Strona 1 z 2

olej do silnika cherokee xj 4.0 1991

: ndz sty 27, 2008 10:17 pm
autor: nowy_4x4
witam zakupiłem jakiś czas temu świetnego cheroka 4.0 z 91r. bardzo chciałbym go utrzymać w tym stanie dlatego pytam jaki olej zalać do silnika i ile go wlać ? byłbym wdzięczny również za informacje o innych wymianach płynów . Ciekawe linki mile widziane :D . Pozdrawiam wszystkich 4x4

: ndz sty 27, 2008 10:21 pm
autor: ramzes
www.jeep.org.pl :)21 tam sie dowiesz wszystkiego.

: pn sty 28, 2008 1:31 am
autor: kmiecio
ja niewiedzialem co siedzialo w nim wcześniej więc zalałem castrol 15W 40 (mineralny)

Re: olej do silnika cherokee xj 4.0 1991

: pn sty 28, 2008 11:23 am
autor: Zun
nowy_4x4 pisze:witam zakupiłem jakiś czas temu świetnego cheroka 4.0 z 91r. bardzo chciałbym go utrzymać w tym stanie dlatego pytam jaki olej zalać do silnika i ile go wlać ? byłbym wdzięczny również za informacje o innych wymianach płynów . Ciekawe linki mile widziane :D . Pozdrawiam wszystkich 4x4
Fabrycznie 10W30 , wchodzi 5.7 litra. I lepiej zostawac wlasnie przy takim. Olej gwarantuje dobra prace i utrzymanie nizszego spalania paliwa ;) Tyle jesli chodzi o informacje serwisowe.

: pn sty 28, 2008 12:48 pm
autor: Przemekslaw
przy tym roczniku zalej... albo co sie bede produkował :)21
wejdź na link podany powyżej i poszukaj 8)

: pn sty 28, 2008 12:57 pm
autor: Zun
Przemekslaw pisze:przy tym roczniku zalej... albo co sie bede produkował :)21
wejdź na link podany powyżej i poszukaj 8)
Po co ma szukac jak mu juz podalem na tacy ilosc jaka powinna byc zalana jaki i typ oleju zalecany przez producenta. Jest to pol syntetyk i powinien jezdzic na nim silnik przez caly swoj zywot. Kazdy inny olej o innych parametrach tak naprawde zmieni charakterystyke silnik , szczegolnie spalanie paliwa ;) Potwierdzone przez amerykanskich specow ;) Nawet te chryslery sprzedawane w polsce sa zalewane takimi smiesznymi olejami , tyle 5w30 ;) , a pozniej 10w30 ;)

: pn sty 28, 2008 1:19 pm
autor: mendelmax
Oni różne cuda robią- na przykłąd 4.7 do roczników 2007 miał niby być zalewany 5W30, teraz od 2008 5W20, w niektórych aso leją 0W40... Generalnie myślę, że dopóki pozodaje to w granicach ok. 10 w jedną czy w drugą to szkodliwe to być nie może. Ja osobiście w tym motorku śmigam na 0W40.

: pn sty 28, 2008 1:27 pm
autor: Zun
mendelmax pisze:Oni różne cuda robią- na przykłąd 4.7 do roczników 2007 miał niby być zalewany 5W30, teraz od 2008 5W20, w niektórych aso leją 0W40... Generalnie myślę, że dopóki pozodaje to w granicach ok. 10 w jedną czy w drugą to szkodliwe to być nie może. Ja osobiście w tym motorku śmigam na 0W40.
Szkodliwe nie , ale producent podkresla , iz silniki te nie beda prawidlow pracowac na olejach stosowanych standardowo w europie , czyli xw40 . One sa produkowane na oleje xw30 . To sa silniki ktore maja nizsza temperature pracy tak wogole. Tak czy siak jest udowodnione ze pierwszy efekt tego , ze silnik jest zalany olejem xw40 zamiast xw30 to wzrost spalania . To fakt niezaprzeczalny. A jak z innymi efektami ?? Nawe jesli sa to pewnie dlugo falowe , moze zamiast przejechac 1.000.000 km to przejedzie 850.000 km ;)

: pn sty 28, 2008 1:37 pm
autor: mendelmax
NIŻSZĄ? Ja bym powiedział, że 4.0 akurat ma wyższą temperaturę od przeciętnych europejczyków, tym bardziej, że jest cały żeliwny. Oczywiście nie dotyczy to węzłów tarcia gdzie tłok zapieprzający 6000 rpm napewno grzeje się mocniej.

Co do spalania, to napewno wyższa gęstość odbija się na nim negatywnie (to jest główna przyczyna przejścia na 5W20 w USA, gdzie ceny benzyny osiąnęły horrendalny poziom niemal 3zł za litr), ale póki co jestem zadowolony ze spalania, a wciąż mam nadzieję że ciut gęstszy olej (wiadomo, bez przeginania, żeby nie przeciążać pompy i nie zmniejszać nadmiernie przepływu, 50 bym nie zalał) zapewni jednak dłuższe życie- zamierzam ten motor eksploatować raczej baaaardzo długo ;)

Inna sprawa, że kiedyś była taka debata, w której padł argument że w lecie, w ruchu miejskim itd. lepiej jest mieć oleje trochę gęstsze z racji na nie tylko wyższe temperatury pracy, ale też częste, gwałtowne zmiany obrotów. Nie wiem ile w tym prawdy, ale brzmi dość sensownie.

: pn sty 28, 2008 1:54 pm
autor: Zun
Wg specow maja nizsza. I wg specow sa przystosowane do olejow żadszych. Tyle. Co do temperatury pracy - mnie zawsze wydawalo sie , ze temperatura pracy nie jest uzalezniona od materialu (przynajmniej bezposrednio) z jakiego jest wykonany silnik , tylko od tego jak zaprojektowal taki silnik producent , a glownie jak zaprojektowal system chlodzenia. Zastosowanie termostatu ktory otwiera sie przy nizszej temperaturze i zastosowanie badz to wlacznika wiatraka elektrycznego badz tez przystosowanie sprzegla wiskotycznego do zalczana sie przy nizszej temperaturze okresla przy jakiej temperaturze bedzie chodzil silnik (krocej mowiac - od tego jak jest przystosowany uklad chlodzenia). Aczkolwiek moge sie mylic ;)

: pn sty 28, 2008 2:23 pm
autor: mendelmax
Chodzi mi o to, że on pracuje w temp. powyżej 100* dlatego, że jest z żeliwa i mogli sobie konstruktorzy pozwolić na takie podniesienie temperatury. Silniki aluminiowe tego nie lubią.

: pn sty 28, 2008 4:44 pm
autor: enter
mendelmax pisze:Chodzi mi o to, że on pracuje w temp. powyżej 100* dlatego, że jest z żeliwa i mogli sobie konstruktorzy pozwolić na takie podniesienie temperatury. Silniki aluminiowe tego nie lubią.
Silniki chłodzone powietrzem pracują w wyższych temp. , a znam wiele przykładów z głowicami aluminiowymi. Widziałem też wiele pękniętych żeliwnych głowic.
Kiedyś oleje dobierało się do klimatu w którym eksploatuje się silnik, więc czy dedykowany do jeep'a 0w30 należy stosować zarówno w okolicach równika i koła podbiegunowego?

: pn sty 28, 2008 5:07 pm
autor: mendelmax
oki, ale jaki silnik aluminiowy chłodzony powietrzem ma OHC lub chociaż OHV jak jeep? Co innego głowica w WSK, a co innego obecne głowice w samochodach.

: pn sty 28, 2008 7:15 pm
autor: Zun
enter pisze: Kiedyś oleje dobierało się do klimatu w którym eksploatuje się silnik, więc czy dedykowany do jeep'a 0w30 należy stosować zarówno w okolicach równika i koła podbiegunowego?
Nie zrozumiales do konca przeslania z tymi olejami - w USA stosuje sie oleje Xw30 - i tak dla Jeepa producent zaleca 10w30 dla aut pracujacych w wyzszych od zera tempertaturach i 5w30 dla aut pracujacyh do -20 . Mowie tu caly czas o zaleceniach dla XJ o ktorego sie pytal zalozyciel wątku ;) Bo obecnie to w USA niekotrzy staraja sie schodzi nawet w Xw20 ;)

: pn sty 28, 2008 9:08 pm
autor: enter
mendelmax pisze:oki, ale jaki silnik aluminiowy chłodzony powietrzem ma OHC lub chociaż OHV jak jeep?
np. 126p :D

: pn sty 28, 2008 9:12 pm
autor: Zun
mendelmax pisze:oki, ale jaki silnik aluminiowy chłodzony powietrzem ma OHC lub chociaż OHV jak jeep? Co innego głowica w WSK, a co innego obecne głowice w samochodach.
Porsche Carrera 911 ;)

: pn sty 28, 2008 9:13 pm
autor: enter
Zun pisze: Nie zrozumiales do konca przeslania z tymi olejami - w USA stosuje sie oleje Xw30 - i tak dla Jeepa producent zaleca 10w30 dla aut pracujacych w wyzszych od zera tempertaturach i 5w30 dla aut pracujacyh do -20 . Mowie tu caly czas o zaleceniach dla XJ o ktorego sie pytal zalozyciel wątku ;) Bo obecnie to w USA niekotrzy staraja sie schodzi nawet w Xw20 ;)
Teraz zrozumiałem, ale czy założyciel wątku mieszka w USA? Doradźcie jakiego oleju używać w Polsce. Sam jestem ciekaw.

: pn sty 28, 2008 9:31 pm
autor: mendelmax
Cholera, pogrążyliście mnie :lol:

: pn sty 28, 2008 9:46 pm
autor: enter
mendelmax pisze:Cholera, pogrążyliście mnie :lol:
Nie mieliśmy takiego zamiaru :)
Głowice silników chłodzonych powietrzem nie mają takich cienkich ścianek jak przy chłodzeniu płynem.

: pn sty 28, 2008 11:09 pm
autor: Zun
enter pisze:
Zun pisze: Nie zrozumiales do konca przeslania z tymi olejami - w USA stosuje sie oleje Xw30 - i tak dla Jeepa producent zaleca 10w30 dla aut pracujacych w wyzszych od zera tempertaturach i 5w30 dla aut pracujacyh do -20 . Mowie tu caly czas o zaleceniach dla XJ o ktorego sie pytal zalozyciel wątku ;) Bo obecnie to w USA niekotrzy staraja sie schodzi nawet w Xw20 ;)
Teraz zrozumiałem, ale czy założyciel wątku mieszka w USA? Doradźcie jakiego oleju używać w Polsce. Sam jestem ciekaw.
Nie mieszka ale uzywa amerykanskiego samochodu i pyta sie o oto jaki olejh sie powinno lac - na co mu odpwoiedzialem i nie ma to nic wspolnego z tym czy mieszka w usa , w polsce czy tez republice bananowej ...... powinen lac taki a nie inny olej bo tak to przewidzial producent.

: śr sty 30, 2008 9:07 am
autor: audi99
Hmmmm instrukcja do tego modelu mówi o oleju 15w40 ewentualnie 10w40

: śr sty 30, 2008 10:18 am
autor: Zun
audi99 pisze:Hmmmm instrukcja do tego modelu mówi o oleju 15w40 ewentualnie 10w40
Chyba 2.5 td ;) do 4.0 tak jak napisalem powzyej - tak mowi producent , moze masz jakas instrukcje z podróby ;)

: śr sty 30, 2008 11:04 am
autor: Zun
Obrazek

To szkic z servicemanuala do 4.0L powewrtech I-6 engine (ERH)

olej do silnika cherokee xj 4.0 1991

: śr sty 30, 2008 11:39 am
autor: nowy_4x4
Drodzy forumowicze dzięki za cenne informacje i bardzo przydatne linki :D zaleje 10w30 jeśli tak producent zaleca myślę że silnik będzie pracował dobrze i długo ...

pozdrawiam 3mta sie :D

: czw sty 31, 2008 9:28 am
autor: audi99
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e50 ... af252.html Instrukcja całkiem orginalna,całkiem do Jeepa,całkiem do Xj http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/84e ... 31f86.html Tu napisali cos o olejach jakie kolega ZUN zaleca