mazurkas007 pisze:Witam :
Zakupiłem już radyjko i czekam na paczkę, kiedyś tam poprzez znajomych miałem kontakt z CB ale sam za bardzo się nie zajmowałem. Może ktos przedstawi w skrócie zasady panujące na radiowej fali, jakie kanały wywoławcze, które ogólne a na których kierowcy ciężarówek, kanał pomocy itp itd ... takie same podstawy.
Z góry serdeczne dzięki.
Wiesz co, masz to wszystko już opisane, niestety w mało reprezentatywnych tytułach wątków dla Twoich pytań, bo zwykle 'jakie radyjko', ale w tych rozbudowanych wątkach się to przewijało.
Zarówno jak słuchać i nadawać oraz kwestie kanałów i częstotliwości również europejskich czy też międzynarodowych.
Niestety już pobieżne wsłuchanie się w tryb pracy CB daje jasny pogląd na to, że zasad nie ma żadnych

tzn zasady zasadami, a życie ukształtowało 'swoje'. Da się z tym żyć w eterze, aczkolwiek jesli jedziesz dajmy na to z żoną, dzickiem czy też mamą to ze względu na bardzo niską kulturę zachowania nadawców w paśmie CB, radia w zasadzie nie da się użytkować zgodnie z przeznaczeniem.
No ale nie jest aż tak źle

Ciężarowcy nie mają jakiegoś osobnego kanału, korzystają jak wszyscy z 19go, drogowego. Od nich właśnie pochodzi najwięcej konkretnych informacji drogowych i 'nawigacyjnych', bo goście są w pracy i dbają o to. Generalnie to proste jest , więc jak się troche przejedziesz po mieście na '19', to będziesz miał jasność.
Takie tam uwagi początkowe:
-więcej słuchaj niz nadawaj
-mów spokojnie, bez podnoszenia głosu
-nie trzymaj mikrofonu zbyt blisko ust-to najtrudniej zapamiętać i stosować
-nie zdrabniaj słów do formy dziecięcej
-korzystaj z dobrodziejstw Squelsha i RF Gain
-nie uzywaj słów powszechnie uznanych za vulgarne
-nie prowadź rozmów prywatnych na kanale wywoławczym, drogowym i ratowniczym - jeśli masz taką potrzebę przechodź na kanał roboczy, podając jego identyfikację rozmówcy
-nie nakładaj się na modulację innych nadawców