Cisnienie w oponach w XJ

MJ, CJ, YJ, TJ, XJ, KJ, KK, WJ, ZJ, XK, WK, WH, JK, JL, JT

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
Antek
Posty: 606
Rejestracja: wt lis 16, 2004 8:54 pm
Lokalizacja: podzielonymjajem.pl
Kontaktowanie:

Cisnienie w oponach w XJ

Post autor: Antek » wt sty 25, 2005 9:43 am

Do opon 225/79R15, na ktorych dotychczas jezdze, producent zaleca zarowno z przodu jak i z tylu 207 kPa ( w praktyce daje 2,1 bara). Tymczasen np. do 225/50 R15 na przod 207 kPa, a na tyl 241 kPa. Teraz zmieniam kapcie na BF Goodrich All Terrain T/A w rozmiarze 235/75R15 i zastanawiam sie jak zmodyfikowac cisnienie ?? ?? ??
Ostatnio zmieniony wt sty 25, 2005 9:54 am przez Antek, łącznie zmieniany 1 raz.
DEF 300 Tdi

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » wt sty 25, 2005 9:52 am

Jeżdżę na BF All Terrain 31"x10,5"/15 i mam 2,6 atm .Ale wiem , że niektórzy walą nawet ponad 3 .
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
Antek
Posty: 606
Rejestracja: wt lis 16, 2004 8:54 pm
Lokalizacja: podzielonymjajem.pl
Kontaktowanie:

Post autor: Antek » wt sty 25, 2005 10:00 am

Czy to nie troche zbyt duzo, w dlugim Defenderze do BFG All Terrain 32x10,5R15 dawalem bez ladunku na przod 2,5 a na tyl 2,8 a autko warzylo ponad 2 tony ?? ?? ??
DEF 300 Tdi

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » wt sty 25, 2005 10:04 am

Zrobiłem na tych gumach jakieś 30.000 km z tym ciśnieniem i zużycie bieżnika jest równomierne . Sciera się równomiernie na całej szerokości a więc wszystko jest chyba o.k. :D
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
Antek
Posty: 606
Rejestracja: wt lis 16, 2004 8:54 pm
Lokalizacja: podzielonymjajem.pl
Kontaktowanie:

Post autor: Antek » wt sty 25, 2005 10:19 am

No to bede musial poeksperymentowac w moim nowym rozmiarze metoda prob i bledow gdzies pomiedzy 2,1 i 2,6 bara :)21
DEF 300 Tdi

Awatar użytkownika
kejtar
Posty: 315
Rejestracja: śr lut 26, 2003 5:04 pm
Lokalizacja: Westminster, California

Re: Cisnienie w oponach w XJ

Post autor: kejtar » wt sty 25, 2005 5:49 pm

Antek pisze:Do opon 225/79R15, na ktorych dotychczas jezdze, producent zaleca zarowno z przodu jak i z tylu 207 kPa ( w praktyce daje 2,1 bara). Tymczasen np. do 225/50 R15 na przod 207 kPa, a na tyl 241 kPa. Teraz zmieniam kapcie na BF Goodrich All Terrain T/A w rozmiarze 235/75R15 i zastanawiam sie jak zmodyfikowac cisnienie ?? ?? ??
Wez krede i namaluj duze grube kreski w poprzek na kazdej oponie (po jednej kresce). PRzejedz z 100 do 500 metrow i popatrz sie jak kreska zcieta: czy rowno czy zewnatrz wiecej czy w srodku wiecej. Jak z zewnatrz wiecej to dodaj powietrza, jak wewnatrz to spusc troche. Przypuszczalnie wyladujesz z lekko zroznicowanym cisnieniem prodz/tyl. Wez pod uwage rownierz ze jak znajdziesz cisnienie na zime to na lato moze bedzie trzeba lekko upuscic powietrza ze wzgledu ze w lato opony sie troche mocniej podgrzewaja.
97XJ Sport podniesiony o ~5.5" z 33" BFG AT's, z wieloma innymi modyfikacjami.
Husaria 4x4

Awatar użytkownika
Antek
Posty: 606
Rejestracja: wt lis 16, 2004 8:54 pm
Lokalizacja: podzielonymjajem.pl
Kontaktowanie:

Re: Cisnienie w oponach w XJ

Post autor: Antek » wt sty 25, 2005 6:40 pm

kejtar pisze: Wez pod uwage rownierz ze jak znajdziesz cisnienie na zime to na lato moze bedzie trzeba lekko upuscic powietrza ze wzgledu ze w lato opony sie troche mocniej podgrzewaja.
Dzieki za rade z kreska, jak tylko bedzie suchy dzien to na pewno skorzystam. Co do roznic z cisnieniem zima-lato; mnie to nie dotyczy, bo pompuje opony azotem, ktory przy zmianie temperatur tylko minimalnie zmienia objetosc.
DEF 300 Tdi

Awatar użytkownika
Greg_pl
 
 
Posty: 225
Rejestracja: wt lis 09, 2004 12:07 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Greg_pl » wt sty 25, 2005 9:17 pm

Ja tez pompuje azotem, ale tylko ze w 78% :wink:

Awatar użytkownika
Antek
Posty: 606
Rejestracja: wt lis 16, 2004 8:54 pm
Lokalizacja: podzielonymjajem.pl
Kontaktowanie:

Post autor: Antek » wt sty 25, 2005 9:30 pm

Greg_pl pisze: tylko ze w 78% :wink:
?? ?? ??
DEF 300 Tdi

Awatar użytkownika
homikk
Posty: 675
Rejestracja: pn maja 03, 2004 7:54 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: homikk » wt sty 25, 2005 10:36 pm

reszte dopełnia acetylenem :)21
XJ 4.0 92 był, teraz jest XJ tyle, że 900 bobber

GG 3814878

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » śr sty 26, 2005 1:24 pm

A i owszem - pompowanie azotem ma sens ! W subaru WRC jeżdżącym po os-ach w mistrzostwach świata . Bo w zwykłym aucie , to wybaczcie, ale pompowanie klienta .
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
Antek
Posty: 606
Rejestracja: wt lis 16, 2004 8:54 pm
Lokalizacja: podzielonymjajem.pl
Kontaktowanie:

Post autor: Antek » śr sty 26, 2005 6:41 pm

Ma sens: zmierz cisnienie kiedy temperatura spadnie o 10 stopni, albo w upalny dzień po przejechaniu nawet kilkudzisieciu kilometrow. Owszem mozesz skorygowac, ale następnego dnia bedziesz musial znow dopompowac albo spuszczac. Oczywiscie mozna na to nie zwracac uwagi, tylko nie nalezy sie dziwic, ze nagle opony nie trzymaja jezdni a do tego szybciej lysieja :)21
DEF 300 Tdi

Awatar użytkownika
Eskapada
 
 
Posty: 6434
Rejestracja: pn paź 11, 2004 4:02 pm
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Eskapada » śr sty 26, 2005 8:19 pm

Stiopa pisze:A i owszem - pompowanie azotem ma sens ! W subaru WRC jeżdżącym po os-ach w mistrzostwach świata . Bo w zwykłym aucie , to wybaczcie, ale pompowanie klienta .
ja w płaskim pompuje azotem i jest GIT :)2 ale do syfa to nonsens bo ja upalam dluzej niz 15 minut to czesto redukuje do 1,6 1,8 z z normalnego 2,5
Dżip z lebiodką :)21
GSM 501 44 66 33

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » czw sty 27, 2005 8:04 am

Antek pisze:Ma sens: zmierz cisnienie kiedy temperatura spadnie o 10 stopni, albo w upalny dzień po przejechaniu nawet kilkudzisieciu kilometrow. Owszem mozesz skorygowac, ale następnego dnia bedziesz musial znow dopompowac albo spuszczac. Oczywiscie mozna na to nie zwracac uwagi, tylko nie nalezy sie dziwic, ze nagle opony nie trzymaja jezdni a do tego szybciej lysieja :)21
No nie mierzyłem , ale o ile zmienia się ciśnienie przy powiedzmy 20 st. zmiany temperatury ? Bo jeżeli jest to 0,1 atm. to nie wiem czy jest sobie czym głowę zawracać . :D
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
Antek
Posty: 606
Rejestracja: wt lis 16, 2004 8:54 pm
Lokalizacja: podzielonymjajem.pl
Kontaktowanie:

Post autor: Antek » czw sty 27, 2005 9:33 am

Szczerze mowiac nie pamietam ile, ale kilka la temu w Hiszpani na trasie do Giblartaru wczesnie rano skorygowalem cisnienie. Okolo poludnia na stacji benzynowej na autostradzie znow sprawdzilem i szybko zredukowalem. Nastepnego dnia wczesnie rano czekajac w Algeciras na prom zobaczylem, ze samochod stoi na prawie pustych kapciach i znow dopompowalem :)16 . Potem z lenistwa :oops: przyjalem, ze lepiej kiedy rano sa troche flakowate a pod wplywem jazdy szybko sie rozgrzeja. Od tego czasu jezdzac do Maroka zawsze juz pompowalem azotem i przynajmniej w pierwsza strone mialem spokoj. Niestety wracajac wiozlem w oponach juz tylko saharyjskie powietrze, bo na pustyni wielokrotnie zmienialem twardosc opon. Oczywiscie jezdzac po czarnym nie jest powiedziane, ze zbyt twarda opona zaraz wystrzeli, ale chcac zadbac nawet o komfort jazdy i przyczepnosc warto miec w miare optymalne cisnienie. Wiadomo, ze daleko nam do temperatur poludnia Hiszpanii ale i u nas amplitudy dzienne potrafia byc zaskakujaco wysokie. Zreszta polecam sprawdz sam, szczegolnie na trasie :)21
DEF 300 Tdi

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » czw sty 27, 2005 9:40 am

Jaki ma sens pompowanie opon w samochodzie terenowym, kiedy często zachodzi konieczność spuszczania i dopompowywania. Co wtedy, wozić butlę azotu na pace?
Wiadomo, że temperatura (a za nią i ciśnienie) w oponach wzrasta w czasie jazdy, dlatego pomiar ciśnienia na gorących oponach nie jest miarodajny i nie ma sensu. Dlatego porównawczo zawsze trzeba mierzyć na zimnych.
Poza tym jak Greg_pl błyskotliwie zauważył w oponach jest już i tak 78% azotu :wink:
Jak ktoś chce byc bardzo dokładny to prawidłowe ciśnienie można prosto wyliczyć, trzeba znać tylko powierzchnię odcisku oryginalnego rozmiaru przy nominalnym ciśnieniu.

Awatar użytkownika
Antek
Posty: 606
Rejestracja: wt lis 16, 2004 8:54 pm
Lokalizacja: podzielonymjajem.pl
Kontaktowanie:

Post autor: Antek » czw sty 27, 2005 9:48 am

Jezeli samochodu 4x4 uzywasz glownie do jazdy w terenie, to azot zupelnie nie ma sensu, ale kiedy jezdzisz, jak wiekszosc po czarnym, w tym duzo na dluzszych trasach a jedynie od swieta zjezdzasz w blotko, to uwazam, ze azot jest b. rozsadnym rozwiazaniem. Koszt napelnienia wszystkich kol nie oczyszcza portfela :)21 bo to ok. 20 PLN.
DEF 300 Tdi

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » czw sty 27, 2005 10:01 am

Jak ktoś chce niepotrzebnie wydawać pieniądze to jego sprawa. Owszem, jakbym miał plaskacza - rajdówkę rozważałbym napełnianie azotem, ale byłaby to ostatnia czynność tuningowa jakiej bym dokonał.
Poza tym co robisz jak jesteś w trasie i zauważasz, że trzeba dopompować, jeździsz na flaczku i szukasz azotu, czy jednak masz butlę na pace?

Awatar użytkownika
Antek
Posty: 606
Rejestracja: wt lis 16, 2004 8:54 pm
Lokalizacja: podzielonymjajem.pl
Kontaktowanie:

Post autor: Antek » czw sty 27, 2005 10:32 am

Po pierwsze, przy azocie nigdy mi sie jeszcze nie zdarzylo, zebym musial dopompowac, a poza tym jesli nawet to mozna dopompowac normalnym powietrzem. A co do tego co kto uwaza za sensowne, to mam przyklad tez z Afryki. Berberom jezdzacym po hamadzie Land Roverami z turystami regularnie na ostrych kamieniach dziurawia sie opony. W wielu miejscowosciach na skraju pustyni jedynym dochodowym biznesem sa warsztaty wulkanizacyjne. Dlatego tez zawsze przygladaja mi sie z zainteresowaniem kiedy przed wjechaniem na taki teren spuszczam powietrze do ok. 0,8 bara. Tlumacze im, ze taki flak ugina sie pod naporem szpiczastych odlamkow skalnych i dzieki temu nigdy nie lapie kapcia. Wysluch.uja mnie z uwaga a potem ruszaja w dalsza droge majac w oponach przynajmniej 3 bary :)16 . Czasami padaja argumenty, ze oni od tysiecy lat zyja na Saharze. Tylko nalezy pamietac, ze wczesniej ich srodkami lokomocji byly wielblady, ktorym nikt nie korygowal cisnienia w kopytach. Teraz u nas zaczeto stosowac azot, a przeciez jeszcze nie dawno nikt w Polsce nie jezdzil na zimowkach i tez dobrze bylo :)21
Ostatnio zmieniony czw sty 27, 2005 10:53 am przez Antek, łącznie zmieniany 1 raz.
DEF 300 Tdi

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » czw sty 27, 2005 10:45 am

Trochę mi to przypomina inny temat , który był poruszany na forum - zimowe pióra wycieraczek . :D :D :D
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » czw sty 27, 2005 10:50 am

:D Tu akurat praktyka potwierdza sens ich stosowania, zwłaszcza teraz, przy tym co się dzieje na zewnątrz.

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » czw sty 27, 2005 11:00 am

WJ Jeep pisze::D Tu akurat praktyka potwierdza sens ich stosowania, zwłaszcza teraz, przy tym co się dzieje na zewnątrz.
Zara,zara . Znaczy , że zimowe lepiej wycierają ?
Bo jeżeli tak to teraz czekam na opony wielkanocne , tłumik niedzielny i może jeszcze płyn do spryskiwaczy adwentowy . :D :D :D
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » czw sty 27, 2005 11:05 am

:)2 :)2 :)2 :)2 :D :D :D :D
Ale wycierają lepiej :D

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » czw sty 27, 2005 11:11 am

Moje też wycierają dobrze ale to pewnie dlatego , że dba o to żeby były całe i zmieniam je wtedy kiedy trzeba to znaczy jak się zużyją .

:D :D :D
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » czw sty 27, 2005 11:13 am

Dlatego musisz zmieniać je nieco częściej... :D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jeep”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość