HALOGENY

masz problem z alternatorem, rozrusznikiem ? nie wiesz jak podłączyć halogeny ?

Moderator: Marcin-Kraków

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » czw maja 12, 2005 6:48 am

Witam
Spoko, po to jesteśmy żeby pomagać. Co do tego rezystora to bym się nie zgodził, a zostawił tak jak było z samą diodą. Rezystancja cewki przekaźnika wynosi kilkadziesiąt omów, dla przykładu obliczeniowego przyjmijmy 30 omów. W związku z tym powstanie szeregowe połączenie elementów: dioda, rezystor, cewka przekaźnika. Na przewodzącej diodzie spadek napięcia wyniesie 0,7V, niezależnie od płynącego prądu (w uproszczeniu). I tak przy założeniu że w instalacji masz 13,7V, to za diodą będziesz miał 13V. Napięcie to odłoży się na rezystorze i cewce wprost proporcjonalnie do ich rezystancji: na rezystorze będziesz miał 10V (przy tym napięciu wydzielała się będzie na nim moc 1W, więc należałoby wstawić rezystor o odpowiedniej mocy) a na cewce przekaźnika 3V. Przy tak małym napięciu cewka nie będzie miała "siły" przyciągnąć kotwicy.
Drugą sprawą jest podawanie grubości przewodów. W przypadku tego typu przewodów podaje się przekrój wyrażony w milimetrach kwadratowych (właściwie: pole przekroju porzecznego żyły). Podawanie grubości może być mylące, bo ktoś jeszcze pójdzie z suwmiarką do sklepu i będzie mierzył grubość przewodu (łącznie z powłoką izolacyjną), a przecież nie o to chodzi.
Proponował bym także zwiększenie przekroju przewodów na rysunku z 1,5 do co najmniej 2,5mm2 (zalecane 4mm2), szczególnie na odcinku przed przekaźnikiem, gdzie płynie suma prądów obu halogenów. Dzięki temu na halogenach będziesz miał ciut większe napięcie (mniejszy spadek napięcia na przewodach), co zaowocuje jaśniejszym ich świeceniem.
Pozdrawiam i jeszcze raz proszę o nietraktowanie moich postów jako próbę "przemądrzania się", gdyż akurat jest to moja branża i czuję się w niej jak ryba w wodzie, w przeciwieństwie do mechaniki pojazdowej.

Awatar użytkownika
ap4x4
 
 
Posty: 1258
Rejestracja: śr mar 02, 2005 3:54 pm
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: ap4x4 » czw maja 12, 2005 12:18 pm

Dziękuję wszystkim którzy zabrali głos w w/w temacie. A w szczególności MARCIN-K i NIVA'94.
A i jeszcze jedno, do NIVA'94 w sprawach elektryki powinniśmy mówić MISTRZU. (patrz "profil")
pozdrawiam
Może i trochę wolniej ale zawsze do celu.
SUPER Y61 3.0 DIT SUPER

Awatar użytkownika
werewoolf
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 16
Rejestracja: wt maja 17, 2005 5:30 pm
Lokalizacja: Toronto (kuj.-pom.)

halogeny, halogeny, a co na to akumulator ?

Post autor: werewoolf » czw lut 02, 2006 5:23 pm

Szanowni Koledzy, a być może nawet Koleżanki... :D
Postanowiłem odgrzać temat, ponieważ nie znalazłem na forum potrzebnych mi informacji, a to jest najbardziej ku temu odpowiednie miejsce.
Zatem... postanowiłem dołączyć do szczęśliwych użytkowników halogenów drogowych, zamontowanych na dachu, w ilości 4.
Zastanawiam się jak poradzi sobie z takim obciązeniem mój akumulator (50/450) ??
<<< N I V A 1.6 >>>
<<< and YOU'll never stop >>>

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » czw lut 02, 2006 6:33 pm

jak bedzie ladowany przez alternator to bezproblemowo :lol: - sorry ale troche dziwne pytanie zadales :-?
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Post autor: wieprzowina » pt lut 03, 2006 6:57 am

Ważniejszym parametrem jest prąd dawany przez alternator (powinno być na nim napisane). 4 halogeny mają moc rzędu 200 W czyli pobierają ok. 17 A. Weź pod uwagę że auto też konsumuje swoje czyli standardowe światła (postojowe + mijania) ok. 200W, ogrzewanie tylnej szyby ok. 100 W, wentylator 100W, komputer, pompa, wtryskiwacze z 50 – 100W, no i ładowanie akumulatora. Czyli konsumpcja własna auta to ponad 40 A. Znamionowy prąd alternatora wytwarzany jest przy odpowiednio wysokich obrotach silnika, wiec jeżeli chcesz używać tych halogenów nie tylko doraźnie to przy niewielkiej pojemności akumulatora o której pisałeś (50 Ah) alternator dobrze żeby miał ponad 70 A.

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » pt lut 03, 2006 9:44 am

alternator nivowski ma 55A, wentylator jest mechaniczny, ukladu wtryskowego - brak bo to gaznik, a i szyby ogrzewane tez w niektorych byly a w niektorych nie :wink: tak wiec wystarczy bezproblemowo :)2
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Post autor: wieprzowina » pt lut 03, 2006 12:07 pm

a to o nivkę chodzi...

Awatar użytkownika
werewoolf
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 16
Rejestracja: wt maja 17, 2005 5:30 pm
Lokalizacja: Toronto (kuj.-pom.)

Post autor: werewoolf » sob lut 04, 2006 3:31 pm

Dzienks za info. Pytanie niby dziwne a jednak znalazła się odpowiedź, bynajmniej całkiem nie dziwna :D

No to mam drugie jeszcze dziwniejsze... co na to gliniarze bo szperałem po "forum policyjnym" i nie jestem zachwycony tokiem myślenia jednego z forumowiczów (3 gwiazdki ma na czapce 8) )
Facet w stacji diagnostycznej twierdzi że mogę założyć takie światła, na jakie mam ochotę ale to nie jest do końca prawda.
Prawo drogowe mówi o dozwolonych 4 światłach drogowych albo o 2 przeciwmgłowych. Mając dwa w standardzie pozostają tylko 2 do założenia....
Jest jeszcze furtka w postaci "świateł roboczych" ale jest to kwestia dość mętnie przedstawiona w przepisach. Może ktoś coś wie na ten temat więcej i miałby ochotę się swoją wiedzą ze mną podzielić ??
<<< N I V A 1.6 >>>
<<< and YOU'll never stop >>>

Awatar użytkownika
matys
 
 
Posty: 1196
Rejestracja: czw sty 12, 2006 2:32 am
Lokalizacja: Stawiguda/Olsztyn

Post autor: matys » sob lut 04, 2006 6:28 pm

Metal to wojna! Więc pompuj rower dla szatana!
Ponury Niviarz!
Rzecznik Klubu Nocnych Kasztaniarzy

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » sob lut 04, 2006 6:30 pm

mozesz miec zalozone nawet 4 drogowe na dachu ale jesli jezdzisz po drogach utwardzonych to musisz miec je zakryte - tak przynajmniej twierdzil gosciu na stacji diagnostycznej
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Post autor: wieprzowina » ndz lut 05, 2006 11:25 am

pewnie jest tak jak z wszystkim - jak się będzie chciał dosrać - do się dosra. Na byle jakiej podstawie - a to że wystający element, a to że homologowane mocowanie itd

Awatar użytkownika
kra
 
 
Posty: 246
Rejestracja: ndz maja 08, 2005 11:47 pm
Lokalizacja: EXPLORER 4x4 by FORD /`\dln.sl./`\
Kontaktowanie:

Post autor: kra » ndz kwie 30, 2006 11:36 pm

hej

mam 2 pytanka jeszcze bo nie znalazlem na nie odpowiedzi

1. jesli mam podlaczone halogeny dalekosiezne z zarowkami h3 55W
to moge sobie podmienic zarowke na 100W (tak po prostu zakladajac oczywiscie ze halogen wytrzyma) bez danych dodatkowych przerobek w instalacji ?

2. chce dodatkowo dolozyc jeszcze przeciwmgielne (55W), ktos pisal, ze mozna rowniez podlaczyc bezposrednio do akumulatora - czy wystarcza same kable czy jeszcze jakies elementy sa potrzebne typu bezpieczniki, przekazniki? chce te halogeny miec niesprzegniete z zadnymi innymi swiatlami i dokladajac je nie chce ingerowac a instalacje.

dzieki, pozdro.

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » pn maja 01, 2006 11:26 am

kra pisze:hej

mam 2 pytanka jeszcze bo nie znalazlem na nie odpowiedzi

1. jesli mam podlaczone halogeny dalekosiezne z zarowkami h3 55W
to moge sobie podmienic zarowke na 100W (tak po prostu zakladajac oczywiscie ze halogen wytrzyma) bez danych dodatkowych przerobek w instalacji ?

