MAP sensor

MJ, CJ, YJ, TJ, XJ, KJ, KK, WJ, ZJ, XK, WK, WH, JK, JL, JT

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

MAP sensor

Post autor: Radek666 » pt wrz 24, 2004 2:33 pm

Sporo sie dzisiaj naczytalem o MAP sensorze i mozliwosciach regulacji skladu mieszanki przy jego wykozystaniu, no i zagladnolem do siebie i nie widze takowego!? Czyzby w rozcznikach 96-99 z powodu innej instalacji wtryskowej nie bylo MAPa (na schemacie podcisnienia tez go nie ma)?! :(
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Kefir
 
 
Posty: 112
Rejestracja: pt kwie 30, 2004 12:21 pm
Lokalizacja: Tychy

Post autor: Kefir » pt wrz 24, 2004 5:25 pm

Musisz miec taki czujnik ,jest to podstawowy czujnik w wyznaczaniu odpowiedniego składu mieszanki.I w kazdej moje dokumentacji do dzipa takowy sie znajduje.A nie bedzie go na schemacie podcisnien bo moze być zabudowany bezposrednio w kolektor ss.napewno jest w dokument.elektr.

belfer
Posty: 349
Rejestracja: pn mar 08, 2004 9:06 am
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Post autor: belfer » ndz wrz 26, 2004 9:02 am

W moim xj MAP sensor jest zamontowany na przepustnicy, po prawej stronie patrząc od przodu pojazdu.
Cherokee XJ 4.0 96'
Comanche MJ 4.0 88'

robert raffik
 
 
Posty: 100
Rejestracja: ndz wrz 05, 2004 7:00 pm
Lokalizacja: K R A K Ó W

Post autor: robert raffik » ndz wrz 26, 2004 9:15 am

belfer pisze:W moim xj MAP sensor jest zamontowany na przepustnicy, po prawej stronie patrząc od przodu pojazdu.
dokładnie tam powinien być :lol:

Awatar użytkownika
XJeep
 
 
Posty: 1472
Rejestracja: czw gru 25, 2003 1:18 am
Lokalizacja: * P O Z N A N *

Post autor: XJeep » ndz wrz 26, 2004 10:10 am

u mnie w '94 tez jest przy przepustnicy!!
"G" -> G-UNIT - producentka adrenaliny...
LC J200 V8 '11 -> dupowozik...

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » pn wrz 27, 2004 9:22 am

Dzieki - faktycznie jest na przepustnicy i wczesniej go nawet wymontowywalem jak ja czyscilem :-)
Zrobilem sobie szybka charakteryzacje MAPa i wyszlo mi;
- pobor pradu z +5V; 12.5mA
- napiecie czujnika przy wylaczonym silniku 4.5V
- napiecie czyjnika na biegu jalowym 1.8-1.7V
- napiecie czujnika przy przygazwaniu spada do ponizej 1V

Czy ktos moze ma dane lub charakterystyke napiecia tego czujnika wzgledem obeotow - szczeze mowiac myslalem ze napiecie bedzie roslo ze wzrostem obrotow. Moze ktos bedzie mial czas i zmierzy u siebie?
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » pn wrz 27, 2004 9:24 am

We wcześniejszych modelach znajduje się na przgrodzie ogniowej prawie tuż pod szybą, mnie więcej po środku.

boris.blank
Posty: 1832
Rejestracja: wt sie 17, 2004 12:35 pm
Lokalizacja: Zbójna Góra Wawa

Post autor: boris.blank » pn wrz 27, 2004 10:57 am

Nie wiem co chesz zrobić z tym czujnikiem ale jak chcesz więcej sosu do silnika to podaj wyższe napięcie na wejście zasilające MAP. Zrób sobie układ z przełącznikiem bistabilnym, potencjometrem i jakimś stabilizatorem do 9V i będziesz mógł dostarczać tyle paliwa do silnika aż się będzie zalewał.

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » pn wrz 27, 2004 11:09 am

boris.blank pisze:Nie wiem co chesz zrobiæ z tym czujnikiem ale jak chcesz wiêcej sosu do silnika to podaj wy¿sze napiêcie na wej¶cie zasilaj±ce MAP. Zrób sobie uk³ad z prze³±cznikiem bistabilnym, potencjometrem i jakim¶ stabilizatorem do 9V i bêdziesz móg³ dostarczaæ tyle paliwa do silnika a¿ siê bêdzie zalewa³.
Wlasnie cos podobnego; regulacje skladu mieszanki z mozliwoscia wzbogacenia i zubozenia. W planie regulacja napiecia odniesienie 5V w zakresie 4-6V. Tylko zdziwilo mnie ze napiecie na czujnika maleje wraz ze wzrostem obrotow - spodziewalem sie odwrotnej reacji i sie zastanawiam czy czujnik jest OK?
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Post autor: PKi » pn wrz 27, 2004 12:38 pm

czujnik jest ok, źle sie zastanawiasz
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

Kefir
 
 
Posty: 112
Rejestracja: pt kwie 30, 2004 12:21 pm
Lokalizacja: Tychy

Post autor: Kefir » pn wrz 27, 2004 12:50 pm

czujnik jest ok ale mozesz go sobie sprawdzic za pomocą jakies p-pki podcisnieniowej.ogólnie przy właczonym zapłonie napicie powinienes miiec ok 4,7/5,3 V.przy podcisnieniu 0,4/0,5 bar(wolne obroty) 1,5/2.0 V a przy podcisnieniu 0.8/1.0 bar co odpowiada pełnemu obciazeniu silnika ok.0.6/1.0 V.

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » pn wrz 27, 2004 1:19 pm

Kefir pisze:czujnik jest ok ale mozesz go sobie sprawdzic za pomoc± jakies p-pki podcisnieniowej.ogólnie przy w³aczonym zap³onie napicie powinienes miiec ok 4,7/5,3 V.przy podcisnieniu 0,4/0,5 bar(wolne obroty) 1,5/2.0 V a przy podcisnieniu 0.8/1.0 bar co odpowiada pe³nemu obciazeniu silnika ok.0.6/1.0 V.
Dzieki! I o to wlasnie sie mnie rozchodzilo!!
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(


Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » pn wrz 27, 2004 2:28 pm

:-) Wlasnie te strony mnie zainspirowaly - jak szukalem opisu przekladania czujnika temperatury.
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Post autor: PKi » pn wrz 27, 2004 2:49 pm

jak dobrze puszukasz to w sieci jest schemat na taki tuning, z regulatorem napiecia. chyba na bociana płytce tez jest.
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » pn wrz 27, 2004 4:00 pm

PKi pisze:jak dobrze puszukasz to w sieci jest schemat na taki tuning, z regulatorem napiecia. chyba na bociana p³ytce tez jest.
:D Z racji zawodu nie bede szukal - po prostu sobie narysuje... :wink:
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Blady78
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 61
Rejestracja: pn lip 19, 2004 6:38 pm
Lokalizacja: Kamienna Góra

MAP Sensor

Post autor: Blady78 » pn paź 04, 2004 4:46 pm

Cytujac kolege i sprawdzajac zalecenia gazownikow pomierzylem iz...

"Zrobilem sobie szybka charakteryzacje MAPa i wyszlo mi;"
- napiecie czujnika przy wylaczonym silniku 4.6V
- napiecie czyjnika na biegu jalowym 1.4-1.6V
- napiecie czujnika przy przygazwaniu 3800 obrotow spada do 1,06V
- napiecie czujnika przy przygazowaniu do 5000 obrotow rosnie!!! do 1,12

Po zdjeciu nogi z gazu przez okres powrotu do obrotow "wolnych" spada do 0.6V, po czym znowu wzrasta do 1,4 (na wolnych obrotach)

Czyzby gazownicy mieli racje ze cos jest nie tak z czujnikiem?
A jesli zakladamy ze czujnik jest oki to jakie moga byc inne powody takiego stanu.

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Re: MAP Sensor

Post autor: PKi » pn paź 04, 2004 7:57 pm

Blady78 pisze:Cytujac kolege i sprawdzajac zalecenia gazownikow pomierzylem iz...

"Zrobilem sobie szybka charakteryzacje MAPa i wyszlo mi;"
- napiecie czujnika przy wylaczonym silniku 4.6V
- napiecie czyjnika na biegu jalowym 1.4-1.6V
- napiecie czujnika przy przygazwaniu 3800 obrotow spada do 1,06V
- napiecie czujnika przy przygazowaniu do 5000 obrotow rosnie!!! do 1,12

Po zdjeciu nogi z gazu przez okres powrotu do obrotow "wolnych" spada do 0.6V, po czym znowu wzrasta do 1,4 (na wolnych obrotach)

Czyzby gazownicy mieli racje ze cos jest nie tak z czujnikiem?
A jesli zakladamy ze czujnik jest oki to jakie moga byc inne powody takiego stanu.
Człowieku, Czujnik jest OK jeśli tak sie zachowuje. Komputer ci odcina przy 5.000 obrotów. Czy dziwne jest że podcisnienie rośnie przy >3000 obr ? Nie rozumiem nadal co cię niepokoi przy tych wartościach. Brakuje ci turbo-doładowania ?
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

Blady78
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 61
Rejestracja: pn lip 19, 2004 6:38 pm
Lokalizacja: Kamienna Góra

Map sensor - sonda

Post autor: Blady78 » pn paź 04, 2004 9:20 pm

Spodziewalem sie wzrostu cisneinia az do osiagniecia 5000 kiedy to MAP byl by na poziomie 0.5V, tymczasem zszedł "jedynie" do poziomu 1V kolo 3500,zas od 4000 do 5000 obrotow rozpoczelo sie zmiejszanei cisnienia. Ale skoro slysze ze Map dziala poprawnie to mnie cieszy ( i ten temat u siebie zamykam).


Ciagle jest tylko problem Lambdy, bo pomimo wymiany sondy na nowa to cos z nia jest nie tak - (badanie na oscyloskopie narazie odpada). Bo jak ja odlaczylem od gazowego komputerka polaczylem z miernikiem (sprawdzajac V) to owszem jest fajnie (tak jak pisalem) na wolnych obrotach ale juz jest znacznei gorzej w przypadku dodania gazu na wolnych pracuje poprawnie - podajac niemal pelen wachlarz voltarzu. Ale po zwiekszeniu na kolo 3000 i w gore to juz V utrzymuje sie na poziomie 1,4-1,6 V. Co znaczy ze silnik pomimo odebrania z sondy sygnalu ze jest zbyt wiele powietrza (bo sygnal mniejszy od 2.5V -oznacza zbyt wiele tlenu w spalinach - czyli zbyt ubogą mieszankę), nie podaje wiecej mieszanki czy tez nie przytamowuje nieco powietrza (aby darzyc do lambdy =2.5) tymczasem sygnal wiekszy od 2.5V oznacza zbyt bogata mieszanke (czyli za malo powietrza dochodzi). U mnie jak widac wydaje sie ze albo uklad paliwowy nie wydala (sprawdze czy w kanale powrotnym jest benzyna) - albo ciort wie co, chyba ze taka jest cecha Renixa (bo poczytalem ze on sondy zadko uzywa).


Wiem ze robie sie marudny i istnieje ryzyko ze wypisuje glupoty ale jestem informatykiem i mam olbrzymie zaleglosci w pewnych sprawach (wiec prosze o wybaczenie) ;]

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Post autor: PKi » pn paź 04, 2004 9:38 pm

No to sprawdź jeszcze czujnik temperatury.

przeważnie jak komp myśli że silnik za gorący to zmniejsza mieszanke zeby nie przegrzac maszyny. nie pamietam teraz czy renix tez tak robi.

Zauważ ze instalacja gazowa znacznie zaweza kanał dolotowy powietrza, co napewno nie wpływa na lepszą prace silnika....
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

Awatar użytkownika
Discotheque
 
 
Posty: 3241
Rejestracja: wt kwie 30, 2002 1:00 am
Lokalizacja: North

Post autor: Discotheque » pn paź 04, 2004 9:51 pm

Ja "gupi" jestem ale kompletnie nie lapie co ma tak prosta instalacja LPG z silnikiem krokowym do ukladow sterowania mieszanka?
Mozesz wyrzucic siekiera caly uklad paliwowy, wyciac w pien i zostawic jedna marna przepustnice i uklad zaplonowy i LPG musi funkcjoniret.

Zlej sonde niech Ci zaloza zamiast krokowego dla testu zwykly zawor regulacyjny i tyle. Jak bedzie ok to znaczy ze cos ze sterownikiem do dupy. Jak nie bedzie chociaz troche bardziej ok to zmien gazownikow. To nie HO, to zwykly Renix. Tak naprawde liczy se wydatek instalacji, prawidlowe wprowadzenie gazu przez mikser do ukladu dolotowego i sterowanie silnikiem krokowym.

Sluchaj mam dupny parownik zavoli jak do poloneza i fura lata jak lala. Cisnie na gazie do 170km/h, na swiatlach odstawia wiele fur. Spalanie 20l po miescie. Zero problemow, zero kichania, od roku czasu tylko lanie gazu. Co prawda parownik i tak wymienie na Super Majora Lovato jak tylko jakas luzniejsza kasa wpadnie.

Sie normalnie zdenerwowalem no :)21
Jest w tym kraju jakis porzadny warsztat?

belfer
Posty: 349
Rejestracja: pn mar 08, 2004 9:06 am
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Post autor: belfer » śr paź 06, 2004 12:14 pm

Bocian pisze:
Jest w tym kraju jakis porzadny warsztat?
Znam 3
Cherokee XJ 4.0 96'
Comanche MJ 4.0 88'

Blady78
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 61
Rejestracja: pn lip 19, 2004 6:38 pm
Lokalizacja: Kamienna Góra

Post autor: Blady78 » sob paź 09, 2004 6:15 pm

Ogladalem dzisiaj trupa u gazownikow i jestem zadowolony - zuzyte rurki ktore mialem od filtra powietrza do silnika (te jesli dobrze zrozumielmem wyrownujace cisnienie) wymienili i zmotali je tak ze pasuja. ;]
Gaz juz zalozony ale maja gdzies jakis problem z czyms tam jeszcze - prosili o schemat elektryczny.

"Wszystko juz dziala tylko mis ie kilka sygnalow nie podoba, a ja auta nei oddam puki nei ebde pewien ze wszystko juz jest na 100% dobrze." - cytuje

Zamontowali juz wszystko cyzli instalacja iV generacji + wskaznik gazu w kontrolce w srodku + odciecie wtryskiwaczy oraz pompy paliwowej podczas pracy na gazie. Tylko zbiornika nie mieli 80l (taki sobie zarzyczylem) wiec dali tymczasowo 60 jak tylko sprowadza to gratis wymienia. Zrobili to slicznie jakosciowo (rurki fachowe grube niezalamujace sie pod wplywem temperatury - a wiadomo ze peep pod maska miewa cieplo), wiazki kabli utrzymane w porzadku - wizualnei fachowosc. Wyglada to miodzio - wnioskuje ze miodzio tez dzialac bedize ;] (chodz dobior trupa dopiero w poniedzialek).

Czujnik temperatury - no dobrze ale czy ten czujnik ma cos wspolnego z wskaznikiem temperatury (czy z czujnika jest wskazanei brane) bo wskaznik ladnei pokazuje - do 100 mis ie zblizyl jedynei podczas upalow (te wakacje) + korkow. Normalnie wskazanie od 80-do 90 stopni - w zaleznosci od temperatury na zewnatrz.

najbardziej mnei lambda zastanawia - bo jest6 nowka a jak dostaje gazu to wynika z tego ze mieszanka jest uboga - moze ta krokowka sterujaca ilsocia benzyny jest brudna i wypada ja przeczyscic?

gaz wyjdzie dwukrotnei drozszy niz poprzednio ale po roku czasu sie zwroci a klopotow bedzie o niebo mniej i eco zachowane bedzie ;] .

Pozdrawiam.

Bocian napsiz prosze (ewentualnie podeslij na maila) opis jak sobie z tempomatem poradziles.
Chodz lepiej nowy watek na forum utworz (inni tez skorzystaja).


Czyli poczawszy od sprawdzenia sygnalow na przelaczniku - skonczywszy na tym gdzie mama sprawdzac to cisneinie oleju ktore odpowiada za tempomat.


Dzieki

Awatar użytkownika
Discotheque
 
 
Posty: 3241
Rejestracja: wt kwie 30, 2002 1:00 am
Lokalizacja: North

Post autor: Discotheque » sob paź 09, 2004 9:03 pm

Blady78 pisze:Czujnik temperatury - no dobrze ale czy ten czujnik ma cos wspolnego z wskaznikiem temperatury (czy z czujnika jest wskazanei brane) bo wskaznik ladnei pokazuje - do 100 mis ie zblizyl jedynei podczas upalow (te wakacje) + korkow. Normalnie wskazanie od 80-do 90 stopni - w zaleznosci od temperatury na zewnatrz.
w XJ masz dwa czujniki temp. Jeden na glowicy z tylu i jest podlaczony tylko do wskaznika. I drugi na bloku silnika kolo kolektorow, ten jest uzywany przez ECU.
Przy LPG trzeci czujnik mam na reduktorze gazu i on odpowiada za przelaczenie na gaz tylko po tym jak reduktor osiagnie odpowiednia temperature.
Blady78 pisze: Bocian napsiz prosze (ewentualnie podeslij na maila) opis jak sobie z tempomatem poradziles.
Chodz lepiej nowy watek na forum utworz (inni tez skorzystaja).

Czyli poczawszy od sprawdzenia sygnalow na przelaczniku - skonczywszy na tym gdzie mama sprawdzac to cisneinie oleju ktore odpowiada za tempomat.
cisnienie oleju i tempomat? :)21
chyba podcisnienie.

Sa inne tempomaty uklady sterujace w rocznikach do 89 i po. Do 89 pikus i jest osobna big zoltawa skrzynka pod jajkami pod kierownica :)21

Sprawdz przy pedale hamulca jest wlacznikz 4 kabelkami. sprawdz czy wszytkie sa podlaczone. Czesto urywa sie cienki rozowy bo fabryka poskapila kabla i jest za krotki. Wystarczy but rozmiar 45 i sam go urwiesz.

Pod kolumna kierownicy jest polaczenie wtyczka i gniazdo tych przelacznikow, problem jest taki ze kabelek ten od wlacznikow obok kierownicy sa cholernie sztywne i maja nietypowa wtyczke zrobiona z kawalka plytki drukowanej. Najczesciej tam wlasnie przeciera sie sciezka lub dwie. To taka plaska wtyczka na bardzo twardym kablu czarnym.

Stawiam browara zakladu ze to bedzie to.

Jak jednak nie i to sprawdzisz i jest wsio "ołrajt" to wyciagasz skrzynke i bierzesz jakis multimetr lub voltomierz. W zoltawej skrzynce szukasz kabla bialo/czarnego i sprawdzasz czy pojawia sie na nim napiecie podczas pracy silnika lub podczas startu.

Jak tak to niebiesko/bialy i musi sie na nim pojawic napiecie po nacisnieciu hamulca.

Jak tak to brazowy i musi sie na nim pojawic napiecie po wlaczeniu tempomatu przy kierownicy na on.

Jak tak :)21 to zolty i musi sie na nim pojawic napiecie gdy wlacznik przy kierownicy wcisniesz na R/A

Jak tak to zielony i musi sie na nim pojawic napiecie gdy wlacznik przy kierownicy jest ustawiony na on i przycisniesz przycisk ustalania predkosci.

Acha do tempomatu skrzyneczki na drodze do niej sa 3 bezpieczniki. Ale jak powyzsze sprawdzanie dalo wynik pozytywny to znaczy ze wszystkie sa OK.

Jak powyzsze wszystko jest ok a tempomat dupa nie dziala to uuuu... idziemy pod maske.

Tam w serwie masz 6 kabelkow.

Sprawdzasz czy masz na nim podcisnienie to wiadomo jak.

Potem sprawdzasz czy jasnozielony lub czarny zalezy od rocznika jest podlaczony do masy.

Jak do tej pory nie dziala to gorzej. Mozesz juz jedynie sprawdzic czy nie sa przerwane gdzies kabelki, czyli "przestrzel" kable idace od zoltawej skrzynki do serwa.

czerwony, pomaranczowy, bialy, szary, brazowawy :)21 i polaczenie tej skrzynki z impulsatorem czyli niebieski i polaczenie impulsatora z serwem czyli szary.

wiadomo czerowny przy skrzynce to czerowny przy serwie itp itd.

jak nabedziesz wprawy to max 5 minut zajmie Ci zdiagnozowanie tempomatu.

Awatar użytkownika
Discotheque
 
 
Posty: 3241
Rejestracja: wt kwie 30, 2002 1:00 am
Lokalizacja: North

Post autor: Discotheque » sob paź 09, 2004 9:08 pm

Tylko uprzedzam to opis do 89 lub wersji z osobnym ukladem tempomatu a nie zawartym w ECU.

Te w ECU sa jeszcze prostsze i mniej kabli ale nie mialem przyjemnosci jeszcze naprawiac.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jeep”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość