NP236 GM - jak to działa?

Blazer

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
Bojkot
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 15
Rejestracja: śr kwie 20, 2016 9:48 pm

NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Bojkot » pt mar 02, 2018 12:30 pm

cześć, potrzebuję pomocy/rady,
od niedawna mam GMC Safari rocznik 99 z napędem awd dołączanym automatycznie, niestety napęd nie działa, zmieniłem silniczek sterujący i tyle się zmieniło, że kontrolka "serwis awd" gaśnie po uruchomieniu silnika, ale po około 100-200 metrach jazdy już się zapala, wychodzi mi na to, że są zużyte tarczki w reduktorze (to raczej skrzynia rozdzielcza nie reduktor) tarczki nie majątek, ale docelowo nie o to mi chodzi...
na jakimś amerykańskim forum znalazłem opis jak podmienić skrzynkę NP136GM na NP236GM od Blazera i zachować opcję awd plus mieć prawdziwe terenowe przełożenia ( moje Safari czasem będzie pokonywać krótkie terenowe odcinki)
kupiłem więc używany reduktor 236GM od Blazera LT z 99 roku z rozbiórki, nie mam w nim silniczka załączającego i sprawdzając działanie "na sucho"
przełączam przełożenia kręcąc trzpieniem w reduktorze i tu mam zagadkę - wyczuwalne są tylko trzy pozycje; w pierwszej pozycji napęd przenoszony jest na przedni i tylny wał, w drugiej jest "luz" - wały się nie kręcą, w trzeciej znów napęd na przednim i tylnym wyjściu...
poza skrajnymi pozycjami trzpień obraca się sprężyście (coś "sprężynuje") jakieś 1,5 cm, ale nic się nie dzieje jeśli chodzi o przełożenia...
czy tak ma być? w jaki sposób przekazywany jest w nim napęd 2H i AWD?
generajnie zależy mi na stałym napędzie 4x4 z możliwością jazdy po asfalcie i mozliwością redukcji napędu w razie potrzeby ( na miękkim)
ktoś zna temat? może ten 236GM który kupiłem ma tylko trzy pozycje? (4x4 stały i 4x4lo)
dodam, że ma dwa czujniki (tylny i przedni wał)
inaczej stawiając pytanie - czy NP236GM pozwala na jazdę po twardej nawierzchni z napędem na wszystkie koła?
dzięki.
jak nie kijem go, to młotkiem

Awatar użytkownika
Bojkot
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 15
Rejestracja: śr kwie 20, 2016 9:48 pm

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Bojkot » sob mar 03, 2018 11:53 am

halo?
tyle tematów na forum, tylu użytkowników z wiedzą?
i nic?
od jakiegoś czasu forum "nie żyje" a szkoda...
Blazery raczej powinny jeździć dalej - ja ze swojego pickupa jestem zadowolony ;) troche podupadło zawieszenie od ciężkiej pracy,
ale nigdy nie zawiódł!
teraz coś bardziej cywilnego/uniwersalnego szykuję - stąd mój wpis
pomoże ktoś?
jak nie kijem go, to młotkiem

Awatar użytkownika
Zbowid
     
     
Posty: 11903
Rejestracja: wt maja 13, 2003 2:35 pm
Lokalizacja: Bystrzejowice

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Zbowid » sob mar 03, 2018 1:18 pm

Mało jest użytkowników amerykańskich aut to i nie dziwota..Napisz do Patryka lub Croochego - oni z tymi modelami coś szperali.
Zbowid
__________________
4,2/24;
HD/Evo
Myśl człowieku - to nie boli. :)23

Awatar użytkownika
Marci
 
 
Posty: 3917
Rejestracja: wt sie 03, 2004 9:56 pm
Lokalizacja: Łódź

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Marci » sob mar 03, 2018 1:55 pm

lub idź na forum, jeep.org.pl
lodz4x4.weebly.com
d23 pickup :)21
790-71-74-74

Awatar użytkownika
Bojkot
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 15
Rejestracja: śr kwie 20, 2016 9:48 pm

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Bojkot » sob mar 03, 2018 5:09 pm

:( dzięki - rozsyłam temat gdzie mogę, na wiosnę się za to biorę, miałem nadzieję, że tu najwięcej info zdobędę...
najwyżej wrzucę jak jest i w realu się okaże jak to jest z tym 236, w sensie jazdy na twardym
no może ktoś jeszcze wyświetli i pomoże.
jak nie kijem go, to młotkiem

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Kostuch » sob mar 03, 2018 9:03 pm

A nie łaska ściągnąć sobie z internetu "rozkładówkę" takiego reduktora i popatrzeć co on ma za flaki w środku?
Jak ktoś ma takie rzeczy ogarnięte, to z takiej wiedzy stara się przeżyć do końca dobrej zmiany...
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Bojkot
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 15
Rejestracja: śr kwie 20, 2016 9:48 pm

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Bojkot » ndz mar 04, 2018 5:29 pm

to mam za sobą... w realu pojawiły się niezgodności, te trzy pozycje mam na myśli, w opisach taki 236 ma opcję 2h, a ten co kupiłem nijak nie ma, więc albo cos z nim nie tak, albo to jakiś inny model 236 - badając to bez literatury wychodzi mi, że są dwa przełożenia 4x4 rozdzielone luzem, cos w podobie do ZJ 5,2 czyli 4x4 stały 4x4 lo
a przy okazji korzystając z czyichś doświadczeń nie zamierzam nikomu "chleba" zabierać ;)
mam inny sposób na życie - dłubanie w aucie/motocyklu to hobby
jak w końcu "zbuduję" to przeprawowe pudło, to bardzo chętnie wiedzę i doświadczenia oddam następnym,
bo takie mam wyobrażenie o forach - zakładam, że służą pomocą ;)
jak nie kijem go, to młotkiem

Patryk 160
 
 
Posty: 7370
Rejestracja: ndz lis 23, 2008 9:31 pm
Lokalizacja: ściernisko

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Patryk 160 » ndz mar 04, 2018 10:52 pm

Zbowid pisze:
sob mar 03, 2018 1:18 pm
Mało jest użytkowników amerykańskich aut to i nie dziwota..Napisz do Patryka lub Croochego - oni z tymi modelami coś szperali.

To zbieżność nazw, ale to w rzeczywistości całkiem inne auta są
ten samochodzik o którym pisze autor tematu zabiera się do bagażnika suburbana
Ten kto wolny nad swym losem nie płacze
Lepsze Polskie gówno w polu,niźli fiołki w Neapolu

Awatar użytkownika
Bojkot
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 15
Rejestracja: śr kwie 20, 2016 9:48 pm

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Bojkot » pn mar 05, 2018 12:44 am

coś za coś, wcześniej jeździłem econoline i to dopiero była wielkość i komfort,
ale niestety nie wszędzie się mieścił
safari/astro to kompromis - po wywaleniu siedzeń masz przestrzeń 2,5/1,4, plus drzwi kowbojki, więc czterometrowe elementy wejdą.
jak jeszcze ogarnę opcje z prawdziwym reduktorem to będzie całkiem uniwersalny.
a w pole i do lasu mam jeszcze pickupa, więc sie będa na zmianę wyciągać ;)
jak nie kijem go, to młotkiem

Awatar użytkownika
lbl78
 
 
Posty: 12628
Rejestracja: wt sie 08, 2006 9:43 pm
Lokalizacja: Jordanów/N.Targ

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: lbl78 » pn mar 05, 2018 11:28 am

http://www.astrosafari.com/viewforum.php?f=169
https://sites.google.com/site/astrosafa ... sfer-cases
szukaj, ogólnie to co jest w safari zwykle to nie jest reduktor, jeśli chcesz mieć reduktor w pełnym tego słowa znaczeniu to można wsadzić z S10
na forum jest dokładny opis zmian elektrycznych bo mechanicznie pasuje P&P,
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Cokolwiek powiesz po łacinie, brzmi mądrze

Awatar użytkownika
Bojkot
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 15
Rejestracja: śr kwie 20, 2016 9:48 pm

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Bojkot » pn mar 05, 2018 12:08 pm

dzięki,
właśnie na tym forum z linku jest opis zmiany skrzynki rozdzielczej np136 na reduktor np236, krok po kroku rozpisany,
w rzeczywistości temat nie jest jednak tak jasny, jakby się wydawało,
dlatego próbuję się dowiedzieć jak działa np236 w Blazerach, a dokładnie na jakiej zasadzie dołączana jest przednia oś w trybie auto4wd,
oraz co jest rozłączone w napędzie w trybie 2h, bo w tym 236 co mam nie ma takiej opcji.
może ktoś wie? inaczej czeka mnie opcja "poznaj swój reduktor" czyli rozbieranie żeby zdiagnozować, a może nie jest to konieczne.
jak nie kijem go, to młotkiem

Awatar użytkownika
lbl78
 
 
Posty: 12628
Rejestracja: wt sie 08, 2006 9:43 pm
Lokalizacja: Jordanów/N.Targ

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: lbl78 » pn mar 05, 2018 2:53 pm

tyle że w Blazerze nie jest NP236 tylko NV236 a to są zasadniczo dwie różne skrzynki rozdzielcze, co na forum jest jasno napisane :wink:
przede wszystkim NP jest sterowana mechanicznie a NV elektrycznie, ale to nie koniec różnic, na jutubie masz kilka filmóœ z diagnozowania tej skrzynki i wymiany sprzęgła na przykład
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Cokolwiek powiesz po łacinie, brzmi mądrze

Awatar użytkownika
Bojkot
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 15
Rejestracja: śr kwie 20, 2016 9:48 pm

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Bojkot » pn mar 05, 2018 7:48 pm

jest o konwersji z np136 (to co u mnie) na np236 (blazer z auto4WD)
ten 236, który kupiłem jest z Blazera LT z 99r i jest sterowany elektrycznie
w linku na końcu jest drugi link do opisu i pdf
https://translate.google.pl/translate?h ... rev=search
ten 236, który kupiłem jest z Blazera LT z 99r i jest sterowany elektrycznie,
a czy symbol np. czy nv - na tabliczce tego nie ma jest tylko 236GM,
i w jednym i drugim zmiana przełożeń jest za pomocą silniczka elektrycznego
jak nie kijem go, to młotkiem

Awatar użytkownika
Bojkot
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 15
Rejestracja: śr kwie 20, 2016 9:48 pm

Re: NP236 GM - jak to działa?

Post autor: Bojkot » śr mar 07, 2018 9:53 am

sprawa się wyjaśniła - dotarłem do dawcy tego 236 i okazało się, że auto posiada odłączaną przednią półoś,
dokładnie taką samą jak mam w starym S15, stąd tylko trzy pozycje zmian przełożeń,
czyli na 2h jeździ z "rozpiętym" przednim dyfrem, na auto4wd załącza przy poślizgu itd..
dzięki Wszystkim za chęć pomocy lub zabranie głosu
pozdrawiam.
jak nie kijem go, to młotkiem

ODPOWIEDZ

Wróć do „Chevrolet”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość