ZJ i napęd On Demand!

MJ, CJ, YJ, TJ, XJ, KJ, KK, WJ, ZJ, XK, WK, WH, JK, JL, JT

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
danielpoz
Posty: 1576
Rejestracja: śr maja 12, 2004 6:48 pm
Lokalizacja: Poznan/Swaj

Post autor: danielpoz » czw lis 10, 2005 4:33 pm

pytanie jest tylko takie: czy napewno w 249 na 4L zablokuje sie ten mechanizm miedzy oskami? w moim napewno nie ale moze ten OD ma taka mozliwosc
Jeep ZJ-zagazowany(byl)!!! Ford Explorer z gazem hehehehe
guma AT 32" a w gore ponad 2" :)

Awatar użytkownika
zu-tec
Posty: 767
Rejestracja: wt mar 02, 2004 7:17 pm
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: zu-tec » czw lis 10, 2005 4:43 pm

danielpoz pisze:pytanie jest tylko takie: czy napewno w 249 na 4L zablokuje sie ten mechanizm miedzy oskami? w moim napewno nie ale moze ten OD ma taka mozliwosc
Jeśli na 4L możesz w miarę swobodnie skręcać na asfalcie, nie odczuwając wyrażnie zwiększonego oporu, to znaczy że faktycznie nie blokuje centralnego dyfra - w przeciwnym przypadku blokada jest! :)
JimnyJeans + 2" - jeździmy bez śladów :)

Awatar użytkownika
Kosa
Posty: 448
Rejestracja: ndz lut 06, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Kosa » czw lis 10, 2005 4:46 pm

Ja tam niewiele wiem a też bardzo bym chciał się wszystkiego dowiedzieć :D bo aż wstyd jak się nie wie czym się tak naprawdę jeździ... :lol:

(@STIOPA w przypadku załączenia 4LO w wersji NP249 czyli tej z lat 93-95 możesz normalnie sobie zawracać na czarnym nic się nie dzieje ( no chyba że ja mam coś zje@bane)

Z tego co mi się wydaje to u mnie jest tak że napęd przekazywany jest cały czas na obie osie w stosunku 48 przód i 52 tył oczywiście z racji tego że nie mam blokad jestem w stanie zakopać się w najprostszym terenie :evil: :evil: :evil: a nie wystepyje tez blokada mechanizmu centralnego mech. różnicowego :roll: i to chyba cała filozofia NP249 ?? ?? ??
Only at ...

ZJ 95' V8 4,5"up

Awatar użytkownika
zu-tec
Posty: 767
Rejestracja: wt mar 02, 2004 7:17 pm
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: zu-tec » czw lis 10, 2005 5:02 pm

Kosa pisze: (...)nie wystepyje tez blokada mechanizmu centralnego mech. różnicowego :roll: i to chyba cała filozofia NP249 ?? ?? ??
Ależ występuje - jej rolę spełnia zaznaczone na poniższym schemacie nr-em 20 sprzegło wiskotyczne (mechanizm różnicowy oznaczony 13).
Działa jak LSD - im większy poślizg międzyosiowy, tym większy stopień zablokowania , czyli połączenia przodu z tyłem (wiskoza sprzęga ze sobą dwie strony mech. różnicowego) :D :
http://jeep.avtograd.ru/xfer/encycloped ... /parts.htm
JimnyJeans + 2" - jeździmy bez śladów :)

Awatar użytkownika
Tindirindi
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 77
Rejestracja: pn sty 06, 2003 11:50 am
Lokalizacja: CT, USA
Kontaktowanie:

Post autor: Tindirindi » czw lis 10, 2005 6:03 pm

zu-tec pisze:Ależ występuje
Nie wystepuje. Sprzeglo/wiskoza to nie blokada. Teoretycznie oczywiscie naped bedzie przekazywany na przod/tyl zaleznie od roznicy predkosci obrotow. Teoretycznie.

Problem w tym ze skutecznosc tejze wiskozy jest ustawiona pod codzienne plackowanie po asfalcie na fabrycznych oponkach a nie trzepanie w terenie. 93-95(249) efektywnosc jest taka sama na 4HI jak na 4LO tyle ze przelozenie inne. Teoretyczne pieprzenie kotka za pomoca mlotka ze 10% tu a 42% tam i sie wlacza i zalacza jak sie slizga i bryzga to czyste teoretyzmy ktore sobie mozna niestety w tylek wsadzic. De facto odbywa sie to tak ze poki roznice momentu sa wzglednie male (np na polnej drodze z malym blotkiem, sniezek pruszy itp) to wiskoza jakos tam sobie bedzie dzialac, fajowo jest, laski leja w majtki. A w terenie bedziesz krecil jednym kolkiem z 4-ch ktore daje najmniejszy opor, szczegolnie jak sie ma wieksze, ciezsze terenowe kapcie. ZJ dostal wreszcie blokade centralnego dyfra na 4LO w 96, i tu ... wystepuje.
Bought a Jeep. Got tired of pushing the Land Rover.

Awatar użytkownika
danielpoz
Posty: 1576
Rejestracja: śr maja 12, 2004 6:48 pm
Lokalizacja: Poznan/Swaj

Post autor: danielpoz » czw lis 10, 2005 6:20 pm

czyli ta blokada na 4L po 95 dziala tak samo jak w xj part time?
Jeep ZJ-zagazowany(byl)!!! Ford Explorer z gazem hehehehe
guma AT 32" a w gore ponad 2" :)

Awatar użytkownika
Tindirindi
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 77
Rejestracja: pn sty 06, 2003 11:50 am
Lokalizacja: CT, USA
Kontaktowanie:

Post autor: Tindirindi » czw lis 10, 2005 6:25 pm

tak jest
Bought a Jeep. Got tired of pushing the Land Rover.

Awatar użytkownika
zu-tec
Posty: 767
Rejestracja: wt mar 02, 2004 7:17 pm
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: zu-tec » czw lis 10, 2005 6:43 pm

@Tindirindi - bredzisz - wyjmij kamienie z tornistra i naucz się jak działa smochód w ogóle, a napędy w terenowym w szczególności, to Ci dobrze zrobi.
EOT :)3
JimnyJeans + 2" - jeździmy bez śladów :)

Awatar użytkownika
danielpoz
Posty: 1576
Rejestracja: śr maja 12, 2004 6:48 pm
Lokalizacja: Poznan/Swaj

Post autor: danielpoz » czw lis 10, 2005 7:15 pm

i tradycyjnie nadal nie wiem i nie mam pewnosci jak to dziala bo zaczynaja sie sprzecznosci w info :(
Jeep ZJ-zagazowany(byl)!!! Ford Explorer z gazem hehehehe
guma AT 32" a w gore ponad 2" :)

Awatar użytkownika
SiwyJeep
 
 
Posty: 133
Rejestracja: wt maja 17, 2005 10:25 pm
Lokalizacja: Wawa

Post autor: SiwyJeep » czw lis 10, 2005 7:48 pm

:roll: :roll: :roll: Przyglądam się całej tej dyskusji i jednej rzeczy nie kapuję. Czy ktos może mi wyjaśnić jak zablokowac trwale sprzęgło wiskotyczne ( to znaczy jak to jest technicznie wykonywane na zewnątrz wiska jest jeszcze jakiś pieścień, czy co)?
"..Mężczyzni nigdy nie dorastają, tylko z wiekiem ich zabawki drożeją.."
XJ'93 4.0HO, Sj413

Awatar użytkownika
SiwyJeep
 
 
Posty: 133
Rejestracja: wt maja 17, 2005 10:25 pm
Lokalizacja: Wawa

Post autor: SiwyJeep » czw lis 10, 2005 7:54 pm

Popatrzyłem chwilę na schematy te zlinkowane przez michała i rzeczywiście Tindirindi ma rację. Z chwilą zapięcia reduktora wisko jest blokowane i jest sztywne przeniesienie napęduna dwie osie (dotycy to ZJ po 96 r., wcześniejsze rozwiązanie to zwykła bulwarówa).
"..Mężczyzni nigdy nie dorastają, tylko z wiekiem ich zabawki drożeją.."
XJ'93 4.0HO, Sj413

Awatar użytkownika
Kosa
Posty: 448
Rejestracja: ndz lut 06, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Kosa » czw lis 10, 2005 10:18 pm

no fajnie fajnie się rozkręca chociaż dalej nie wiem czym jeżdzę :D
co prawda chciałbym żeby rację miał Zu-tec alecoś mi się wydaje że jednak nie ma tak dobrze... rozumiem że w NP242 na Part Time jest zblokowany centralny mech. różnicowy ( jeśli nie to mnie poprawcie bo dalsza teoria nie bedzie miałą sensu ;) ) i nie można jeździć po czarnym bo... coś tam ( nie wiem nigdy nie miałem nie znam się)... Jeżeli w NP249 zapniemy 4LO to bez problemu jeździmy po czarnym ( przynajmniej ja ;) ) ...

Z tego wniosek że nie ma blokady CMR :roll:


?? ?? ??
Only at ...

ZJ 95' V8 4,5"up

Awatar użytkownika
Greg_pl
 
 
Posty: 225
Rejestracja: wt lis 09, 2004 12:07 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Greg_pl » czw lis 10, 2005 10:37 pm

Ano dokladnie tak. Dlatego mysle, ze najbardziej zmyslna konstrukcja jest NP242, bo: mozna zblokowac przod/tyl (normalnie i na 4LO), mozna na 'full time' zasuwac po zasniezonym miescie jak w NP249 no i na dodatek jeszcze mozna gume spalic na '2wd' :)2
1992 Jeep Cherokee Limited
Obrazek

Awatar użytkownika
danielpoz
Posty: 1576
Rejestracja: śr maja 12, 2004 6:48 pm
Lokalizacja: Poznan/Swaj

Post autor: danielpoz » czw lis 10, 2005 11:37 pm

249 wystarczy zupelnie byle tylko mial wlasnie na 4L ta blokade
Jeep ZJ-zagazowany(byl)!!! Ford Explorer z gazem hehehehe
guma AT 32" a w gore ponad 2" :)

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: vandall1 » pt lis 11, 2005 1:47 am

Nie ma.Wiskoza tylko.Dla mnie bomba /nie w XJ/
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
JeepFan
Posty: 779
Rejestracja: sob kwie 09, 2005 7:41 pm
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: JeepFan » pt lis 11, 2005 2:26 am

danielpoz pisze:249 wystarczy zupelnie byle tylko mial wlasnie na 4L ta blokade
249 niestety nie ma sztywnej blokady.Wiskoza jest jej namiastką ale ona działa płynnie.Im wieksza różnica w prędkosci obrotowej pomiędzy osiami tym wiecej momentu jest przekazywane na oś o lepszej przyczepności.Krótko mówiąc działa to tak jak most z LSD z tą różnicą ze most z LSD dba o rozdział napedu pomiędzy kołami tej samej osi a NV249 rozdziela napęd pomiędzy osiami.Ktoś wczesniej zresztą to juz napisał i miał stu procentową rację.
Problem z NV249 jest taki ,że jesli ktoś naprawdę upala w terenie to wisko cały czas pracuje i wydziela takie ilości ciepła że szlag je trafia.Jęzeli ktoś katuje ZJ do96r. (czyli z reduktorem NV249) ostro w terenie to najprawdopodobiej ma juz napęd taki jak w XJ-cie na pozycji Full Time tylko sobie z tego nie zdaje sprawy.
NV249OD stosowany po 96r. nie ma w ogóle mechanizmu róznicowego miedzyosiowego tylko stały napęd na tylną oś a przednia jest stopniowo dołączana przez sprzęgło wiskotyczne w miarę jak wzrasta różnica prędkości obrotowej pomiędzy przednim a tylnym wałem.I tutaj również biedna "wiskoza" robi za wytwornicę ciepła.Jednak po właczeniu przełożenia terenowego właczamy sztywną blokadę międzyosiową która powoduje całkowite wyłaczenie sprzęgła wiskotycznego z przekazywania napędu.Dlatego jeśli ktoś ma NV249OD nalezy w śliskim terenie korzystać z reduktora.Dzięki temu jest szansa że będzie miał nie spalone wisko.Często słyszy się głosy ,ze po co uzywać reduktora skoro silnik jest na tyle mocny iż sobie radzi? - ano własnie po to żeby ocalić wiskoze.
A tak w ogóle to dyskusja jest funta kłaków warta bo ZJ tak naprawdę nie był i bez przeróbek nigdy nie bedzie autem terenowym.To jest auto typu SUV i choćby nie wiem jak to kogoś bolało to taka jest prawda.
pzdr.

Awatar użytkownika
bartman
 
 
Posty: 135
Rejestracja: pn lut 09, 2004 12:47 am
Lokalizacja: Wawa/Kielce

Post autor: bartman » pt lis 11, 2005 8:48 am

JeepFan pisze:nigdy nie bedzie autem terenowym.To jest auto typu SUV i choćby nie wiem jak to kogoś bolało to taka jest prawda.
pzdr.
no.. ale chyba jest to jedyny SUV z reduktorem?
pozdrawiam
bartman, XJ '91, no prawie '92
Only at ...
Jeep.Org.PL

Awatar użytkownika
JeepFan
Posty: 779
Rejestracja: sob kwie 09, 2005 7:41 pm
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: JeepFan » pt lis 11, 2005 11:56 am

bartman pisze: no.. ale chyba jest to jedyny SUV z reduktorem?
jest jeszcze Forester

Mam nadzieję ,że nikogo nie uraziłem pisząc o ZJ-cie : SUV.
Też jestem uzytkownikiem takowego i uważam ten samochód za całkiem udany kompromis.Nadaje się i do jazdy autostradowej, i do ciagania przyczep no i spokojnie mozna nim zjechac z asfaltu.Jednak do ciężkiego terenu w moim przekonaniu jest wiele aut zdecydowanie lepszych.

Awatar użytkownika
danielpoz
Posty: 1576
Rejestracja: śr maja 12, 2004 6:48 pm
Lokalizacja: Poznan/Swaj

Post autor: danielpoz » pt lis 11, 2005 3:16 pm

Jeepfan-dzikie za dokladnie wyjasnienie
:) czyli ja raczej mam juz caly czasn fultime :cry:


a xj bez przerobek to auto terenowe????hahahaha
Jeep ZJ-zagazowany(byl)!!! Ford Explorer z gazem hehehehe
guma AT 32" a w gore ponad 2" :)

Awatar użytkownika
Zachary
Posty: 776
Rejestracja: ndz paź 27, 2002 9:10 pm
Lokalizacja: mazury-warszawa

Post autor: Zachary » pt lis 11, 2005 7:22 pm

A czy ktoś wie, czy do ZJ-ta zamiast Quadratrac można zainstalować Quadratrac II/np. z WJ-ta, może odrazu ze skrzynią biegów/ lub taki reduktor. Ciekawi nie również co wtedy pokaże dolny wyświetlacz.
Lala KDJ120, Wolf GD300, 469B, U1234 oraz Rolka150 i...Renata ;-)[/color]

Awatar użytkownika
Tindirindi
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 77
Rejestracja: pn sty 06, 2003 11:50 am
Lokalizacja: CT, USA
Kontaktowanie:

Post autor: Tindirindi » pt lis 11, 2005 7:33 pm

Mozna ino sa dwa problemy. 1) Najprawdopodobniej wieloklin wejsciowy trzeba bedzie wymienic 2) NV247 nie posiada wejscia na prekosciomierz bo WJ bierze sygnal z ABS'u. Potrzebny tez bedzie nowy tylny wal napedowy. Sensowniejszy transplant to 231/242.
Bought a Jeep. Got tired of pushing the Land Rover.

Awatar użytkownika
SiwyJeep
 
 
Posty: 133
Rejestracja: wt maja 17, 2005 10:25 pm
Lokalizacja: Wawa

Post autor: SiwyJeep » sob lis 12, 2005 9:21 pm

A ja wam mówię, że ta blokada tam jest widac ją na schemacie. Blokirowka wisko.... czegoś tam (tak jest opisane na schemacie)
"..Mężczyzni nigdy nie dorastają, tylko z wiekiem ich zabawki drożeją.."
XJ'93 4.0HO, Sj413

Awatar użytkownika
JeepFan
Posty: 779
Rejestracja: sob kwie 09, 2005 7:41 pm
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: JeepFan » sob lis 12, 2005 11:50 pm

Виско-муфта же служит для частичного блокирования межосевого дифференциала при взаимном проскальзывании передней и задней оси автомобиля.

При выходе из-строя виско-муфты, межосевой дифференциал начинает частично блокироваться вискомуфтой, ввиду потери силиконовой жидкостью своих заданных характеристик. Автомобиль, тем не менее, остается в режиме полного привода на все колеса.

Недостатком данной раздаточной коробки является отсутствие возможности жесткой механической блокировки межосевого дифференциала.

Według mnie tu napisali bukwami , ze wisko służy do częściowego blokowania międzyosiwego dyferencjału przy wzajemnej "cos tam :D pa ruski" przedniej i tylnej osi aftomobila.

Potem piszą coś o tym ze dyfer zaczyna byc częściowo blokowany przez wisko i ze to zależy od jego charakterystki.

Ruskiego to ja sie uczyłem ale to było w prehistorii :D
Jesli ktoś włada rosyjskim to może by przetłumaczył.

Ale generalnie zasada działania wiska jest taka że spina ono poprzez zmianę gęstości oleju silikonowego wywołaną wzrostem temperatury.Żeby temperatura oleju wzrosła muszą się dwie części wiska względem siebie przemieszczać.Tak więc musi najpierw nastąpić poslizg na tylnej osi żeby sprzęgło zaczęło zapinać.Przy mechanicznej sztywnej blokadzie takiej możliwości niema - obydwa wały są trwale ze sobś spięte.

Awatar użytkownika
Max
Posty: 575
Rejestracja: pt paź 15, 2004 3:19 pm
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Max » pn lis 14, 2005 5:36 pm

A ciekaw jestem co w takim 249OD jest zaznaczone na oslonie przeciwslonecznej kierowcy?

U mnie jest tam taka rozpiska do czego sluzy wajcha i przy 4LO - ze LOW SPEED - gives maximum pull power on low speed on all road surfaces...

A co jest w ZJ po 96? Moze to byc cos wyjasnilo w kwestii czy jest mechanizm czy nie... moze jakby bylo zaznaczone, ze only piachowe surfaces to jest jak w PART TIME...
Jeep: 6.5" TJ @ 32" MT & 4" ZJ @ 33" MT

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jeep”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości