Praktyczne podlaczanie przetwornicy 220V

masz problem z alternatorem, rozrusznikiem ? nie wiesz jak podłączyć halogeny ?

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
grzes
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: pt lip 16, 2004 8:36 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Praktyczne podlaczanie przetwornicy 220V

Post autor: grzes » śr cze 25, 2008 5:29 am

Zakladam nowy watek bo poszperaelm i bylo klika tematow, ale ja przynajmniej nie znalazlem opisu od strony praktycznej jak tego dokonac.
Na razie wiem ze najlepeij bezposrednio od aku i z bezpiecznikiem.

Chce zalozyc do Terrano przetwornice 1000W/2000W. (Profitexx)
Pomysl z miejscem to tylna kratka przedzialu bagazowego, powyzej zaglowkow po prawej lub lewej stronie.
1. Jakiego kabla uzyc ?
2. Gdzie wsadzic ten bezpiecznik ?
3. Gdzies przeczytalem ze majac 230V warto miec centralny wylacznik pradu, gdzie go podlaczyc ?

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » śr cze 25, 2008 8:05 am

Popatrz jeszcze raz na parametry. Przetwornica 2kW ciągnie sporo rądu, wymaga kabli jak rozrusznik. I jej radiator to nie dekoracja, wymaga chłodzenia.

Więcej wieczorem :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
mazurkas007
 
 
Posty: 2828
Rejestracja: czw mar 30, 2006 9:37 am
Lokalizacja: podlasie

Post autor: mazurkas007 » śr cze 25, 2008 10:40 am

Jeśli chodzi o kable - moc i napięcie mają ścisłe powiązanie, jeśli masz 2000W przetwornicę, to tyle będzie brać z twojego auta. Zauważ, że 2000W przy 230V to ( nie wdając się w szczegółowe obliczenia ) około 9A a więc nie tak strasznie. Jednak 2000W przy 12V to już około 170A, a teraz weź sobie w necie znajdź tablicę doboru kabli i sprawdź jaki kabel jest potrzebny, aby na odległość około 5m dostarczyć prąd 170A. Dodaj do danych z tablicy lekką rezerwę.
Jest 4x4 - rusza wyścig zbrojeń
im większa zmota - tym dalej trzeba iść po traktor

Awatar użytkownika
gkozi
 
 
Posty: 1497
Rejestracja: śr lip 07, 2004 2:00 pm
Lokalizacja: zielonogórskie

Post autor: gkozi » śr cze 25, 2008 10:53 am

ja tylko tak w kwestii formalnej chciałbym uściślić - jeśli z takiej prztwornicy biorę maluśko prądu [np. do naładowania komórki] to przetwornica też pobiera mało prądu i nie musze się przejmować przekrojem kabli czy rozładowaniem aku, tak? [motam mini układ elektryczny na łódkę, własciwie to na ponton :D
Długi LC90 do jazdy, krótki GRat do zabawy

Awatar użytkownika
mazurkas007
 
 
Posty: 2828
Rejestracja: czw mar 30, 2006 9:37 am
Lokalizacja: podlasie

Post autor: mazurkas007 » śr cze 25, 2008 11:57 am

gkozi pisze:ja tylko tak w kwestii formalnej chciałbym uściślić - jeśli z takiej prztwornicy biorę maluśko prądu [np. do naładowania komórki] to przetwornica też pobiera mało prądu i nie musze się przejmować przekrojem kabli czy rozładowaniem aku, tak?
Tak, ale nigdy nie wiesz czy akurat twoja ciocia, sąsiad, przyjaciel, itd... nie zechce podłączyć do niej szlifierki katowej gdy ty akurat będziesz za rogiem. Opcjonalnie możesz dać na kablu zasilającym bezpiecznik np 5A, tylko w takim razie po co ci przetwornica 2000W
Jest 4x4 - rusza wyścig zbrojeń
im większa zmota - tym dalej trzeba iść po traktor

Awatar użytkownika
Misiek Cypr
 
 
Posty: 13258
Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Misiek Cypr » śr cze 25, 2008 12:17 pm

Taka przetwornica sama w sobie tez zre duzo pradu, tak na marginesie...

Mowia, ze jak wyjac z kontaktu wszystkie ladowarki do komorek, ktore nie sa w uzyciu, to nie bylo by deficytu pradu i takie tam.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044

Błażej
 
 
Posty: 888
Rejestracja: pn sie 28, 2006 9:36 pm
Lokalizacja: Wrocław/Oława i okolice

Post autor: Błażej » śr cze 25, 2008 5:56 pm

Taka przetwornica, jeśli sprawna, to bez obciążenia prądu pobiera raczej mało...
I na większości tych przetwornic, parametr o mocy, to trochę przechwałki. Bo w ramach reklamy jest podawana moc szczytowa, czyli to, co przetwornica może "wyprodukować" ale w krótkim czasie. Przydaje się to do rozruchu silników i reszty sprzętu, który pobiera zwiększony prąd rozruchowy. Trzeba czytać to małym druczkiem. I okaże się wtedy, że przetwornica 1kW może pracować przy obciążeniu ciągłym 350W...
Żeby zapewnić optymalne zasilanie, to przewody oczywiście jak najgrubsze (nie popadając w paranoję). Bezpiecznik najlepiej dać jak najbliżej akumulatora, bo zabezpieczy on nie tylko przetwornicę i całą instalację do niej.
Najlepiej umieścić ją w jakimś "przewiewnym" miejscu. Jeśli ma pracować pod większym obciążeniem, to można sprawdzić, czy bardzo się grzeje. Jeśli tak, to można ją wyposażyć w jakiś wiatraczek komputerowy (jeśli nie posiada).

Awatar użytkownika
grzes
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: pt lip 16, 2004 8:36 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Post autor: grzes » śr cze 25, 2008 6:38 pm

napiszcie mi konkretnie symbol kabla jesli mozecie bo na elektryce to sie nie znam.
Ktoredy ten kabel puscic ? bo od aku do tylej kratki jest kwalaek, czy puszczac go po podlodze czy jakos pod dywanikiem, co w przypadku zalania podlogi ? czy taki kabel bardzo sie grzeje ?



Przetwornica ma byc uzywana do ladowania wszelkiej elektroniki itp, moze jakis czajnik turystyczny malej mocy. Troche mam obawy o aku.
jesli chodzi o moc to 1000W wydaje mi sie rozsadna wartoscia przy cenie ok 300zl brutto za profitexx'a to chyba ok. Ma tam i wentylator i jakis miernik ladowania zeby aku pozostal na chodzie choc to mnie do konca nie przekonuje.

A co z heblem ? Musi byc ?

Co do montazu to bedzie raczej przewiewnie bo bedzie przykrecona do kratki, wiec mysle ze spoko, wysoko prawie pod sufitem.

Teraz pytanie o samo uzytkowanie, czy taka przetwornica moze dzialac w czasie jazdy czy np tylko na postoju.

Awatar użytkownika
Pablos
Posty: 513
Rejestracja: czw maja 12, 2005 7:56 am
Lokalizacja: Bełchatów/Porąbka/Bielsko Biała

Re: Praktyczne podlaczanie przetwornicy 220V

Post autor: Pablos » śr cze 25, 2008 7:17 pm

grzes pisze: Chce zalozyc do Terrano przetwornice 1000W/2000W. (Profitexx)
Pomysl z miejscem to tylna kratka przedzialu bagazowego, powyzej zaglowkow po prawej lub lewej stronie.
1. Jakiego kabla uzyc ?
2. Gdzie wsadzic ten bezpiecznik ?
3. Gdzies przeczytalem ze majac 230V warto miec centralny wylacznik pradu, gdzie go podlaczyc ?
Najlepiej to dać ją jak najbliżej aku. Przy takiej mocy duży ciągnięty prąd powoduje ze kable musisz dawać bardzo grube, dlatego lepiej ją dac jak najbliżej. Podłączając przetwornice 5m kablem miedzianym o przekroju 100mm^2 na tył przy 170A masz ok 1,5 V spadku na samym kablu. Przy podłączeniu np w okolicach nóg pasażera jest to tylko 0,3v o ile nie walnąłem sie w obliczeniach.
Mazda B2500 TD
Mazda Tribute 3.0 V6

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » śr cze 25, 2008 8:12 pm

@grzes, te tanie przetwornice, to i owszem, do czajnika, po to są dużej mocy, ale do elektroniki niekoniecznie. Napięcie, jakie generują to nie jest czysta sinusoida.
Oczywiście nie ma tu reguły, część zasilaczy pewnie pójdzie na tym, ale część może nieźle fiksować z uszkodzeniem włącznie.

Do zasilania elektroniki, szczególnie tej delikatnej, lepiej zastosować przetwornicę o charakterystyce czystej sinusoidy na wyjściu.

Ale takie są sporo droższe i ciężko znaleźć coś mocniejszego niż 300W. :wink:

Co do kabli - przejdź się może do jakiegoś sklepu handlującego kablami elektrycznymi. mam wrażenie, że nie widziałeś jak wygląda kabel 100 mm2 8) . Rdzeń ma ok. 11mm średnicy, a razem z izolacją to będzie minimum 15 mm średnicy.

A żeby był w miarę miękki, i do układania nie trzeba było giętarki, to najlepej zanabyć kable od spawarek. Nawet, jeżeli zdecydujesz się na mniejszą średnicę, niż wynika z nominalnych parametrów przetwornicy. :)2

Kable jak najkrutsze. Spadek napięcia to jedno, nagrzewanie się przewodów, to drugie, ich cena to trzecie. 10m kabla 100mm2 może więcej kosztować niż sama przetwornica :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
grzes
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: pt lip 16, 2004 8:36 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Post autor: grzes » śr cze 25, 2008 8:40 pm

widze ze to trudniejsze bedzie niz sie pierwotnie wydawalo... :(
albo wezme przetwornice mniejszej mocy...

Awatar użytkownika
Pablos
Posty: 513
Rejestracja: czw maja 12, 2005 7:56 am
Lokalizacja: Bełchatów/Porąbka/Bielsko Biała

Post autor: Pablos » śr cze 25, 2008 9:28 pm

Zmień po prostu miejsce umieszczenia przetwornicy. Dając w okolicach pasażera, mozesz długośc przewodu zredukować z 5-6 m do 1 m , co jednocześnie redukuje o tyle samo jego przekrój poprzeczny, nie wiem przy jakim napięciu wyłącza się przetwornica, załóżmy że zakładamy maksymalny dopuszczalny spadek napięcia o 2 V na kablu dlugości 1 m, przekrój wyjdzie Ci wtedy ok 15 mm2 a to juz całkiem normalnie. Poza tym rzadko kiedy bedziesz jej używał korzystając z pełnej mocy, bo inaczej nie odpalisz po prostu auta ;). 170 A to zeżre Ci akumulator w 15-20 minur, nawet podczas pracy alternatora, standardowy nie bedzie w stanie pokryć takiego zapotrzebowania na prąd.
Mazda B2500 TD
Mazda Tribute 3.0 V6

Awatar użytkownika
grzes
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: pt lip 16, 2004 8:36 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Post autor: grzes » śr cze 25, 2008 9:44 pm

Musze to dokladnie pooogladac, ale w okolicach pasazera nie bardzo jest gdzie, poza tym jakies niespodziewane brodzenia, a z tym roznie bywa :( no i zeby przewiew byl.

Awatar użytkownika
Pablos
Posty: 513
Rejestracja: czw maja 12, 2005 7:56 am
Lokalizacja: Bełchatów/Porąbka/Bielsko Biała

Post autor: Pablos » śr cze 25, 2008 10:03 pm

grzes pisze:Musze to dokladnie pooogladac, ale w okolicach pasazera nie bardzo jest gdzie, poza tym jakies niespodziewane brodzenia, a z tym roznie bywa :( no i zeby przewiew byl.
A komputer gdzie masz w razie jakbyco? :) bo tym bym sie bardziej przejmował w przypadku wiekszej wody niż przetwornicą :)
Mazda B2500 TD
Mazda Tribute 3.0 V6

Awatar użytkownika
grzes
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: pt lip 16, 2004 8:36 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Post autor: grzes » czw cze 26, 2008 5:08 am

Komputer jest na wysokosci siedzisk foteli, moze ciut wyzej w terrano, takich brodzen nie planuje...

Błażej
 
 
Posty: 888
Rejestracja: pn sie 28, 2006 9:36 pm
Lokalizacja: Wrocław/Oława i okolice

Post autor: Błażej » sob cze 28, 2008 10:39 am

Przewody polecam takie do zastosować car audio, czyli zasilania tych wszystkich wzmacniaczy... Mają one tą zaletę, że są bardzo elastyczne i można je łatwo wyginać i układać. Co w przypadku zwykłych energetycznych już nie jest takie łatwe. Mogą jeszcze być przewody spawalnicze, ale te są już całkiem grube...
Co do przebiegu prądu na wyjściu takich przetwornic, to testowałem takie nie drogie z komputerami i monitorami i nie było większych problemów. Ale przetwornica o mocy 1000W potrafiła się zatkać i zblokować przeciążeniowo przy równoczesnym rozruchu komputera i monitora crt. Czyli widać, że i większość sprzętów pobiera prąd rozruchowy i to, że to 1000 W to grubymi nićmi szyte. Dlatego jeszcze raz powtórzę: trzeba sprawdzić, jaka jest moc ciągła przetwornicy, a nie szczytowa! To tak, jak z gównianymi głośniczkami komputerowymi, gdzie na głośniczkach wielkości paczki papierosów widnieje napisz 2000W.

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: wojtek_kom » sob cze 28, 2008 8:27 pm

grzes pisze: Przetwornica ma byc uzywana do ladowania wszelkiej elektroniki itp, moze jakis czajnik turystyczny malej mocy. Troche mam obawy o aku.
jesli chodzi o moc to 1000W wydaje mi sie rozsadna wartoscia przy cenie ok 300zl brutto za profitexx'a to chyba ok. Ma tam i wentylator i jakis miernik ladowania zeby aku pozostal na chodzie choc to mnie do konca nie przekonuje.
1000W, to przy 12V, ponad 80A:
- czyli przy takiej mocy w ciągu 30 minut rozładujesz akumulator 80Ah do połowy pojemności (jeżeli naładowany w 100%),
- dla zwykłego akumulatora rozładowanie podajże do połowy to jego śmierć, w najlepszym przypadku utrata pojemności...

Praktycznie od razu potrzebny drugi akumulator żelowy (wytrzyma rozładowanie do 10% znamionowej pojemności), do tego rozruchowy - 80A to duży prąd.

Taniej będzie zanabyć generator, jeżeli ma być faktycznie 1000W... czyli tak gdzieś minimalnie 2700VA


Jeżeli chcesz ładować elektronikę - spis napięć i szukać przetwornica/e z 12V na żądane napięcie.
Nissan-y

Awatar użytkownika
grzes
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: pt lip 16, 2004 8:36 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Post autor: grzes » ndz cze 29, 2008 6:37 pm

to ja tu czegos nie lapie :(
czyli mam rozumiec ze chcac miec przetwornice to zwykly sprawny aku mi nie wystarczy ???
musze miec zelowy ?

Pytam bo aku najpewniej tez wymienie, myslalem na Optima, ale ze nie mam wincha to moze jakis markowy taki do 80-85Ah bo taki ma alternator nawet dokladnie chyba 70-75Ah.

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: wojtek_kom » ndz cze 29, 2008 8:36 pm

grzes pisze:to ja tu czegos nie lapie :(
czyli mam rozumiec ze chcac miec przetwornice to zwykly sprawny aku mi nie wystarczy ???
musze miec zelowy ?

Pytam bo aku najpewniej tez wymienie, myslalem na Optima, ale ze nie mam wincha to moze jakis markowy taki do 80-85Ah bo taki ma alternator nawet dokladnie chyba 70-75Ah.
Przy dużej mocy 1000W będzie to problem. Znając ograniczenia, jeżeli przez 5 minut będziesz potrzebował 500-1000W to wszystko będzie dobrze.

Według mnie do samochodu jakiś przyzwoity akumulator - niekoniecznie Optima (twoje pieniądze i zabawki :)21), drugi akumulator przeznaczony/używany do pozostałych zastosowań podłączony przez separator - ładowany w tym samym czasie jest jeden akumulator.

Przykład ze sklepiku zakładowego:
http://www.sklep4x4.pl/sklep/produkt.ph ... 6178&typ=2

25A przez 155 minut, czyli do wykorzystania 64,5 Ah. W idealnych warunkach (bez strat) w przybliżeniu 12V*25A - moc 300W dostępna przez
155 minut. Większe obciążenie to nie tylko krótszy czas, ale także przełożenie na dostępną pojemność - spadnie jeszcze bardziej.

Czyli w tym przypadku sens ma zakup przetwornicy 300W. Pytanie czy wystarczy.
Nissan-y

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » ndz cze 29, 2008 11:58 pm

Ja rozwżałem zakup przetwornicy, ale się na razie wyleczyłem, z prostego powodu. Do telefonów mam ładowarki na 12V, to samo do laptopa, kuchenki używam gazowej albo benzynowej, a czajnika bezprzewodowego nie potrzebuję. Podobnie telewizora i odtwarzacza DVD. W końcu autem na wycieczkę jadę, a nie żeby było jak w domu.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
busz
Posty: 737
Rejestracja: śr sie 02, 2006 2:52 pm
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: busz » wt lip 01, 2008 8:17 pm

Też miałem kupować taką wielką przetwornicę, tylko że waeco. Miałem w planach patelnię elektryczną, czajnik itp. Ale to rzeźnia dla akumulatora. Skończyło się na takiej małej, wkładanej do zapalniczki, za 80 złotych. Czajnika nie podepnę, ale wszystko co naprawdę potrzebne jak najbardziej: laptop, gps, telefony. I można przenieść do innego auta, nie plątają się żadne kable.

Awatar użytkownika
grzes
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: pt lip 16, 2004 8:36 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Post autor: grzes » wt lip 15, 2008 9:00 pm

OK przetwornica jest, kabel kupilem 16mm2, bo taki powinienbyc skoro zabezpieczenie bezpiecznikowe jest 3x40A.
do tego hebel, i voltomierz zeby wiedziec co tam sie dzieje w instalacji (przynajmniej okolo).

Wstepna przymiarka juz jest, pojdzie jak planowalem na tylna kratke, kabel puszcze z komory silnika, do kabiny i tu po podlodze pod progami do tylu.
Hebel ma byc pod maska.

Czy na kablu potrzebny jakis dodatkowy bezpeicznik czyt te 3 w przetwornicy wystarcza ?

Awatar użytkownika
sys-kom
Posty: 1810
Rejestracja: czw sie 31, 2006 2:11 pm
Lokalizacja: Gorzów Wlkp
Kontaktowanie:

Post autor: sys-kom » wt lip 15, 2008 10:23 pm

śmiem twierdzić że 16mm2 to za mało


i=p/u


prąd = moc / napięcie

2000 w / 13.8 v = 144 A

przewód 25mm2 ma obciążalność stałą 130 A

http://uk.rs-online.com/web/search/sear ... &R=5168117

http://docs-europe.electrocomponents.co ... 865490.pdf

a z tabeli 16 mm2 to 100 A troszkę za mało

no chyba że to 2000W to tylko pic,
Off Road to choroba przenoszona przez błoto


HERBU BIEDRONKA

Awatar użytkownika
sys-kom
Posty: 1810
Rejestracja: czw sie 31, 2006 2:11 pm
Lokalizacja: Gorzów Wlkp
Kontaktowanie:

Post autor: sys-kom » wt lip 15, 2008 10:42 pm

co do bezpieczników to jeśli przetwornica bedzie pod maską silnika to ok nie potrzebny dodatkowy bezpiecznik


ale jeśli zamierasz wyciągnąć przetworkę do bagażnika to proponuje bezpiecznik zaraz za aku ,

to jedno i jeszcze weź pod uwagę spadek napięcia na przewodach przy takim obciążeniu .


dla przewodu dł 5 m i 16mm2 to ok 1 V a to dużo bo 8% całości
dla przewody dł 5 m i25 mm2 to ok 0,4 V ,

tak naprawdę to trzeba było by liczyć dla każdego przewodu bo te dane są z przewodów uziemiających o małej rezystancji , a nie wiadomo jaki kabel kupiłeś
Off Road to choroba przenoszona przez błoto


HERBU BIEDRONKA

Awatar użytkownika
Pablos
Posty: 513
Rejestracja: czw maja 12, 2005 7:56 am
Lokalizacja: Bełchatów/Porąbka/Bielsko Biała

Post autor: Pablos » wt lip 15, 2008 10:51 pm

Ja dałem bezpiecznik od razu w komorze silnika, tuż za aku, uchroni Cię to przed "przypadkowym" zwarciem w samej kabinie. Co do samego kabla, to faktycznie, troche cienkawy ale pewnie i tak nie bedziesz ciągnąl mocy maksymalnej.
Mazda B2500 TD
Mazda Tribute 3.0 V6

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość