Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V

masz problem z alternatorem, rozrusznikiem ? nie wiesz jak podłączyć halogeny ?

Moderator: Marcin-Kraków

malibu
 
 
Posty: 212
Rejestracja: czw paź 03, 2002 2:47 pm

Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V

Post autor: malibu » sob paź 15, 2011 10:03 am

Witam Kolegów !
Drobny aczkolwiek uciążliwy problem mianowicie moja HZJ73 ma 24V natomiast większość "obcych" przyczepek
ma 12 V. Jak rozwiązać ten problem oczywiście wariantu wymiany żarówek nie biorę pod uwagę. Przed remontem moja HZJ miała hak i przetowrnicę (z dużą ilością przewodów) która ten temat rozwiązywała natomiast po przeróbce zderzaka i remoncie gdzieś przepadła na amen . Może macie Koledzy ten problem rozwiązany, proszę o rady .
Pozdrawiam Maws

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V

Post autor: Zibi » sob paź 15, 2011 10:09 am

Tak na szybko myśląc to najprościej jednak mieć przetwornicę, chyba żeby w szereg wpiąć odbiornik 12v ale z osobnym włacznikiem - taki który będzie działał tylko jak przyczepka jest podłączona. Ale tak jak piszę - nie przemyślałem tego do końca tylko rzucam szybką myślą.

Awatar użytkownika
ernil
 
 
Posty: 13146
Rejestracja: pn maja 15, 2006 12:34 pm

Re: Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V

Post autor: ernil » sob paź 15, 2011 10:54 am

Przetwornica + przekaźniki. Przekaźniki sterujesz z instalacji 24V ale praca już na 12V. To jest najprostszy sposób. Tak zrobiłem w K160 i działało długo i bezawaryjnie. Przy czym - musisz to osłonić od wody (przekaźniki nie lubią wilgoci). Najlepiej kup kilka kostek pod przekaźniki dających się spinać ze sobą albo podjedź na złom i wygrzeb ze starego pojazdu jakąś puszkę przekaźników i to wszystko zamknij w hermetycznej puszcze "z Castoramy" gdzieś w bagażniku, nadkolu itp. Pod tapicerką, bo przekaźniki pykają, więc żeby Cię dźwięk nie wkurzał. Nie zapomnij sobie opisać który jest od czego - potem szybko będziesz mógł ustalić dlaczego np. lewy kierunek nie działa.
Dla ułatwienia - w Castoramie i niektórych elektrycznych sklepach są specjalne mostki, w które można wpinać 5 przewodów wielożyłowych do przekroju 2.5mm2. Jest to wielorazowe - podnosisz listek, wkładasz, zamykasz listek. Jest to przydatne, pancerne i bardzo usprawnia montaż - zamiast skręcać zylion kabli śrubką, lutować itp - wkładasz, klik klik i gotowe. Połączenie jest pewne, estetyczne, izolowane. Polecam. Koszt 3zł sztuka w Castoramie. Pamiętaj, żeby były takie klik klik - bo te zwykłe są do przewodu twardego (dyt). Podjeżdżasz sobie plusem i minusem do puszki, tam rozdzielasz na przekaźniki i gotowe. Możesz też zastosować jakąś puszkę z szynami, ale dla linek to taki sobie pomysł... Oczywiście możesz po prostu biglować plusy i minusy na przekaźnikach, ja jednak wolę te złączki :)
Powodzenia!
Edit: Nie zapomnij wozić ze dwa przekaźniki więcej w aucie! No i nie zapomnij, że muszą one być na 24V. Nie zapomnij też o jakimś bezpieczniku na zasilaniu. Przelicz jaka musi być przetwornica przy założeniu, że wszystkie żarówki w przyczepie świecą jednocześnie. Prądy do sterowania kradniesz z lamp. Zastosuj jakiś włącznik dla tej przetwornicy - niech nie napiżdża cały czas bez sensu - z przyczepą jeździ się raczej sporadycznie.
XTZ 750
Outback EJ25 MT

Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V

Post autor: Liroz » sob paź 15, 2011 10:56 pm

Może znajdź w necie miniaturowe przetwornice 24->12(uwaga na wartość prądu!) i zasilaj gniazdo do przyczepki poprzez przetwornice zabudowane w uszczelnionej puszce. Potrzebujesz hamulcowe, pozycyjne, oraz migacze czyli 4szt. Mgłowe i cofania nie wiem czy potrzebne, ja nie robiłem i było dobrze. Można to nawet zrobić na ordynarnych scalakach 7812 ale tu musisz zapewnić dobre odprowadzanie ciepła.
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

Awatar użytkownika
kacperekk
 
 
Posty: 877
Rejestracja: sob maja 29, 2004 8:14 pm
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V

Post autor: kacperekk » ndz lis 27, 2011 9:57 pm

Liroz pisze:Może znajdź w necie miniaturowe przetwornice 24->12(uwaga na wartość prądu!) i zasilaj gniazdo do przyczepki poprzez przetwornice zabudowane w uszczelnionej puszce. Potrzebujesz hamulcowe, pozycyjne, oraz migacze czyli 4szt. Mgłowe i cofania nie wiem czy potrzebne, ja nie robiłem i było dobrze. Można to nawet zrobić na ordynarnych scalakach 7812 ale tu musisz zapewnić dobre odprowadzanie ciepła.
Miniaturowe przetwornice mają także miniaturowe wartości mocy :)21 Podobnie z LM7812 - przecież to tak około max 1A prądu oddaje. Może LM150, ten regulator wyrobi tak ze 3A prądu, czyli mniej więcej 36W. Trzeba by zsumować moc jaką pobierają pozycje+kierunki. Należy by mu wtedy zapewnić dobry radiator.

W sumie można by na każde światło z osobna przed złączem przyczepkowym dać po takim regulatorku i powinno robić - koszt sztuki to jakieś złotówki.

Jak będziesz wsadzał normalną przetwornice impulsową to pamiętaj aby zrobić tak, co by nie była włączona jak jest niepotrzebna, a już broń Cię jak silnik jest wyłączony, bo ona bierze trochę prądu na standbayu. Moja łupie ok 40mA, czyli przez dobę potrafi pozbawić akumulator ok 1Ah pojemności.

EDIT: Widzę, że Liroz pisał o kilku sztukach, a ja nie doczytałem. W takim razie nasze koncepcje się pokrywają :)
Poduszkowiec master :)21
http://www.gdansk4x4.pl

Awatar użytkownika
edi41
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 52
Rejestracja: śr wrz 21, 2005 2:03 pm
Lokalizacja: Mysłowice
Kontaktowanie:

Re: Instalacja 24V w HZJ a zasilanie przyczepki 12V

Post autor: edi41 » wt lis 29, 2011 5:55 pm

A jakby tak zamiast przetwornicy zasilanie poprowadzić z jednego aku ??
Silesia Jeans
Suzuki SAMurai
Adrian
http://www.JEANS4X4.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości