Automatyczny bezpiecznik samochodowy

masz problem z alternatorem, rozrusznikiem ? nie wiesz jak podłączyć halogeny ?

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Mag69 » pn lut 16, 2009 1:57 pm

konkretnie chodzi o coś takiego
http://www.e-t-a.com/us_circuit_breakers.html

typy 1160,1170,1180 ,1610-21,1610-H2,1610-92

ktoś używa i jakie opinie ?

:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Marcin-Kraków » pn lut 16, 2009 7:03 pm

Nie powiem, ciekawe. Pytanie czy to mozna gdzies u nas kupic ? I czy cena nie powala.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: A.F. » pn lut 16, 2009 7:14 pm

W Uazach 452 były takie bezpieczniki.
Generalnie szajs, prawie wszyscy to wywalali.
Słabe styki itd.
Może w wykonaniu innym ( nie CCCP ) to jest OK.
Po co bezpiecznik termiczny w dobrej instalacji ?
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Mag69 » pn lut 16, 2009 7:15 pm

wiem,że ciekawe, bo nie wymaga ingerencji w instalację ...

dostałem jedną taką sztukę od kolegi, na na niej napisane E-T-A W.Germany
jak produkowane e niemcach, to chyba i do dostania

:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: A.F. » pn lut 16, 2009 7:21 pm

Wpiszcie na Allegro "termik" albo "wyłącznik termiczny" ... od 3 zł w górę...zależy na jaki prąd.
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Mag69 » pn lut 16, 2009 7:48 pm

A.F. pisze:Wpiszcie na Allegro "termik" albo "wyłącznik termiczny" ... od 3 zł w górę...zależy na jaki prąd.
termików jest dużo, ale ani jednego do samochodu
ma być taki
http://www.e-t-a.com/uploads/prodb/f_1610_h2_.jpg

:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: A.F. » pn lut 16, 2009 8:55 pm

Aaa... zamiast bezpiecznika 8)
Myślałem, że jakiś dodatkowy obwód ma zabezpieczać.
Któryś z tych nie podejdzie ??
http://sklep.monster.pl/Default.aspx?id=37123
Tu są wymiary:
http://www.joemex.com/produce/74.asp?ad ... %20Seriers
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: rokfor32 » pn lut 16, 2009 10:57 pm

Jak ktoś koniecznie potrzebuje, to można zwykły, sieciowy. Napięcie nie ma znaczenia, one działają na obciążenia prądowe, więc i na 12V też będą. Zaleta taka, że można se kupić od bardzo szybkich (typu A) do superzwłocznych (typu D).

Ten zwłoczny, np na 20 A jest w stanie przenieść przez pewien (krutki) czas i 100. Przydaje się takie coś do urządzeń, kturyh budowa umożliwia krótkotrwałe przeciążenia. (przy zbyt dużym obciążeniu zadziała jak normalny szybki, ale nie pamiętam jakie są wartości w konkretnym typie bezpiecznika)

Ja mam w taki sposób zabezpieczony prostownik rozruchowy. Normalnie w sposób ciągły może dać nie więcej niż 25A, ale przy rozruchu na kilka sekund może wydusić 150 :)21
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Filipp
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 31
Rejestracja: sob maja 19, 2007 9:51 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Filipp » wt lut 17, 2009 1:01 am

rokfor32 pisze:Jak ktoś koniecznie potrzebuje, to można zwykły, sieciowy. Napięcie nie ma znaczenia, one działają na obciążenia prądowe, więc i na 12V też będą. Zaleta taka, że można se kupić od bardzo szybkich (typu A) do superzwłocznych (typu D).

Ten zwłoczny, np na 20 A jest w stanie przenieść przez pewien (krutki) czas i 100. Przydaje się takie coś do urządzeń, kturyh budowa umożliwia krótkotrwałe przeciążenia. (przy zbyt dużym obciążeniu zadziała jak normalny szybki, ale nie pamiętam jakie są wartości w konkretnym typie bezpiecznika)

Ja mam w taki sposób zabezpieczony prostownik rozruchowy. Normalnie w sposób ciągły może dać nie więcej niż 25A, ale przy rozruchu na kilka sekund może wydusić 150 :)21

i tu się mylisz...

i*u=p
i - 20A
u - 230V
p - ?
20A*230V=4600W

p/u=i
i - ?
u - 12V
p - 4600W
4600W/12=383A


Ja porzuciłem naukę w 2 klasie technikum mechanicznego :) Tego uczą jednak już w gimnazjum na fizyce ! ^^

20A przy napięciu 230V to NIE TO SAMO co 20A przy 12V

Pozdro :D

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: rokfor32 » wt lut 17, 2009 9:18 am

Bezpiecznik nadprądowy automatyczny to nie to samo co co ogranicznik mocy (choć można do tego je zastosować). :wink: i nie to samo, co topikowy.

Ten reaguje wyłącznie na wartość natężenia prądu.

Ale zastosowanie do 400V wymusza wielgachną obudowę :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Filipp
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 31
Rejestracja: sob maja 19, 2007 9:51 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Filipp » wt lut 17, 2009 11:40 am

Wyłącznik nadprądowy w dużym uproszczeniu to nic innego jak elektromagnes, gdzie przy określonym prądzie i napięciu zaczyna działać i bolec rozłącza obwód :D

Obrazek

Także nie można od tak zmienić jego parametrów pracy, bo nie będzie spełniał swojej funkcji :)
Raczej mam racje, jeśli nie, to wyprowadź mnie z błędu :)

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Kostuch » wt lut 17, 2009 2:05 pm

Filipp pisze:
rokfor32 pisze:Jak ktoś koniecznie potrzebuje, to można zwykły, sieciowy. Napięcie nie ma znaczenia, one działają na obciążenia prądowe, więc i na 12V też będą. Zaleta taka, że można se kupić od bardzo szybkich (typu A) do superzwłocznych (typu D).

Ten zwłoczny, np na 20 A jest w stanie przenieść przez pewien (krutki) czas i 100. Przydaje się takie coś do urządzeń, kturyh budowa umożliwia krótkotrwałe przeciążenia. (przy zbyt dużym obciążeniu zadziała jak normalny szybki, ale nie pamiętam jakie są wartości w konkretnym typie bezpiecznika)

Ja mam w taki sposób zabezpieczony prostownik rozruchowy. Normalnie w sposób ciągły może dać nie więcej niż 25A, ale przy rozruchu na kilka sekund może wydusić 150 :)21

i tu się mylisz...

i*u=p
i - 20A
u - 230V
p - ?
20A*230V=4600W

p/u=i
i - ?
u - 12V
p - 4600W
4600W/12=383A


Ja porzuciłem naukę w 2 klasie technikum mechanicznego :) Tego uczą jednak już w gimnazjum na fizyce ! ^^

20A przy napięciu 230V to NIE TO SAMO co 20A przy 12V

Pozdro :D
Trzeba było uczęszczać na zajęcia dalej :)21
P=I*U (~wzór na moc)
U=I*R (z prawa ohma)
P=I2*R (czyli wydzielona moc jest proporcjonalna do kwadratu prądu i rezystancji)
Q=P*t (~ilość ciepła proporcjonalna do czasu - ważne przy bezpiecznikach zwłocznych)
Taki bezpiecznik to nie odbiornik/obciążenie - jego R jest bliskie zeru, więc wydzielona na nim moc jest minimalna w porównaniu do odbiornika.

rtfm
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Filipp
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 31
Rejestracja: sob maja 19, 2007 9:51 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Filipp » wt lut 17, 2009 2:42 pm

taaa... te wzory tez znam... :P ale tzn ze niby co z moimi obliczeniami jest nie tak? bo mi się wydaje, że wszystko jest ok...

możesz mi wyjaśnić co i jak żebym chociaż wiedział gdzie się mylę?

Dalsze uczęszczanie na zajęcia by nic nie dało :D Uczyłem się na mechanika nie elektryka, i te elektryczne przedmioty się skończyły w 2 klasie, może coś mi umknęło :)

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: A.F. » wt lut 17, 2009 2:51 pm

A moc wydzielana na stykach jest proporcjonalna do kwadratu prądu.
I1=20A
I2=383A
Zakładając rezystancję styków 0,001 oma 8) , otrzymujemy:
dla I1 ...... moc wydzielana = 0,4 W
dla I2.... moc wydzielana = 146 W

pi x oko + przyspieszenie ziemskie = 3,14 x 21 + 9,81 = 65,94 + 9,81 = 75,75 :-?

Powodzenia :)21
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Filipp
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 31
Rejestracja: sob maja 19, 2007 9:51 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Filipp » wt lut 17, 2009 2:59 pm

Chciałem być mądry, a wyszło, że jestem głupi :roll:

Chyba wiem dlaczego nie mam racji, ale nie bardzo wiem o czym wy tu teraz piszecie :D

I w ogóle to zaraz poszukam tego ustrojstwa i sprawdzę to w praktyce przy niskich napięciach xD

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Kostuch » wt lut 17, 2009 3:20 pm

Tylko nie zrób sobie kuku - z prądem nie ma żartów.
Niech moc będzie z tobą :)21
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: A.F. » wt lut 17, 2009 3:49 pm

Bo to jest tak:
Jak ktoś powie, że samochód ma koła i dlatego jeździ - to będzie miał rację.
Ale jak ktoś powie, że samochód ma koła, silnik, skrzynię biegów i dlatego jeździ - to też będzie miał rację, nawet bardziej.
Gdyby styki przekaźnika miały rezystancję 0 omów ( zero ), to dowolny przekaźnik mógłby przenosić dowolny prąd.
Ale nie mają :)21
Proponuję porównać przekaźnik samochodowy do świateł i elektromagnes rozrusznika. Oba są na 12 V. Jest jakaś różnica w wielkości styków ?? 8)
A wyłącznik termiczny ( o którym jest temat ) jest takim właśnie mechanizmem stykowym, tylko trochę inaczej sterowanym.
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Filipp
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 31
Rejestracja: sob maja 19, 2007 9:51 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Filipp » wt lut 17, 2009 4:44 pm

Jednak obciążalność przekaźnika świateł jest podana dla 12V. Dla 230V ta obciążalność się zmieni i nie będzie to już 20A.

Wyłącznik termiczny wiem co to jest i wiem jak chodzi, ale ja pisałem na temat wyłącznika nadprądowego o którym tu też wspomniano.

Poza tym wyłącznik termiczny też ma zastosowanie tylko przy określonych parametrach. Coś co jest zabezpieczeniem 20A dla 230V nie będzie zapieczeniem dla 20A przy 12V ! To się nie zmieni. Zmieniając tylko jeden parametr trzeba uwzględnić zmianę reszty. Co wynika jasno ze wzorów które sami tu pokazaliście.

Rezystancja styków to jedno, nawet gdyby wynosiła 0ohm to przekaźnik świateł i tak by nie zastąpił automatu bo jego budowa nie pozwala na przeniesienie takiego obciążenia, bardzo efektownie by spłonął. To tak samo jak nie weźmiecie cieniutkiego kabelka do wyciągarki.

W gruncie rzeczy jednak się nie myliłem.

No i moje wyliczenia są rzeczywiście błędne bo 12V w samochodzie to prąd stały, 230V to prąd przemienny. Do przemiennego jest trochę inny wzór. Mimo wszystko w tym wypadku nie ma to większego znaczenia, bo wartość i tak będą się znacząco różnić :)

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: A.F. » wt lut 17, 2009 5:08 pm

Jesteś w mylnym błędzie :)21
20 A to właśnie obciążalność styków.
12V to napięcie pracy cewki.
Przekaźnik 12V/20A może przełączać różne napięcia, byle przez styki płynęło max.20A.
Może być 1V ale 20 A, może być 100V, ale też 20 A. Czyli, że obwód w którym działa przekaźnik może mieć w 1 przypadku rezystancję 0,05 oma, a w drugim 5 omów.
I zapewniam, że przekaźnik o zerowej rezystancji styków mógłby przełączać każdy prąd ( w zasadzie nieskończenie wielki ).
W przypadku prądu przemiennego generalnie można założyć, że trzeba to odnosić do wartości skutecznej napięcia.
Oczywiście gdy dochodzimy do napięć powyżej 1kV, to trochę jeszcze inne sprawy zaczynają grać rolę.
Kable rozruchowe ( albo do wyciągarek ) mogłyby być cieniutkie, gdyby wykonano je z materiału o minimalnej rezystancji - może być złoto lub platyna, no w ostateczności srebro :)21
No.. :)2
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: N2O » wt lut 17, 2009 6:11 pm

No właśnie 20A to 20A, niezależnie od napięcia :)21
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

Filipp
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 31
Rejestracja: sob maja 19, 2007 9:51 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Filipp » wt lut 17, 2009 6:38 pm

12V wiem ze chodzi o zasilanie cewki przekaźnika... tzn ja po prostu miałem na myśli to 12V które będzie na stykach...



Ogólnie to :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

macie oczywiście racje, po prostu pomieszałem pewne fakty ^^

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: A.F. » wt lut 17, 2009 6:57 pm

Nie ma sprawy.
Każdy może się mylić.
Szacunek za dociekliwość :)2
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: rokfor32 » wt lut 17, 2009 8:56 pm

Ale sieciowy rozłącznik nadprądowy to sobie sprawdź, nie kosztuje to majątek.

Sam jestem ciekaw, bo testu z amperomierzem nie robiłem ... :wink:

ps. wg Twojej teorii taki bezpiecznik prznośiłby różne prądy w zależności czy pracuje w obwodzie 230 czy 400V. A tak nie jest. Ampery napisane na obudowie zostają te same :wink:

A rozwiązanie zagadki jest takie - w tego typu rozłącznikach jako cewkę wyzwalającą używa się specjalnych cewek o b. małej rezystancji, a całość jest wpinana w układ SZEREGOWO. Zatem spadek napięcia na rozłączniku (i jednocześnie wyzwalana moc) jest b. mała i niemal nie zależy od napięcia panujące na końcach obwodu :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: Mag69 » wt lut 17, 2009 9:00 pm

Panowie :)11

pytanie było o samochodowy bezpiecznik automatyczny wkładany w miejsce zwykłego

topik o elektrowniach atomowych jest w towarzyskich

:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: Automatyczny bezpiecznik samochodowy

Post autor: N2O » wt lut 17, 2009 9:57 pm

Znajomy miał w UAZ'ie normalne bezpieczniki(Automatyczne) takie jak w domu i to nawet działało. Tylko trochę dużo miejsca to zajmuje. :)21
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości