Witam Kolegów !
Drobny aczkolwiek uciążliwy problem mianowicie moja HZJ73 ma 24V natomiast większość "obcych" przyczepek
ma 12 V. Jak rozwiązać ten problem oczywiście wariantu wymiany żarówek nie biorę pod uwagę. Przed remontem moja HZJ miała hak i przetowrnicę (z dużą ilością przewodów) która ten temat rozwiązywała natomiast po przeróbce zderzaka i remoncie gdzieś przepadła na amen . Może macie Koledzy ten problem rozwiązany, proszę o rady .
Pozdrawiam Maws
Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V
Moderator: Marcin-Kraków
Re: Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V
Tak na szybko myśląc to najprościej jednak mieć przetwornicę, chyba żeby w szereg wpiąć odbiornik 12v ale z osobnym włacznikiem - taki który będzie działał tylko jak przyczepka jest podłączona. Ale tak jak piszę - nie przemyślałem tego do końca tylko rzucam szybką myślą.
tel. 509700949
https://www.escape4x4.pl/
https://www.escape4x4.pl/
Re: Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V
Przetwornica + przekaźniki. Przekaźniki sterujesz z instalacji 24V ale praca już na 12V. To jest najprostszy sposób. Tak zrobiłem w K160 i działało długo i bezawaryjnie. Przy czym - musisz to osłonić od wody (przekaźniki nie lubią wilgoci). Najlepiej kup kilka kostek pod przekaźniki dających się spinać ze sobą albo podjedź na złom i wygrzeb ze starego pojazdu jakąś puszkę przekaźników i to wszystko zamknij w hermetycznej puszcze "z Castoramy" gdzieś w bagażniku, nadkolu itp. Pod tapicerką, bo przekaźniki pykają, więc żeby Cię dźwięk nie wkurzał. Nie zapomnij sobie opisać który jest od czego - potem szybko będziesz mógł ustalić dlaczego np. lewy kierunek nie działa.
Dla ułatwienia - w Castoramie i niektórych elektrycznych sklepach są specjalne mostki, w które można wpinać 5 przewodów wielożyłowych do przekroju 2.5mm2. Jest to wielorazowe - podnosisz listek, wkładasz, zamykasz listek. Jest to przydatne, pancerne i bardzo usprawnia montaż - zamiast skręcać zylion kabli śrubką, lutować itp - wkładasz, klik klik i gotowe. Połączenie jest pewne, estetyczne, izolowane. Polecam. Koszt 3zł sztuka w Castoramie. Pamiętaj, żeby były takie klik klik - bo te zwykłe są do przewodu twardego (dyt). Podjeżdżasz sobie plusem i minusem do puszki, tam rozdzielasz na przekaźniki i gotowe. Możesz też zastosować jakąś puszkę z szynami, ale dla linek to taki sobie pomysł... Oczywiście możesz po prostu biglować plusy i minusy na przekaźnikach, ja jednak wolę te złączki
Powodzenia!
Edit: Nie zapomnij wozić ze dwa przekaźniki więcej w aucie! No i nie zapomnij, że muszą one być na 24V. Nie zapomnij też o jakimś bezpieczniku na zasilaniu. Przelicz jaka musi być przetwornica przy założeniu, że wszystkie żarówki w przyczepie świecą jednocześnie. Prądy do sterowania kradniesz z lamp. Zastosuj jakiś włącznik dla tej przetwornicy - niech nie napiżdża cały czas bez sensu - z przyczepą jeździ się raczej sporadycznie.
Dla ułatwienia - w Castoramie i niektórych elektrycznych sklepach są specjalne mostki, w które można wpinać 5 przewodów wielożyłowych do przekroju 2.5mm2. Jest to wielorazowe - podnosisz listek, wkładasz, zamykasz listek. Jest to przydatne, pancerne i bardzo usprawnia montaż - zamiast skręcać zylion kabli śrubką, lutować itp - wkładasz, klik klik i gotowe. Połączenie jest pewne, estetyczne, izolowane. Polecam. Koszt 3zł sztuka w Castoramie. Pamiętaj, żeby były takie klik klik - bo te zwykłe są do przewodu twardego (dyt). Podjeżdżasz sobie plusem i minusem do puszki, tam rozdzielasz na przekaźniki i gotowe. Możesz też zastosować jakąś puszkę z szynami, ale dla linek to taki sobie pomysł... Oczywiście możesz po prostu biglować plusy i minusy na przekaźnikach, ja jednak wolę te złączki

Powodzenia!
Edit: Nie zapomnij wozić ze dwa przekaźniki więcej w aucie! No i nie zapomnij, że muszą one być na 24V. Nie zapomnij też o jakimś bezpieczniku na zasilaniu. Przelicz jaka musi być przetwornica przy założeniu, że wszystkie żarówki w przyczepie świecą jednocześnie. Prądy do sterowania kradniesz z lamp. Zastosuj jakiś włącznik dla tej przetwornicy - niech nie napiżdża cały czas bez sensu - z przyczepą jeździ się raczej sporadycznie.
XTZ 750
Outback EJ25 MT
Outback EJ25 MT
Re: Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V
Może znajdź w necie miniaturowe przetwornice 24->12(uwaga na wartość prądu!) i zasilaj gniazdo do przyczepki poprzez przetwornice zabudowane w uszczelnionej puszce. Potrzebujesz hamulcowe, pozycyjne, oraz migacze czyli 4szt. Mgłowe i cofania nie wiem czy potrzebne, ja nie robiłem i było dobrze. Można to nawet zrobić na ordynarnych scalakach 7812 ale tu musisz zapewnić dobre odprowadzanie ciepła.
L E D for off-road
Technika idzie do przodu...
Technika idzie do przodu...
Re: Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V
Miniaturowe przetwornice mają także miniaturowe wartości mocyLiroz pisze:Może znajdź w necie miniaturowe przetwornice 24->12(uwaga na wartość prądu!) i zasilaj gniazdo do przyczepki poprzez przetwornice zabudowane w uszczelnionej puszce. Potrzebujesz hamulcowe, pozycyjne, oraz migacze czyli 4szt. Mgłowe i cofania nie wiem czy potrzebne, ja nie robiłem i było dobrze. Można to nawet zrobić na ordynarnych scalakach 7812 ale tu musisz zapewnić dobre odprowadzanie ciepła.

W sumie można by na każde światło z osobna przed złączem przyczepkowym dać po takim regulatorku i powinno robić - koszt sztuki to jakieś złotówki.
Jak będziesz wsadzał normalną przetwornice impulsową to pamiętaj aby zrobić tak, co by nie była włączona jak jest niepotrzebna, a już broń Cię jak silnik jest wyłączony, bo ona bierze trochę prądu na standbayu. Moja łupie ok 40mA, czyli przez dobę potrafi pozbawić akumulator ok 1Ah pojemności.
EDIT: Widzę, że Liroz pisał o kilku sztukach, a ja nie doczytałem. W takim razie nasze koncepcje się pokrywają

Poduszkowiec master 
http://www.gdansk4x4.pl

http://www.gdansk4x4.pl
- edi41
- jestem tu nowy...
- Posty: 52
- Rejestracja: śr wrz 21, 2005 2:03 pm
- Lokalizacja: Mysłowice
- Kontaktowanie:
Re: Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V
A jakby tak zamiast przetwornicy zasilanie poprowadzić z jednego aku 

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości