Strona 1 z 1

12V/24V

: sob mar 24, 2012 10:12 am
autor: benek
Taki patrol wystepowal w wersji 24V teraz raczej 12V. Czy uklad z 2 aku, ladowaniem i rozruchem na 24V moze byc w samochodzie ktory ma reszte 12V? Tj masa jest podłączona do jednego - pierwszego akumulatora a odbiorniki 24V do + drugiego a odbiorniki 12V do + pierwszego aku?

Czy jednak nalezy doprowadzic produkcje energii , rozruch etc do 12V? Jesli tak to dlaczego. Czy ktos z formumowiczow ma jakas wiedza na ten temat?
pozdr benek

Re: 12V/24V

: sob mar 24, 2012 10:54 am
autor: Marek
Sam używam Patrola z instalacją 24V. Stwierdziłem, że nie wolno obciążać jednego aku odbiornikami 12V - wtedy akumulatory ładują się nierówno podczas jazdy (jeden jest permanentnie niedoładowany)i takoż nierówno rozładowują się, gdy silnik stoi a chcemy np. posłuchać radia. W oryginalnej instalacji 160-ki radio jest wprawdzie tak podłączone, ale warto to zmienić i zasilić przez przetwornicę 24/12 (pełno tego w sklepach ciężarówkowych na różne moce maksymalne).
Temat przećwiczyłem konkretnie, bo poprzedni właściciel mojego śmietnika pomotał w drutach straszliwie i właśnie powyprowadzał do wielu gadgetów zasilanie z pierwszego aku. Zorientowałem się, że coś jest nie teges dopiero po dwóch latach od kupna, kiedy z niewiadomych (wtedy) powodów zamordowałem jeden z dwóch akumulatorów (nowych, założonych w ramach pakietu startowego) - dopiero taki konkretny "przedwojenny" elektryk uświadomił mi, jaki mam syf w okablowaniu i pomógł mi uporządkować ten bajzel.

Re: 12V/24V

: sob mar 24, 2012 10:58 am
autor: Zibi
Akumulator mogłeś zabić także przez złe ładowanie. Jak zobaczyłem elektryka samochodowego gdy ładował prostownikiem 12v jeden akumulator bez odpięcia drugiego to się złapałem za głowę. I domyśliłem, dlaczego po wizycie u elektryka moja jedna optima padła.

Re: 12V/24V

: sob mar 24, 2012 11:07 am
autor: benek
dzieki-odpada.

Mam auto z instalka 12V ale moze sie trafic silnik z osprzetem (swiece, altek, rozrusznik, klima) 24V. STad pytania.

A jeszcze wariant z silnikiem z osprzetem na 24V i przetwornica alfatronika 24 na 12V 50A. Czy ktos z formumowiczow cos takiego posiada lub posiadał?

Re: 12V/24V

: sob mar 24, 2012 11:37 am
autor: Zibi
No ale jeśli masz silnik diesla to voltaż nie jest problemem. Jedyne podłaczenie to rozrusznik i zawór w pompie. Do rozruchu mozesz użyć przejaznika od hdj 80 - zamienia na czas rozruchu 2 akumulatorową instalację 12 v na 24v. A zawór w pompie wymienić na 12v.

Przetwornica to może być problem - duże straty. Włączysz swiatła i nagrzewnicę i będzie się grzać.

Re: 12V/24V

: sob mar 24, 2012 1:55 pm
autor: Miland
A jeszcze wariant z silnikiem z osprzetem na 24V i przetwornica alfatronika 24 na 12V 50A. Czy ktos z formumowiczow cos takiego posiada lub posiadał?
Ja mam tak dokładnie i nie widzę aby się grzała.Co jakiś czas zamieniam aku.

Re: 12V/24V

: sob mar 24, 2012 8:44 pm
autor: Liroz
Rozwiązaniem na 2 akumulatory 12V i odbiorniki różne 12 i 24, jest zastosowanie 2 alternatorów z których każdy ładuje niezależnie swój akumulator. Oczywiscie alternator akumulatora który nie ma minus na masie musi być zamontowany w izolatorze. Ja tak mam od 2007 i się sprawdza.
W takim układzie nie ma znaczenia czy się użyje 2 jednakowych czy 2 różnych akumulatorów, ja użyłem jednakowych ale polecam użyć większy na "dolny" 12V jeśli rozrusznik jest na 12V.
24V było mi potrzebne głównie do wyciągarek oraz elektroniki.

Re: 12V/24V

: ndz mar 25, 2012 1:07 pm
autor: Marek
Zibi pisze:Akumulator mogłeś zabić także przez złe ładowanie. [...]
Przez wzmiankowany okres (2 lata) nie musiałem doładowywać z zewnątrz. Zamordowany akumulator nie był tym, do którego były podłączone odbiorniki, lecz ten drugi - jak zdiagnozował elektryk, z permanentnego przeładowywania. Wyjaśnił to logicznie - przez niego szedł cały czas za duży prąd, potrzebny i dla odbiorników, i dla doładowania drugiego aku.
P.S.
Jeśli już muszę doładować z zewnątrz (bardzo rzadko i tylko przy silnych mrozach) oczywiście wszystko rozłączam :)

Re: 12V/24V

: ndz mar 25, 2012 1:14 pm
autor: Marek
Miland pisze:A jeszcze wariant z silnikiem z osprzetem na 24V i przetwornica alfatronika 24 na 12V 50A. Czy ktos z formumowiczow cos takiego posiada lub posiadał?
Ja mam tak dokładnie i nie widzę aby się grzała.Co jakiś czas zamieniam aku.
Mam podobną konfigurację. Silnik z osprzętem (rozrusznik, altek, sterowanie pompy) na 24 V, takoż samo całe oświetlenie. Zasilanie deski z oddzielnej małej redukcji z 24/12 (deska z 260-ki, takoż zaadaptowane sensory - redukcję rzeźbiłem sam). Dla odbiorników 12 V przetwornica z ciężarówki (Volvo), oddzielnie zasilane obwody gniazd przy haku: gniazdo 24 - woltowe tylko z przekaźnikami, gniazdo 12 - woltowe też z przetwornicy (jakaś mała, prod. rzemieślniczej), z oddzielnym zestawem przekaźników.

Te dodatkowe obwody puszczone są niezależnie od fabrycznej instalacji.

pzdr. :)21