Strona 1 z 1
UAZ - obrotomierz od poloneza
: wt mar 08, 2005 10:46 pm
autor: twister1
chcialbym podlaczyc do UAZa obrotomierz od poloneza.... i mam w zwiazku z tym pytanie czy po pierwsze bedzie pasowal a po drugie gdzie dokladnie musze podlaczyc kabelek ? (ten trzeci - bo mase i plus to wiem

)
i drugie dosc istotne pytanie... posiadam taki obrotomierz od poloneza: model MS82 - Lumel (PRL T61)... ma on 3 wyprowadzenia z tylu...ale nie ma ich opisanych

i nie wiem co gdie podlaczyc.... moze ktos sie spotkal z takim obrotomierzem i pamieta co i jak?
: śr mar 09, 2005 8:04 am
autor: benes
Ja podłanczałem obrotomierz od poloneza taki kwadratowy ale nie pamiętam jakie on miał oznaczenia.
Trzeci kabelek musisz podłączyć do cewki zapłonowej. A te pozostałe podłączenia to może oświetlenie obrotomierza.
: śr mar 09, 2005 8:38 am
autor: twister1
to raczej nie oswietlenie bo ten moj nie ma obudowy tylko same szkielko ...na pewno jeden to + drugi to masa a 3 do cewki ...ale nie wiem ktore to sa wyprowadzeiania tzn do ktorego podlaczyc +,mase i cewke....
: śr mar 09, 2005 8:38 am
autor: Niva'94
benes pisze:Ja podłanczałem obrotomierz od poloneza taki kwadratowy ale nie pamiętam jakie on miał oznaczenia.
Trzeci kabelek musisz podłączyć do cewki zapłonowej. A te pozostałe podłączenia to może oświetlenie obrotomierza.
Dla precyzji dodam, że należy ten trzeci przewód podłączyć do tego zacisku cewki, od którego odchodzi kabelek do przerywacza. Może to i oczywiste, ale spotkałem się z gościem, który ten trzeci kabeklek podłączył do wyjścia W.N. cewki, bo jak stwierdził, kiedyś tak samo podłączał stroboskop.
: śr mar 09, 2005 8:47 am
autor: twister1
Niva'94 pisze:Dla precyzji dodam, że należy ten trzeci przewód podłączyć do tego zacisku cewki, od którego odchodzi kabelek do przerywacza...
wlasnie takiej odpowiedzi tez oczekiwalem

) juz sprawdzilem na schemacie ukladu zaplonowego ktory to kabelek....
a teraz pytanie czy jak podlacze na czuja te kabelki to cos sie moze stac zlego? tzn na czuja czyli masa np do pierwszego z lewej plus do drugiego a cewke do trzeciego
tak przyjrzalem sie plytce tego obrotomierza i znalazlem ze zacisk najbardziej z lewej strony (jak sie patrzy od tylu obrotomierza) to jest podlaczony odrazu do kondensatora elektrolitowego na nozke " - " wiec podejrzewam ze to jest wlasnie masa... wiec zostaje mi 50/50 ze trafie z zasilaniem i z cewka...

: śr mar 09, 2005 9:10 am
autor: benes
Niva'94 pisze:benes pisze:Ja podłanczałem obrotomierz od poloneza taki kwadratowy ale nie pamiętam jakie on miał oznaczenia.
Trzeci kabelek musisz podłączyć do cewki zapłonowej. A te pozostałe podłączenia to może oświetlenie obrotomierza.
Dla precyzji dodam, że należy ten trzeci przewód podłączyć do tego zacisku cewki, od którego odchodzi kabelek do przerywacza. Może to i oczywiste, ale spotkałem się z gościem, który ten trzeci kabeklek podłączył do wyjścia W.N. cewki, bo jak stwierdził, kiedyś tak samo podłączał stroboskop.
No tak oczywiście przepraszam za brak precyzji
: śr mar 09, 2005 3:41 pm
autor: Niva'94
twister1 pisze:Niva'94 pisze:Dla precyzji dodam, że należy ten trzeci przewód podłączyć do tego zacisku cewki, od którego odchodzi kabelek do przerywacza...
wlasnie takiej odpowiedzi tez oczekiwalem :)) juz sprawdzilem na schemacie ukladu zaplonowego ktory to kabelek....
a teraz pytanie czy jak podlacze na czuja te kabelki to cos sie moze stac zlego? tzn na czuja czyli masa np do pierwszego z lewej plus do drugiego a cewke do trzeciego :)
tak przyjrzalem sie plytce tego obrotomierza i znalazlem ze zacisk najbardziej z lewej strony (jak sie patrzy od tylu obrotomierza) to jest podlaczony odrazu do kondensatora elektrolitowego na nozke " - " wiec podejrzewam ze to jest wlasnie masa... wiec zostaje mi 50/50 ze trafie z zasilaniem i z cewka... :)
Skoro zidentyfikowałeś już masę, to pomyłka pomiędzy dwoma pozostałymi zaciskami nie powinna spowodować uszkodzenia. A tak coś mi się przypomina, iż na zacisku "pomiarowym" zaraz na wejściu znajduje się kondensator wpięty szeregowo (element układu różniczkującego RC), a do zacisku "+ 12V" powinien być podpięty biegun dodatni jakiegoś dużego elektrolitu. Jak gdzieś odnajdę schemat tego obrotomierza to go zeskanuję i Ci prześlę.
: śr mar 09, 2005 3:43 pm
autor: Niva'94
twister1 pisze:Niva'94 pisze:Dla precyzji dodam, że należy ten trzeci przewód podłączyć do tego zacisku cewki, od którego odchodzi kabelek do przerywacza...
wlasnie takiej odpowiedzi tez oczekiwalem :)) juz sprawdzilem na schemacie ukladu zaplonowego ktory to kabelek....
a teraz pytanie czy jak podlacze na czuja te kabelki to cos sie moze stac zlego? tzn na czuja czyli masa np do pierwszego z lewej plus do drugiego a cewke do trzeciego :)
tak przyjrzalem sie plytce tego obrotomierza i znalazlem ze zacisk najbardziej z lewej strony (jak sie patrzy od tylu obrotomierza) to jest podlaczony odrazu do kondensatora elektrolitowego na nozke " - " wiec podejrzewam ze to jest wlasnie masa... wiec zostaje mi 50/50 ze trafie z zasilaniem i z cewka... :)
Skoro zidentyfikowałeś już masę, to pomyłka pomiędzy dwoma pozostałymi zaciskami nie powinna spowodować uszkodzenia. A tak coś mi się przypomina, iż na zacisku "pomiarowym" zaraz na wejściu znajduje się kondensator wpięty szeregowo (element układu różniczkującego RC), a do zacisku "+ 12V" powinien być podpięty biegun dodatni jakiegoś dużego elektrolitu. Jak gdzieś odnajdę schemat tego obrotomierza to go zeskanuję i Ci prześlę.
: śr mar 09, 2005 5:35 pm
autor: twister1
faktycznie... wyjdzie na to ze nie uwazalem na lekcjach

przeciez skoro mowa tu o zasilaniu stalym napieciem (takie jest przeciez z aku) to jesli wejscie podpiete jest przez kondenstor to nie moze byc masa bo przeciez przez kondensator nie przechodzi skladowa stala....
z tym ze tam tez odejscie jest gdzies indziej (sciezka) wiec juz sam nie wiem... moze jest tak jak piszesz ze to " + " ale podpiety jest biegun ujemny elektrolitu 22uF ....
wiec znowu jestem w punkcie wyjscia

: śr mar 09, 2005 10:55 pm
autor: twister1
hm.... po dokladnych ogledzinach sprawa ma sie tak:
- dwie zlaczki sa kolo siebie a jedna jest troche dalej.... wiec pewnie te kolo siebie to zasilanie a tamta to wejscie sterujace
- z tych dwoch kolo siebie to jedno (srodkowe podlaczenie) wchodzi na taki jakby dzielnik rezystancyjny.... (moze to nie to ale w kazdym razie kilka rezystorkow) co by moglo (aczkolwiek nie wiadomo) sugerowac ze tam podlaczamy +

dodatkowo po przejscui przez rezystorki idzie kabelek juz do silniczka wskazowki...wiec to chyba potwierdza ze to jest +
oczywiscie to sa tylko moje domysly

: czw mar 10, 2005 12:17 am
autor: Dragunov
pomijajac kwestje elektryki.. gdze go wpasowales i jak to wyglada (puszka jakas czy wstawiony do deski)
foty mile widziane

: czw mar 10, 2005 12:21 am
autor: twister1
no wlasnie jeszcze go nie wpasowalem

narazie probuje ustalic jak go podlaczyc...a pozniej bede go montowal. ale jak to zrobie to wrzuce gdzies fotki i linka zamieszcze

: pt mar 11, 2005 4:03 pm
autor: Slawquu
ja mam taki zamontowany u siebie w orginalnym fabrycznym opakowaniu, takie plastikowe przezroczyste, umiescilem go po lewej stronie kierownicy, fakt ze wyglada troszke buracko i jest duzy, ale nie mialem innej koncepcji na umieszczenie bo szkoda mi jest ciac deski rozdzielczej...
: ndz mar 13, 2005 2:31 am
autor: twister1
wkoncu dzisiaj udalo mi sie zamontowac ten obrotomierz i nawet dobrze podlaczyc.....
tak jak obiecalem opisze jak to zrobilem:
- najpierw zmotalem obudowe do tego obrotomierza... wykorzystalem jakies plastikowe pudelko... taka puszka ze sztywnego plastiku... do tej obudowy przykrecilem obrotomierz srobkami ktore w nim byly (najprawdopodobniej sluzyly do tego celu) i zamocowalem szybke z wierzchu... tym sposobem mailem juz ladnie zabudowany obrotomierz...
- nastepnie zrobilem uchwyt z plaskownika... wygielem go w takie duze U i przykrecilem do tego "obudowe" obrotomierza....
- na koniec przykrecilem calosc do deski - centralnie nad kierownica (miedzy szyba a kierownica)...
moze nie jest to super piekne ale najwazniejsze dziala

okazalo sie ze masa jednak byla najbardziej odstajaca ....
czyli podlaczenia wyszly tak: MASA 12V POMIAR
a teraz mam inne pytanie...bo nie wiem czy dobrze mi pokazuje ten obrotomierz.... jechalem po asfalcie 60km/h i mialem wg obrotomierza ok 2 tysiace obrotow - to dobrze pokazuje czy troche za malo? bo chyba jesli bym zle podlaczyl to w ogole by nie pokazywalo prawda?
moze troche niezbyt ladnie i skladnie napisalem tego posta ale juz troche nie ogarniam... wybaczcie

: ndz mar 13, 2005 10:04 pm
autor: tiger
Masz taki kwadratowy obrotomiesz mera lumela??
: ndz mar 13, 2005 10:51 pm
autor: twister1
mera lumel ale okragly...
: pn mar 14, 2005 8:35 am
autor: tiger
To co on jest wyciagniety z z tej calej obudowy co jest razem licznik obrotomierz wskaznik temp wody cis.oleju i poziomu paliwa?
: pn mar 14, 2005 8:37 am
autor: twister1
zdaje sie ze tak...bo moj obudowy wlasnie nie mial i musialem sam zrobic...
: wt kwie 05, 2005 12:02 pm
autor: Niva'94
twister1 pisze:
a teraz mam inne pytanie...bo nie wiem czy dobrze mi pokazuje ten obrotomierz.... jechalem po asfalcie 60km/h i mialem wg obrotomierza ok 2 tysiace obrotow - to dobrze pokazuje czy troche za malo? bo chyba jesli bym zle podlaczyl to w ogole by nie pokazywalo prawda?
Zerknij na tą stronę:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic263123.html
Jest tam opis bandycko prostego sposobu na sprawdzenie i ewentualną korektę wskazań obrotomierzy.
: śr kwie 06, 2005 8:31 am
autor: cowboy_3151
twister1 pisze:
a teraz mam inne pytanie...bo nie wiem czy dobrze mi pokazuje ten obrotomierz.... jechalem po asfalcie 60km/h i mialem wg obrotomierza ok 2 tysiace obrotow - to dobrze pokazuje czy troche za malo? bo chyba jesli bym zle podlaczyl to w ogole by nie pokazywalo prawda?
jezeli około dwóch tysiecy to w miare dobrze, bo wzależnosci od przełożenia napędu licznika ( uzależniony od wielkości przełożeń w mostach) to wskazania powiny sie wachać od 1850 do 2150 obrotów przy tej prędkości.
: śr kwie 06, 2005 10:09 pm
autor: twister1
ooo o to wlasnie mi chodzilo

czyli jest ok

bardzo fajnie

ostatnio bylem troche poupalac to zauwazylem ze licznik wychdzi ponad 3k wiec sie uspokoilem...(na asfalcie ciezko przekroczyc 2,5 ze zwgledu na glosnosc itd ;P - przy normalnej jezdzie oczywiscie

)
dzieki za wszystkie odpowiedzi...