Strona 1 z 1

nawiew, ogrzewanie - próbuje zrozumieć co i jak

: czw paź 16, 2014 8:10 am
autor: kmc1974
Elou, to znowu ja ;-)
miałem Ci ja problem ze sterowaniem nawiewami. Gdzie bym nie ustawił, to wiało prosto w "ryja" :-) Rozebrałem pół kokpitu, zdjąłem schowek i teraz będe się starał zrozumieć. Sterowanie odbywa się za pomoca siłowników - nazwijmy je pneumatycznych.
Jeden jest na samej górze, za poduszką pasażera.
Jeden jest za schowkiem pasażera po lewej stronie nr 1 na zdjęciu i jest trzeci wyglądający jak ufo nr 2 na zdjęciu
Obrazek
Generalnie nie działał mi siłownik nr 1 - ale po zdjęciu wężyka, w zależności od położenia regulacji nawiewów z wężyka dmuchało lub ssało ;-) Zaslepiłem więc kruciec podciśnienia idący do 1. i sterowanie nawiewami zaczęło działać.
Siłownik 2 jak zauważyłem służy w sytuacji włączenia klimy na max. Wtedy otwiera klapkę.
Pytanie brzmi - do czego służy 1? Gdzie ew można nabyć coś takiego. Chociaż jak "wbiłem" go ręcznie i podłączyłem wężyk, to podciśnienie go trzymało, do pierwszej zmiany ustawienia. Wynika z tego, że podciśnienie za słabe, choć drobna nieszczelność też nie jest wykluczona.

Sterowanie ogrzewaniem - cold-hot. Na panelu do pokrętła sterowania ogrzewaniem dochodzą przewody elektryczne. Czy sterownia nagrzewnicą odbywa się elektrycznie? U mnie auto grzeje nader słabo. Przy odkręceniu ogrzewania na maxa, w obecnych temp., można śmiało jechać bez uczucia ukropu. Jak się zaczną mrozy będę musiał jeździć w kufajce :-) Temp silnika, dwie kreski poniżej 210 F. Czyli termostat ok.
Gdzie szukać przyczyny?

pozdrawiam

Re: nawiew, ogrzewanie - próbuje zrozumieć co i jak

: czw paź 16, 2014 9:29 am
autor: jezy888
kiedys czytalem i za wadliwie dzialajacy system podcisnien odpowiedzialny jest ten przelacznik w skrzyni biegow po stronie pasazera
http://picasaweb.google.com/lh/photo/fI ... bedwebsite
cos takiego: http://www.ebay.com/itm/Dorman-4WD-Swit ... 5e&vxp=mtr

jak jest walniety to puszcza olej ktory dostaje sie do wezykow podcisnienia, efekt wadliwie dzialajacy system zapinania 4x4 i wlasnie system nawiewow. Wszystko tam dziala na podcisnienie tak jak zauwazyles. (skoro napisales,ze nie trzyma podcisnienia to bym szukal wlasnie w nim przyczyny badz jakies przewody sparciały juz)

gdzies kiedys czytalem watek o nawiewach ze zdjeciami co i jak, jak znajde to wkleje

Re: nawiew, ogrzewanie - próbuje zrozumieć co i jak

: czw paź 16, 2014 9:49 am
autor: jezy888

Re: nawiew, ogrzewanie - próbuje zrozumieć co i jak

: pt paź 17, 2014 7:20 am
autor: jezy888
jescze cos takiego znalazlem -> 'typowe problemy z nawiewem'
http://www.s10forum.com/forum/f299/heat ... ng-499579/

Re: nawiew, ogrzewanie - próbuje zrozumieć co i jak

: pn paź 20, 2014 10:48 am
autor: kmc1974
dzięki bardzo - studiuję. Nadal jednak nie kumam jak jest otwierana nagrzewnica, czyli ciepłe powietrze. Na panelu sterowniczym do sterownia dochodza przewody elektryczne... tylko co dalej

Re: nawiew, ogrzewanie - próbuje zrozumieć co i jak

: pt paź 24, 2014 5:49 pm
autor: flomaker
A mierzyłeś wartość podciśnienia w instalacji? Nie wiem, jaka ma być, ale we wszystkich urządzeniach, które obsługuję w przemyśle, to około -0,6bar jest wymagane do prawidłowego działania, więc i tyle trzeba było by w aucie mieć. Zasysałeś wężyk idący do siłownika 1?
Też mam problem ze wszystkim, co działa na podciśnienie w aucie, ale nie mam się kiedy zabrać.
Jak w weekend zmierzę, to napiszę.

Re: nawiew, ogrzewanie - próbuje zrozumieć co i jak

: wt lis 04, 2014 1:50 pm
autor: kmc1974
flomaker pisze:A mierzyłeś wartość podciśnienia w instalacji? Nie wiem, jaka ma być, ale we wszystkich urządzeniach, które obsługuję w przemyśle, to około -0,6bar jest wymagane do prawidłowego działania, więc i tyle trzeba było by w aucie mieć. Zasysałeś wężyk idący do siłownika 1?
Też mam problem ze wszystkim, co działa na podciśnienie w aucie, ale nie mam się kiedy zabrać.
Jak w weekend zmierzę, to napiszę.

jedyny wakuometr jaki posiadam to rtęciowy do synchronizacji gaźników w motocyklach. :-)
Wężyka zasysałem z nr 1 - cofa się niby ok. Po wciśnieciu hand made z podłączonym siłownikiem normalnie do podciśnienia, też stoi (pozostaje wciśnięty). Każda zmiana jednak powoduje jego cofnięcie i sam już się nie wbija.
Siłownik 1 służy do?
który konkretnie otwiera nagrzewnice - klapę nagrzewnicy?

Re: nawiew, ogrzewanie - próbuje zrozumieć co i jak

: śr lis 05, 2014 6:30 pm
autor: xymenez
Klapą nawiewu z nagrzewnicy steruje elektryczny silnik krokowy, który jest umieszczony za tym metalowym cięgłem przepony z numerem 1. Mnie się ten silnik zaciąl i co chwila bzyczał, co mnie denerwowało, nie mówiąc o tym, że cały czas było włączone ogrzewanie. Normalnie, żeby się tam dostać, trzebaby faktycznie zdjąć calą deskę rozdzielczą. Ja jednak jakoś sprytnie rozruszałem ten silnik długimi szczypcami-obcęgami - no i jakoś ruszył. Ale ma tendencje do zacinania. Nie wiem tylko, czy nagrzewnica dziala cały czas, czy tylko włącza się, gdy silnik otwiera klapę...

Re: nawiew, ogrzewanie - próbuje zrozumieć co i jak

: czw lis 06, 2014 11:32 am
autor: kmc1974
Dzięki wielkie, czyli jednak dobrze myślałem,że jest to sterowane elektrycznie, a nie podciśnieniem... mnie się nie zacina, ale mam wrażenie, nie do końca otwiera. Bedę musiał tam pozaglądać... ;-)

Re: nawiew, ogrzewanie - próbuje zrozumieć co i jak

: ndz gru 07, 2014 11:27 pm
autor: flomaker
Jakieś postępy?

Re: nawiew, ogrzewanie - próbuje zrozumieć co i jak

: pt paź 23, 2015 12:00 am
autor: McGyver
Ten silniczek z tylu jest zupełnie normalny i najcześciej pada w nim jedna z zębatek. Pozycja ustalana jest za pomocą potencjometru 8k ohm a zakres działania od 2k do 6k omów... Silniczek da sie wyciągnąć przez otwór schowka choć jest to dość mecząca robota i trzeba miec klucz nasadowy 5,5. Silniczek ustawia sie w pozycji środkowej i wtedy klapa kierująca powietrze puszcza przez nagrzewnice i chłodniczki klimy jednocześnie. Zeby silniczek dobrze sie ustawił trzeba go zalozyc w połowie zakresu czyli ok 4k omów i potem uruchomić stacyjkę przed czym wyciągamy bezpiecznik od zegarów na minutkę i włączamy stacyjkę... Silniczek sie wtedy ustawi i sam wykryje skrajne położenia. W przypadku problemow z ciagle lecącym zimnym lub ciepłym powietrzem jest to jedyne wyjście.
Nie można testować silniczka "na sucho" bo przejedzie do 0 i tak sie zatrzyma... Musi dostać opór wczesniej.
Generalnie sa dwa rodzaje tych silniczków... Manualna klima ma prostszy bez tego potencjometru a automatyczna ma bardziej skomplikowany... Czesci miedzy nimi sa mniej wiecej podobne i daja sie podmienić.
Podciśnienia sterują klapa mieszająca powietrze z wnętrza, kierująca nawiew na poszczególne sekcje auta... Wiec jeśli Ci to nie działa to mozesz miec problem z wężykami podciśnienia albo ten okrągły siłownik sie rozszczelnil, a najlepiej go wymontować i sprawdzic czy gdzies guma nie pękła.