2. chce dodatkowo dolozyc jeszcze przeciwmgielne (55W), ktos pisal, ze mozna rowniez podlaczyc bezposrednio do akumulatora - czy wystarcza same kable czy jeszcze jakies elementy sa potrzebne typu bezpieczniki, przekazniki? chce te halogeny miec niesprzegniete z zadnymi innymi swiatlami i dokladajac je nie chce ingerowac a instalacje.

dzieki, pozdro.
ad.1 Jak masz przekaźniki to spoko
ad.2 Powinnoi być: bezpiecznik, wyłącznik, przekaźnik ale ja ci wisi to se kabel do klemy możesz przywiązać i też będzie świecić :)21
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
kra
 
 
Posty: 246
Rejestracja: ndz maja 08, 2005 11:47 pm
Lokalizacja: EXPLORER 4x4 by FORD /`\dln.sl./`\
Kontaktowanie:

Post autor: kra » pn maja 01, 2006 11:43 am

ad ad 1. hmm nie wiem czy mam bo to fabryczna instalacja wiec chyba jest - jak sadzisz - mozna w takim przypadku wlozyc stowki?
a jesli nie mam przekaznika co to sie stanie?

ad ad 2. a czym grozi podlaczenie bezposrednio do klem w takim razie?

Awatar użytkownika
Salata123
 
 
Posty: 4423
Rejestracja: sob lut 12, 2005 3:41 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Salata123 » pn maja 01, 2006 1:17 pm

kra pisze:
ad ad 2. a czym grozi podlaczenie bezposrednio do klem w takim razie?
Będą świecić cały czas :)21

ps. Ale jak dasz miedzy akumulator a przeciwmgielne przekaźnik z przełącznikiem to będzie ok.!! :P (możesz dać sam przełącznik jeśli jest wystarczająco „mocny”)
Suzuki SJ 410
GG: 1101137
www.wawa4x4.pl

Awatar użytkownika
Gorg
Posty: 732
Rejestracja: sob sty 29, 2005 11:08 pm
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Post autor: Gorg » sob maja 06, 2006 8:38 pm

Proszę o radę. Jakie światła są przydatniejsze w terenie - przeciwmgielne czy dalekosiężna. Chodzi mi o założenie tylko 2 sztuk dodatkowo.
Suzuki Grand Vitara / Suzuki Jimny
http://magia-modelarstwa.blogspot.com/

Awatar użytkownika
janusz k160
 
 
Posty: 5567
Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: janusz k160 » sob maja 06, 2006 10:13 pm

Bart03 pisze:mozesz miec zalozone nawet 4 drogowe na dachu ale jesli jezdzisz po drogach utwardzonych to musisz miec je zakryte - tak przynajmniej twierdzil gosciu na stacji diagnostycznej
W błędzie był-jeżeli masz je podpięte jako robocze. Kodeks nie określa parametrów świateł roboczych ( moc, przeszklenie ) tylko sposób podpięcia :)2

Awatar użytkownika
janusz k160
 
 
Posty: 5567
Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: janusz k160 » sob maja 06, 2006 10:17 pm

werewoolf pisze:Dzienks za info. Pytanie niby dziwne a jednak znalazła się odpowiedź, bynajmniej całkiem nie dziwna :D

No to mam drugie jeszcze dziwniejsze... co na to gliniarze bo szperałem po "forum policyjnym" i nie jestem zachwycony tokiem myślenia jednego z forumowiczów (3 gwiazdki ma na czapce 8) )
Facet w stacji diagnostycznej twierdzi że mogę założyć takie światła, na jakie mam ochotę ale to nie jest do końca prawda.
Prawo drogowe mówi o dozwolonych 4 światłach drogowych albo o 2 przeciwmgłowych. Mając dwa w standardzie pozostają tylko 2 do założenia....
Jest jeszcze furtka w postaci "świateł roboczych" ale jest to kwestia dość mętnie przedstawiona w przepisach. Może ktoś coś wie na ten temat więcej i miałby ochotę się swoją wiedzą ze mną podzielić ??

Drogowe 2 masz fabrycznie. Dodatkowe 2 nie mogą być wyżej jak fabryczne i muszą być włączane razem z nimi. Pozostają Ci robocze - ważny jest sposób podpięcia a nie wysokość lamp. :)2 Sorry za 3 mies. poślizg-może się info przyda

Awatar użytkownika
Pandora
Posty: 393
Rejestracja: pt gru 30, 2005 6:50 pm
Lokalizacja: Gdynia
Kontaktowanie:

Post autor: Pandora » śr maja 24, 2006 8:18 am

Niva'94 pisze:
Marcin-Kraków pisze:Kiedys popelnilem taki mini schemacik. Moze sie przyda.
W calosci chodzilo o to aby mozna zalaczyc co sie chce i kiedy chce niezaleznymi wlacznikami i zeby do przelaczeniu innych niejako sprzegnac poszczegolne swiatla z blenda.


Obrazek
Popatrz na ten schemacik - w tym wypadku to już dym by Ci z przewodów poszedł. Zwarłeś na krótko "+" z "-". W każdym razie tak narysowałeś przekaźnik. Proponuje poprawić schemat, coby wyraźnie było które kabelki idą na cewkę a które na styki przekaźnika. W wykonaniu jak na rysunku to wygląda na przekaźnik przełączający pomiędzy trzema zaciskami (cewki narysowanej brak). Wybacz że wytykam, ale to moje zboczenie zawodowe.
:D

Poza tym zamiast wyłącznika 1, 2 oraz diody proponuje wstawić typowy przełącznik "I-0-II", taki jak na przykład do przełączania beznzyna - zero - gaz. 50 groszy kosztuje i jest dostępny w każdym sklepie elektronicznym.

Jak już dioda, to prostownicza na napięcie wsteczne minimum 50V, bo na mniejsze się nie produkuje. Dioda powinna być na prąd co najmniej 1A, na przykład BYP-401/50 (krajowa) lub 1N4001 (zachodnia). Dioda LED nie wyrobi, bo prąd maksymalny typowych LED-ów nie przekracza 30mA, a cewka przekaźnika w zależności od typu pobiera od 100mA do nawet 500mA.
a co zrobić jak mam halogeny z pozycjami? Jak to sie ma do tego schematu?
WD21 2,7TD

tel 609204000
GG - 506386

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » śr maja 24, 2006 8:34 am

Te małe żaróweczki które masz w tych halogenach podpinasz równolegle do istniejących świateł postojowych w pojeździe. Będą Ci świeciły razem z postojowymi.
Ale moja rada to ich nie podpinać, jak ktoś jest bardzo zapominalski i często samochód na noc na pozycjach zostawia.

Awatar użytkownika
Pandora
Posty: 393
Rejestracja: pt gru 30, 2005 6:50 pm
Lokalizacja: Gdynia
Kontaktowanie:

Post autor: Pandora » śr maja 24, 2006 10:18 am

Dzięki wielkie :)2
WD21 2,7TD

tel 609204000
GG - 506386

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Marcin-Kraków » śr maja 24, 2006 6:58 pm

Ja mialem postojowki i byly przed dodatkowy wylacznik spiete z postojowkami z auta.
Dlaczego ? Dlatego ze kilkakrotnie niebiescy czepiali mi sie tych postojowek, wiec je wylaczalem przy kontrolach.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
janusz k160
 
 
Posty: 5567
Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: janusz k160 » śr maja 24, 2006 9:21 pm

Bo możesz mieć bodajże 2 postoje. Te 4 lampy z postojami na dachu też podpięte są u mnie jako robocze. Raz mnie zatrzymali właśnie za nie. Pytam grzecznie, czy ciężarowe za to zatrzymują. Pan Policjant, że z reguły nie. No to ja mu kwit, że mój parchol to ciężarówka. Tylko się uśmiechnął, obejrzał ubłocone auto ( z katowania wracałem) i pouczył, że świateł roboczych na drodze się nie używa. Spoko był ( sam ma Niwę ). :)2

Awatar użytkownika
mudder
 
 
Posty: 2679
Rejestracja: pn maja 16, 2005 6:41 pm
Lokalizacja: KTT/KBC/KR
Kontaktowanie:

Post autor: mudder » czw maja 25, 2006 9:12 am

janusz k160 pisze:Bo możesz mieć bodajże 2 postoje. Te 4 lampy z postojami na dachu też podpięte są u mnie jako robocze. Raz mnie zatrzymali właśnie za nie. Pytam grzecznie, czy ciężarowe za to zatrzymują. Pan Policjant, że z reguły nie. No to ja mu kwit, że mój parchol to ciężarówka. Tylko się uśmiechnął, obejrzał ubłocone auto ( z katowania wracałem) i pouczył, że świateł roboczych na drodze się nie używa. Spoko był ( sam ma Niwę ). :)2
można mieć 6 punktów świetlnych zapalonych jednocześnie łącznie z postojówkami i halgenami światłami mijania itd.
w sumie 1353 KM :)21
no replacement for displacement!

Awatar użytkownika
janusz k160
 
 
Posty: 5567
Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: janusz k160 » czw maja 25, 2006 10:23 pm

Piszę o postojowych światłach, temat 2 lata temu przerabiałem, lecz postoje chyba tylko 2 na odpowiedniej wysokości. Na upartego postoje na galeryjce możesz tłumaczyć jako obrysówki ale to kiepska linia obrony. Poza tym halogeny mogą być zamontowane do pewnej wysokości -chyba do wysokości świateł fabrycznych- lampy cofania do 1,20m wys. i takie tam. Sprawdź proszę dokładnie bo pewien nie jestem, ale na 90 % się nie mylę.Te 6 pkt max o których piszesz to np. postoje 2 szt + 4 halogeny z przodu zamontowane zgodnie z przepisami lub też postoje-2, mijania-2,p/mgielne-2. Tak bym to widział. Pozostają światła robocze-tylko do roboty, nie szpanu :)2

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość