HALOGENY
Moderator: Marcin-Kraków
-
-
- Posty: 1098
- Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
- Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków
Witam
Spoko, po to jesteśmy żeby pomagać. Co do tego rezystora to bym się nie zgodził, a zostawił tak jak było z samą diodą. Rezystancja cewki przekaźnika wynosi kilkadziesiąt omów, dla przykładu obliczeniowego przyjmijmy 30 omów. W związku z tym powstanie szeregowe połączenie elementów: dioda, rezystor, cewka przekaźnika. Na przewodzącej diodzie spadek napięcia wyniesie 0,7V, niezależnie od płynącego prądu (w uproszczeniu). I tak przy założeniu że w instalacji masz 13,7V, to za diodą będziesz miał 13V. Napięcie to odłoży się na rezystorze i cewce wprost proporcjonalnie do ich rezystancji: na rezystorze będziesz miał 10V (przy tym napięciu wydzielała się będzie na nim moc 1W, więc należałoby wstawić rezystor o odpowiedniej mocy) a na cewce przekaźnika 3V. Przy tak małym napięciu cewka nie będzie miała "siły" przyciągnąć kotwicy.
Drugą sprawą jest podawanie grubości przewodów. W przypadku tego typu przewodów podaje się przekrój wyrażony w milimetrach kwadratowych (właściwie: pole przekroju porzecznego żyły). Podawanie grubości może być mylące, bo ktoś jeszcze pójdzie z suwmiarką do sklepu i będzie mierzył grubość przewodu (łącznie z powłoką izolacyjną), a przecież nie o to chodzi.
Proponował bym także zwiększenie przekroju przewodów na rysunku z 1,5 do co najmniej 2,5mm2 (zalecane 4mm2), szczególnie na odcinku przed przekaźnikiem, gdzie płynie suma prądów obu halogenów. Dzięki temu na halogenach będziesz miał ciut większe napięcie (mniejszy spadek napięcia na przewodach), co zaowocuje jaśniejszym ich świeceniem.
Pozdrawiam i jeszcze raz proszę o nietraktowanie moich postów jako próbę "przemądrzania się", gdyż akurat jest to moja branża i czuję się w niej jak ryba w wodzie, w przeciwieństwie do mechaniki pojazdowej.
Spoko, po to jesteśmy żeby pomagać. Co do tego rezystora to bym się nie zgodził, a zostawił tak jak było z samą diodą. Rezystancja cewki przekaźnika wynosi kilkadziesiąt omów, dla przykładu obliczeniowego przyjmijmy 30 omów. W związku z tym powstanie szeregowe połączenie elementów: dioda, rezystor, cewka przekaźnika. Na przewodzącej diodzie spadek napięcia wyniesie 0,7V, niezależnie od płynącego prądu (w uproszczeniu). I tak przy założeniu że w instalacji masz 13,7V, to za diodą będziesz miał 13V. Napięcie to odłoży się na rezystorze i cewce wprost proporcjonalnie do ich rezystancji: na rezystorze będziesz miał 10V (przy tym napięciu wydzielała się będzie na nim moc 1W, więc należałoby wstawić rezystor o odpowiedniej mocy) a na cewce przekaźnika 3V. Przy tak małym napięciu cewka nie będzie miała "siły" przyciągnąć kotwicy.
Drugą sprawą jest podawanie grubości przewodów. W przypadku tego typu przewodów podaje się przekrój wyrażony w milimetrach kwadratowych (właściwie: pole przekroju porzecznego żyły). Podawanie grubości może być mylące, bo ktoś jeszcze pójdzie z suwmiarką do sklepu i będzie mierzył grubość przewodu (łącznie z powłoką izolacyjną), a przecież nie o to chodzi.
Proponował bym także zwiększenie przekroju przewodów na rysunku z 1,5 do co najmniej 2,5mm2 (zalecane 4mm2), szczególnie na odcinku przed przekaźnikiem, gdzie płynie suma prądów obu halogenów. Dzięki temu na halogenach będziesz miał ciut większe napięcie (mniejszy spadek napięcia na przewodach), co zaowocuje jaśniejszym ich świeceniem.
Pozdrawiam i jeszcze raz proszę o nietraktowanie moich postów jako próbę "przemądrzania się", gdyż akurat jest to moja branża i czuję się w niej jak ryba w wodzie, w przeciwieństwie do mechaniki pojazdowej.
- werewoolf
- jestem tu nowy...
- Posty: 16
- Rejestracja: wt maja 17, 2005 5:30 pm
- Lokalizacja: Toronto (kuj.-pom.)
halogeny, halogeny, a co na to akumulator ?
Szanowni Koledzy, a być może nawet Koleżanki... 
Postanowiłem odgrzać temat, ponieważ nie znalazłem na forum potrzebnych mi informacji, a to jest najbardziej ku temu odpowiednie miejsce.
Zatem... postanowiłem dołączyć do szczęśliwych użytkowników halogenów drogowych, zamontowanych na dachu, w ilości 4.
Zastanawiam się jak poradzi sobie z takim obciązeniem mój akumulator (50/450)

Postanowiłem odgrzać temat, ponieważ nie znalazłem na forum potrzebnych mi informacji, a to jest najbardziej ku temu odpowiednie miejsce.
Zatem... postanowiłem dołączyć do szczęśliwych użytkowników halogenów drogowych, zamontowanych na dachu, w ilości 4.
Zastanawiam się jak poradzi sobie z takim obciązeniem mój akumulator (50/450)

<<< N I V A 1.6 >>>
<<< and YOU'll never stop >>>
<<< and YOU'll never stop >>>
-
-
- Posty: 3760
- Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
- Lokalizacja: KR
Ważniejszym parametrem jest prąd dawany przez alternator (powinno być na nim napisane). 4 halogeny mają moc rzędu 200 W czyli pobierają ok. 17 A. Weź pod uwagę że auto też konsumuje swoje czyli standardowe światła (postojowe + mijania) ok. 200W, ogrzewanie tylnej szyby ok. 100 W, wentylator 100W, komputer, pompa, wtryskiwacze z 50 – 100W, no i ładowanie akumulatora. Czyli konsumpcja własna auta to ponad 40 A. Znamionowy prąd alternatora wytwarzany jest przy odpowiednio wysokich obrotach silnika, wiec jeżeli chcesz używać tych halogenów nie tylko doraźnie to przy niewielkiej pojemności akumulatora o której pisałeś (50 Ah) alternator dobrze żeby miał ponad 70 A.
-
-
- Posty: 3760
- Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
- Lokalizacja: KR
- werewoolf
- jestem tu nowy...
- Posty: 16
- Rejestracja: wt maja 17, 2005 5:30 pm
- Lokalizacja: Toronto (kuj.-pom.)
Dzienks za info. Pytanie niby dziwne a jednak znalazła się odpowiedź, bynajmniej całkiem nie dziwna
No to mam drugie jeszcze dziwniejsze... co na to gliniarze bo szperałem po "forum policyjnym" i nie jestem zachwycony tokiem myślenia jednego z forumowiczów (3 gwiazdki ma na czapce
)
Facet w stacji diagnostycznej twierdzi że mogę założyć takie światła, na jakie mam ochotę ale to nie jest do końca prawda.
Prawo drogowe mówi o dozwolonych 4 światłach drogowych albo o 2 przeciwmgłowych. Mając dwa w standardzie pozostają tylko 2 do założenia....
Jest jeszcze furtka w postaci "świateł roboczych" ale jest to kwestia dość mętnie przedstawiona w przepisach. Może ktoś coś wie na ten temat więcej i miałby ochotę się swoją wiedzą ze mną podzielić

No to mam drugie jeszcze dziwniejsze... co na to gliniarze bo szperałem po "forum policyjnym" i nie jestem zachwycony tokiem myślenia jednego z forumowiczów (3 gwiazdki ma na czapce

Facet w stacji diagnostycznej twierdzi że mogę założyć takie światła, na jakie mam ochotę ale to nie jest do końca prawda.
Prawo drogowe mówi o dozwolonych 4 światłach drogowych albo o 2 przeciwmgłowych. Mając dwa w standardzie pozostają tylko 2 do założenia....
Jest jeszcze furtka w postaci "świateł roboczych" ale jest to kwestia dość mętnie przedstawiona w przepisach. Może ktoś coś wie na ten temat więcej i miałby ochotę się swoją wiedzą ze mną podzielić

<<< N I V A 1.6 >>>
<<< and YOU'll never stop >>>
<<< and YOU'll never stop >>>
-
-
- Posty: 3760
- Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
- Lokalizacja: KR
- kra
-
- Posty: 246
- Rejestracja: ndz maja 08, 2005 11:47 pm
- Lokalizacja: EXPLORER 4x4 by FORD /`\dln.sl./`\
- Kontaktowanie:
hej
mam 2 pytanka jeszcze bo nie znalazlem na nie odpowiedzi
1. jesli mam podlaczone halogeny dalekosiezne z zarowkami h3 55W
to moge sobie podmienic zarowke na 100W (tak po prostu zakladajac oczywiscie ze halogen wytrzyma) bez danych dodatkowych przerobek w instalacji ?
2. chce dodatkowo dolozyc jeszcze przeciwmgielne (55W), ktos pisal, ze mozna rowniez podlaczyc bezposrednio do akumulatora - czy wystarcza same kable czy jeszcze jakies elementy sa potrzebne typu bezpieczniki, przekazniki? chce te halogeny miec niesprzegniete z zadnymi innymi swiatlami i dokladajac je nie chce ingerowac a instalacje.
dzieki, pozdro.
mam 2 pytanka jeszcze bo nie znalazlem na nie odpowiedzi
1. jesli mam podlaczone halogeny dalekosiezne z zarowkami h3 55W
to moge sobie podmienic zarowke na 100W (tak po prostu zakladajac oczywiscie ze halogen wytrzyma) bez danych dodatkowych przerobek w instalacji ?
2. chce dodatkowo dolozyc jeszcze przeciwmgielne (55W), ktos pisal, ze mozna rowniez podlaczyc bezposrednio do akumulatora - czy wystarcza same kable czy jeszcze jakies elementy sa potrzebne typu bezpieczniki, przekazniki? chce te halogeny miec niesprzegniete z zadnymi innymi swiatlami i dokladajac je nie chce ingerowac a instalacje.
dzieki, pozdro.
ad.1 Jak masz przekaźniki to spokokra pisze:hej
mam 2 pytanka jeszcze bo nie znalazlem na nie odpowiedzi
1. jesli mam podlaczone halogeny dalekosiezne z zarowkami h3 55W
to moge sobie podmienic zarowke na 100W (tak po prostu zakladajac oczywiscie ze halogen wytrzyma) bez danych dodatkowych przerobek w instalacji ?
2. chce dodatkowo dolozyc jeszcze przeciwmgielne (55W), ktos pisal, ze mozna rowniez podlaczyc bezposrednio do akumulatora - czy wystarcza same kable czy jeszcze jakies elementy sa potrzebne typu bezpieczniki, przekazniki? chce te halogeny miec niesprzegniete z zadnymi innymi swiatlami i dokladajac je nie chce ingerowac a instalacje.
dzieki, pozdro.
ad.2 Powinnoi być: bezpiecznik, wyłącznik, przekaźnik ale ja ci wisi to se kabel do klemy możesz przywiązać i też będzie świecić

Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
Proszę o radę. Jakie światła są przydatniejsze w terenie - przeciwmgielne czy dalekosiężna. Chodzi mi o założenie tylko 2 sztuk dodatkowo.
Suzuki Grand Vitara / Suzuki Jimny
http://magia-modelarstwa.blogspot.com/
http://magia-modelarstwa.blogspot.com/
- janusz k160
-
- Posty: 5567
- Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
- Lokalizacja: rzeszów
W błędzie był-jeżeli masz je podpięte jako robocze. Kodeks nie określa parametrów świateł roboczych ( moc, przeszklenie ) tylko sposób podpięciaBart03 pisze:mozesz miec zalozone nawet 4 drogowe na dachu ale jesli jezdzisz po drogach utwardzonych to musisz miec je zakryte - tak przynajmniej twierdzil gosciu na stacji diagnostycznej

- janusz k160
-
- Posty: 5567
- Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
- Lokalizacja: rzeszów
werewoolf pisze:Dzienks za info. Pytanie niby dziwne a jednak znalazła się odpowiedź, bynajmniej całkiem nie dziwna![]()
No to mam drugie jeszcze dziwniejsze... co na to gliniarze bo szperałem po "forum policyjnym" i nie jestem zachwycony tokiem myślenia jednego z forumowiczów (3 gwiazdki ma na czapce)
Facet w stacji diagnostycznej twierdzi że mogę założyć takie światła, na jakie mam ochotę ale to nie jest do końca prawda.
Prawo drogowe mówi o dozwolonych 4 światłach drogowych albo o 2 przeciwmgłowych. Mając dwa w standardzie pozostają tylko 2 do założenia....
Jest jeszcze furtka w postaci "świateł roboczych" ale jest to kwestia dość mętnie przedstawiona w przepisach. Może ktoś coś wie na ten temat więcej i miałby ochotę się swoją wiedzą ze mną podzielić
Drogowe 2 masz fabrycznie. Dodatkowe 2 nie mogą być wyżej jak fabryczne i muszą być włączane razem z nimi. Pozostają Ci robocze - ważny jest sposób podpięcia a nie wysokość lamp.

a co zrobić jak mam halogeny z pozycjami? Jak to sie ma do tego schematu?Niva'94 pisze:Popatrz na ten schemacik - w tym wypadku to już dym by Ci z przewodów poszedł. Zwarłeś na krótko "+" z "-". W każdym razie tak narysowałeś przekaźnik. Proponuje poprawić schemat, coby wyraźnie było które kabelki idą na cewkę a które na styki przekaźnika. W wykonaniu jak na rysunku to wygląda na przekaźnik przełączający pomiędzy trzema zaciskami (cewki narysowanej brak). Wybacz że wytykam, ale to moje zboczenie zawodowe.Marcin-Kraków pisze:Kiedys popelnilem taki mini schemacik. Moze sie przyda.
W calosci chodzilo o to aby mozna zalaczyc co sie chce i kiedy chce niezaleznymi wlacznikami i zeby do przelaczeniu innych niejako sprzegnac poszczegolne swiatla z blenda.
Poza tym zamiast wyłącznika 1, 2 oraz diody proponuje wstawić typowy przełącznik "I-0-II", taki jak na przykład do przełączania beznzyna - zero - gaz. 50 groszy kosztuje i jest dostępny w każdym sklepie elektronicznym.
Jak już dioda, to prostownicza na napięcie wsteczne minimum 50V, bo na mniejsze się nie produkuje. Dioda powinna być na prąd co najmniej 1A, na przykład BYP-401/50 (krajowa) lub 1N4001 (zachodnia). Dioda LED nie wyrobi, bo prąd maksymalny typowych LED-ów nie przekracza 30mA, a cewka przekaźnika w zależności od typu pobiera od 100mA do nawet 500mA.
WD21 2,7TD
tel 609204000
GG - 506386
tel 609204000
GG - 506386
- Marcin-Kraków
-
- Posty: 5559
- Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
- Lokalizacja: Kraków
- Kontaktowanie:
- janusz k160
-
- Posty: 5567
- Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
- Lokalizacja: rzeszów
Bo możesz mieć bodajże 2 postoje. Te 4 lampy z postojami na dachu też podpięte są u mnie jako robocze. Raz mnie zatrzymali właśnie za nie. Pytam grzecznie, czy ciężarowe za to zatrzymują. Pan Policjant, że z reguły nie. No to ja mu kwit, że mój parchol to ciężarówka. Tylko się uśmiechnął, obejrzał ubłocone auto ( z katowania wracałem) i pouczył, że świateł roboczych na drodze się nie używa. Spoko był ( sam ma Niwę ). 

można mieć 6 punktów świetlnych zapalonych jednocześnie łącznie z postojówkami i halgenami światłami mijania itd.janusz k160 pisze:Bo możesz mieć bodajże 2 postoje. Te 4 lampy z postojami na dachu też podpięte są u mnie jako robocze. Raz mnie zatrzymali właśnie za nie. Pytam grzecznie, czy ciężarowe za to zatrzymują. Pan Policjant, że z reguły nie. No to ja mu kwit, że mój parchol to ciężarówka. Tylko się uśmiechnął, obejrzał ubłocone auto ( z katowania wracałem) i pouczył, że świateł roboczych na drodze się nie używa. Spoko był ( sam ma Niwę ).
w sumie 1353 KM 
no replacement for displacement!

no replacement for displacement!
- janusz k160
-
- Posty: 5567
- Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
- Lokalizacja: rzeszów
Piszę o postojowych światłach, temat 2 lata temu przerabiałem, lecz postoje chyba tylko 2 na odpowiedniej wysokości. Na upartego postoje na galeryjce możesz tłumaczyć jako obrysówki ale to kiepska linia obrony. Poza tym halogeny mogą być zamontowane do pewnej wysokości -chyba do wysokości świateł fabrycznych- lampy cofania do 1,20m wys. i takie tam. Sprawdź proszę dokładnie bo pewien nie jestem, ale na 90 % się nie mylę.Te 6 pkt max o których piszesz to np. postoje 2 szt + 4 halogeny z przodu zamontowane zgodnie z przepisami lub też postoje-2, mijania-2,p/mgielne-2. Tak bym to widział. Pozostają światła robocze-tylko do roboty, nie szpanu 

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość