ZJ i napęd On Demand!
Moderator: Mroczny
Jeśli na 4L możesz w miarę swobodnie skręcać na asfalcie, nie odczuwając wyrażnie zwiększonego oporu, to znaczy że faktycznie nie blokuje centralnego dyfra - w przeciwnym przypadku blokada jest!danielpoz pisze:pytanie jest tylko takie: czy napewno w 249 na 4L zablokuje sie ten mechanizm miedzy oskami? w moim napewno nie ale moze ten OD ma taka mozliwosc

JimnyJeans + 2" - jeździmy bez śladów 

Ja tam niewiele wiem a też bardzo bym chciał się wszystkiego dowiedzieć
bo aż wstyd jak się nie wie czym się tak naprawdę jeździ...
(@STIOPA w przypadku załączenia 4LO w wersji NP249 czyli tej z lat 93-95 możesz normalnie sobie zawracać na czarnym nic się nie dzieje ( no chyba że ja mam coś zje@bane)
Z tego co mi się wydaje to u mnie jest tak że napęd przekazywany jest cały czas na obie osie w stosunku 48 przód i 52 tył oczywiście z racji tego że nie mam blokad jestem w stanie zakopać się w najprostszym terenie
a nie wystepyje tez blokada mechanizmu centralnego mech. różnicowego
i to chyba cała filozofia NP249



(@STIOPA w przypadku załączenia 4LO w wersji NP249 czyli tej z lat 93-95 możesz normalnie sobie zawracać na czarnym nic się nie dzieje ( no chyba że ja mam coś zje@bane)
Z tego co mi się wydaje to u mnie jest tak że napęd przekazywany jest cały czas na obie osie w stosunku 48 przód i 52 tył oczywiście z racji tego że nie mam blokad jestem w stanie zakopać się w najprostszym terenie







Only at ...
ZJ 95' V8 4,5"up
ZJ 95' V8 4,5"up
Ależ występuje - jej rolę spełnia zaznaczone na poniższym schemacie nr-em 20 sprzegło wiskotyczne (mechanizm różnicowy oznaczony 13).Kosa pisze: (...)nie wystepyje tez blokada mechanizmu centralnego mech. różnicowegoi to chyba cała filozofia NP249
![]()
![]()
Działa jak LSD - im większy poślizg międzyosiowy, tym większy stopień zablokowania , czyli połączenia przodu z tyłem (wiskoza sprzęga ze sobą dwie strony mech. różnicowego)

http://jeep.avtograd.ru/xfer/encycloped ... /parts.htm
JimnyJeans + 2" - jeździmy bez śladów 

- Tindirindi
- jestem tu nowy...
- Posty: 77
- Rejestracja: pn sty 06, 2003 11:50 am
- Lokalizacja: CT, USA
- Kontaktowanie:
Nie wystepuje. Sprzeglo/wiskoza to nie blokada. Teoretycznie oczywiscie naped bedzie przekazywany na przod/tyl zaleznie od roznicy predkosci obrotow. Teoretycznie.zu-tec pisze:Ależ występuje
Problem w tym ze skutecznosc tejze wiskozy jest ustawiona pod codzienne plackowanie po asfalcie na fabrycznych oponkach a nie trzepanie w terenie. 93-95(249) efektywnosc jest taka sama na 4HI jak na 4LO tyle ze przelozenie inne. Teoretyczne pieprzenie kotka za pomoca mlotka ze 10% tu a 42% tam i sie wlacza i zalacza jak sie slizga i bryzga to czyste teoretyzmy ktore sobie mozna niestety w tylek wsadzic. De facto odbywa sie to tak ze poki roznice momentu sa wzglednie male (np na polnej drodze z malym blotkiem, sniezek pruszy itp) to wiskoza jakos tam sobie bedzie dzialac, fajowo jest, laski leja w majtki. A w terenie bedziesz krecil jednym kolkiem z 4-ch ktore daje najmniejszy opor, szczegolnie jak sie ma wieksze, ciezsze terenowe kapcie. ZJ dostal wreszcie blokade centralnego dyfra na 4LO w 96, i tu ... wystepuje.
Bought a Jeep. Got tired of pushing the Land Rover.
- Tindirindi
- jestem tu nowy...
- Posty: 77
- Rejestracja: pn sty 06, 2003 11:50 am
- Lokalizacja: CT, USA
- Kontaktowanie:



"..Mężczyzni nigdy nie dorastają, tylko z wiekiem ich zabawki drożeją.."
XJ'93 4.0HO, Sj413
XJ'93 4.0HO, Sj413
Popatrzyłem chwilę na schematy te zlinkowane przez michała i rzeczywiście Tindirindi ma rację. Z chwilą zapięcia reduktora wisko jest blokowane i jest sztywne przeniesienie napęduna dwie osie (dotycy to ZJ po 96 r., wcześniejsze rozwiązanie to zwykła bulwarówa).
"..Mężczyzni nigdy nie dorastają, tylko z wiekiem ich zabawki drożeją.."
XJ'93 4.0HO, Sj413
XJ'93 4.0HO, Sj413
no fajnie fajnie się rozkręca chociaż dalej nie wiem czym jeżdzę 
co prawda chciałbym żeby rację miał Zu-tec alecoś mi się wydaje że jednak nie ma tak dobrze... rozumiem że w NP242 na Part Time jest zblokowany centralny mech. różnicowy ( jeśli nie to mnie poprawcie bo dalsza teoria nie bedzie miałą sensu
) i nie można jeździć po czarnym bo... coś tam ( nie wiem nigdy nie miałem nie znam się)... Jeżeli w NP249 zapniemy 4LO to bez problemu jeździmy po czarnym ( przynajmniej ja
) ...
Z tego wniosek że nie ma blokady CMR


co prawda chciałbym żeby rację miał Zu-tec alecoś mi się wydaje że jednak nie ma tak dobrze... rozumiem że w NP242 na Part Time jest zblokowany centralny mech. różnicowy ( jeśli nie to mnie poprawcie bo dalsza teoria nie bedzie miałą sensu


Z tego wniosek że nie ma blokady CMR




Only at ...
ZJ 95' V8 4,5"up
ZJ 95' V8 4,5"up
249 niestety nie ma sztywnej blokady.Wiskoza jest jej namiastką ale ona działa płynnie.Im wieksza różnica w prędkosci obrotowej pomiędzy osiami tym wiecej momentu jest przekazywane na oś o lepszej przyczepności.Krótko mówiąc działa to tak jak most z LSD z tą różnicą ze most z LSD dba o rozdział napedu pomiędzy kołami tej samej osi a NV249 rozdziela napęd pomiędzy osiami.Ktoś wczesniej zresztą to juz napisał i miał stu procentową rację.danielpoz pisze:249 wystarczy zupelnie byle tylko mial wlasnie na 4L ta blokade
Problem z NV249 jest taki ,że jesli ktoś naprawdę upala w terenie to wisko cały czas pracuje i wydziela takie ilości ciepła że szlag je trafia.Jęzeli ktoś katuje ZJ do96r. (czyli z reduktorem NV249) ostro w terenie to najprawdopodobiej ma juz napęd taki jak w XJ-cie na pozycji Full Time tylko sobie z tego nie zdaje sprawy.
NV249OD stosowany po 96r. nie ma w ogóle mechanizmu róznicowego miedzyosiowego tylko stały napęd na tylną oś a przednia jest stopniowo dołączana przez sprzęgło wiskotyczne w miarę jak wzrasta różnica prędkości obrotowej pomiędzy przednim a tylnym wałem.I tutaj również biedna "wiskoza" robi za wytwornicę ciepła.Jednak po właczeniu przełożenia terenowego właczamy sztywną blokadę międzyosiową która powoduje całkowite wyłaczenie sprzęgła wiskotycznego z przekazywania napędu.Dlatego jeśli ktoś ma NV249OD nalezy w śliskim terenie korzystać z reduktora.Dzięki temu jest szansa że będzie miał nie spalone wisko.Często słyszy się głosy ,ze po co uzywać reduktora skoro silnik jest na tyle mocny iż sobie radzi? - ano własnie po to żeby ocalić wiskoze.
A tak w ogóle to dyskusja jest funta kłaków warta bo ZJ tak naprawdę nie był i bez przeróbek nigdy nie bedzie autem terenowym.To jest auto typu SUV i choćby nie wiem jak to kogoś bolało to taka jest prawda.
pzdr.
jest jeszcze Foresterbartman pisze: no.. ale chyba jest to jedyny SUV z reduktorem?
Mam nadzieję ,że nikogo nie uraziłem pisząc o ZJ-cie : SUV.
Też jestem uzytkownikiem takowego i uważam ten samochód za całkiem udany kompromis.Nadaje się i do jazdy autostradowej, i do ciagania przyczep no i spokojnie mozna nim zjechac z asfaltu.Jednak do ciężkiego terenu w moim przekonaniu jest wiele aut zdecydowanie lepszych.
A czy ktoś wie, czy do ZJ-ta zamiast Quadratrac można zainstalować Quadratrac II/np. z WJ-ta, może odrazu ze skrzynią biegów/ lub taki reduktor. Ciekawi nie również co wtedy pokaże dolny wyświetlacz.
Lala KDJ120, Wolf GD300, 469B, U1234 oraz Rolka150 i...Renata
[/color]

- Tindirindi
- jestem tu nowy...
- Posty: 77
- Rejestracja: pn sty 06, 2003 11:50 am
- Lokalizacja: CT, USA
- Kontaktowanie:
Mozna ino sa dwa problemy. 1) Najprawdopodobniej wieloklin wejsciowy trzeba bedzie wymienic 2) NV247 nie posiada wejscia na prekosciomierz bo WJ bierze sygnal z ABS'u. Potrzebny tez bedzie nowy tylny wal napedowy. Sensowniejszy transplant to 231/242.
Bought a Jeep. Got tired of pushing the Land Rover.
Виско-муфта же служит для частичного блокирования межосевого дифференциала при взаимном проскальзывании передней и задней оси автомобиля.
При выходе из-строя виско-муфты, межосевой дифференциал начинает частично блокироваться вискомуфтой, ввиду потери силиконовой жидкостью своих заданных характеристик. Автомобиль, тем не менее, остается в режиме полного привода на все колеса.
Недостатком данной раздаточной коробки является отсутствие возможности жесткой механической блокировки межосевого дифференциала.
Według mnie tu napisali bukwami , ze wisko służy do częściowego blokowania międzyosiwego dyferencjału przy wzajemnej "cos tam
pa ruski" przedniej i tylnej osi aftomobila.
Potem piszą coś o tym ze dyfer zaczyna byc częściowo blokowany przez wisko i ze to zależy od jego charakterystki.
Ruskiego to ja sie uczyłem ale to było w prehistorii
Jesli ktoś włada rosyjskim to może by przetłumaczył.
Ale generalnie zasada działania wiska jest taka że spina ono poprzez zmianę gęstości oleju silikonowego wywołaną wzrostem temperatury.Żeby temperatura oleju wzrosła muszą się dwie części wiska względem siebie przemieszczać.Tak więc musi najpierw nastąpić poslizg na tylnej osi żeby sprzęgło zaczęło zapinać.Przy mechanicznej sztywnej blokadzie takiej możliwości niema - obydwa wały są trwale ze sobś spięte.
При выходе из-строя виско-муфты, межосевой дифференциал начинает частично блокироваться вискомуфтой, ввиду потери силиконовой жидкостью своих заданных характеристик. Автомобиль, тем не менее, остается в режиме полного привода на все колеса.
Недостатком данной раздаточной коробки является отсутствие возможности жесткой механической блокировки межосевого дифференциала.
Według mnie tu napisali bukwami , ze wisko służy do częściowego blokowania międzyosiwego dyferencjału przy wzajemnej "cos tam

Potem piszą coś o tym ze dyfer zaczyna byc częściowo blokowany przez wisko i ze to zależy od jego charakterystki.
Ruskiego to ja sie uczyłem ale to było w prehistorii

Jesli ktoś włada rosyjskim to może by przetłumaczył.
Ale generalnie zasada działania wiska jest taka że spina ono poprzez zmianę gęstości oleju silikonowego wywołaną wzrostem temperatury.Żeby temperatura oleju wzrosła muszą się dwie części wiska względem siebie przemieszczać.Tak więc musi najpierw nastąpić poslizg na tylnej osi żeby sprzęgło zaczęło zapinać.Przy mechanicznej sztywnej blokadzie takiej możliwości niema - obydwa wały są trwale ze sobś spięte.
A ciekaw jestem co w takim 249OD jest zaznaczone na oslonie przeciwslonecznej kierowcy?
U mnie jest tam taka rozpiska do czego sluzy wajcha i przy 4LO - ze LOW SPEED - gives maximum pull power on low speed on all road surfaces...
A co jest w ZJ po 96? Moze to byc cos wyjasnilo w kwestii czy jest mechanizm czy nie... moze jakby bylo zaznaczone, ze only piachowe surfaces to jest jak w PART TIME...
U mnie jest tam taka rozpiska do czego sluzy wajcha i przy 4LO - ze LOW SPEED - gives maximum pull power on low speed on all road surfaces...
A co jest w ZJ po 96? Moze to byc cos wyjasnilo w kwestii czy jest mechanizm czy nie... moze jakby bylo zaznaczone, ze only piachowe surfaces to jest jak w PART TIME...
Jeep: 6.5" TJ @ 32" MT & 4" ZJ @ 33" MT
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości