbyt "mechanikowaty"

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: pn sty 23, 2012 12:24 pm
autor: Didymos
To normalne.
Naciągnij most na miejsce pasem ładunkowym i dopiero opuszczaj budę.

Re: Pękające resory,jakie są zasady wymiany?

: pn sty 23, 2012 12:30 pm
autor: Gringo777
Dobra, dzięki idę próbować :)2