XJ - napiecie w TPS

MJ, CJ, YJ, TJ, XJ, KJ, KK, WJ, ZJ, XK, WK, WH, JK, JL, JT

Moderator: Mroczny

Erll
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 1:43 pm
Lokalizacja: Bydgoszcz

XJ - napiecie w TPS

Post autor: Erll » sob wrz 24, 2005 3:57 pm

witam, mam pytanko do kolegow od dawna jeepnietych. Wg instrukcji RENIXA (chodzi mi o jeepka XJ 4.0, rok 90) napiecie w TPS powinno byc:
1. na wejsciu 5 V
2. na wyjsciu 4.15
Roznica tych napiec powinna byc 0,85 V i jest ale ........

U mnie po pomiarach jest na wejsciu 5,03 na wyjsciu 4,18.
Pytanie pierwsze: co jest z tego najwazniejsze, czy roznica napiec ktora sie zgadza czy tez wszystko jednoczesnie (wejscie, wyjscie, roznica).

Pytanie drugie to w jaki sposob dokonac regulacji: czy jest jakis potencjometr (jesli tak to gdzie) czy tez regulacje napiec robi sie poprzez odkrecenie (poluzowanie) torxow i przesuniecie TPS na "fasolkach". Nie mam pomyslu a nie chce czegos rozwalic zanim sie nie dowiem gdzie co i jak.

Ostatnio a w zasadzie od samego poczatku jak go tylko mam kiepsko chodzi wiec czytam co piszecie i ogladam jak jest u mnie.
Strasznie nie rowno mi chodzi, mam problem z odpalaniem. Wyciagalem juz czujnik obrotow walu, czyscilem kanaly silnika krokowego, uszczelnilem wszelkie niekontrolowane doloty powietrza poprzez zalozenie opasek tu i owdzie i w dalszym ciagu nic.

Aby go zdiagnozowac bylem kiedys u elektryka co ma "super sprzet diagnostyczny" ale niestety nie do mojego. Ma kompa co sie nazywa KTS500 ale stwierdzil ze do mojego nie ma zlaczki. Czy mozna podpiac kompa poprzez takie dwa zlacza diagnostyczne po maska przykryte gumowymi kondonkami czy tez wpina sie to ... no wlasnie gdzie ?
Za wszelkie tropy z gory dziekuje
Erll
Jeep Cherokee XJ 4.0 1990 zagazowany !
NAVARA R-BLACK 2008
VW T4 2.4 D

Awatar użytkownika
pezet
 
 
Posty: 12853
Rejestracja: pt lis 05, 2004 5:25 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: pezet » sob wrz 24, 2005 4:04 pm

Pierwsze pytanie - po co chcesz regulowac?

Zle obroty?
Zle zmienia skrzynia?

Bo jak wszystko gra to nie dotykac i cieszyc sie!

Co do napiec to ci nie powiem, ale gdybys juz koniecznie chcial cos regulowac to na "fasolkach".
Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo, na pewno to spier.olisz...

Erll
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 1:43 pm
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Erll » sob wrz 24, 2005 4:08 pm

ok, bez potrzeby nie bede tykal. W takim razie gdzie szukac powodow tego ze nierowno pracuje silnik i gasnie na wolnych. Ogladalem przewody w ciemnosci (myslalem ze moze iskra skacze) ale nic takiego nie zauwazylem
Erll
Jeep Cherokee XJ 4.0 1990 zagazowany !
NAVARA R-BLACK 2008
VW T4 2.4 D

Awatar użytkownika
misman
 
 
Posty: 6072
Rejestracja: ndz maja 26, 2002 1:00 am
Lokalizacja: zawodzi...

Post autor: misman » sob wrz 24, 2005 8:19 pm

Erll pisze:ok, bez potrzeby nie bede tykal. W takim razie gdzie szukac powodow tego ze nierowno pracuje silnik i gasnie na wolnych. Ogladalem przewody w ciemnosci (myslalem ze moze iskra skacze) ale nic takiego nie zauwazylem
Nie musi, wystarczy że w środku się poutleniają, to też będzie kiepściej. Dodatkowo - świece, kopułka... Skoro nierówno pracuje, to raczej wskazuje na problemy z zapłonem. Gaśnie na wolnych ? A na jakim poziomie się te wolne utrzymują ? Warto zainteresować się silnikiem krokowym do wolnych obrotów..
"Panie doktorze, koledzy mogą częściej i więcej...
-Jaki problem? Chwal się Pan jak oni."

Erll
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 1:43 pm
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Erll » sob wrz 24, 2005 8:53 pm

Swiece wymienilem na nowe NGK (wacham sie ale chcialem go zagazowac w przyszlosci), o kabelkach i kopolce myslalem ale jeszcze tego nie zrobilem. Silnik krokowy mysle ze dziala dobrze (elektryk podlaczal go do takiego ustrojstwa, podkrecal w gore i w dol. Gdyby cos nie tak bylo to by sie skapnal ze nawala). Obroty skacza w zakresie miedzy 500 a 900.
Erll
Jeep Cherokee XJ 4.0 1990 zagazowany !
NAVARA R-BLACK 2008
VW T4 2.4 D

Awatar użytkownika
misman
 
 
Posty: 6072
Rejestracja: ndz maja 26, 2002 1:00 am
Lokalizacja: zawodzi...

Post autor: misman » sob wrz 24, 2005 9:11 pm

Erll pisze:Swiece wymienilem na nowe NGK (wacham sie ale chcialem go zagazowac w przyszlosci), o kabelkach i kopolce myslalem ale jeszcze tego nie zrobilem. Silnik krokowy mysle ze dziala dobrze (elektryk podlaczal go do takiego ustrojstwa, podkrecal w gore i w dol. Gdyby cos nie tak bylo to by sie skapnal ze nawala). Obroty skacza w zakresie miedzy 500 a 900.
To sprawdź jeszcze sondę lambda oraz połączenia sondy do komputera. I tak sugeruję wymianę przewodów zapłonowych, tu się nie ma co wahać, jeśli nie wiesz ile tamte mają :)21 Kopułkę dobrze wyczyść. Sprawdź czujnik wału (CPS) czy przebieg na nim jest regularny i nie przerywa.
"Panie doktorze, koledzy mogą częściej i więcej...
-Jaki problem? Chwal się Pan jak oni."

Erll
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 1:43 pm
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Erll » sob wrz 24, 2005 9:33 pm

ok, kopolke i kable zanabede, wymienie bo nie wiem ile maja. A co do czujnika walu to jak sie go sprawdza (miernikiem ?) Dwa razy wlazilem do kanalu aby wykrecac i ogladac czujnik (jeden mechanior podpowiadal ze moze byc zasyfiony opilkami) i nic, wszystko ok. Slyszalem ze mozna to oscyloskopem sprawdzic ale ... nie posiadam. Czym i jak jeszcze CPSa mozna zweryfikowac ? Jakie wartosci powinien przedstawiac miernik ?
Erll
Jeep Cherokee XJ 4.0 1990 zagazowany !
NAVARA R-BLACK 2008
VW T4 2.4 D

Awatar użytkownika
misman
 
 
Posty: 6072
Rejestracja: ndz maja 26, 2002 1:00 am
Lokalizacja: zawodzi...

Post autor: misman » sob wrz 24, 2005 10:34 pm

Erll pisze:ok, kopolke i kable zanabede, wymienie bo nie wiem ile maja. A co do czujnika walu to jak sie go sprawdza (miernikiem ?) Dwa razy wlazilem do kanalu aby wykrecac i ogladac czujnik (jeden mechanior podpowiadal ze moze byc zasyfiony opilkami) i nic, wszystko ok. Slyszalem ze mozna to oscyloskopem sprawdzic ale ... nie posiadam. Czym i jak jeszcze CPSa mozna zweryfikowac ? Jakie wartosci powinien przedstawiac miernik ?
Jeśli masz Renix'a (a chyba masz) to CPS powinien prezentować rezystancję rzędu 200 omów bodajże. Oczywiście mierzone na rozłączonej wtyczce :)21 Oscylogram wygląda... jak oddzielne "paczki" dużej ilości impulsów, tej samej szerokości i zbliżonej wysokości. Jeśli czujnik będzie walnięty, to niewiele zobaczysz na oscyloskopie, oprócz nieregularnych zakłóceń. Zasyfienie opiłkami tego czujnika jest mało możliwe, raczej szlam olejowo-kurzowy.
"Panie doktorze, koledzy mogą częściej i więcej...
-Jaki problem? Chwal się Pan jak oni."

Erll
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 1:43 pm
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Erll » ndz wrz 25, 2005 10:03 am

jeszcze odnosnie kabli. Slyszalem opinie, ze kable nawet nowe bywaja uszkodzone. Sprawdzenie omomierzem nie zdaje rezultatu gdyz nie ma calkowitego przejscia nawet w nowym kablu. Jak dokonac pomiaru oraz czy zakup "zwyklych" kabli WN np. takie roznej dlugosci na ORLENIE, zda egzamin czy tez zapolowac na MOPARowskie.

Na kopolce tam gdzie palec rozdzielacza tam gdzie jest tych 6 punktow stycznych wykrylem cos takiego jakby palec wyżlobił (albo wypalil od przeskakujacej iskry) rowki !
Erll
Jeep Cherokee XJ 4.0 1990 zagazowany !
NAVARA R-BLACK 2008
VW T4 2.4 D

Awatar użytkownika
danielpoz
Posty: 1576
Rejestracja: śr maja 12, 2004 6:48 pm
Lokalizacja: Poznan/Swaj

Post autor: danielpoz » ndz wrz 25, 2005 10:14 am

kup polskie kable dedykowane wlasnie 4.0 bo wszystkie dlugosci idealnie pasuja jak i koncowki sa dobrane a i cena jest przyzwoita

kopulke i palec kup w ASO bo jest tania
Jeep ZJ-zagazowany(byl)!!! Ford Explorer z gazem hehehehe
guma AT 32" a w gore ponad 2" :)

Erll
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 1:43 pm
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Erll » ndz wrz 25, 2005 10:16 am

znasz jakiegos ciekawego producenta co robi zamienniki kabli do 4.0 ?
Erll
Jeep Cherokee XJ 4.0 1990 zagazowany !
NAVARA R-BLACK 2008
VW T4 2.4 D

Awatar użytkownika
danielpoz
Posty: 1576
Rejestracja: śr maja 12, 2004 6:48 pm
Lokalizacja: Poznan/Swaj

Post autor: danielpoz » ndz wrz 25, 2005 10:38 am

Jeep ZJ-zagazowany(byl)!!! Ford Explorer z gazem hehehehe
guma AT 32" a w gore ponad 2" :)

Erll
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 1:43 pm
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Erll » ndz wrz 25, 2005 6:33 pm

... a tak przy okazji badal ktos jakie jest napiecie na wejsciu do EGR ? Moze jednym z problemow jakie mi sie pojawily jest wlasnie EGR. Sprawdzalem na wtyczce przy wlaczonym zaplonie to... jest chyba troche malo, 0,6 V !
Erll
Jeep Cherokee XJ 4.0 1990 zagazowany !
NAVARA R-BLACK 2008
VW T4 2.4 D

Awatar użytkownika
bartman
 
 
Posty: 135
Rejestracja: pn lut 09, 2004 12:47 am
Lokalizacja: Wawa/Kielce

Post autor: bartman » ndz wrz 25, 2005 8:21 pm

danielpoz pisze:www.janmor.pl
'uzyj przeglądarki microsoft exploder, aby zajrzec do srodka'.

faaajnie...
pozdrawiam
bartman, XJ '91, no prawie '92
Only at ...
Jeep.Org.PL

Awatar użytkownika
misman
 
 
Posty: 6072
Rejestracja: ndz maja 26, 2002 1:00 am
Lokalizacja: zawodzi...

Post autor: misman » ndz wrz 25, 2005 9:24 pm

Erll pisze:... a tak przy okazji badal ktos jakie jest napiecie na wejsciu do EGR ? Moze jednym z problemow jakie mi sie pojawily jest wlasnie EGR. Sprawdzalem na wtyczce przy wlaczonym zaplonie to... jest chyba troche malo, 0,6 V !
A po co Ci ten EGR ? Ja to wyciąłem w cholerę, i też jest dobrze. Z EGR to sprawdź jedynie, czy zawór nie puszcza Ci "lewego" powietrza, jeśli nie - to odetnij sterowanie w cholerę i pozostaw go w pozycji zamkniętej.
"Panie doktorze, koledzy mogą częściej i więcej...
-Jaki problem? Chwal się Pan jak oni."

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » pn wrz 26, 2005 11:00 am

Sprawdz tez moze miernikiem napiecie wychodzadze z MAPa
Wachania ktore podalem sa bardzo duze - raczej napewno nie moga byc spowodowane zlym stanem kabli/kopolki/swiec.
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Erll
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 1:43 pm
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Erll » pn wrz 26, 2005 5:31 pm

Radziu, o jakich wahaniach, ktore podales (a nie podales) piszesz :roll: ?? bo nic nie widze albo mi juz oczy smarem spod syfa zarosly ? Mozesz rozwinac ten watek ? jak sprawdzic wychodzece napiecie z MAPa (teoretycznie wiem ale praktycznie nie widze jak tu podpiac miernik chyba ze sprawdze na wypietej wtyczce i wlaczonym zaplonie). Cos dzis ciulowo trybie. Dzis zamowilem kopolke, palec i kable w ASO. Zaloze to i jak bedzie dobrze lub nie to z jednym bede juz na 100% pewny ze to nie kable i kopolka. Sprawdze jeszcze z tym napieciem zanim bede sie dalej rozpisywal
Erll
Jeep Cherokee XJ 4.0 1990 zagazowany !
NAVARA R-BLACK 2008
VW T4 2.4 D

Erll
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 1:43 pm
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Erll » pn wrz 26, 2005 7:36 pm

Sprawdzilem wejscie i wyscie z MAPa. Na wejsciu jest 5,3 a na wyjsciu 4,7.
Jak po angielsku w manalu RANIXA nazywana jest sonda lambda ? Moze z tym go...em powalczyc ? Jakie to powinno miec wyniki pomiarowe np. miernikiem ?
Erll
Jeep Cherokee XJ 4.0 1990 zagazowany !
NAVARA R-BLACK 2008
VW T4 2.4 D

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » pn wrz 26, 2005 8:16 pm

Erll pisze:Sprawdzilem wejscie i wyscie z MAPa. Na wejsciu jest 5,3 a na wyjsciu 4,7.
Jak po angielsku w manalu RANIXA nazywana jest sonda lambda ? Moze z tym go...em powalczyc ? Jakie to powinno miec wyniki pomiarowe np. miernikiem ?
Sorki mielem napisac ze wahania obrotow ktore Ty podales za sa duze jak na problem z WN tylko.
Sprawdz takze przy wysokich pbrotach czy napiecie na wyjciu mapa sie zmienia. Na wolnych wyglada ok (4.5 wg. ruskich)
http://jeep.avtograd.ru/Cherokee/inject ... ix/MAP.htm
Sonda Lambda to Lambda Sensor albo 02 sensor
http://jeep.avtograd.ru/Cherokee/inject ... sensor.htm
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Post autor: PKi » wt wrz 27, 2005 7:17 am

A co do TPSa to po raz kolejny:
Napięcie wyjściowe ma być 83% napięcia wejściowego. Czyli jak na zasilaniu masz 5V to na wyjściu ma być 4,15V.

Oczywiscie TPS nie ma nic do obrotów i nie wpływa na falowanie czy zbyt niskie obroty.
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » wt wrz 27, 2005 8:18 am

PKi pisze: Oczywiscie TPS nie ma nic do obrotów i nie wp³ywa na falowanie czy zbyt niskie obroty.
W Renixie chyba nie ma switcha na przepustnicy informujacego o jej zamknieciu (bieg jalowy) ta informacja jest baran z TPSu ?! Wiec chyba jednak ta informacja ma pewien wplyw (ECU musi wiedziec czy przepustnica jest calkiem zamknieta czy nie). Chyba ze sie myle?
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Erll
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 1:43 pm
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Erll » wt wrz 27, 2005 10:25 am

ok, TPS nie ruszam, pozostaje tak jak jest (napiecie sie zgadza zarowno wejsciowe jak i wyjsciowe).

Czujnik polozenia walu jest ok. Sprawdzilem rezystancje (w Renixie (str. 17) pisza ze mozna to zrobic miernikiem elektrycznym, niekoniecznie oscyloskopem i zgadza sie wg ich opisu tzn. powinno byc okolo 200 ohm +/- 70. U mnie jest 230.

Wyciagnalem ECU, wyczyscilem styki, bede sprawdzal poszczegolne przejscia miedzy czujnikami a ECU. Moze gdzies tu jakies blady sie pojawia. Gdzie w tym roczniku podpina sie kompa ? czy do zlacz diagnostycznych pod maska czy gdzies indziej ?

Jak pisalem wczesniej bylem u elektryka i stwierdzil ze nie ma do niego kabli. To do jasnej holerki jest to az tak skomplikowane czy mi sciemial ? Dajcie znac co z tym komputerem bo kluczykowanie w tym modelu zdaje sie nie dziala

Pospradzalem prawie wszystkie (chyba ze sa jeszcze jakies istotne ktorych nie widac) polaczenia masowe

A co z iskra ? Plus (+) jest podlaczony na stale a sygnal z ECU idzie po masie ? Moze tak dziwnie chodzi bo iskra zanika ?
Erll
Jeep Cherokee XJ 4.0 1990 zagazowany !
NAVARA R-BLACK 2008
VW T4 2.4 D

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » wt wrz 27, 2005 10:32 am

Kluczykowanie w tym roczniku nie występuje, jak chcesz poznać kody błędów to podepnij się ze skanerem do dwóch wtyczek z żółtymi zaślepkami na prawym przednim błotniku. Niestety trzeba mieć niestandardową wtyczkę.
WJ '00 6.5"

Erll
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 1:43 pm
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Erll » wt wrz 27, 2005 10:44 am

tak, wtyczki zauwazylem. Nawet w manualu Haynesa zauwazylem jakies partyzanckie mostkowanie we wtyczce D2 piny 6 i 7 tylko nie jestem dokladnie pewien co to da w rzedowej 6 (tamten patent dotyczy chyba V6).

Czy byl na forum poruszany temat wtyczek, oprogramowania na laptopa i jakiegos interfejsu aby mozna to bylo robic we wlasnym zakresie ?
Erll
Jeep Cherokee XJ 4.0 1990 zagazowany !
NAVARA R-BLACK 2008
VW T4 2.4 D

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » wt wrz 27, 2005 10:49 am

Erll pisze: Czy byl na forum poruszany temat wtyczek, oprogramowania na laptopa i jakiegos interfejsu aby mozna to bylo robic we wlasnym zakresie ?
Ja nie pamietam takowego tematu.... ale na allegro jest gosc co handluje interfejsami diagnostycznymi wszelkiego typu - sprawdz u niego.
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jeep”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość