Prędkościomierz a większe koła

MJ, CJ, YJ, TJ, XJ, KJ, KK, WJ, ZJ, XK, WK, WH, JK, JL, JT

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Prędkościomierz a większe koła

Post autor: WJ Jeep » pt lis 05, 2004 2:31 pm

Poszukuję urządzenia lub jego schematu przetwarzającego impulsy czujnika w skrzyni biegów na wskazania zegarów cyfrowych(prędkościomierz i drogomierz). Chodzi o to, że przy większych oponach wskazania są nieprwadziwe. W starszych Jeepach wymienia się jedno plastikowe kółeczko zębate i po robocie, a tu mam do czynienia z elektroniką. Znalazłem takie urządzenie w Stanach ale kosztuje 160$, a wydaje mi się, że jest dość proste do zrobienia... Czy ktoś ma pomysł jak się do tego zabrać?

Przemek wawa
Posty: 380
Rejestracja: śr maja 28, 2003 10:33 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Przemek wawa » pt lis 05, 2004 2:53 pm

to ciekawy temat. ja bronie sie przed takimi przeklamaniami licznika predkosciomierza i licznika kilometrow przelicznikiem 1.3 razy to, co wskazuja poprzednio wymienione. sprawdza sie w stu procentach. z tym, ze wrangl w standardzie ma opony bodajze 225/70 czy 75, a ja jezdze na 31.10.5.
pozdrawiam,
YJ 4.0

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » pt lis 05, 2004 3:21 pm

Oczywiście nie jest problemem przeliczenie sobie o ile licznik przekłamuje, wystarczy porównać obwody kół. Ja też w XJ-cie miałem przelicznik 1.05. Ale jak można miec na bieżąco prawidłowe wartości to czemu nie spróbować...

Awatar użytkownika
DanielF
Posty: 392
Rejestracja: czw kwie 29, 2004 9:54 am
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: DanielF » pt lis 05, 2004 3:34 pm

Namaluj sobie nowa tarcze ;)
Pozdrawiam - Daniel (kiedyś YJ '91 2,5l, w planach co innego...)

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » pt lis 05, 2004 3:53 pm

Pal sześć prędkościomierz. Ważny jest drogomierz, a właściwie dwa... Jak szybko jedziesz po trasie z itinererem i szukasz czegoś po drodze to przeliczanie jest wręcz krępujące :lol:

Awatar użytkownika
DanielF
Posty: 392
Rejestracja: czw kwie 29, 2004 9:54 am
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: DanielF » pt lis 05, 2004 4:01 pm

To mam taka koncepcje - zakladasz kola 1,609 raza wieksze i licznik zamiast w milach pokazuje w kilometrach ;) sorry, wiem ze gupio gadam, ale nie moglem sie powstrzymac :D
Pozdrawiam - Daniel (kiedyś YJ '91 2,5l, w planach co innego...)

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » pt lis 05, 2004 4:34 pm

:)20 Sposób dobry. Ale po przeliczeniu wychodzi, że musiałbym założyć oponę 37,4", a nie będzie chciała się zmieścić łobuzica.

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Post autor: PKi » pt lis 05, 2004 4:59 pm

Coś wiesz, ale nie do końca....

w starych mapedzanych mechanicznie przeklada się zębatke za pare groszy w reduktorze i zrobione, a w nowszych z elektronicznym licznikiem !?

Nic prostrzego, też przekłada się tą zębatke tylko że nie jest ona na napędzie linki a na generatorze impulsów.

No a jeśli nalegasz to mogę zbudować ci przetwornik impulsów na procku za 5zeta ale to nie do końca takie proste przetwarzać mniejszą częstotliwość na większą o kilka procent, licznik bedzie miał jeszcze większe opóźnienie chociaż odległościomierz będzie działać ok 8)
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

Awatar użytkownika
wiklos
 
 
Posty: 156
Rejestracja: pn lut 24, 2003 10:45 am
Lokalizacja: Studzianki Pancerne

Post autor: wiklos » pt lis 05, 2004 9:29 pm

Sam myslalem o budowie takiego ukladu ale zdaje sie ze w dalszym ciagu przeklamania licznika km/h bylyby zbyt duze. Problem przebytej drogi rozwiazal metromiez - moje wypowiedzi na forum - mozna zobaczyc - normalny licznik kasowany przez kierowce jest calkiem do ... za trase to ma odpowiadac pilot nawet jesli to zona a nie kierowca co glownie ma uwazac zeby wogole gdzies dalej pojechac. Znalazlem w ofercie dwa rozwiazania wymiana tego dinksa co te impulsy dale (czyli czesc mechaniczna ) /sa dwa rodzje dluzszy i krutszy - cokolwiek to znaczy / i drugi elektroniczy przelicznik made USA.
W moim wypadku oprocz opon wymienino przelozenia w mostach co doprowadzilo do prostej zasady (glownie stosowanych w zakresie nie placenia mandatow ) Jak pokazuje 100 to jedzie 70. Poprawka predkosci jest nieliniowa ale to wzasadzie wszystko jedno. Jak z przeciwka mrygaja to nalezy zastosowac wersje asekuracyjna odjac 30 od aktualnej i jakos idzie przejechac. Porownanie zeczywistej predkosci do pokazywanej odczytuje z GPS-a . Gdyby jednak ktos zdecydowal sie nie za drogo taki elektron wybudowac to moze i nawet bym sie skusil. Co prawda w zakresie samopoczucia i oszczednosci paliwa to te dodawanie nie jest takie glopie

Tadek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 61
Rejestracja: czw lis 14, 2002 3:48 pm
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Tadek » sob lis 06, 2004 4:16 pm

WJ Jeep pisze::)20 Sposób dobry. Ale po przeliczeniu wychodzi, że musiałbym założyć oponę 37,4", a nie będzie chciała się zmieścić łobuzica.
Jak to "sie nie zmieści"? Polakowi? Nie da rady? :wink: :)4

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » sob lis 06, 2004 10:45 pm

PKI ma racje; maly procek (np Atmelek RISC) i pare linii kodu i zrobione. Przy okazji na procku mozez zrobic sobie fajny kilometromierz elektorniczny (jak dodasz wyswietlacz) i plynne dostosowywanie rozmiaru opony.
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
Discotheque
 
 
Posty: 3241
Rejestracja: wt kwie 30, 2002 1:00 am
Lokalizacja: North

Post autor: Discotheque » ndz lis 07, 2004 12:29 am

Takie tu cuda robicie a jak szukalem fachmana ktory by potrafil pokombinowac i zrobic sprzet z paroma mapami sterowania automatem to cisza. A szkoda bo AW4 w peepie ma spore mozliwosci.

Awatar użytkownika
XJeep
 
 
Posty: 1472
Rejestracja: czw gru 25, 2003 1:18 am
Lokalizacja: * P O Z N A N *

Post autor: XJeep » ndz lis 07, 2004 2:40 am

tamat ciekawy!! nie powiem !!

a gdzie zanabyc takowa zebatke redukcyjna??

za 2 tygodnie zakladam 31¨ i przydaloby sie wskazania licznikow zachowac w oryginale!! :lol:
"G" -> G-UNIT - producentka adrenaliny...
LC J200 V8 '11 -> dupowozik...

Tadek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 61
Rejestracja: czw lis 14, 2002 3:48 pm
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Tadek » ndz lis 07, 2004 6:37 am

Bocian pisze:Takie tu cuda robicie a jak szukalem fachmana ktory by potrafil pokombinowac i zrobic sprzet z paroma mapami sterowania automatem to cisza. A szkoda bo AW4 w peepie ma spore mozliwosci.
Bociek, a jak "przerobiłeś" AW4 i czy to Ty byłeś? Nie było mnie tu pół roku...

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » ndz lis 07, 2004 10:08 am

Bocian pisze:Takie tu cuda robicie a jak szukalem fachmana ktory by potrafil pokombinowac i zrobic sprzet z paroma mapami sterowania automatem to cisza. A szkoda bo AW4 w peepie ma spore mozliwosci.
A nie wolalbys sobie sam recznie przelaczac gora - dol. TO chyba najelastyczniejsze rozwiazanie. Tez bardzo proste w realizacji.... tylko od dwoch lat nie mam czasu sie zabrac... no ale tak z wszystkim jest! ;-)
Tez mozna fajne rzeczy z tym wyprawiac; automatyczny downshift przy spadku obrotow ponizej wartosci granicznej, reczna obsluge blokady konwertera...
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
szmarek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 15
Rejestracja: ndz sie 01, 2004 12:48 pm
Lokalizacja: Pruszków

Post autor: szmarek » ndz lis 07, 2004 8:41 pm

XJeep pisze:tamat ciekawy!! nie powiem !!

a gdzie zanabyc takowa zebatke redukcyjna??

za 2 tygodnie zakladam 31¨ i przydaloby sie wskazania licznikow zachowac w oryginale!! :lol:
Ja tez jestem zainteresowany... Na dniach zakladam 31/10.50/R15...
Powiedzcie co i gdzie trzeba kupic ??

szmarek

Awatar użytkownika
Discotheque
 
 
Posty: 3241
Rejestracja: wt kwie 30, 2002 1:00 am
Lokalizacja: North

Post autor: Discotheque » ndz lis 07, 2004 9:49 pm

Radek666 pisze:
Bocian pisze:Takie tu cuda robicie a jak szukalem fachmana ktory by potrafil pokombinowac i zrobic sprzet z paroma mapami sterowania automatem to cisza. A szkoda bo AW4 w peepie ma spore mozliwosci.
A nie wolalbys sobie sam recznie przelaczac gora - dol. TO chyba najelastyczniejsze rozwiazanie. Tez bardzo proste w realizacji.... tylko od dwoch lat nie mam czasu sie zabrac... no ale tak z wszystkim jest! ;-)
Tez mozna fajne rzeczy z tym wyprawiac; automatyczny downshift przy spadku obrotow ponizej wartosci granicznej, reczna obsluge blokady konwertera...

Nie to nie ja przerabialem skrzynie AW4

A reczne sterowanie jest fajne ale pod warunkiem ze bedzie przechodzilo przez jakis uklad pilnujacy zeby wszyskto bylo tak jak trzeba. Inaczej mozesz sobie kupy nawarzyc. Tak jak nie wolno np. jednoczesnie trzymac nogi na hamulcu i dodawac gazu na D :)21 co niedawno widzialem w wykonaniu znajomego. A co wolno tylko robic przy testach przeciazeniowych. Tak samo sterowanie elektromagnesami w skrzyni musi miec rece i nogi.

Najchetniej chcialbym miec wlasne TCU z sekwencja przyciskami biegow gora dol przy kierownicy, pelna sygnalizacja na wyswieltaczu LED jaki mam bieg, program terenowy z blokowaniem 1 biegu, program zimowy, program na piach, program na bloto.

Przy okazji odczytujacy kody bledow skrzyni.

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Post autor: PKi » pn lis 08, 2004 9:42 am

Wiec od początku.

Atmel fuj, PIC ok 8)

Uklad do przetwarzania impulsów w dół czyli płynne zmniejszanie częstotliwości to naprawde nie ma problemu, po prostu co x impulsów zjada jeden impuls i gra.

Odległościomierz eklektroniczny to inna historia i nie kombinował bym tych 2 do kupy. Będę taki tworzył jak znajde zimą chwile czasu, może w święta :o bo potrzebuje a oryginalne cholernie drogie. Jeśli jest zainteresowanie to może mała seria ?!

Bocian, co do komputera skrzyni biedów to też będę budował bo mnie wnerwia w terenie troche ostatnio ten awtomat.

Co do programów na zimę, błoto, piach itp to nie wiem, ale ręczne góra dół z wyświetlaniem będę robił - manumatic powiedzmy.

Brakuje mi informacji na temat torque-locka bo z obserwacji to widze że on załącza tylko jak ciągnie, jak puszczam gaz to torqueloc też puszcza, i jak dam więcej niż połowe gazu to torqueloc też puszcza, przypuszczam żeby go nie przeciażyć/zerwac ?! Musimy pogadać bo to istotne przy tej kopnstrukcji. I ciekawe czy można wykorzystać go też do blokowania n.p. przy stromych zjazdach bo mała jedynka ma dziwną charakterystyke przy hamowaniu silnikiem, przy pewnej prędkości nagle zaczyna hamowac.....

A co do programu na błoto, śniego itp to wypowiedz się jak ma być bo ja na tyle doświadczenia nie mam. Na snieg to w pojarce mam taki program co sie zwie "HOLD" i działa tak że permanentnie trzyma najwyższy możliwy bieg, oczywiście bez przesady bo można włączyc 4ke i już......
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » pn lis 08, 2004 9:56 am

PKi - jeśli potrafisz zrobić taki przetwornik liczników to masz już pierwszego klienta w mojej osobie. Chyba można zamontować tam jakiś potencjometr do regulacji układu? Ten amerykański patent ma nawet pamieć na dwa ustawienia i to mi się podoba, bo zakładasz mniejsze opnoy (np. zimówki) i nie bawisz się już w kalibrację, tylko wybierasz wcześniej skalibrowaną wartość. A o co chodzi z tym opóźnieniem? Jak wygląda sygnał z czujnika prędkości do komputera (bo dopiero potem idzie na zagary)?

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Post autor: PKi » pn lis 08, 2004 11:13 am

WJ Jeep pisze:PKi - jeśli potrafisz zrobić taki przetwornik liczników to masz już pierwszego klienta w mojej osobie. Chyba można zamontować tam jakiś potencjometr do regulacji układu? Ten amerykański patent ma nawet pamieć na dwa ustawienia i to mi się podoba, bo zakładasz mniejsze opnoy (np. zimówki) i nie bawisz się już w kalibrację, tylko wybierasz wcześniej skalibrowaną wartość. A o co chodzi z tym opóźnieniem? Jak wygląda sygnał z czujnika prędkości do komputera (bo dopiero potem idzie na zagary)?
No można i 2 potencjometry i przełącznik między nimi zabudować, tylko muszę jeszcze sprawę zwiekszania czestotliwosci przemyśleć jak ją zrealizować....dorze było by gdyby ktoś mógł być betatesterem bo ja mam mechaniczne liczniki.

Na zachodzie modne są przetworniki które dzielą przez 2 lub 3 w celu zmniejszenia naliczania kilometrow co daje duuuuzo tańsze ubezpieczenie i mniejszą utrate wartości pojazdu :P
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » pn lis 08, 2004 11:28 am

Rozlaczanie konwertera przy puszczaniu gazu tez u siebie zauwazylem, ale z tego co sie doczytalem to tylko i wylacznie ze wzgledow ekonomicznych (zeby silnik nie hamowal i zamochod sie spokojnie toczyl)
Ja natomiast mialem zagwozdke na jakiej podstawie wyznaczyc moment zalaczenia blokady konwertera - tak zeby nie bylo zbyt duzej roznicy predkosci po obu stronach i duzych sil dzialajacych w tym momencie. No chyba zeby sie dalo uplynnic zamykanie blokady PWMem... ale z tego co wiem to pneumatyka tego dewajsa to raczej otwarte-zamkniete tylo.... no ale to powazna sprawa do przemyslenia!
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » pn lis 08, 2004 11:48 am

PKi pisze:
WJ Jeep pisze:PKi - jeśli potrafisz zrobić taki przetwornik liczników to masz już pierwszego klienta w mojej osobie. Chyba można zamontować tam jakiś potencjometr do regulacji układu? Ten amerykański patent ma nawet pamieć na dwa ustawienia i to mi się podoba, bo zakładasz mniejsze opnoy (np. zimówki) i nie bawisz się już w kalibrację, tylko wybierasz wcześniej skalibrowaną wartość. A o co chodzi z tym opóźnieniem? Jak wygląda sygnał z czujnika prędkości do komputera (bo dopiero potem idzie na zagary)?
No można i 2 potencjometry i przełącznik między nimi zabudować, tylko muszę jeszcze sprawę zwiekszania czestotliwosci przemyśleć jak ją zrealizować....dorze było by gdyby ktoś mógł być betatesterem bo ja mam mechaniczne liczniki.

Na zachodzie modne są przetworniki które dzielą przez 2 lub 3 w celu zmniejszenia naliczania kilometrow co daje duuuuzo tańsze ubezpieczenie i mniejszą utrate wartości pojazdu :P
Po przemyśleniu sprawy doszedłem do wniosku, że ideałem byłoby urządzenie z czteromiejscowym wyświetlaczem i potencjometrem, którym ustawia się wartość na wyświetlaczu (powiedzmu od 0,800 do 2,000 przez którą mnożona jest wartośc wyjściowa czujnika skrzyni. Wystarczy wtedy znać stosunek obwodów fabycznej opony do aktualnie stosowanej i po zabawie (bez żadnych kalibracji). Dobrze byłoby żeby urządzonko miało EPROMA albo podtrzymanie bateryjne na czas odłączenia akumulatora.

Mogę zostać betatesterem, nie ma problemu

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » pn lis 08, 2004 12:11 pm

Nasuwa mi się tutaj analogia do liczników rowerowych . Może by wykorzystać układ z takiego licznika . Tam się wprowadza obwód koła w milimetrach , zmierzony "organoleptycznie " miarką i licznik pokazuje rzeczywistą drogę przebytą . Oczywiście pozostaje problem impulsatora ale i to można by obejść .
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Post autor: PKi » pn lis 08, 2004 12:35 pm

WJ, pomyślimy wieczorem :) EEPROMA itp to już nie trzeba dziśiaj proste procki mają wbudowany flash i konwerter A/C 8)

Stiopa, liczniki od rowerów funkcjonalnie są cool ale nie podłączysz do nich wyświetlacza LED a wszystko inne w pojezdzie zwłaszcza terenowym i toponym to kicha. Rowerówki mają jeden chiński procek i tyle. Zbudujemy nowe i gra. Buduje sterowniki procesorowe tak że sobie poradze.
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

Awatar użytkownika
Discotheque
 
 
Posty: 3241
Rejestracja: wt kwie 30, 2002 1:00 am
Lokalizacja: North

Post autor: Discotheque » wt lis 09, 2004 12:12 am

Konwerter tylko na D dziala jak wolne kolo. Na innych biegach normalnie spina. Jak chcesz to mam fajny schemat calej AW4 poszczegolne biegi i schemat dzialania, kolorowe diagramy obiegu cieczy, cisnienia, i pracy elektrozaworow. Chyba nawet powinien byc na mojej plytce pod nazwa aw4.pdf w glownym katalogu. Takie kolorowe schematy. Jak nie to podesle.

Co do manumatic (fajna nazwa) to jeszcze koniecznie musi byc albo ograniczenie obrotow silnika (odciecie) albo samoczynna zmiana biegu na wyzszy przy przekroczeniu dopuszczalnych obrotow. Inaczej skrzynia sie usmazy. Kiedys tak zabilem automat w AUDI, zachcialo mi sie scigac po kretych drogach. Wiec zeby krecic go na 6tys obr. recznie zapodawalem mu przelozenia az sie regulator mechaniczny skichal na wieloklinie :)21

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jeep”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości